مسجد ایاصوفیه استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مسجد ایاصوفیه استانبول

استانبول مقصدی شگفت انگیز و منصر به فرد در ترکیه است که همچون نگین سر سبد شهرها گلچینی از همه چیز را دارد. از سواحل دیدنی تا پارک‌های جنگلی، از زیباترین کلیساها و مساجد تا گالری‌های هنری و خرابه های تاریخی، چیزی وجود دارد که توریست‌ها را بیش از مقصد دیگری در ترکیه، به سمت استانبول می‌کشاند. یکی از جذاب‌ترین، زیباترین، نمادی ترین جاذبه های دیدنی استانبول، مسجد ایاصوفیه است که روزگاری به عنوان کلیسا ساخته و روزگار بلندی را به خودش دیده است. در این مقاله می خواهیم مسجد ایاصوفیه را موشکافانه تر بررسی کنیم.

 

مسجد ایاصوفیه استانبول

تور استانبول پر از شگفتی های تاریخی و دیدنی، جاذبه‌های تاریخی و کلیساها و مساجد چشمگیر است. اما به جرات می‌توان ایاصوفیه را با آن گنبدهای زیبا سرآمد جاهای دیدنی استانبول دانست که هنوز هم با گذشت دهه های متمادی چون نگینی بر سینه قسمت اروپایی استانبول می‌درخشد. مسجد ایاصوفیه استانبول یک شاهکار معماری بینظیر و مهم در هردو دوره بیزانس و امپراتوری های عثمانی بوده و همواره نیز به عنوان نماد عرفان مسیحی قرون وسطی در نظر گرفته می شود. ساختمان فعلی در سال سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد و بازسازی آن را دو معمار به نام های ایسیدوروس و آنتییوس دادند. اگرچه وقتی استانبول به دست محمد دوم عثمانی افتاد دستور داد تا کلیسا تبدیل به مسجد شود و اینگونه بود مسجد ایاصوفیه استانبول به تصرف عثمانی ها درآمد.

www.dailysabah.com

 

جاذبه های بیرونی مسجد ایاصوفیه استانبول

تور ترکیه همیشه پر از شگفتی های معماری بوده و هست. ایاصوفیه یکی از نامدارترین آن‌ها در استانبول است که اطرافش را جاذبه‌های متعددی پر کرده است. خیلی از توریست‌ها در تور یک روزه از جاذبه‌های اصلی استانبول از ایاصوفیه و آب انبار باسیلیکا و مسجد آبی یک جا دیدن می‌کنند. به علاوه نمای بیرونی خود ایاصوفیه شدیدا جذاب و دیدنی بوده و شامل بخش های مختلفی مثل مدرسه، آب نما و مقبره سلطان هم می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید و عکس های زیبایی بگیرید. از زیباترین و چشمگیرترین قسمت های مسجد ایاصوفیه استانبول مناره های آن است که بازدید از آن‌ها نیز امکان پذیر است.

 

خیابان استقلال استانبول کجاست؟

www.britannica.com

 

محیط داخلی مسجد ایاصوفیه

اگرچه ایاصوفیه حالا به شکل مسجد موزه درآمده و پرده های مشکی طلایی با خطوط عربی در آن دیده می‌شود اما در باطن هنوز هم رد مسیحیت را می‌توان در جای جای آن دید. شما به وضوع می‌توانید نقاشی ها و کاشی کاری های مذهبی را در در و دیوار آن ببینید که بسیاری از این آثار متعلق به قرن دهم میلادی هستند و معروف‌ترین آن‌ها نیز مربوط به اثر زیبای مسیح و مریم مقدس است.

www.nbcnews.com

 

معماری مسجد ایاصوفیه استانبول

ایاصوفیه که یه یونانی هاگیا صوفیا خوانده می‌شود مهم‌ترین اثر به جا مانده از دوره معماری ژوستی نین در استانبول است که با طاقی ها و ستون‌های ردیف زیبایش چشم ها را به خود خیره می کند. عمق‌ گنبد اصلی ایاصوفیه ۱۸ متر، و ارتفاع آن از سطح زمین ۵۶ متر و قطر آن‌ ۳۳ متر‌ به‌ همراه دو نیم گنبد است. مسجد در طولانی‌ترین بخش ۸۲ متر و عرض آن ۷۳ متر است. ۴۰ پنجره ردیفی به کار رفته در این مسجد نور زیادی به داخل می‌آورد که به حالت روحانی آن می افزاید. همچنین اشاره کنیم که مساحت مسجد ایاصوفیه استانبول تقریبا ۶ هزار متر مربع بوده و این بنی تاریخی دیدنی، ۱۰۷ ستون دارد که ۴ تای آن‌ها از بقیه بزرگترند و پایه ۴ طاق مسجد هستند. مجموعه تمام موارد گفته شده بر عظمت و شکوه این مسجد کمک کرده و باعث شده تا یکی از دیدنی‌ترین بخش های کل ترکیه باشد!

 

راهنمای کامل سفر زمینی به استانبول

turkeytravelplanner.com

 

مسجد ایاصوفیه استانبول کجا قرار دارد؟

این مسجد در بخش اروپایی استانبول در میدانی با همین نام قرار گرفته و به عنوان یکی از دیدنی ترین محلات شهر، در بین طیفی از رستوران ها و هتل ها قرار گرفته است. اشاره کنیم که ایاصوفیه در نزدیکی مسجد سلطان احمد یکی دیگر از نمادهای استانبول واقع شده و اثر توریست‌ها از این دو در یک گردش بازدید می‌کنند. از دیدن این دو مسجد حتما سری هم به کاخ توپکاپی بزنید و گردش تان را پربارتر کنید. برای رسیدن به ایاصوفیه شما چند گزینه پیش رو دارید:

  • ایستگاه ترموای سلطان احمد نزدیک ترین ترموا به این مسجد است که با استفاده از خط T1 (باگجیلار-کاباتاش) می‌توانید به آن بروید.
  • از تقسیم میتوانید سوار قطار کابلی شوید و به سمت کاباتاش بروید و از آجا خظ عوض کنید و با ترموا به ایستگاه سلطان احمد بروید.
  • در نهایت اگر همان اطراف و یا در خیابان های مجاور اقامت دارید می‌توانید با پای پیاده خودتان را به مسجد ایاصوفیه استانبول برسانید.

www.nytimes.com

 

آیا بازدید از ایاصوفیه کد لباس دارد؟

در حقیقت ایاصوفیه این روزها به عنوان موزه فعالیت می‌کند اما چون قبلا عبادتگاه مسیحی و اسلامی بوده همیشه کد لباس در آن وجود داشته است. اگرچه حالا آن سختگیری دیده نمی‌شود اما به طور کلی بهتر است در بازدیدتان لباس بسته تر و مناسب تری به تن داشته باشید تا باعث رنجش دیگران مخصوصا مردم محلی نشوید.

www.wsj.com

 

اطلاعات بازدید از مسجد ایاصوفیه استانبول

مسجد ایاصوفیه برای همه روزهای هفته به صورت ۲۴ ساعته در دسترس است اما بهترین زمان بازدید از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر است. همچنین بهتر است هنگام شلوغی و اوقات نماز از بازدید خودداری کنید. اما اگر وقت نماز رسیدید سکوت را رعایت کنید، همچنین ممکن است هنگام نماز بازدید از همه قسمت ها ممکن نباشد! به علاوه حواستان باشد که باید بدون کفش وارد شوید.

 

بهترین مکان‌ها برای خوردن غذاهای خیابانی در استانبول

www.freepik.com

 

معرفی بخش های مختلف مسجد ایاصوفیه استانبول

همانطور که اشاره کردیم مسجد ایاصوفیه نمادی ترین و مهمترین اثر به جامانده از دوره بیزانس است که با چه از نمای بیرونی و چه داخلی به شدت گیرا و مسحور کننده است. این مسجد از بخش های مختلفی تشکیل شده مه مختصر به شرح آن ها میپردازیم.

  • همانطور که بالاتر گفتیم گنبد عظیم و ۵۶ متری این مسجد از دیدنی‌ترین جاهای این بنا است که به محض ورود چشمان شما را به خودش خیره کرده و زمان و مکان را از یادتان می‌برد!
  • ایوان ایاصوفیه روزگاری با زیباترین نقاشی های مذهبی مسیحی پوشیده شده بود و به شدت دیدنی بود اگرچه هنوز هم موزاییک های آن چشم ها را خیره می‌کند. همچنین یک ورودی مخصوص برای شرف یابی در مسجد وجود دارد که به آن دروازه سلطتنی میگفتند که حیاط را به داخل وصل می‌کرد.
  • سرسرای بالا مخصوص سلاطین عثمانی و ملکه بود. این یکی از زیباترین بخش های ایاصوفیه است که هنوز هم گیرایی خاصی دارد. زمان برگزاری مراسم ملکه و زنان همراهش در این لژ می‌نشستند.
  • تزئینات داخلی و نقاشی های به جامانده و همچنین موزاییک ها از باشکوه ترین قسمت های مسجد ایاصوفیه استانبول هستند که برای مدتی شما را محو خودشان می‌کنند. البته بیشتر آثار مربوط به دوره مسیحیت در این مسجد با روی کار آمدن عثمانی ها تخریب شد و هرچه هم که مانده بود با گچ پوشانده شد. با اینهمه در و دیوارهای این مسجد بخش با ارزشی هستند که باید باید از نظر گذراند.

www.dailysabah.com

 

دانستنی هایی درباره مسجد ایاصوفیه

در سال ۲۰۱۹ این مسجد تا ۴ میلیون بازدیدکننده به یکی از محبوبترین مقاصد توریستی دنیا تبدیل شد. همچنین دو گلدان سفیدی که جلوی مسجد قرار دارند را مراد سوم (دوازدهمین سلطان عثمانی) از رم و یونان آورد و جلوی مسجد گذاشت. ایاصوفیه روزگار درازی را از سر گذراند، اول کلیسا بوده و برای سال‌های عثمانی به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. سلیمان اول نقاشی ها و کاشی کاری های ایاصوفیه را خراب کرد و با گچ پوشاند چون می خواست در سالنش نماز جماعت برگزار کند و در نهایت این مسجد به مدت ۸۶ سال به عنوان موزه فعالیت کرد و از دهم جولای سال ۲۰۲۰، این بنا دوباره به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفته است.

 

بهترین رستوران‌های خانوادگی استانبول

 istanbulclues.com

۱۶ آذر ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 28 آبان 1402)

نظرات کاربران