گردش در محله تاریخی سلطان احمد استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردش در محله تاریخی سلطان احمد استانبول

استانبول شهری گسترده و جذاب است که فرهنگ‌های بسیاری از امپراتوری‌ها را در شهر قدیمی جذاب خود، از جمله تأثیرات رومی، بیزانسی و مصری را به نمایش گذاشته است. این امر به ویژه در منطقه سلطان احمد استانبول که بقایای رومی را می‌توان در کنار نفوذ مصری دید، در حالی که کلیسای بیزانس ایاصوفیه با گنبد قرن ششمی و موزاییک‌های نمادین مسیحی، به وضوح قابل لمس است. مسجد آبی با شش مناره خود نشان دهنده هویت عربی در شهر بوده، در حالی که کاخ باورنکردنی توپکاپی به همراه چندین موزه جالب برای کاوش در دسترس است. تور استانبول سفر به شهر فرنگ است و منطقه سلطان احمد گل سرسبد آن!

 

منطقه سلطان احمد استانبول

این منطقه بخش تاریخی و قلب استانبول و مرکز اصلی امپراتوری عثمانی سابق بوده و به نام سلطان احمد اول عثمانی نامگذاری شده است. استانبول به عنوان شهری با هفت تپه شناخته می‌شود و سلطان احمد اولین تپه استانبول است. سلطان احمد با مناظر محبوب سه امپراتوری، مانند کاخ توپکاپی، ایاصوفیه، مسجد آبی، هیپودروم و آب انبار باسیلیکا، مغناطیسی طبیعی برای میلیون‌ها گردشگر در استانبول است و همچنین با انواع سوغاتی فروشی‌ها و فرش فروشی‌ها، رستوران‌ها و کافه‌ها، هتل‌ها و مهمانسراها پر شده است. شما می‌توانید با پای پیاده و ترموا در این محله گشت و گذار کنید.

 

کاخ آینالی کاواک استانبول را بشناسیم

میدان سلطان احمد

مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) یکی از زیباترین مساجد و بناهای دیدنی استانبول و جهان است. این بنا در قرن هفدهم (۱۶۰۳-۱۶۱۷) به دستور سلطان احمد اول ساخته شد. نام آن از فضای داخلی آبی بسیار زیبا "کاشی‌های ایزنیک" گرفته شده است. این یک نمونه عالی از معماری ترکی و اسلامی و یکی از پربازدیدترین مناظر و مساجد استانبول است. اگرچه برای ده‌ها سال این تنها مسجد با شش مناره در جهان بود، اما اکنون این شهرت را با مسجد مسجد جدیدی به نام "مسجد کاملیکا" در تپه کاملیکا در بخش آسیایی استانبول در سال ۲۰۱۹ ساخته شده است به اشتراک گذاشته. شما می‌توانید از طریق ۳ دروازه وارد حیاط شوید و در فضای داخلی مسجد با یک گنبد باشکوه اصلی به ارتفاع ۴۳ متر و قطر ۲۳.۵ متر غرق شوید. همچنین دیوارهای مسجد آبی با ۲۲۰۰۰ قطعه کاشی معروف ایزنیک و کوتاهیا تزئین شده و ۲۶۰ پنجره دارد.

ایاصوفیه

ایاصوفیه که قدمت آن به سال ۳۲۵ برمی گردد، یک کلیسا و موزه سابق بوده و به عنوان یکی از بزرگترین آثار معماری جهان معرفی می‌شود که به عنوان هشتمین عجایب جهان پذیرفته شده است. همین توضیح جامع ما را متوجه اهمیت این بنا در استانبول می‌کند. ایاصوفیه (به ترکی Ayasofya) را می‌توان به همراه کاخ توپکاپی در همسایگی خود از بهترین و پربازدیدترین دیدنی‌های استانبول دانست. ایاصوفیه که در سال ۳۲۵ به عنوان یک کلیسا ساخته شد، در سال ۵۳۷ بازسازی شده و پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳ توسط فاتح سلطان محمد به مسجد تبدیل شد.

کاخ موزه توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از غنی‌ترین موزه‌های جهان، یک کاخ باشکوه شرقی و یکی از بزرگ‌ترین آثار معماری جهان است. این محل اقامتگاه سلاطین عثمانی و همچنین مرکز اداری و آموزشی امپراتوری بود. این موزه بهترین نمونه‌های مهر، صحافی کتاب، جواهرات و جعبه‌سازی و همچنین کتیبه‌ها را در خود جای داده است. آشپزخانه امپراتوری سابق بهترین مجموعه چینی در جهان را در خود جای داده و لباس‌های سلاطین نیز در همین موزه به نمایش گذاشته شده است. در کنار تمامی این‌ها همچنین خزانه داری مجموعه‌ای خیره کننده و عالی از جواهراتی مانند زمرد، یاقوت و الماس دارد که تاج عمامه، شمشیر، تخت طلایی گلدوزی شده با مروارید دانه‌ای نیز در بین آنان دیده می‌شود. و سرانجام حرم معروف یکی از قسمت‌هایی که باید بازدید کنید، قسمت خصوصی قصر که زنان و کنیزهای سلاطین در آن زندگی می‌کردند است.

 

هتل‌های ۵ ستاره شاخ طلایی استانبول

موزه ایا ایرنه

ایا ایرِنه (به ترکی ایا ایرینی)، کلیسایی قرن چهارمی است که اکنون به موزه و مرکز فعالیت‌ها و نمایشگاه‌های فرهنگی تبدیل شده است. این موزه در داخل دیوان اول کاخ توپکاپی، در محله سلطان احمد در منطقه فاتح، در امتداد میدان واقع شده است. ایا ایرنه که به عنوان سنت ایرنه نیز شناخته می‌شود این یکی از قدیمی‌ترین کلیساهای بیزانس در استانبول است و دومین کلیسای بزرگ امپراتوری روم شرقی پس از ایاصوفیه بود. بنای فوقانی ایا ایرنه در طی مرمت‌های دوره بیزانس به طور کامل بازسازی شد و ظاهر امروزی خود را به صورت کلیسایی گنبدی شکل با پلان باسیلیک به خود گرفت. پس از فتح استانبول در سال ۱۴۵۳، کلیسای ایا ایرنه مانند ایاصوفیه به مسجد تبدیل نشد و به عنوان انبار ارتش مورد استفاده قرار گرفت تا این که در نهایت به مرکزی برای فعالیت‌های فرهنگی تبدیل گشت. معماری آکوستیک با کیفیت بالا، Hagia Irene را به مکانی عالی برای رویدادهای موسیقی کلاسیک تبدیل کرده است. اگرچه این مرکز فرهنگی برای سال‌ها فعالیت خود را متوقف کرده بود اما در نهایت، در سال ۲۰۱۸ درهای خود را به روی بازدیدکنندگان گشود.

موزه‌های باستان شناسی استانبول

موزه‌های باستان شناسی استانبول که به عنوان موزه باستان شناسی استانبول نیز شناخته می‌شود، یکی از غنی‌ترین موزه‌های باستان شناسی در جهان است که در محله سلطان احمد در منطقه فاتح، در امتداد رمپ عثمان حمدی بی، در سایتی نزدیک به ایاصوفیه و کاخ توپکاپی قرار دارد. موزه‌های باستان شناسی استانبول از سه موزه مجزا در سایت تشکیل شده است که شامل موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و غرفه کاشی کاری می‌شود. به همین دلیل است که این موزه را به صورت جمع به کار می‌برند. موزه‌های باستان‌شناسی استانبول بیش از یک میلیون مجموعه عظیم از تمدن‌های مختلف از جمله تمدن‌های آشوری، هیتی، مصری، یونانی، رومی، بیزانسی و عثمانی را در خود جای داده است که در طول تاریخ تأثیر عمیقی داشته‌اند. همچنین این موزه زیبا در فهرست ۱۰ موزه برتر جهان قرار گرفته‌اند و اولین موزه در ترکیه نیز محسوب می‌شود. سایت موزه‌های باستان شناسی استانبول دارای حیاط و باغ های بسیار آرام و زیبایی است که می‌توانید از آن‌ها بازدید کرده و در زیبایی و آرامش آن‌ها غرق شوید و از هوای مطبوع و جو دل‌انگیز آن لبریز شوید.

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا (به ترکی «یِرِباتان» به معنای فرورفتن به زمین است)، که در حال حاضر به عنوان موزه خدمت می‌کند، یکی از چشمگیرترین و عرفانی‌ترین بناها و همچنین یکی از پربازدیدترین مناظر استانبول است. البته که این مکان به عنوان آب انبار مورد استفاده قرار می‌گرفت اما آنچنان هم جایی عادی نیست. این مخزن آب زیرزمینی به دستور امپراتور بیزانس ژوستینیانوس اول در قرن ششم (۵۳۲) ساخته شد. مخزن با طول ۱۴۰ متر و عرض ۷۰ متر مساحت مستطیل شکل غول پیکری به مساحت ۹۸۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد و ظرفیت ذخیره ۱۰۰ هزار تن آب را دارد و البته نام باسیلیکا از سازه‌ای مذهبی که قبلا در همن محل قرار داشت گرفته شده است. شما می‌توانید از طریق پلکان ۵۲ پله‌ای به داخل آن راه پیدا کنید. در داخل شما با ۳۳۶ ستون که هر کدام ۹ متر ارتفاع دارند و در فاصله ۴.۸ متری از یکدیگر قرار گرفته‌اند روبرو خواهید شد. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این آب انبار ستون معروف به چهره مدوسا است.

 

تجربه ماه عسل در استانبول در سال ۲۰۲۱

بازار آراستا

بازار آراستا که پشت مسجد آبی قرار دارد، مکانی پرجنب‌وجوش و توریستی است که در آن فروشگاه‌های فرش و قالیچه، چرم، صنایع دستی و سوغاتی‌فروشی‌های متنوعی وجود دارد. معمولا توریست‌ها بعد از بازدید از مسجد آبی جذب این بازار محلی می‌شوند و از لوازم جذاب و زیبای غرفه‌ها و حجره‌های قدیمی دیدن می‌کنند.

کاخ موزه بزرگ موزاییک استانبول

موزه موزاییک استانبول، موزه‌ای موزاییک چشمگیر است که در بازار آراستا در مجموعه مسجد آبی واقع شده است. این موزه میزبان یکی از زیباترین موزاییک‌های جهان است که از کاخ بزرگ قسطنطنیه در دوره روم شرقی از سال ۶۱۰ تا ۶۴۱ قبل از میلاد به جا مانده به ویژه آن‌هایی که مربوط به سال‌های ۴۵۰-۵۵۰ پس از میلاد هستند. در دوره روم شرقی، هنرمندانی که از مناطق مختلف کشور آمده‌اند، تصاویر موزاییکی عظیم با ۴۰ هزار قطعه روی زمین ساختند که ۱۸۷۰ متر مربع را پوشش می‌داد ولی در قرن هفتم و هشتم، زمانی که نقاشی ممنوع بود، موزاییک‌های روی زمین با صفحات مرمری عظیم پوشانده شده و فراموش شدند تا اینکه در سال ۱۹۲۱ مجددا کشف شدند.

حمام خرم سلطان (حمام ترکی)

حمام تاریخی خرم سلطان که بین مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی واقع شده توسط معمار سینان (۱۵۵۶-۱۵۵۷) برای خرم سلطان همسر محبوب سلطان سیلمان عثمانی ساخته شد. حمام ترکی (حمام‌های مجزا برای زنان و مردان) پکیج‌های حمام را با انواع ماساژ درمانی و تشریفات ارائه می‌دهد. همچنین یک کافه و رستوران در فضای باز وجود دارد که می‌توانید در طول قدم زدن در منطقه سلطان احمد در آن استراحت کنید.

چشمه سلطان احمد سوم

این چشمه که در مقابل دروازه Impreail کاخ توپکاپی واقع شده سازه‌ای بسیار زیبا به سبک باروک است که در سال ۱۷۲۸ ساخته شده است.

 

بهترین رستوران‌های هندی استانبول

فواره آلمانی (چشمه آب)

فواره آلمانی که به نام "فواره قیصر ویلهلم دوم" نیز بین میدان سلطان احمد و مسجد آبی قرار دارد، فواره‌ای بسیار زیبا دارای معماری عالی با ستون‌ها و گنبدی زیبا است که چشم توریست‌ها را در حین کاوش در منطقه به سمت خود می‌کشاند.

پارک گلخانه

پارک گلخانه (باغ گل رز) که در بین سلطان احمد و امینونو قرار دارد، یکی از زیباترین پارک‌های استانبول برای گردشگران و افراد محلی است. این پارک منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد که شامل باغ‌های بسیار زیبا، درختان، استخرها و کافه‌های روباز با چشم اندازهای چشمگیر بسفر می‌شود. شما یکی از کارهایی که حتما باید انجام دهید رفتن به این پارک و غرق شدن در بخش‌ای زیبا  مختلف آن است. به علاوه علاقه‌مندان به عکاسی می‌توانند در اینجا عکس‌های فوق‌العاده‌ای بیاندازند.

چگونه به آنجا برویم؟

  • حمل و نقل عمومی

رسیدن به سلطان احمد بسیار آسان است زیرا سلطان احمد یکی از محبوب‌ترین قطب‌ها برای گردشگران و افراد محلی در استانبول محسوب می‌شود. برای حمل و نقل بین شهری، ممکن است گزینه‌های حمل و نقل زیادی پیدا کنید که امکان دسترسی به سلطان احمد را برای شما فراهم می‌کنند.

از کادیکوی به اسکودار: با کشتی‌های عمومی به امینونو و سپس سوار شدن به تراموا Bagcilar-کاباتاش (خط T1 از ایستگاه امینونو به سلطان احمد بروید.)

از تقسیم، می‌توانید با تراموا Bagcilar-Kabatas  (خطT1  از ایستگاه کاباتاش یا ایستگاه‌های دیگر در امتداد پل گالاتا بروید). برای رسیدن به ایستگاه‌های تراموا از میدان تقسیم، می‌توانید از فونیکولار تکسیم-کاباتاس (خط F1)  استفاده کنید، به ایستگاه تراموا کاباتاس بروید و بعد با تراموا به سمت سلطان احمد بروید و از انتهای خیابان استقلال، در میدان تونل، می‌توانید به سمت پایین بروید یا از فونیکولار Tunel-Karakoy (خط F2) استفاده کنید تا به ایستگاه تراموا کاراکوی برسید و با تراموا به سمت سلطان احمد بروید.

نکته پایانی این که میدان سلطان احمد و بیشتر جاده‌های ارتباطی به جز تراموا و اتوبوس‌های تور برای تردد وسایل نقلیه بسته است بنابراین رفتن به سلطان احمد با ماشین شخصی توصیه نمی‌شود.

 

گردش در محله جذاب مودا، استانبول

۲۴ آبان ۱۴۰۰

نظرات کاربران