معرفی بهترین موزه‌های سمت آسیایی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی بهترین موزه‌های سمت آسیایی استانبول

وقتی سخن از استانبول به میان می‌آید، اولین چیزی که به ذهن متبادر می‌شود، پیشینه فرهنگی آن است. این غنای فرهنگی به مکان خاصی محدود نمی‌شود و شما می‌توانید با انواع آثار فرهنگی در سراسر شهر روبرو شوید. همچنین می‌توانید آنها را در خیابان، کنار دریا یا در موزه ببینید... به خصوص موزه‌ها، به دلیل تنوع و اصالتشان جزو مکان‌هایی هستند که باید در سفر با تور استانبول حتما از آنها دیدن کرد. در ادامه سری می‌زنیم به سمت آسیایی و فرهنگ و تاریخ باشکوه شهر را از منظر موزه‌‌های این محدوده بررسی می‌کنیم.

 

Lighting and Heating Collections

در تمامی اعصار، وسایل و ادوات گرمایش و روشنایی برای افراد اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. درک اینکه چگونه ابزارهای روشنایی و گرمایش در گذشته، پیش زمینه ایجاد امکانات گرمایش فعلی نوآورانه و پیشرفته بوده‌اند می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. این امر، زمینه‌ای شد برای برپایی موزه کلکسیون روشنایی و گرمایش استانبول که توسط مهمت ییلدیز در بیکوز افتتاح گشت.

 

بهترین رستوران‌های استانبول در قسمت آسیایی

این موزه، یکی از مهمترین موزه‌های خصوصی ترکیه است که داخل یک عمارت قرن نوزدهمی در استانبول قرار دارد. این مجموعه شامل بیش از دو هزار اثر از گذشته بوده و برخی از اقلام، از آناتولی و برخی دیگر از کشورهای مختلف به این مکان آورده شده‌اند. جالب است بدانید قدمت بعضی از این آثار، به دوران ماقبل تاریخ برمی‌گردد.

این مکان، عمدتا بر کشف آتش و ماشین بخار تمرکز داشته و مصنوعات مختلفی را در این رابطه به نمایش می‌گذارد. در اینجا می‌توانید شاهد مجموعه عظیمی انواع لوستر، مشعل و چراغ نفتی، آبگرمکن، فانوس‌های سنگی، گیاهان آتش‌زا، ظروف شیشه‌ای، فانوس‌های دوران مختلف، انواع شمع‌های مختلف، روغن چراغ، روغن کلزا، کاربید، روغن‌های گیاهی مختلف و حتی طلسم‌ها و نمادهای ادیان و باورهای مختلف باشید.

آدرس: Çengeldere Mahallesi, Çengeldere Caddesi, 34830 Beykoz/ Istanbul

 

Küçüksu Pavilion

این کاخ موزه در نزدیکی آب‌های تنگه بسفر، در منطقه گوکسو، بین قلعه آناتولی و پل سلطان محمد فاتح قرار دارد و توسط رودخانه‌های کوچک قاب گرفته شده است. این کاخ مینیاتوری نئوباروک، در سال ۱۸۵۷ به دستور سلطان عبدالمجید اول و توسط معماران Karabet Amir Balyan و پسرش Nigogayos Balyan طراحی شد و اصلاحاتی که در کاخ‌های ایهلامور و دولما باغچه انجام شد، در اینجا نیز اجرا گشت.

 

با تپه پیر لوتی استانبول آشنا شوید

اینجا ساختمانی سه طبقه است که شامل دو طبقه اصلی و یک زیرزمین می‌باشد. این کاخ، با تکنیک‌های سنگ تراشی ساخته شده و دارای یک قلمرو مجاور کوچک، به شکل یک باغ تراس دار در کنار آب‌های تنگه بسفر در استانبول است. زمانی این باغ به آلاچیق‌های زیبا مزین بود، اما امروز اکثر آنها از بین رفته‌اند.

سلاطین از این کاخ، برای اقامت کوتاه مدت تابستانی در هنگام تفریح ​​و شکار استفاده می‌کردند. بعلاوه این کاخ، سال‌ها میزبان دولتمردان سرشناس شهر و محل پذیرایی‌های دیپلماتیک بود. و برای این منظور، در دوره جمهوری بعنوان مهمانخانه دولتی نیز مورد استفاده قرار گرفت. در زمان سلطنت سلطان عبدالعزیز، نمای کاخ با تزئینات مفصل‌تری تزیین شد و البته برخی از ساختمان‌های باغ اصلی نیز تخریب شدند. در نهایت پس از بازسازی کامل در سال ۱۹۴۴، این کاخ بعنوان موزه در معرض دید عموم قرار گرفت.

آدرس: Göksu Mahallesi, Küçüksu Caddesi, 34815 Beykoz/ Istanbul

 

Kite Museum

این موزه، بادبادک‌هایی را به نمایش می‌گذارد که Mehmet Naci Aköz در سال ۱۹۸۶ شروع به جمع‌آوری آنها کرد. اینجا بیش از ۲۵۰۰ بادبادک و ابزار و تجهیزات زینتی از ۳۳ کشور در شش قاره را در خود جای داده و تنها موزه بادبادک در ترکیه محسوب می‌شود. همچنین، یکی از ۱۸ موزه بادبادک در جهان است. این مکان، همچنین دارای "مدرسه بادبادک‌ها" است که ۲۰۰ کودک ۳ سال به بالا می‌توانند در آن درس بخوانند و همزمان بادبادک خود را بسازند. گفتنی است دروس، برای هر گروه سنی متفاوت است. بعلاوه، یک "کتابخانه بادبادک" در اینجا وجود دارد که اولین کتابخانه بادبادک در جهان به شمار می‌آید.

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

موزه بادبادک، در چارچوب "موزه دوستدار کودک" و پروژه‌های "آموزش با موزه" فعالیت می‌کند. چارچوب "موزه دوستدار کودک"، توسط وزارت فرهنگ و گردشگری پیگیری می‌شود که از سال ۲۰۰۸ آغاز بکار کرده است. پروژه‌های "آموزش با موزه" نیز توسط اداره آموزش ملی استانبول رصد می‌شوند که از سال ۲۰۱۱ فعالیتش را شروع کرده است.

موزه بادبادک، همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر پذیرای علاقمندان است. در نهایت باید گفت ورودی موزه بادبادک رایگان بوده و اینجا، یکی از ایده آل‌ترین مکان‌ها برای سفرهای فرهنگی مدارس به شمار می‌آید.

آدرس: Aziz Mahmut Hüdayi Mahallesi, Uncular Caddesi, Bakıcı Sokak, No:12 Üsküdar/ Istanbul

 

Istanbul Toy Museum

موزه اسباب بازی استانبول، یکی از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین موزه‌ها در سمت آسیایی شهر، هم برای کودکان و هم بزرگسالان است. این موزه در ۲۳ آوریل ۲۰۰۵ توسط شاعر و نویسنده ترک، سونای آکین تاسیس شد. ساختمان موزه که از خانواده سونای آکین به ارث رسیده، یک عمارت چوبی قدیمی در خیابانی فرعی، درست در نزدیکی خیابان بغداد قرار دارد. گفتنی است این خیابان، مرکز خرید لوکس اصلی شهر در سمت آسیایی به شمار می‌آید.

 

تجربه ۷ تفریح هیجان‌انگیز در استانبول

آرزوی سونای آکین برای برپایی چنین موزه‌ای، اولین بار زمانی مطرح شد که در سن شش سالگی از موزه باستان شناسی استانبول بازدید کرد. او در همان سن و سال، در بازی‌های خود موزه داری را نیز تمرین می‌کرد.

مجموعه خصوصی اسباب‌بازی‌های این هنرمند که در طی ۲۰ سال از حراج‌ها و عتیقه‌فروشی‌ها از سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند، اکنون به بیش از ۴۰۰۰ عدد رسیده‌اند و قدمت برخی از آنها به دهه ۱۷۰۰ برمی‌گردد.

بعلاوه، بچه‌ها می‌توانند در بخشی که به اسباب‌بازی‌های فضایی اختصاص دارد، در مورد تلاش بشریت برای رفتن به ماه بیاموزند. در حالی که در قسمت قطارهای اسباب‌بازی کلاسیک، از انقلاب صنعتی مطلع می‌شوند. در کل، تجربه جالبی برای بچه‌های عصر دیجیتال خواهد بود که یاد بگیرند پدربزرگ یا مادربزرگشان دوست داشته‌اند با چه اسباب بازی‌هایی بازی کنند. اما این همه ماجرا نیست. زیرا نمایش‌های تئاتر و کارگاه‌های معمولی برای بچه‌ها نیز توسط موزه برگزار می‌شود تا نحوه ساخت اسباب‌بازی، ربات و اوریگامی را یاد بگیرند و یا اسرار طبیعت و فضا را کشف کنند.

آدرس: Ömerpaşa Caddesi, Dr. Zeki Zeren Sokak, No:17 Göztepe- Kadıköy/ Istanbul

 

Beylerbeyi Palace

کاخ بیلربی استانبول که در حال حاضر یک کاخ موزه است، توسط سرکیس بالیان و به دستور عبدالعزیز بین سال‌های ۱۸۶۱-۱۸۶۵ ساخته شد. این کاخ در آن زمان، بعنوان اقامتگاه تابستانی سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما در عین حال از مهمانان خارجی نیز در این مکان پذیرایی می‌شد. این کاخ شگفت‌انگیز که از همان ابتدای ورود شما را مسحور خود می‌کند، با برخورداری از ۲۴ اتاق، ۶ تالار و یک حمام، تقلید و مینیاتوری از دولما باغچه در استانبول به شمار می‌آید.

نمای بیرونی مجلل مرمر سفید، با فضای داخلی لوکس که دارای ساعت‌های فرانسوی، لوسترهای کریستالی بوهمیایی و گلدان‌های چینی است، در هماهنگی کامل می‌باشد. سالن طبقه پایین، دارای یک استخر بزرگ مرمری است که برای خنک کردن هوا در ماه‌های مطبوع تابستان استفاده می‌شود.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت اول)

تم دریایی که در نقاشی‌های سرتاسر کاخ به چشم می‌خورد، حکایت از علاقه سلطان به فعالیت‌های دریایی دارد. پلکان مرکزی باشکوه، یکی دیگر از منظره‌های چشمگیر این کاخ است و مجسمه شیر در ورودی اصلی کاخ بیلربی، به خارق‌العاده بودن این بنا می‌افزاید و در نهایت، چندین آلاچیق و یک کافه باغ جذاب در اینجا وجود دارد که می‌توانید در آنها به خورد و خوراک بپردازید. اگر علاقمندید که در تور استانبول از این کاخ دیدن کنید، باید بگوییم با پرداخت ورودی ۶۰ لیر به ازای هر نفر، می‌توانید سه شنبه و چهارشنبه و جمعه تا یکشنبه، بین ساعت ۹ صبح تا ۶ به این مکان بیایید.

آدرس: Beylerbeyi Mahallesi, Abdullahağa Caddesi, 34676 Üsküdar/ Istanbul

 

Sabri Artam Foundation Automobile

نمایشگاه‌های خودرو در سرتاسر جهان، معمولا جدیدترین خودروهای پیشرفته را در معرض دید علاقمندان قرار می‌دهند. اما جالب است بدانید یک نمایشگاه از خودروهای قدیمی کمیاب در موزه‌ای کلاسیک در استانبول وجود دارد که یادگارهایی تاریخی را در خود جای داده و همچون سفری عمیق، ما را به توسعه خودرو در طی قرن‌ها می‌برد.

موزه اتومبیل بنیاد صبری آرتام، در سال ۱۹۹۸ در منطقه چنگل کوی استانبول افتتاح شد. این موزه پنج طبقه، بیش از ۱۰۰ خودرو را به نمایش می‌گذارد. در این مکان می‌توانید اتومبیل‌های عتیقه و همچنین برخی از اتومبیل‌های دیگر از دهه‌های ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و پس از آن را ببینید. جالب است بدانید این موزه، اولین موزه در ترکیه بود که توسط FIVA (فدراسیون جهانی وسایل نقلیه تاریخی) به رسمیت شناخته شد. گفتنی است این موزه، ۶ روز در هفته به استثنای دوشنبه‌ها باز است.

 

بهترین هتل‌های منطقه بی‌اغلو استانبول

آدرس: Nato Yolu Bosna Bulvarı, No: 104, Çengelköy/ Istanbul

 

Barış Manço

مودا، یکی از محله‌های برجسته بخش آسیایی، موزه‌ افسانه‌ای باریش مانچو را دربرگرفته است. اینجا، خانه یک ستاره راک است که پس از مرگ وی به موزه تبدیل شد. در شب ۳۱ ژانویه ۱۹۹۹، پدر هنر راک آناتولی، باریش مانچو، در حالی که در خانه قصر مانندش در محله مودای کادیکوی استانبول خواب بود، درگذشت. از طریق برنامه تلویزیونی او، بینندگان در هر سنی می‌توانستند سفرهای او را در سراسر جهان دنبال کنند و به تدریج، آثارش به یکی از موفق‌ترین‌ها بدل گشت و از محدودیت‌های موسیقی عبور کرد و در نهایت به یکی از محبوب‌ترین چهره‌های این کشور در تمام دوران تبدیل شد.

گفتنی است چندین سال پس از مرگ وی، به دلیل بدهی‌های معوقه، این ملک در رهن بانک بود و پس از آن این ملک، موزه‌ای شد در شان این هنرمند بی بدیل.  

به محض ورود به موزه، مجسمه‌ای با اندازه واقعی از خود باریش مانچو به بازدیدکنندگان خوش‌آمد می‌گوید. باغ‌ها مملو از مجسمه‌های کودکانی است که در فضای سبز می‌چرخند تا یادبودی باشد از روزهایی که وی در یک برنامه تلویزیونی بسیار محبوب، برای کودکان هنرنمایی می‌کرد. در فضای داخلی نیز وسایل شخصی از جمله پیانو، لباس‌های هنری که در دوره‌های مختلف حرفه‌اش می‌پوشید و آثار هنری بدیع وی به نمایش گذاشته شده‌اند.

 

معرفی زیباترین کاخ‌های استانبول

آدرس: Caferağa Mahallesi, Yusuf Kâmil Paşa Sokak, No:5, 34710, Kadıköy/Istanbul

۲۶ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران