راهنمای جامع گردش با مترو استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
راهنمای جامع گردش با مترو استانبول

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسافران در طول سفر نحوه حمل و نقل است. به خصوص در سفرهای خارجی این دغدغه افزایش می‌یابد. یکی از ارزان‌ترین و راحت‌ترین روش‌ها برای گردش در شهرهای مدرن امروزی استفاده از مترو است. زیرا مترو باعث می‌شود تا هم از ترافیک و شلوغی شهر در امان بمانید و هم با حداقل بودجه به گردش و تفریح بپردازید. این موضوع در تور استانبول نیز کاملا صادق بوده و بهترین گزینه برای حمل و نقل عمومی در استانبول است. ما را همراهی کنید تا با راهنمای جامع گردش با مترو استانبول در این مقاله آشنا شوید.

 

آشنایی با مترو استانبول

مترو استانبول پروژه‌ای عظیم برای سهولت بخشیدن به برقراری ارتباط در این شهر شلوغ و پرجمعیت ترکیه است. تقریبا می‌توان گفت ایستگاه‌هایی در اکثر نقاط مهم شهر استانبول وجود دارد. بنابراین گردشگران به هر جایی که مد نظر داشته باشند، می‌توانند دسترسی پیدا کنند. خطوط مترو استانبول به صورت M1, M2, M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9,  نامیده می‌شوند. در حال حاضر حدود ۷۳ ایستگاه در بخش‌های مختلف شهر دایر هستند. علاوه بر آن‌ها ۷۱ ایستگاه دیگر نیز در دست اقدام برای افتتاح هستند. در ادامه به معرفی و بررسی هر یک از این خطوط مترو خواهیم پرداخت.

 

۶ کتابخانه در استانبول برای پژوهش‌های علمی

تاریخچه مترو استانبول

سیستم مترو استانبول از قدمتی بسیار زیاد برخوردار است. اولین راه‌آهن زیر زمینی در سال ۱۸۷۵ در استانبول تاسیس شد. به طوری که می‌توان گفت دومین راه‌آهن زیرزمینی دنیا متعلق به استانبول است. سپس برای اولین بار موضوع پروژه با عنوان ساخت مترو در سال ۱۹۱۲ مطرح گردید. اما برای به حقیقت پیوستن آن چندین سال زمان طول کشید. بعدها در سال ۱۹۸۹ با برخی تغییرات اساسی در شکل پروژه اول به کمک مهندسان فرانسوی اولین خط مترو استانبول تاسیس و افتتاح شد. سپس به مرور زمان سایر خطوطی که امروزه می‌توان بر روی نقشه مترو استانبول مشاهده کرد شکل گرفتند.

 قوانین مترو استانبول

مترو استانبول در تمامی ایام هفته از ساعت ۶:۰۰ تا ۲۴:۰۰ آماده ارائه خدمات به تمامی افراد است. قطارهای مترو تقریبا از هر ۱۰ - ۶ دقیقه یکبار از ایستگاه‌ها حرکت می‌کنند. البته در ایستگاه‌های خط M2 به دلیل ازدیاد جمعیت قطارها از هر ۳ دقیقه یکبار حرکت می‌کنند. برای اینکه بتوانید با استفاده از مترو استانبول از منطقه‌ای به منطقه دیگر در این شهر بزرگ حرکت کنید باید بلیط تهیه کنید. هزینه بلیط به ازای هر یک بار ورود به مترو ۲.۵ لیر ترکیه می‌باشد. همچنین می‌توانید کارت مخصوص مترو را تهیه کرده و آن را به اندازه نیاز خود شارژ کنید.

 معرفی خطوط مترو استانبول

گفته شد خطوط مترو استانبول با حرف M و عدد مربوط به آن نامیده می‌شود. در زیر ۶ تا از مهم‌ترین و پراربردترین خطوط مترو استانبول را که هر گردشگری در طول سفر به استفاده از آن‌ها نیاز پیدا خواهد کرد را معرفی می‌کنیم:

  • خط M1

خط M1 در اصل همان قدیمی‌ترین خط مترو استانبول است. به دلیل اینکه آخرین ایستگاه این خط فرودگاه آتاتورک استانبول است، توریست‌ها و مسافران برای رفتن به سمت فرودگاه سوار بر این خط می‌شوند. همچنین مسافران می‌توانند به محض رسیدن به فرودگاه سوار بر این خط شده و خود را به مرکز شهر برسانند. به همین دلیل می‌توان گفت این خط مهم‌ترین خط مترو برای گردشگران در استانبول محسوب می‌شود. ۲۳ ایستگاه بر روی خط M1 وجود دارند. برای اینکه مسافران بتوانند از اولین ایستگاه (آکسارای) به آخرین ایستگاه (فرودگاه آتاتورک) بروند ۲۵ دقیقه زمان باید در نظر بگیرند.

 

۷ گالری هنرهای مدرن در استانبول

  • خط M2

یکی دیگر از مهم‌ترین خطوط مترو استانبول خط M2 است. این خط به دلیل اینکه ایستگاه تاکسیم در آن قرار گرفته در بین گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است. اولین ایستگاه آن پنی کاپی بوده و در انتها به ایستگاه حاجی عثمان می‌رسد. تقریبا ۱۶ ایستگاه بر روی این خط قرار گرفته است.

  • خط M3

سومین خط از مترو استانبول که بر روی نقشه با رنگ آبی نشان داده می‌شود شامل ۱۱ ایستگاه است. این خط از ایستگاه کراژلی شروع شده و در انتها به ایستگاه مترو کنت ختم می‌شود. اگر مسافران بخواهند از اولین تا آخرین ایستگاه را طی کنند به حدود ۲۰ دقیقه زمان احتیاج خواهند داشت. مهم‌ترین ایستگاه این خط کرازلی است. زیرا ترمینال درون شهری استانبول در این منطقه واقع شده است.

 

معرفی هتل ۵ ستاره Elysium استانبول

  • خط M4

خط M4 که به رنگ صورتی در نقشه مترو استانبول نشان داده می‌شود در قسمت آسیایی این شهر توریستی قرار گرفته است. به طوری که اولین ایستگاه آن کادیکوی بوده و در انتها به ایستگاه کاوسان تپه می‌رسد. این خط یکی از خط‌های طولانی بوده و برای پیمودن ۱۹ ایستگاه آن به حدود ۸۲ دقیقه زمان احتیاج خواهید داشت.

  • خط M5

خط M5 که با رنگ بنفش بر روی نقشه دیده می‌شود دارای ۱۶ ایستگاه است. برای گذر از تمامی این ایستگاه‌ها که از چکمه کوی شروع و به اوسکودار می‌رسد؛ ۳۲ دقیقه زمان نیاز خواهید داشت. از جمله مهم‌ترین ایستگاه‌های این خط می‌توان به بازار، عمرانیه، و اوسکودار اشاره کرد.

  • خط M6

خط M6 در واقع یک مینی مترو محسوب می‌شود. زیرا در کل دارای ۴ ایستگاه بوده و از ابتدا تا انتهای آن حدود ۷ دقیقه زمان می‌برد. معمولا دانشجویان دانشگاه Boğaziçi از این خط در مترو استانبول استفاده می‌کنند. شما می‌توانید با سوار شدن به خط M6 به منطقه‌ اتیلر نیز دسترسی پیدا کنید.

 

۷ چایخانه‌ی مشهور در استانبول

۲۲ مرداد ۱۳۹۹

نظرات کاربران