معرفی موزه های استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
معرفی موزه های استانبول

استانبول خود به تنهایی موزه‌ای زنده است که تاریخی غنی را به دوش می‌کشد و در طی قرون و اعصار‌، تحت تاثیر امپراتوری‌های باشکوه بیزانس و عثمانی بوده است. موزه‌ های استانبول نیز بازتابی از زندگی باستانی این خطه را ارائه می‌دهند و از مهمترین جاذبه‌های گردشگری شهر به شمار می‌آیند.

 

آشنایی با برترین موزه های استانبول

اگر به کسب اطلاعات تاریخی و فرهنگی علاقمندید، بدون شک در سفر با تور استانبول باید سری بزنید به برترین موزه های شهر که اغلب در مناطقی همچون سواحل بسفر، بی اغلو و سلطان احمد پراکنده شده‌اند. بعلاوه، ورودی برخی از این موزه‌ها رایگان بوده و بدین ترتیب قیمت تور استانبول برایتان کاهش می‌یابد.

 

کاخ توپکاپی

سفر در زمان را از کاخ توپکاپی شروع می‌کنیم که اقامتگاه اصلی و مرکز اداری سلاطین عثمانی در طول قرن پانزدهم به شمار می ‌مد. این کاخ که بین شاخ طلایی و تنگه بسفر در مساحتی بالغ بر ۷۰۰۰۰۰ متر مربع گسترده شده، در سال ۱۹۲۴، پس از اعلام جمهوری ترکیه، به موزه بدل گشت و بعنوان اولین موزه جمهوری ترکیه شناخته شد.

جالب است بدانید این کاخ که از مهمترین موزه های استانبول در سفر با تور ترکیه نیز به شمار می‌آید، طیف گسترده‌ای از بخش‌ها را شامل می شود از جمله: دادگاه‌ها، دروازه‌ها، آشپزخانه‌ها، سالن‌ها، آلاچیق‌ها و حرمسرا.

همانطور که در داخل کاخ قدم می‌گذارید، مجذوب تاریخ غنی، معماری چشمگیر و عظمت آن خواهید شد. بعلاوه در این محدوده، شاهد موزه تاریخ علم، ایا ایرنه و موزه باستان شناسی نیز خواهید بود. همچنین می‌توانید از قدم زدن در فضای مفرح پارک گلخانه استانبول نیز در مجاورت این کاخ لذت ببرید.

کاخ دولما باغچه

این فضای قرن نوزدهمی به شدت اینستاگرامی که یکی از بهترین موزه های استانبول به شمار می‌آید، از طراحی به سبک عثمانی در ترکیب با نئوکلاسیک و باروک برخوردار است. کاخ دلما باغچه چشم اندازی به منظره بسفر داشته و با المان‌های لوکس و خیره کننده تزئین شده است. کف پوش‌های دست ساز پارکت از جنس آبنوس و چوب ماهون،  بزرگ‌ترین لوستر کریستالی بوهمیایی و چندین نقاشی با تصاویر باستانی، تنها بخشی از جذابیت‌های این کاخ محسوب می‌شوند. در نهایت این بنا که در زمان عثمانی ساخته شد، بعدها به کاخ ریاست جمهوری بدل گشت.

 

راهنمای بازدید از موزه‌های پرا و کاریه در استانبول

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا، واقع در جنوب غربی ایاصوفیه، یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری و موزه های استانبول به شمار می‌آید. این مخزن آب زیرزمینی بیزانسی که از شهرتی جهانی برخوردار است، به سفارش امپراتور ژوستینیانوس در سال ۵۳۲ ساخته شد.

در اینجا شاهد ۳۳۶ ستون به ارتفاع ۹ متر و با سرستون‌های زیبای کنده کاری شده خواهید بود. و نقطه عطف این منظره خیره کننده، مجسمه‌های مدوسا هستند که در زیر دو ستون، در اعماق آب انبار قرار گرفته‌اند. گفتنی است اینجا مساحتی مستطیل شکل به طول ۱۴۰ متر و عرض ۷۰ متر را اشغال می‌کند و با یک پلکان ۵۲ پله، می‌توان به آنها دسترسی داشت.

 

معرفی موزه هنرهای مدرن استانبول

آب انبار تئودوسیوس

قدمت این مکان، به قبل از احداث آب انبار باسیلیکا بازمی‌گردد و قدیمی‌ترین آب انبار این شهر محسوب می‌شود. در اینجا می‌توانید شاهد نورپردازی بسیار جذابی باشید که در ساعات مشخصی، به مدت ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد و همراه با تصاویر به جا مانده از دوران بیزانس و عثمانی بر روی دیوارها و ستون‌ها، حظ بصری بالایی را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

برج گالاتا

در ادامه سفرمان به مهمترین موزه های استانبول، سری می‌زنیم به برج گالاتا. اینجا در ابتدا، یک برج دیده بانی با ارتفاع ۶۷ متر در مرکز استانبول بود که بعدها کاربری‌های دیگری از جمله زندان، برج مراقبتی برای شناسایی آتش و موزه را‌ پیدا کرد.

قدمت این بنا به دوره بیزانس باز می‌گردد و از آن زمان تاکنون، دستخوش تغییرات زیادی شده است. اینجا یکی از نمادین‌ترین نقاط دیدنی استانبول و یک جاذبه توریستی بسیار محبوب در شهر محسوب می‌شود. ساختار بلند و باریک با طاق‌های دایره‌ای شکل آجری و سقف مخروطی این بنا، نمادی از ترکیه است. البته اغلب مردم برای تماشای مناظر پانورامای شهر استانبول از بالای برج، به این جاذبه سر می‌زنند.  

 

راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

موزه هنرهای ترکی و اسلامی

اینجا اولین موزه‌ای در ترکیه است که آثار هنری ترکی - اسلامی را در کنار هم در خود جای داده و در عین حال آخرین موزه افتتاح شده در دوره امپراتوری عثمانی محسوب می‌شود. در این مکان که در شمار مهمترین موزه های استانبول شناخته می‌شود، شاهد مجموعه وسیعی از آثار، از نخستین دوره هنر اسلامی تا قرن بیستم خواهید بود از جمله آثاری از امویان، عباسیان، اندلس، سلجوقیان، تیموریان و صفویان و غیره.  

بسیاری از بخش‌های موزه به اندازه‌ای غنی هستند که می‌توانند به تنهایی یک موزه را تشکیل دهند که در این میان می‌توان به بخش‌های فرش، نسخ خطی، آثار چوبی، شیشه‌ای، فلزی، سرامیکی و قوم‌نگاری اشاره کرد.

موزه باستان شناسی استانبول

این مکان در لیست برترین موزه های استانبول، در واقع مجموعه‌ای از ۳ موزه را شامل می‌شود: موزه باستان شناسی استانبول، موزه شرق باستان، موزه کیوسک کاشی. این سه واحد اصلی مجزا در یک باغ قرار دارند و تاریخ امپراتوری عثمانی و ترکیه و کشورهای خاور دور نظیر یونان و روم و دوران بیزانس را حکایت می‌کنند. در اینجا می‌توانید شاهد حدود یک میلیون اثر باستانی از فرهنگ‌های مختلف از جمله مجسمه‌ها، تابوت‌ها و دست نوشته‌های باستانی آناتولی باشید.

موزه موزاییک کاخ بزرگ

موزه موزاییک استانبول کاخ بزرگ قسطنطنیه، یک نقطه عطف در شهر و یکی از برترین موزه های استانبول به شمار می‌آید. این موزه، تنها در چند قدمی جاذبه‌های اصلی از جمله مسجد آبی و ایاصوفیه و در منطقه تاریخی سلطان احمد استانبول قرار دارد.

اگر حتی اندکی به تاریخ، فرهنگ و باستان شناسی علاقه دارید، توصیه می‌کنیم در سفر با تور استانبول حتما سری بزنید به این جواهر پنهان. این موزه، مجموعه‌های موزاییک از زمان امپراتوری بیزانس را ارائه می‌دهد که از سال ۱۹۳۵ در حفاری‌های بازار آراستا، در کاخ بزرگ امپراتوری امپراتوری روم شرقی که بعنوان اقامتگاه اصلی امپراتوران بیزانس کاربری داشت، کشف شدند. در حقیقت این موزاییک‌ها، تصاویری از زندگی روزمره، طبیعت و اساطیر را به نمایش می‌گذارند.

 

موزه تاریخی و بسیار زیبای Kariye استانبول

کاخ بیلربی

کاخ Beylerbeyi Palace، یکی از مهمترین موزه های استانبول و یک اقامتگاه ساحلی در منطقه بیلربی، در سمت آناتولی تنگه بسفر محسوب می‌شود. در اینجا شاهد بنای اصلی ساختمان کاخ، آپارتمان‌های دولتی، حرمسرا، آلاچیق مرمری، آلاچیق زرد و اصطبل‌های خصوصی و غیره خواهید بود. در ضمن نماها، شامل طاق‌ها و پنجره‌هایی به سبک یونانی و رومی هستند. گفتنی است قدمت کاخ بیلربی، به دهه‌های اول قرن نوزدهم می‌رسد، زمانی که سلطان محمود دوم، دستور ساخت این کاخ چوبی را صادر کرد.

کاخ یلدیز

کاخ یلدیز که آخرین نمونه از معماری کاخ عثمانی ترکیه و از مهمترین موزه‌ های استانبول به شمار می‌آید، بر روی تپه ییلدیز در منطقه بشیکتاش واقع شده است. این بنا، در سال ۱۸۸۰ ساخته شد و سلطان عبدالحمید دوم عثمانی از آن استفاده می‌کرد. این کاخ مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و غرفه‌ها از جمله آپارتمان‌های دولتی، سالن تئاتر و اپرا، کارخانه چینی امپراتوری و همچنین باغ‌های مفرح را شامل می‌شود. در ضمن، هزینه ورودی تنها ۲۰ لیر بوده و تور ارزان استانبول را برای علاقمندان رقم می‌زند.

موزه خانه گالاتا مولوی

از دیگر موزه های استانبول، می‌توان به این موزه خانه اشاره کرد که در حقیقت تالار سماع درویشان بوده و در انتهای خیابان استقلال بی اوغلو، در سمت چپ در ابتدای خیابان گالیپ دده در انتظار علاقمندان به سر می‌برد.

این مکان مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و فضای بیرونی را شامل می‌شود و در مساحتی بالغ بر ۶۸۰۰ متر مربع گسترده شده است. این مجموعه متشکل از سما خانه، کتابخانه، رختشویخانه قدیمی، قبرستانی به نام باغ سکوت، چشمه و آب انبار است. گفتنی است مراسم سماع دراویش هر یکشنبه، ساعت ۱۸ به مدت یک ساعت در این مکان اجرا می‌شود و از آنجایی که تنها ۱۵۰ صندلی وجود دارد، بلیط ‌ا معمولا به سرعت به فروش می‌رسند.

 

موزه نظامی استانبول، گنجینه‌ی تاریخی ترکیه

موزه پانوراما 1453

موزه پانورامای استانبول، شما را به تاریخ ۵۶۰ سال قبل می‌برد. در اینجا شما در میانه نبرد خونینی به رهبری سلطان محمد فاتح می‌ایستید، زمانی که او با ارتش هشتاد هزار نفری خود به دیوارهای قسطنطنیه حمله کرد. در این مکان، می‌توانید شاهد نقاشی‌های دیواری غول پیکری باشید که جزئیات نبرد فتح قسطنطنیه را به تصویر می‌کشند.

در این موزه ۳۰۰۰ متر مربعی که از مهمترین موزه های استانبول به شمار می‌آید، از تخصص بسیاری از مهندسان و هنرمندان استفاده شده تا فناوری مدرن، تصاویر سه بعدی و صداهای واقعی با هم ادغام شوند و بازدیدکنندگان بتوانند تجربه‌ای فراموش نشدنی را تجربه نمایند.

مینیاتورک

مینیاتورک در استانبول، یک موزه فوق العاده در فضای باز و یکی از محبوب‌ترین موزه های استانبول است. این مکان، ماکت‌هایی از معروف‌ترین جاذبه‌ها و سازه‌های معماری ترکیه را به نمایش می‌گذارد. این موزه در انتهای کرانه شمالی شاخ طلایی، در مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰۰ متر مربع گسترده شده و موزه کریستال استانبول و موزه پیروزی پانوراما را نیز در خود جای داده است.

در مجموع، ۱۳۵ مدل از میان صدها اثر معماری از جمله ۶۲ نمونه از استانبول، ۶۰ مدل از آناتولی و ۱۳ نمونه از قلمروهای عثمانی خارج از ترکیه را در این فضا شاهد خواهید بود. بعلاوه این پارک موزه، بخش‌هایی نظیر پارکینگ برای ۳۰۰ خودرو، رستوران، کافه تریا، فروشگاه سوغاتی، زمین بازی کودکان و یک استادیوم کوچک را نیز شامل می‌شود.

موزه راحمی کوچ

موزه راحمی کوچ استانبول در فهرست برترین موزه های استانبول، با چشم اندازی بی نظیر از سواحل شاخ طلایی، از سال ۱۹۹۴ در زمینی به مساحت حدود ۲۷ هزار متر مربع درهای خود را به روی علاقمندان گشود تا همزمان از فرهنگ و سرگرمی برخوردار شوند. این موزه تحولات تاریخ صنعت، ارتباطات و حمل ‌و نقل را در بیش از ۱۴ سالن منعکس می‌کند. در اینجا می‌توانید از هواپیما گرفته تا ماشین‌های کلاسیک، قطار نوستالژیک، یک زیردریایی واقعی جنگ جهانی دوم، کشتی تاریخی فنرباغچه و بسیاری جذابیت‌های دیگر را شاهد باشید.

 

مسجد زیبا و تاریخی سلیمانیه استانبول

موزه اسباب بازی استانبول

موزه اسباب بازی که یکی دیگر از پرطرفدارترین موزه های استانبول است، توسط شاعر و نویسنده ترک، سونای آکین تاسیس شد. اینجا مکانی بی نظیر و جذاب برای کودکان و بزرگسالان به شمار می‌آید.

مجموعه خصوصی اسباب‌بازی‌های این هنرمند، که از حراجی‌ها و عتیقه‌فروشی‌های سراسر جهان جمع‌آوری شده‌اند، اکنون در یک عمارت چوبی قدیمی در یک فرعی، درست در خیابان بغداد به نمایش گذاشته شده‌اند. در واقع هزاران اسباب بازی که قدمت برخی از آنها به دهه ۱۷۰۰ برمی‌گردد، در بخش‌های جداگانه به استقبال بازدیدکنندگان می‌آیند. همچنین اجراهای تئاتر و کارگاه‌های منظم برای بچه‌ها نیز توسط موزه ترتیب داده می‌شوند.

 

موزه معصومیت

موزه معصومیت استانبول که در یک خانه چوبی ۳ طبقه قدیمی در منطقه کوکورکوما واقع شده،  اولین موزه‌ای است که به یک رمان اختصاص داده شده و از جمله برترین موزه های استانبول به شمار می‌آید. زمانی که اورهان پاموک برنده جایزه نوبل، در حال نوشتن رمان خود با نام "موزه معصومیت" بود، همزمان شروع کرد به جمع آوری برخی اشیاء این موزه.

رمان پاموک، داستان کمال در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را دنبال می‌کند و بر عشق وسواس گونه او به زن جوانی تمرکز دارد. کمال شروع به جمع آوری اشیاء متعلق به زن می‌کند، از جمله لباس‌های او، گواهینامه رانندگی و حتی ۴۲۱۳ سیگاری که دود کرده و دور انداخته است. همه این اشیاء خیالی، امروز در موزه معصومیت به نمایش گذاشته شده‌اند و به ترتیب زمانی، مطابق با فصل‌های رمان سازماندهی شده‌اند.

در نهایت از دیگر مهمترین موزه های استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایا ایرنه
  • قلعه روملی
  • موزه ساکیپ سابانچی
  • موزه فتحیه
  • موزه کاشی کاخ تکفور
  • موزه عکاسی آرا گولر
  • موزه یهودیان ترکیه
  • موزه نیروی دریایی استانبول
  • موزه نیروی دریایی استانبول
  • موزه هنر مدرن استانبول
  • موزه پرا
  • موزه سدبرک حانیم
  • آکواریوم استانبول
  • موزه مادام توسو استانبول 
۰۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 24 مهر 1402)

نظرات کاربران