جاذبه‌های گردشگری پاییزی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
جاذبه‌های گردشگری پاییزی استانبول

افراد زیادی هستند که برای رفتن به تور استانبول، پاییز را انتخاب می‌کنند. زمانی که کم‌کم از حجم بسیار زیاد گردشگران کاسته می‌شود، گرمای سوزان تابستانی جای خود را به آفتابی گرم و شب‌های خنک می‌دهد و خیلی از روفتاپ‌ها و تراس‌های معروف، آرام آرام میزهایشان را به محیط سرپوشیده می‌برند. بهترین آب و هوای استانبول را در بهار و پاییز تجربه خواهید کرد و به سادگی می‌توانید به هر گوشه از شهر سرک کشیده و فعالیت‌های تفریحی مختلف را تجربه کنید. فعالیت‌هایی که به برخی از آن‌ها در نوشته‌ی امروز خواهیم پرداخت.

 

پاییز در استانبول

به محض این که روزهای اول پاییز در استانبول آغاز می‌شود، شما این را می‌توانید بر روی درختان و در حال و هوای شهر به خوبی مشاهده کنید. این که دمای هوا تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و دیگر آفتاب دم ظهر شما را آزار نمی‌دهد، خود نشانه‌ی پاییز در این شهر است. بخش زیادی از گردشگرانی که به سفر پاییزی به استانبول آمده بودند، به شهرهای خود بازگشته و کمی از هزینه‌های سفر به این شهر کاسته می‌شود.

به اواسط پاییز که نزدیک می‌شوید، بازارها پر می‌شوند از انار و کدو و حتی در اوایل پاییز، جاهایی از شهر خود را برای جشن هالوین در استانبول آماده می‌کنند. به طور کلی دلایل زیادی برای سفر پاییزه به استانبول وجود دارد که البته آب و هوای خوب، هزینه‌های پایین، خلوت‌تر بودن و در نهایت راحتی بیشتر برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری استانبول، از جمله این گزینه‌ها به شمار می‌آیند.

مناسبت‌ها و فستیوال‌های هنری و مُد استانبول

یکی از چیزهایی که در یک دهه اخیر استانبول به آن شهرت پیدا کرده، برگزار نمایش‌های مد بزرگ است که عموما بعد از تابستان و با خروج از پیک سفر به این شهر و قبل از زمستان انجام می‌پذیرند. بخش زیادی از طراحان داخلی استانبول در "هفته مد" که تاریخ آن هر سال اعلام می‌شود شرکت کرده و در این بین، چندین و چند طراح خارجی را نیز مشاهده خواهید کرد. به غیر از هفته مُد که تعداد نمایش‌های زیادی در آن برگزار می‌شود، مناسبت‌های مختلفی در این زمینه در طول پاییز برگزار می‌شود.

از طرف دیگر، این فستیوال‌های هنری هستند که پاییز استانبول را جذاب‌تر می‌کنند. برای مثال، پیشنهاد ما این است که جوری برنامه ریزی کنید تا در فستیوال موسیقی آکبانک شرکت نموده تا کمی خوش بگذرانید. غیر از این فستیوال بین‌المللی جاز استانبول، هم برنامه‌های جذاب موسیقیایی و هم گالری‌های هنری در زمینه‌های مختلف، در طول پاییز برگزار می‌شود که تاریخ دقیق آن‌ها برای سال‌های متفاوت را باید در خبرهای استانبول دنبا نمایید.

 

انتخاب بهترین کروزهای شبانه استانبول

 شرکت در تورهای شهری استانبول

اگر در طول تابستان به تور استانبول بروید، به سختی بتوانید جایی در تورهای شهری استانبول که با اتوبوس‌های مخصوص روباز انجام می‌شود پیدا کنید، اما پاییز این کار برایتان راحت‌تر خواهد بود. این تورها که از طرف شهرداری برگزار می‌شود و هزینه‌ی کمی برایتان در پی خواهد داشت، در ۱۹ ایستگاه، شما را به بازدید از ۴۶ جاذبه‌ی گردشگری می‌برد و به این ترتیب، بدون دغدغه هزینه رفت و آمد و پیدا کردن مسیرهای مختلف و همچنین با کمک راهنمای صوتی به ۸ زبان مختلف، امکان بازدید از نقاط متفاوت استانبول را خواهید داشت.

این تورها چیزی حدود یک ساعت به طول می‌انجامد و از محبوب‌ترین راه‌ها برای تماشای جاذبه‌های استانبول در مناطق معروف است. با توجه به هوای مطبوع استانبول در این روزها، تقریبا در هر زمانی از روز که بخواهید، امکان شرکت و لذت بردن از تورهای شهری را خواهید داشت.

فستیوال خیمه شب بازی استانبول

یکی دیگر از فستیوال‌های محبوب استانبول که پاییز هر سال برگزار می‌شود، فستیوال کوکلو یا همان خیمه شب بازی است که به صورت بین‌المللی بوده، از کشورهای مختلف در آن شرکت می‌کنند و کل این برنامه حدود ۱۱ روز به طول می‌انجامد. این فستیوال هر ساله در چند جای بی‌اغلو و همچنین موزه نیروی دریایی در محله بشیکتاش استانبول برپا شده و نمایش‌های فوق‌العاده جذابی در آن به اجرا گذاشته خواهد شد.

البته برنامه‌ها تنها به نمایش‌های عروسکی اختصاص نداشته و  نمایش فیلم  در این زمینه نیز اختصاص دارد و کارگاه‌هایی برای ساخت عروسک نیز در محل‌های گفته شده برپا می‌شود. این برنامه امسال از ۶ آبان آغاز می‌شود، اما این تاریخ هر سال چند روزی جا به جا خواهد شد، پس برای سال‌های بعد، اگر قصد دیدن نمایش‌های آن را دارید، تاریخش را از سایت رسمی مجموعه، دنبال نمایید.

 

گشت و گذار در منطقه ساریر استانبول

به جاذبه‌های طبیعی اطراف استانبول سر بزنید

یکی از چیزهایی که همیشه درباره استانبول نادیده گرفته می‌شود، جاذبه‌های گردشگری اطراف استانبول است. یکی از این مکان‌ها، جنگل بلگراد است که تنها ۳۰ دقیقه از شهر فاصله داشته مسیرهای پیاده روی جذابی در آن دارد. اما پیشنهاد ما این است که حتما در طول پاییز به جنگل بلگراد بروید که در طول این فصل، زیباترین شکل خود را به دست می‌آورد و درختان به رنگ‌های مختلف در آمده تصویری جذاب را پیش چشمتان به تصویر خواهد کشید.

شما می‌توانید از تکسیم سوار بر اتوبوس 42T شوید و به باهچیکوی بروید که از آن‌جا پیاده تا ورودی اصلی پارک، فاصله‌ی کمی دارد. این مکان نه تنها برای پیک نیک و طبیعت گردی مناسب بوده و در طول پاییز، آب و هوایی عالی دارد، همچنین برای عکاسی در استانبول نیز محلی فوق‌العاده است و لوکشین‌های متعددی در خود دارد. خیلی اوقات پیش می‌آید که عروس و دامادها ترک یا حتی توریست را در آن‌جا و حین عکاسی مشاهده می‌کنید.

شرکت در ماراتن استانبول

۱۶ آبان امسال، چهل و سومین ماراتن استانبول برگزار می‌شود که جدا از دوندگان حرفه‌ای که در آن شرکت می‌کنند، افراد آماتور نیز اجازه‌ی حضور در آن را دارند. این مسابقه شامل ۴۲ کیلومتر مسیر اصلی و ۱۵ کیلومتر مسیر فرعی برای افراد معمولی است و شما هم با اسم نویسی، امکان شرکت در آن را خواهید داشت.

ماراتن استانبول کمی با دیگر مسابقه‌های دو میدانی متفاوت است، چون این شهر کاملا مسطح نیست و سربالایی و سرپایینی‌های زیادی دارد اما اگر بخواهید در چنین مسابقه‌ای شرکت کنید، دویدن در کنار تنگه بسفور در هوای پاییزی فوق‌العاده استانبول، یک تجربه منحصر به فرد برایتان خواهد بود.

 

گشت و گذاری رمانتیک در استانبول

بازدید از دهکده کوچک آنادولو کاواگی در نزدیک استانبول

این دهکده در شمال بسفور به راحتی با استفاده از قایق در دسترس است و یکی از بهترین زمان‌ها برای بازدید از آ‌ن‌جا، فصل پاییز خواهد بود. این دهکده‌ی زیبا با خانه‌های رنگارنگ، منظره‌ی زیبای تنگه و طبیعت جذابی که آن را احاطه کرده، یکی از جاهای دوست داشتنی در تور استانبول به حساب می‌آید.

وقتی در آنادولو کاواگی هستید، می‌توانید به سراغ ویرانه‌های باستانی از زمان بیزانتین رفته، در رستوران‌های مختلف و عالی غذاهای دریایی تازه و خوشمزه بخورید، جاهای مختلفی برای عکاسی پیدا کرده و کارهای متفاوتی را به انجام برسانید. بهترین راه برای رفتن به این مکان، سوار شدن بر قایق‌های توریستی است که از اسکله‌های کاباتاش و بشیکتاش به این مقصد حرکت می‌کنند.

 

مراکز خرید ارزان استانبول کدامند؟

غذاهای خوشمزه محلی از صید تازه در استانبول

فصل پاییز آغاز فصل صید ماهی در ترکیه بوده و ماهی‌های خوشمزه‌ای از دریای سیاه و دریای مرمره به استانبول آورده شده و در بهترین رستوران‌های استانبول این شهر پخت می‌شوند. از کلیچبالیک یا همان اره ماهی تا ماهی‌های خوشمزه بنیتو، انتخاب‌های شما در این شهر متنوع و عالی خواهد بود.

فراموش نکنید که فصل برداشت نیز از راه می‌رسد و محصولات تازه روانه بازار شده و به همین ترتیب، غذاهای محلی ترکیه، رنگ و بو و طعم متفاوت و بسیار خوبی به خود می‌گیرد. اگر اهل غذا هستید و دوست دارید، بهترین تجربه ممکن از استانبول را داشته باشید، حتما باید در این فصل به سراغ غذاهای دریایی استانبول و غذاهای محلی ترکیه این شهر بروید.

فعالیت‌های تفریحی معمول و خرید در پاییز استانبول

یک سری فعالیت‌ها هستند که در هر زمانی از سال می‌توانید، آن‌ها را انجام داده و در پاییز نیز اوضاع به همین ترتیب است. مثلا اگر درگیر یک روز بارانی شدید، حتما به سراغ مراکز خرید استانبول مختلف این شهر بروید. مراکزی که برندهای مختلف بین‌المللی از لوکس‌ترین‌ها تا محصولاتی با قیمت متوسط را به فروش می‌رسانند و انواع رستوران‌ها و کافه‌ها را در خود دارند. فراموش نکنید که بسیاری از این مراکز دارای بخش‌های تفریحی، مثل پارک‌های بازی سرپوشیده و همچنین بهترین سالن‌های سینمایی استانبول هستند که فیلم‌های روز دنیا با زبان اصلی را پخش می‌کنند. پس حتما در طول تور استانبول، به سراغ این مراکز بروید.

بازدید از مراکز تاریخی شهر و کاخ‌های سلطنتی استانبول نیز در هر زمانی از سال ممکن خواهد بود. یک سری جاها در این شهر هستند که اگر اولین بار است به استانبول سفر می‌کنید، حتما باید از آن‌ها بازدید به عمل آورید. جاهایی مثل مسجد ایاصوفیه یا مسجد آبی، باسیلیکا سیترن، کاخ دلما باغچه و همچنین کاخ توپکاپی از همین گزینه به حساب می‌آیند. همچنین خیابان استقلال و در راستای آن، برج گالاتا نیز از آن‌ نقاطی به حساب می‌آید که بعید است هیچ توریستی، دیدنشان را از دست بدهد.

به طور کلی، محیط‌های سرپوشیده  جاذبه‌های گردشگری که در روزهای بارانی بتوانید به سراغشان بروید، گزینه‌های خوبی هستند، چون ممکن است در طول سفر پاییزه به استانبول، گاهی بارش‌هایی را در سطح شهر ببینید. یکی از جاهای محبوب برای خانواده‌ها، آکواریوم استانبول است که از جمله آکواریوم‌های بزرگ استانبول محسوب می‌‌شود. همچنین بزرگ‌ترها می‌توانند به سراغ حمام‌های ترکی تاریخی شهر رفته و یک ماساژ سنتی بگیرند. البته پیشنهاد می‌کنیم، اگر نمی‌خواهید، هزینه هنگفتی برای این حمام‌ها پرداخت کنید، به جای جاهای خیلی معروف، به سراغ گزینه‌هایی مهجورتر رفته و در هزینه‌های سفر خود صرفه جویی کنید.

 

معرفی بازارهای تاریخی استانبول

۲۲ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران