مسجد رستم پاشا، گنجینه‌ای پنهان در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
مسجد رستم پاشا، گنجینه‌ای پنهان در استانبول

مسجد رستم پاشا واقع در Taktakale، با توجه به موقعیت مکانی خاصی که در شهر استانبول دارد، از نظر گردشگران دور مانده است، با این وجود گردشگران با تجربه‌ی تور استانبول که چم و خم استانبول را می‌دانند، این ساختمان را که اثری طراحی شده به دست معمار معروف، سینان است را در لیست مکان‌هایی می‌گذارند که حتما باید از آن‌ها بازدید کرد. این ساختمان ظاهری ساده دارد اما داخلش مانند گنجینه‌ای است.

 


تاریخچه مسجد


سینان، این مسجد را به دستور رستم پاشا و همسرش مهرماه سلطان ساخت. بنایی که ساختش در ۱۵۶۱ میلادی آغاز شده بود اما با توجه به ضعف تاریخ‌نگاری در این باره، زمان دقیق به اتمام رسیدن پروژه دقیقا مشخص نیست. منابعی هستند که تاریخ پایان کار را یک سال پس از شروع ساخت در نظر گرفته‌اند، اما مورخان ۱۵۶۴ میلادی را زمان بازگشایی مسجد می‌دانند، یعنی ۳ سال بعد از آغاز ساخت بنا.
طراحی هشت ضلعی که در آن زمان به شدت عمومیت داشت، ساختاری بود که سینان برای ساخت مسجد در نظر گرفت. بعد از اتمام پروژه به مرور مغازه‌های زیادی در قسمت پایانی آن به وجود آمد که با درآمدزایی هزینه‌های نگهداری مسجد را پوشش دهد. در نهایت چند سالی نگذشته بود که انتقادهای بیش از حد از کلیت بنا، او را وا داشت که در طراحی داخلی مسجد رستم پاشا، کاشی‌کاری‌های منحصر به فردی کار کند که حالا باعث شده این بنا در داخل به گنجینه‌ای گهربار بدل شود.

 

 زیباترین مساجد ترکیه از نگاه سایت Culturetrip

 

 

مسجد رستم پاش

 


بخش‌های مختلف مسجد رستم پاشا


این بنای مذهبی دارای یک حیاط کوچک است و از بیرون اگر چه زیباست اما منحصر به فرد نیست و شبیه به بسیاری از مساجد هم نسل خود است. اما چیزی که حتما باید از آن دیدن کنید گنبد بسیار زیبایی‌ست که در داخل مسجد کار شده و بر این بنای هشت ضلعی استوار است. در واقع گنبد این مسجد به قدری جذاب است که حتما باید آن را از نزدیک ببینید تا زیبایی آن را لمس کنید. زیر دامنه‌ی آن کاشی‌کاری‌های مختلف دوران عثمانی کار شده، اما نوآوری‌هایی در شیوه چینش و حتی انتخاب رنگ‌ها وجود دارد که رنگ و لعاب آن را منحصر به فرد و چشم‌نواز کرده است.

 

 

مسجد رستم پاشا

 


۲۴ پنجره باعث شده روشنایی روز کاملا مسجد را روشن کند و در هنگام شب نیز درخشش چهل‌چراغ بر روی آن‌ها به زیبایی هر چه بیشتر این مکان کمک شایانی می‌کند. کاشی‌های مهم این بنا آن‌هایی هستند که نقوش قرمز و انتزاعی دارند و در واقع تمثیلی از کعبه محسوب می‌شوند. مشابه این کاشی‌ها را می‌توانید در حرم‌های کاخ توپکاپی و دیگر آثار کار شده از معمار برجسته سینان مشاهده کنید که البته در هر کدام از این بناها تفاوت‌های ریزی در استفاده و چینش دیده می‌شود.محراب بنا نیز با استفاده سنگ مرمر و کاشی‌هایی با طرح خوش‌نویسی کار شده که جذابیت بالایی به بنا داده است.

 


شرایط بازدید از مسجد


بازدید از این بنای مذهبی هرروز هفته رایگان است اما از بازدیدکنندگان خواسته شده است تا بعضی مسائل را مورد توجه قرار دهند. یکی از این قوانین این است که در روز جمعه و موقع نماز جماعت و در طول ساعات عبادت به قصد بازدید وارد مسجد نشوند تا نمازگذاران دچار مشکل نشوند. قوانین دیگر مربوط به شیوه‌ی لباس پوشیدن است که بیشتر برای افراد غیر مسلمان که آشنایی با قوانین ورود به مسجد ندارند در نظر گرفته شده است. طی بازدید خانوم‌ها باید موهایشان را با روسری بپوشانند و دامن و یا شلوار بلندی به تن داشته باشند. در صورت تقاضا، سرپوش و لباس‌های دیگر به بازدیدکنندگان در ورودی مسجد رستم پاشا به مردم ارائه می‌شود.

 

  برج گالاتا، نمادی از زیبایی‌های استانبول 

 

 

مسجد رستم پاشا

 


چگونه به مسجد رستم پاشا برویم؟


مسجد رستم پاشا در منطقه Tahtakale که متصل به Eminönü است، در بازار Hasırcılar قرار دارد. در ابتدای کار باید بگوییم که اگر می‌خواهید با ماشین شخصی‌تان به این مسجد بروید با توجه به ساختار خیابان‌ها ممکن است بسیار دشوار باشد، پس اگر حتی در استانبول ماشین کرایه کرده‌اید، آن را در هتل بگذارید. اگر می‌خواهید با اتوبوس به سمت مسجد بروید می‌توانید از تمام خطوط Eminönü استفاده کنید. حتی شما می‌توانید از خط Kabataş-Bağcılar تراموا سوار شوید.

 

 

مسجد رستم پاشا

 

 

یکی از این راه‌هایی که به شما پیشنها می‌کنیم این است که از طریق Marmaray به Sirkeci بروید. مسافتی که بین مسجد رستم پاشا و Sirkeci هست حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی‌ست. اگر هم می‌خواهید از طریق دریا سفر کنید می‌توانید از کشتی‌هایی که به سمت Eminönü و یا Karaköy می‌روند استفاده کنید. حمل‌ونقل به این مناطق نیز توسط اتوبوس‌های دریایی ارائه می شود.

۱۸ مهر ۱۳۹۷

نظرات کاربران