معرفی بازارهای تاریخی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی بازارهای تاریخی استانبول

یکی از مزیت‌های رفتن به تور استانبول، خرید از بازارها و مراکز تجاری متنوعی است که در این شهر وجود دارد. استانبول برای هر بودجه‌ای و هر سلیقه‌ای چیزی برای عرضه دارد. همچنین یکی از جاذبه‌های این شهر، بازار بزرگ آن بوده که در کنار داشتن فروشگاه‌های مختلف، یک مکان تاریخی هم به حساب می‌آید. اما آیا می‌دانستید که استانبول، چندین بازار تاریخی مختلف دارد؟ همراه ما باشید تا ۷ مورد از این بازارها را به شما معرفی کنیم.

 

بازار بزرگ  

بازار بزرگ استانبول، بیش از۵۵۰ سال قدمت داشته و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شود. این مکان یکی از بزرگ‌ترین و البته قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده دنیا بوده و هر روز جمعیت کثیری از گردشگران برای دیدنش و خرید در میان فروشگاه‌های مختلف، به این محل می‌آیند. بازاری تو در تو و بسیار بزرگ که مثل یک هزار تو شما را در خود غرق می‌کند. بازار بزرگ استانبول چیزی نزدیک به ۴۷ هزار متر مربع وسعت داشته که تقریبا تمامی این مساحت سرپوشیده است و شامل ۶۴ خیابان، ۴ هزار فروشگاه و ۲۲ ورودی می‌شود و مجموع کارکنان آن به حدود ۲۵ هزار نفر می‌رسد.

اگر چه این محل جایی برای فروش محصولات برند نیست اما هر چه که بخواهید در آن‌جا پیدا خواهید کرد. از انواع پارچه‌های ابریشمی تا گلیم و فرش، از صنایع دستی تا چراغ‌های معروف ترکی که عکس‌هایش همه جا به نمایش در می‌آید، محصولات چرمی و سرامیک، شال و روسری، انواع ادویه جات و گیاهان دارویی و خیلی چیزهای دیگر که نمی‌توان یک به یک از آن‌ها یاد برد. همچنین یک بخش از این بازار به فروش زیورآلات طلا و نقره اختصاص داشته و کارهای متنوعی در آن‌جا پیدا خواهید کرد.

هنوز بعضی از بخش‌های بسیار قدیمی بازار حفظ شده‌اند که در زمان بازدید از این مکان، می‌توانید آن‌ها را تماشا کنید. بازار بزرگ استانبول بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از هر روز غیر از یک شنبه‌ها و جشن‌های ملی فعال بوده و بهتر است زمان نماز جمعه نیز به این محل نروید چون خیلی از فروشگاه‌ها بسته خواهند بود. در کنار تمام خوبی‌های بازار بزرگ، این محل در طول روز بسیار شلوغ می‌شود و بسیاری از اجناس نیز در این بازار- با توجه به ماهیت توریستی که در حال حاضر بازار پیدا کرده- قیمت بالاتری نسبت به خیلی جاهای دیگر شهر دارد. با این حال هم خرید و هم بازدید از آن‌جا، به شدت لذت بخش خواهد بود.

 

گشت و گذار در بازارهای محلی استانبول

آدرس: Kalpakçılar Cad., Kapalıçarşı, Beyazit, Fatih

 

بازار ادویه مصری‌ها

این بازار بسیار قدیمی و مهم، مکانی رنگارنگ و جالب توجه در منطقه بندری امینونو و در نزدیکی مسجد یِنی است که از جمله بازارهای بسیار معروف شهر نیز به حساب می‌آید. این بازار بزرگ، یکی از جاهای پیشنهادی برای خرید سوغات از استانبول به حساب آمده و از آن جاهایی است که حتما در طول سفر باید از آن بازدید کنید. تاریخ شکل گیری بازار ادویه مصری‌ها به سال ۱۶۶۰ بر می‌گردد. جایی که هندی‌ها و تاجرانی از شرق دور و از مصر در زمان عثمانی برای داد و ستد به آن‌جا می‌آمده‌اند. این مکنا شامل چندین راهرو می‌شود و در نهایت ۱۰۰ فروشگاه و دو رستوران داشته که هر دوی این رستوران‌ها در ورودی گیت‌ها قرار دارد.

لقب "ادویه" که در اسم این بازار می‌بینید، به خاطر فروشگا‌ه‌های مختلف ادویه است که در بازار مصری‌ها وجود دارد. فروشگاه‌هایی که دمنوش‌های مختلف و گیاهان دارویی نیز به فروش رسانده و البته قهوه ترک نیز برای عرضه دارند. البته همان‌طور که گفتیم، این بازار برای خرید سوغات جایی عالی به حساب می‌آید و چندین فروشگاه برای عرضه‌ی محصولات مناسب برای این کار در خود دارد. ورودی بازار رایگان بوده و هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب باز است که البته روزهای یک شنبه ساعت کاری آن تغییر می‌کند و تنها از ۱۱ صبح تا ۷ بعد از ظهر فعال خواهد بود.

آدرس: Mısır Çarşısı No.: 92, Eminonu, Fatih

 

بازار آراستا

آراستا یکی دیگر از بازارهای مهم و پر بازدید استانبول است که ساخت آن به قرن ۱۷ میلادی برگشته و بخشی از مجموعه مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد است. در واقع جایی که این بازار برپا شده زمانی محل قرار گیری "کاخ بزرگ" در دوره بیزانتین بود. در دوره عثمانی این مکان با عنوان بازار سیپاهیلر شناخته می‌شد اما یک آتش سوزی در سال ۱۹۱۲ آن را به کلی نابود کرد. سال‌های زیادی طول کشید تا این که در نهایت، در سال ۱۹۸۰ آن‌جا را بازسازی کردند و نام بازار آراستا را روی آن گذاشتند.

اگر چه که در طول روز افراد زیادی از این مکان بازدید می‌کنند اما به نسبت بازار بزرگ یا بازار مصری‌ها، راهروهای بازار آراستا بسیار خلوت‌تر بوده و خیلی راحت‌تر می‌توانید از میان فروشگاه‌های پر تعداد آن، اجناس مورد نظر خود را پیدا کنید. اجناسی همچون پارچه‌های مختلف، فرش و گلیم، انواع شیرینی‌های محلی، ظروف سفالی، صنایع دستی، لباس‌های محلی، شال و روسری و ... محصولات بازار را شکل می‌دهند. در مجموع بازار آراستا جایی عالی برای خرید به حساب می‌آید، محیط خلوت‌‌تری نسبت به بازارهای شلوغ و پرهیاهو استانبول داشته و همچنین فروشگاه‌های آن نیز اغلب بزرگ‌تر هستند.

آدرس: Sultan Ahmet, Mimar Mehmet Ağa Cd. No:2, 34122 Fatih

 

بازار مسگرها

اگر چه که استانبول به مکانی بسیار مدرن بدل شده، اما خیلی از مردم این شهر هنوز به خیلی از عادت‌های قدیمی خود پایبند هستند. استفاده از ظروف مسی یکی از این عادت‌ها بوده که هنوز بین خیلی از مردم رایج است و افراد زیادی هم هستند که به تولید این محصولات می‌پردازند. بازار مسگرها نیز بهترین جا برای خرید محصولات مسی بوده که هنوز با سنگ‌فرش‌های قدیمی مغازه‌هایی که انگار از دل تاریخ بیرون آمده‌اند، انواع اجناس مسی را به فروش می‌رسانند.

البته بازار مسگرها این روزها تنها به فروش این گونه محصولات اختصاص نداشته و شامل فروشگاه‌های دیگری همچون محصولات چرمی، صنایع دستی و کارهای این چنینی نیز می‌شود. همچنین این فرصت را خواهید داشت تا شکل گیری ظروف مسی را در بعضی از کارگاه‌های کوچک این بازار تماشا کنید. این بازار در بیازیت واقع شده و دیوارهای دانشگاه مرکزی آن را احاطه کرده است.

 

معروف‌ترین جمعه بازارهای استانبول

آدرس: Boyacı, Eskici Çarşısı Sk., 27400 Şahinbey/Gaziantep

 

بازار کتاب‌های آنتیک

یکی دیگر از بازارهای قدیمی بیازیت که همان‌طور که از اسمش پیداست، به کتاب‌های دسته دوم و آثار فرهنگی اختصاص دارد. تاریخ شکل گیری این بازار به قرن ۱۵ میلادی بر می‌گردد و در کل با توجه به شهرت این شهر در قرن ۱۶ میلادی به خاطر تنوع بالای کتاب‌هایی که در آن‌جا وجود داشت، این بازار در همان زمان نیز اهمیت بالایی پیدا کرده بود. در حال حاضر اما بازار کتاب‌های آنتیک استانبول، تنها شامل ۵۰ فروشگاه می‌شود اما همین فروشگاه‌ها نیز کتاب‌های خاص و جالبی از سراسر دنیا را به فروش رسانده و گاهی کارهایی خیلی قدیمی و چاپ‌های اول را در آن‌‌جا پیدا می‌کنید که با قیمتی بسیار پایین به فروش می‌رسند.

البته بازار کتاب‌های آنتیک تنها به کتاب خلاصه نمی‌شود و نقاشی‌های قدیمی، آثار خطاطی و البته نقشه‌های جالب از جاهای مختلف نیز در آن‌جا پیدا شده و کلا به کالاهای فرهنگی اختصاص دارد. این بازار با توجه به این که تنها چند متر از بازار بزرگ فاصله دارد، نسبتا بازدیدکنندگان زیادی به خود می‌بیند و شما نیز موقع سر زدن به بازار بزرگ استانبول، می‌توانید سری به این مکان بزنید.

آدرس: Beyazıt, Sahaflar Bedesteni Sk. No:4, 34126 Fatih

 

بازار ماهی بی‌اغلو

درست پشت خیابان معروف استقلال و فروشگاه‌های مدرن و کافه‌ها و رستوران‌هایش، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای استانبول یعنی بازار ماهی بی‌اغلو قرار دارد. این بازار در خیابان صحنه واقع شده و در ورودی آن پاساژ بزرگ گل (Flower) قرار دارد و خیلی راحت می‌توانید آن‌جا را پیدا کنید. این بازار جای رفت و آمد مردم محلی است و یخیلی از فروشگاه‌های آن به فروش ماهی، میوه، سبزیجات و محصولات خوراکی اختصاص دارد اما با توجه به این که توریست‌های زیادی به این محل رفت و آمد می‌کنند، حتی در این بازار هم می‌توانید جاهای زیادی برای خرید سوغات پیدا کنید و البته غرفه‌هایی در آن‌جا به فروش غذاهای خیابانی نیز می‌پردازند.

در خود این بازار که در واقع خیابانی قدیمی است، مکانی معروف به نام "پاساژ اروپایی" قرار گرفته که ساختمانی قدیمی معروف به ۱۸۷۴ میلادی است که یک معمار ارتیشی آن را بنا کرده بود و حالا چند بوتیک در آن مشغول به کار هستند. در مجموع اگر قصد خرید در بازار ماهی بی‌اغلو را ندارید، در بازدیدهای خود از خیابان استقلال، سری به این مکان بزنید و از چند بنای تاریخی مثل کلیسای آن‌جا نیز بازدید کرده و در کافه‌ها و رستوران‌هایش، یک غذای محلی یا قهوه‌ای دلچسب بنوشید.

 

از بازار بزرگ استانبول چه چیزهایی بخریم؟

آدرس: Istiklal Street, nearby Cicek Passage, Taksim

 

بازار بانوان

این بازار که در اونکاپانی واقع شده، به نام بازار "سیرت" نیز شناخته می‌شود و محلی‌ست که انواع میوه و کالاهای خوراکی از شهرهای جنوبی ترکیه مثل سیرت، آددیامان، ماردین، موس، دیارباکیر و .. به آن‌جا آورده شده و به فروش می‌رسد. در این بازار نیز ادویه جات، سبزیجات و همچنین دمنوش و گیاهان دارویی یا عسل، مربا و محصولات لبنی نیز به فروش می‌رسد. این بازار بسیار قدیمی، جایی برای افراد محلی است تا محصولات روزمره خود را خریداری کنند و خیلی به درد گردشگران نمی‌خورد، مگر این که بخواهید در آن‌جا بگردید و تجربه بودن در میان مردم عادی استانبول را کسب کنید.‌

 

۵ رستوران عالی اطراف بازار بزرگ استانبول

 

آدرس: İtfaiye Caddesi ,Zeyrek

۱۵ تیر ۱۴۰۱

نظرات کاربران