معرفی برج دوشیزه در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی برج دوشیزه در استانبول

وقتی به تور استانبول می‌روید، جاذبه‌های تاریخی زیادی هستند که امکان بازدید از آن‌ها را دارید، اما یک جزیره‌ی کوچک و یک برج خاص در این محل وجود دارد که شاید یکی از متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول محسوب می‌شوند. محلی که جدا از زیبایی بصری جالب توجهی که در تنگه بسفر به وجود آورده، داستان‌ها و روایت‌های مختلفی نیز برایش وجود دارد. در نوشته امروز، ما در مورد چگونگی بازدید از آن‌ها، نکات مختلف درباره‌اش و حتی همین داستان‌ها برایتان خواهیم گفت تا آشنایی کاملی با این محل داشته باشید.

 

برج دوشیزه (Maiden’s Tower)

این برج نه چندان بلند و بنایی که در کنارش قرار دارد بر روی یک خشکی کوچک در نزدیکی ساحل سمت آسیایی استانبول، در تنگه بسفور قرار گرفته و در طول مدت حیات خود، برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. با داستان‌های اساطیری و عاشقانه‌ای که در مورد این محل گفته شده، تصویر پانوراما و زیبایی که از تنگه به نمایش می‌گذارد و زیبایی خاصی که دارد، برج دوشیزه همشه جزو پرطرفدارترین جاذبه‌های شهر و از نمادهای مهم استانبول به حساب می‌آید. بازدید از آن‌جا هم به طور کلی سخت نیست و تنها در روزهای پیک سفر است که به خاطر گنجایش بسیار پایین برج، ممکن است شانس دیدن آن‌جا را از دست بدهید.‌

فعالیت‌هایی که در برج دوشیزه می‌توانید انجام دهید

  • بازدید از برج توسط کشتی‌های کروز یا فری

این برج درست در وسط آب در تنگه بسفور قرار گرفته و برای بازدید از آن‌جا، حتما باید سوار کشتی‌ها و قایق‌های مختلف شوید. بسیاری از سفرهای دریایی در تنگه بسفر، از نزدیکی برج دوشیزه رد می‌شوند تا گردشگرانی که در این سفرها شرکت می‌کنند، فرصت بازدید از آن‌جا را داشته باشیند. در سفرهایی که در طول روز انجام می‌شود، فری‌ها خیلی به برج نزدیک می‌شوند و می‌توانید با پس زمینه آن‌ها، عکس هم بگیرید.

 

تفاوت قسمت آسیایی و قسمت اروپایی استانبول

  • گرفتن عکس‌های زیبا

چه به خود جزیره بروید و چه با کشتی از آن‌جا دیدن کنید، در هر دو حالت فرصت گرفتن عکس‌های اینستاگرامی و خاطره‌انگیزی را خواهید داشت. فضای متفاوتی که این برج دارد و تک و تنها بودنش در دل آب، بدون شک لوکیشتی متفاوت و خاص را در استانبول شکل داده و از بهترین‌ها در شهر به حساب می‌آید.

  • تماشای غروب آفتاب

شکی در این نیست که یکی از بهترین جاهای استانبول برای تماشای غروب آفتاب، برج دوشیزه در تنگه بسفور است. جایی که شما امکان تماشای نمایی ۳۶۰ درجه از استانبول را در زیباترین زمان ممکن خواهید داشت. برای این کار هم در جزیره می‌توانید باشید و هم این که در کشتی‌هایی که برنامه‌ی سفر خود را برای این زمان قرار می‌دهند، شرکت کنید.

  • رستوران

بخش زیادی از فعالیت برج دوشیزه به عنوان رستوران و محل عروسی است که البته مدتی این مکان برای نوسازی تعطیل بود. رستوران این مکان با غذاهای با کیفیت و منظره‌ای بی‌بدیل، انتخابی فوق‌العاده برای یک قرار عاشقانه و دلپذیر در استانبول به حساب می‌آمد و البته این شانس را هم به شما می‌‌داد که بدون دغدغه و در آرامش، در این محل بمانید و از آن‌جا لذت ببرید.

 

جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول

داستان‌های جالب درباره برج دوشیزه استانبول

  • افسانه شاهدخت

نام "کیز کولسی" یا همان برج دوشیزه به سال‌ها قبل و یک داستان محلی بر می‌گردد. افسانه‌ای که گفته می‌شود یک پیشگو، مرگ شاهدختی را بر اثر مارگزیدگی پیش بینی کرده بود و به همین خاطر، پادشاه سریعا دستور داد تا در وسط تنگه بسفور، قلعه‌ای بسازند تا دخترش به آن‌جا نقل مکان کرده و از سرنوشتی که برایش پیشگویی شده در امان بماند. اما در یکی از سبدهای میوه‌ای که برای او ارسال شده بود، ماری پنهان شده و در نهایت همان طور که پیشگو پیش‌بینی کرده بود، شاهدخت بر اثر مارگزیدگی تسلیم مرگ شد.

  • افسانه قهرمان و لی‌اندرا

اسم اروپایی این محل "برج لی‌اندرا" از یک افسانه باستانی می‌آید که در آن، دختری هر روز مسیری را شنا می‌کرد تا به دیدار قهرمانی برود که عاشقش بود. یک شب در حین شنا کردن، مشعلی که با آن مسیر خود را پیدا می‌کرد خاموش شد و در دریا غرق شد. فردای آن روز، قهرمان پیکر بی‌جان معشوقه‌اش را می‌یابد و از غم این مرگ ناگهانی، خود را در دل امواج غرق می‌کند. یک نکته مهم در مورد این افسانه، تفاوت مکانی است که بعضی از تاریخ شناسان به محل روی دادن آن وارد می‌دانند و همین باعث شده تا بعضی‌ها بر این باور باشند که افسانه‌ای که روایت می‌شود، مربوط به محلی دیگر است و برای برج دوشیزه گفته نشده. با این حال، قرن‌هاست که افسانه قهرمان و لی‌اندرا حول محور برج دوشیزه استانبول روایت می‌شود.

 

گشت و گذاری رمانتیک در استانبول

  • قصه دردناک دریاسالار

یکی دیگر از قصه‌های بسیار قدیمی از این محل مربوط به قرن‌ها قبل است، موقعی که به استانبول، بیزانتیوم گفته می‌شود و تحت سلطه آتن بود. به روایت این داستان، فرمانروایی آتن، ۴۰ کشتی تحت فرمان دریاسالاری از آتن به نام هارس را داد تا به کمک این کشتی‌ها از بیزانتیوم دفاع کند. این مسئله مربوط به زمان حملات پادشاهی مقدونیه به شهر بود. در مسیر رسیدن به بیزانتیوم، همسر دریالاسار درون کشتی می‌میرد و او دستور می‌دهد تا او را در مقبره‌ای که در دل صخره‌هایی که قبل از ساخت برج در آن محل وجود داشت، دفن کنند.

  • افسانه دو برج عاشق

یکی از افسانه‌هایی که از سه قصه‌ی دیگر جدیدتر است، به داستان عاشقانه‌ی بین دو برج گالاتا و دوشیزه مربوط بوده که این دو برج در دام عشق هم افتاده اما به خاطر این که نمی‌توانستند با هم ارتباط برقرار کنند، این عشق افلاطونی آن‌ها را در غمی بزرگ فرو برد. البته که این داستان به زیبایی افسانه‌های دیگر نیست اما در این داستان محلی، گفته می‌شود که برج گالاتا بارها نامه‌هایی برای برج دوشیزه نوشته اما نمی‌توانسته آن‌ها را ارسال کند.

البته داستان‌های اساطیری و افسانه‌های بسیار بیشتری در مورد این مکان وجود دارد که این‌ها، معروف‌ترینشان بوده‌اند.

 

معرفی بازارهای تاریخی استانبول

هزینه‌های بازدید از برج دوشیزه و تورهای این محل

هزینه ورودی به این مکان حدود ۵ یورو است که البته در حال حاضر برج دوشیزه بسته بوده و در حال نوسازی است. ساعات فعالیت آن‌جا نیز بین ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر در نظر گرفته شده که با توجه به روزهای شلوغ سال، ساعت بسته شدن برج، کمی عقب می‌افتد. همچنین این را هم مد نظر داشته باشید که اگر از کارت موزه استانبول استفاده می‌کنید، این کارت برای ورود به برج دوشیزه کارایی نخواهد داشت.

برای بازدید از این محل تورهای یک ساعته با فری‌ها مخصوص در نظر گرفته شده که کشتی‌ها از بخش اروپایی استانبول شروع به حرکت می‌کنند و پس از بازدید از نقاط مختلف تاریخی مثل ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، مسجد وآبی و شاخ طلایی، در این محل توقف خواهند کرد. در حال حاضر این تورهای یک ساعته، روشی ارزان و بسیار خوب برای بازدید از برج دوشیزه به حساب می‌آید.

اما ارزان‌ترین روش برای بازدید از این محل، سوار شدن بر قایق‌های مخصوص برج دوشیزه است که از سمت آسیایی حرکت کرده و به آن‌جا می‌رسد. این اتوبوس‌های دریایی از اوسکودار سالاجاک حرکت کرده و حدودا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا به آن‌جا برسد. تنها در روزهای آخر هفته هم قایق‌هایی از کاباتاش در سمت اروپایی استانبول در نظر گرفته می‌شود که مسیری نیم ساعته را به مقصد برج دوشیزه طی می‌کنند. این قایق‌ها تنها در روزهای گفته شده و بین ساعات ۱۳ تا ۱۸ به محل مورد نظر می‌روند.

نکات تاریخی درباره برج دوشیزه استانبول

بر اساس گفته تاریخ شناسان، برجی که در حال حاضر در این مکان واقع شده، در قرن چهارم میلادی ساخته شده است. با این حال تاریخ دقیق آن مشخص نیست و حتی برخی از کتب تاریخی به وجود برجی در این محل اشاره دارد که یک ژنران آتنی دستور ساخت آن را در سال ۳۴۰ قبل از میلاد مسیح داده تا ترافیک دریایی در این محل را تحت نظر داشته باشند.

نکته جالب در مورد برج این است که در طول تاریخ، بارها کاربری این محل تغییر پیدا کرده. برجی که جنگ‌ها و امپراطوری‌های مختلفی را به چشم دیده است و در زمان بیزانتین به عنوان ایستگاهی جهت امور دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، در زمان عثمانی‌ها زمانی برج دیده بانی بود، زمانی دیگر فانوس دریایی و در اواخر دوران این امپراطوری، برج رادیویی محسوب می‌شود. حتی در سال‌های ۱۸۳۰ که بیماری واگیردار استانبول را به زانو در آورده بود، به عنوان یک بیمارستان صحرایی و برای قرنطینه کردن از آن استفاده می‌شد.

 

تفریح در پارک‌های بازی و آبی استانبول

ظاهر برجی که در حال حاضر وجود دارد، مسلما با آن‌چه در گذشته‌ی دور استانبول بود، فرق دارد چون یک نوسازی اساسی در سال ۱۸۳۳ روی آن انجام شد و استایل کلی برج به عثمانی-باروک تغییر پیدا کرد و بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ نیز، دوباره این محل بازسازی شد تا بتواند به خوبی از گردشگرانی که به تور استانبول می‌روند، پذیرایی کند. در سال ۲۰۲۱ ویز فرهنگ و گردشگری ترکیه دوباره دستور نوسازی این محل را صادر کرد و قرار است تا چند هفته بعد، دوباره درهای این محل رو به گردشگران گشوده شود. در هر حال مهم‌ترین نکته درباره برج دوشیزه این است که در بخش بزرگی از تاریخ شهر پرماجرای استانبول، این مکان حضور داشته و تاثیری بزرگ نیز در اتفاقات تاریخی داشته است. از جنگ‌ها جان سالم به در برده، درون آب به خوبی از آن نگهداری شده و همیشه نمادی مهم برای استانبول به حساب می‌آمده است.

۲۹ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران