گردشی شگفت‌انگیز در محله سلطان احمد استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گردشی شگفت‌انگیز در محله سلطان احمد استانبول

تقریبا همه گردشگران محله سطلان احمد را برای بناهای ارزشمند تاریخی‌اش می‌شناستند. در واقع این محله در قلب شهر قدیمی استانبول قرار گرفته و پر از جاذبه‌های دیدنی فراوانی است. شما در سفر با تور استانبول و با گشت و گذار در این محله به گذشته سفر کرده و می‌توانید خودتان را درست وسط فیلم‌های تاریخی تصور کنید. گردش در محله سلطان احمد راهی عالی برای درک بهتر فرهنگ و تاریخ استانبول است. با هم سری به این محله سحرآمیز خواهیم زد.

 

 

ایاصوفیه

مسجد ایاصوفیه که بعد گذراندن فراز و نشیب‌های فراوان و اتفاقات هول‌انگیز تاریخی هنوز به شکوه گذشته باقی مانده،در دوره بیزانس و در سال ۵۳۲ میلادی به دستور ژوستین یکم ساخته شد. این مسجد در واقع کلیسا بود که بعد از فتح مسلمانان به مسجد تبدیل گشت. کار این کلیسا آنقدر عظیم که به مدت ۵ سال ده هزار کارگر زیر نظر ۱۰۰ استاد کار کردند تا ایاصوفیه چیزی شود که امروزه شاهدش هستیم. پس ازاین که استانبول فتح شد سلطان محمد دوم دستور داد که کلیسا به مسجد تبدیل شود. بعدها سلطان سلیم دوم هم سینان را مامور کرد تا مسجد را بازسازی کند. سرانجام ایاصوفیه در سال ۱۹۳۵ به یک موزه تبدیل شد.

 

گردش در محله فاتح استانبول

 

 

 ایاصوفیه

 

 

آدرس: Kariye Mahallesi, Kariye Camii Sokak No.18 Fatih İstanbul

تلفن: 0212 631 92 41

 

 

کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی یکی از نگین‌های برجسته معماری دوره عثمانی است که در منطقه سلطان احمد واقع شده است. این کاخ برزگ و شگفت‌انگیز بین سال‌های ۱۴۵۹ تا ۱۴۶۵ ساخته شد. این کاخ به مدت ۴۰۰ سال میزبان سلاطین عثمانی بود. در طول سالیان دراز هر پادشاه عثمانی بخشی به این کاخ اضافه کرده است. حالا اما این کاخ تبدیل به موزه‌ای دیدنی شده که بازدید از آن در صدر فهرست کارهای انجام دادنی قرار دارد. در این موزه آثارادبی و هنری و لوازم پیامبران مثل شمشیر حضرت محمد و عصای حضرت موسی نگه‌داری می‌شود. ورودی این موزه برای هر نفر حدود ۴۰ لیر است.

 

 

 کاخ توپکاپی

 

 

آدرس: Cankurtaran Mh., 34122 Fatih/Istanbul, Turkey

تلفن: +90 212 512 0480

 

 

مسجد آبی

یکی از زیبا‌ترین، باشکوه‌ترین و شناخته‌ شده‌ترین مساجد استانبول، مسجد سلطان احمد و یا همان مسجد آبی است. این مسجد به دستور سلطان احمد اول ساخته شد و به نام او در آمد. اما به مرور به خاطر استفاده از کاشی‌های آبی رنگ خوش نقش و نگار به کار رفته در آن به مسجد آبی شهرت پیدا کرد. نمای داخلی و خارجی این مسجد هر دو شگفت‌انگیز و دیدنی بوده و از ۵ گنبد بزرگ پلکانی و آبشارگونه و ۸ گنبد کوچک‌تر تشکیل شده است. در محوطه حیاط هم می‌توانید رواق‌های زیبایی را ببینید که به صورت قرینه هم ساخته شده‌اند. مسجد سلطان احمد فقط مسجد نبود بلکه شامل بخش‌های مختلف دیگری مثل مدرسه، وضوخانه، بیمارستان، مهمانسرا و کتابخانه می‌شد هنوز هم اگر در حیاط مسجد گشت بزنید می‌توانید قبر سلطان احمد را پیدا کنید.

 

معرفی استانبول مال ؛ مهمترین مرکزخرید شهر همیشه زنده

 

 

 مسجد آبی

 

 

آدرس: Sultan Ahmet Mahallesi, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن: +90 212 458 4468

 

 

آب انبار باسیلیکا

آب انبار باسیلیکا یکی از سازه‌های قدیمی استانبول است که در فاصله کمی از ایاصوفیه قرار گرفته است. این مخزن آب به دستور به دستور ژوستینیانوس اول از پادشاهان دوره بیزانس ساخته شد. در این مخزن آب ۳۳۶ ستون با ردیف‌های منظم از هم قرار داشته و شما باید برای بازدید از آن، ۵۲ پله را پایین بروید. این آب انبار با ستون‌های مرمرین و دیوارهای آجری شما را به یاد داستان‌های اساطیری خواهد انداخت. ستون‌های باسیلیکا دارای شکل و کنده‌کاری‌های جذاب و چشمگیری هستند که توجهات را به خود جلب می‌کنند. شما در این مخزن می‌توانید ستون‌هایی را ببینید که سر مدوسا بر روی آن‌ها تراشیده شده است. همانطور که میدانید مدوسا از شخصیت‌های شرور افسانه‌های یونان باستان بوده است. باسیلیکا بارها و بارها در طول سال‌های مختلف مورد بازسازی مرمت قرار گرفته است.

 

 

 آب انبار باسیلیکا

 

 

آدرس: Alemdar Mh., Yerebatan Cd. 1/3, 34410 Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن: +90 212 522 12 59

 

 

موزه ترکیه و هنرهای اسلامی

اگر به هنرهای اسلامی دارید به دیدن این موزه بروید. شما در اینجا می‌توانید آثاری مثل فرش، تابلو فرش، نقاشی و ظروف سفالی را تماشا کنید. این موزه سابقا کاخ ابراهیم پاشا بود که حالا به شکل موزه در آمده است. حتما به بخش قومی‌شناسی بروید و با زندگی روزمره ترک‌ها و فرهنگشان آشنا شوید.

 

مقاصد ناب گردشگری رایگان در استانبول

 

 

موزه ترکیه 

 

 

آدرس: Sultan Ahmet Mahallesi, Meydanı Sok. No:46, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن: +90 212 518 18 05

 

 

موزه موزاییک گرند پلِیس

این موزه که در بازار آراشتا واقع شده میزبان موزاییک‌های دوران بیزانس است که در  قصر بزرگ قسطنطنیه کشف شده‌اند. شما با رفتن به این موزه می‌توانید تصاویری از زندگی سلطنتی دوره بیزانس را مشاهده کنید.

 

 

 موزه موزاییک گرند پلِیس

 

 

آدرس: Sultan Ahmet Mahallesi, Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن: +90 212 512 1564

 

 

بازار آراشتا

بعد از بیرون آمدن از موزه موزاییک، به بازار آراشتا بروید و خودتان را در نسخه کوچک‌تر بازار بزرگ رها کنید. شما می‌توانید در مغازه‌های چوبی و سنتی این بازار اقلامی مثل جواهرات، سرامیکی و سوغاتی را پیدا کنید. با این همه حجم بیشتر مغازه‌های بازار را فرش و منسوجات پر کرده‌اند. اگر نمی‌خواهید زمان زیادی را شلوغی بازار بزرگ صرف کنید، آراشتا گزینه جایگزین مناسبی است.

 

۵ کافه محبوب در محله بشیکتاش استانبول

 

 

 بازار آراشتا

 

 

آدرس: Sultanahmet Mh, sultanahmet meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

تلفن: +90 533 724 82 92

۱۲ اسفند ۱۳۹۷

نظرات کاربران