بهترین جاذبه‌های گردشگری اسکودار استانبول: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین جاذبه‌های گردشگری اسکودار استانبول: قسمت اول

هر منطقه در استانبول، داستان و راز و رمزهای خاص خود را دارد. اوسکودار نیز، از این قاعده مستثنی نیست. اینجا، یکی از مناطق منحصر به فرد استانبول از نظر مسافران تور استانبول است. این مکان استراتژیک در ورودی آسیا، با منظره‌ای خیره‌کننده از تنگه بسفر به استقبال مسافران تور استانبول می‌آید و پرطرفدارترین جاذبه‌های شهر را به مخاطبان هدیه می‌دهد.

علاوه بر اینکه این محدوده یکی از باستانی‌ترین مناطق به شمار می‌آید، دارای آثار تاریخی جذابی مانند مساجد، برج‌ها، کاخ‌های استانبول و ویرانه‌هایی است که قدمت آن به دوران بیزانس و عثمانی باز می‌گردد. بعلاوه بسیاری از خارجی‌ها وقتی به دنبال جایی برای زندگی یا سرمایه گذاری روی املاک و مستغلات می‌گردند، به اسکودار در استانبول می‌رسند. در واقع این منطقه، از بازاری داغ برای خرید و فروش ملک برخوردار است.

 

درباره اسکودار استانبول

اسکودار در سمت آسیایی استانبول، در دره‌ای محصور شده توسط تپه‌ها، با آغوشی باز به سمت دریا، جایی که تنگه بسفر به دریای مرمره می‌رسد قرار دارد. این منطقه با کادیکوی استانبول، عمرانیه و بیکوز هم مرز است.

جمعیت اسکودار حدود ۶۰۰.۰۰۰ نفر و مساحت آن بالغ بر ۵۸ کیلومتر مربع است. این منطقه، بزرگ‌ترین مسجد ترکیه یعنی مسجد کاملیکا را در خود جای داده که مشرف به بسفر می‌باشد.

 

گشت و گذار در بازار ادویه استانبول

آب و هوای اسکودار، بر اساس ویژگی‌های اقلیمی دریای مرمره معتدل است. در زمستان، بارانی و برفی است و میانگین دما ۱۵ درجه سانتیگراد و میانگین بارندگی ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلی متر می‌باشد. اما به دلیل باد سردی که از سمت بالکان می‌وزد، تابستان‌هایش گرم و دلپذیر بوده و میانگین دمای آن بین ۲۳ تا ۳۱ درجه سانتیگراد است. همچنین باید گفت اینجا، یکی از غنی‌ترین مناطق استانبول از نظر برخورداری از فضای سرسبز به شمار می‌آید.

البته اسکودار امروز، مانند بقیه قسمت‌های استانبول تغییر کرده است. متاسفانه، چیز زیادی از قصرهای کنار ساحل ساخته شده در قرن هجدهم باقی نمانده است. برخی از تپه‌های سبز آن به بلوک‌های سیمانی تبدیل شده‌اند و ویژگی‌های معماری سنتی خود را از دست داده‌اند. با این حال در اینجا، خیابان‌هایی با خانه‌های چوبی بالکن‌دار و پنجره‌های قوسی شکل هنوز زنده هستند.

چگونه به اسکودار در استانبول برویم؟

رسیدن به اسکودار، بسیار ساده و راحت است. شما می‌توانید از تمام نقاط آسیایی استانبول خود را به این منطقه برسانید. بعنوان مثال می‌توانید از کادیکوی، با اتوبوس عمومی یا مینی بوس در عرض ۱۰-۱۵ دقیقه به اسکودار بروید. از کاباتاش، بشیکتاش استانبول و امینونو استانبول واقع در قسمت اروپایی استانبول نیز می‌توانید با کشتی یا قایق‌هایی که به صورت شبانه روزی کار می‌کنند به این منطقه بیایید.

بعلاوه می‌شود با متروی مارمارای، از Kazlicesme خود را به اسکودار برسانید. گفتنی است خط متروی مارمارای از زیر تنگه بسفر می‌گذرد و بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول را به هم متصل می‌کند. در ضمن ایستگاه متروی مارمارای، درست در میدان اسکودار واقع شده است.

در ضمن اگر می‌خواهید با ماشین شخصی خود به اسکودار بروید، می‌توانید از طریق تونل دریای مرمره یا از طریق پل بسفر که امروزه به پل شهدای ۱۵ جولای معروف است، به آنجا برسید.

در ادامه سری خواهیم زد به بهترین جاذبه‌های گردشگری اسکودار و سفری مجازی و جذاب را در میان آثار تاریخی، غذاکده‌ها، اقامتگاه‌ها و مناظر بی بدیل تجربه خواهیم کرد.

 

بهترین نقاط عکاسی در استانبول

مهمترین محله‌های اسکودار در استانبول

منطقه اسکودار، به محله‌های کوچکتری تقسیم می‌شود که برخی از آنها اهمیت بیشتری نسبت به سایرین دارند. مِرکِز، هسته اصلی منطقه اسکودار بوده و یک مرکز حمل و نقل به شمار می‌آید، اما در عین حال مساجد تاریخی استانبول بسیاری را در خود جای داده است.

بعلاوه مردمان محلی دوست دارند در محله ساحلی سالاجاک به گردش در میان رستوران‌ها، بارها و مکان‌های دیدنی معروف بپردازند و یا از تماشای منظره کاخ توپکاپی در استانبول لذت ببرند. خیابان‌های پشتی که از اسکله دور می‌شوند، خانه‌های شگفت‌انگیز قدیمی عثمانی را به نمایش می‌گذارند و از معماری چوبی منحصر به ‌فردی برخوردارند. اگر به دنبال مکان‌های خرید مناسب هستید، پیشنهاد می‌کنیم به محله آلتونی زاده بروید و در خیابان‌های پردرخت آن به خرید و گردش در تور استانبول بپرازید.

همچنین در محله کوزگونجوک، می‌توانید شاهد خانه‌های قدیمی رنگارنگ باشید. معروف‌ترین آن‌ها در خیابان Perihan Abla قرار دارند، اما در قسمت‌های دیگر کوزگونجوک نیز از تماشای مکان‌های دیدنی مانند کلیساهای قدیمی، مساجد و گالری‌های هنری استانبول لذت ببرید.

در ضمن باید گفت مغازه‌ها و بوتیک‌های این محدوده، فرهنگ جامعه محلی را به تصویر می‌کشند. جالب است بدانید بسیاری از سریال‌های ترکی، در کوزگونچوک فیلمبرداری می‌شوند. زیرا در زمان سلطنت عثمانی، افراد ثروتمند خانه‌های تابستانی زیبایی در این حوالی داشتند. هر چند که نمی‌توان به درون خانه‌ها رفت و این املاک خصوصی محسوب می‌شوند، اما معماری و زیبایی‌های آنها از بیرون نیز به خوبی مشهود است.

 

خرید ارزان و تفریح در استانبول مال

از دیگر محله‌های معروف این منطقه محله بیلربی است. اینجا یک محله ساحلی زیباست که بعد از کوزگونچوک، در شمال اسکودار و به سمت تنگه بسفر واقع شده است. کاخ بیلربی استانبول که در زیر پل بسفر قرار دارد، نماد و نقطه عطف محبوب این محدوده به شمار می‌آید. همچنین مساجد زیبا، عمارت‌ها، هتل بوتیک‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری وجود دارند که می‌توانید در اطراف بندر کشتی از آنها بازدید کنید. پیشنهاد می‌کنیم در یکی از رستوران‌های معروف بیلربی، به صرف غذاهای دریایی استانبول که از صید روزانه تازه تهیه شده‌اند بپردازید.

و در نهایت، سری به محله سنگلکوی بزنید و از دیدن عمارت‌های بزرگ و چوبی شگفت زده شوید. گفتنی است محله سنگلکوی، یک منطقه ساحلی شلوغ در شمال اسکودار است که با درختان چنار چند صد ساله و خانه‌های باشکوه احاطه شده است. اینجا مکانی است که می‌توانید طعم زندگی در تنگه بسفر را بچشید. بعلاوه می‌توانید در یکی از بسیار رستوران‌ و کافه‌‌های غذاهای دریایی در اطراف اسکله، به استراحت و شکم گردی بپردازند. و یا به باغ تاریخی معروف چای سینارالتی بروید و از صرف چای و تماشای مناظر زیبای استانبول لذت ببرید.

 

تفریح در پارک‌های بازی و آبی استانبول

قدم زدن در امتداد تنگه بسفر در اسکودار استانبول

خوشبختانه، استانبول شهری است که عابران پیاده بسیاری را در آن شاهد خواهید بود و اغلب افراد، علاقمند به این ورزش مفید هستند. با این حال، در اسکودار نیز یک مسیر دوست‌داشتنی برای پیاده‌روی در استانبول و دوچرخه سواری وجود دارد: لبه بسفر که از ترمینال کشتیرانی اسکودار شروع می‌شود و درست تا برج مایدن و فراتر از آن امتداد می‌یابد.

شما می‌توانید بدون توجه به زمان و ساعت، در هر لحظه‌ای که خواستید در این مکان عالی بدون ترافیک به قدم زدن بپردازید و عصرهنگام، در حین گشت و گذار، شاهد تصویر زیبای غروب خورشید باشید.  

جالب است بدانید که همیشه در نزدیکی برج مایدن، محلی‌هایی را می‌بینید که روی پله‌های آن حوالی نشسته‌اند و از تماشای غروب آفتاب در استانبول لذت می‌برند. شما نیز باید به آن‌ها بپیوندید، مخصوصا در روزهای گرم تابستان که نسیم دریای عصرگاهی شما را به خوبی خنک می‌کند.

رستوران فتحی پاشا کروسو در اسکودار استانبول (Fethi Pasa Korusu)

این غذاکده، در سمت آسیایی استانبول و در منطقه اسکودار واقع شده است. این رستوران در ابتدا کاخی متعلق به فتحی احمد پاشا، وزیر دولت زمان سلطان عبدالحمید اول بود. اما شهرداری اوسکودار، در سال ۱۹۹۴ این کاخ را تصاحب کرده و آن را به یک رستوران و کافه بدل کرد که در سال ۲۰۰۳ افتتاح شد.

این رستوران، در واقع یک مقصد توریستی است و با چشم‌اندازهای خیره کننده از تنگه بسفر استانبول، فضایی آرامش بخش و طبیعت باشکوه به استقبال مهمانانش می‌آید. بعلاوه منوی رستوران، طیف گسترده‌ای از غذاهای ترکی و غذاهای بین‌المللی لذیذ و باکیفیت را شامل می‌شود. برای آشنایی با سایر گزینه‌های غذاخوری این منطقه، لازم است با بهترین رستوران‌های محله اسکودار آشنا شوید.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت اول)

تپه عروس در اسکودار استانبول (Brides Hill)

تپه عروس یا همان Brides Hill که با نام کاملیکا نیز شهرت دارد، همچون تپه پیر لوتی استانبول، یکی از هفت تپه این شهر است که مرتفع‌ترین و معروف‌ترین آنها نیز به شمار می‌آید. این تپه، به تمام استانبول مشرف بوده و رستوران‌ها و کافه‌های متنوعی را در خود جای داده است. اینجا، به یک جاذبه توریستی و مکانی محبوب برای ساکنان استانبول بدل شده است.

جالب است بدانید به دلیل مراجعه تعداد بسیاری از عروس‌ها برای عکاسی عروسی در استانبول، این تپه با عنوان تپه عروس نامگذاری شده است. اما در عین حال ساکنان استانبول برای فرار از استرس روزمره، استشمام هوای تازه پیچیده در لابلای گل‌های رنگارنگ لاله و لذت بردن از باربیکیو پارتی در آخر هفته‌ها به این تپه می‌روند.

کاملیکا از دو تپه تشکیل شده است: کاملیکای بزرگ و کاملیکای کوچک.

کاملیکای بزرگ ۲۶۷ متر بالاتر از سطح دریا بوده و مناظری خیره کننده از پل بسفر، دریای سیاه، جزایر پرنس استانبول، شبه جزیره امینونو و کوه اولوداغ را ارائه می‌دهد. کامیلکای کوچک نیز ۲۲۹ متر بالاتر از سطح دریا بوده و سرشار از باغ‌ها، جنگل‌ها و مسیرهای پیاده روی است.

برج مایدن در اسکودار استانبول (Maiden’s Tower) 

افسانه‌های عجیب و غریب بسیاری در مورد این برج وجود دارد که این مکان را به جاذبه‌ای منحصر به فرد تبدیل می‌کند و سالانه، هزاران نفر از افراد بومی و گردشگران تور استانبول را به اینجا می‌کشاند. اما مشهورترین داستان‌ها از این قرار است که یک فالگیر، به پادشاه گفت که دخترش بر اثر مارگزیدگی خواهد مرد. پادشاه برای محافظت از او، برجی را در دریا ساخت که دخترش بتواند با خیال راحت در آن زندگی کند. با این حال، یک مار که در یک سبد میوه پنهان شده بود، خود را به جزیره رساند و شاهزاده خانم را گزید و وی نیز بدین ترتیب جانش را از دست داد.

Maiden’s Tower یا همان برج دختر استانبول در سمت آسیایی شهر، بین اسکودار و هارم قرار دارد، جایی که تصاویر بی‌بدیل از غروب‌های آفتاب را ارائه می‌دهد. بعلاوه این برج، دارای مجموعه‌ای از رستوران‌هاست که با پله‌های مارپیچ می‌توان به آن‌ها رسید و انواع غذاهای سنتی ترکیه را نوش جان کرد.

بعلاوه قایق‌های کوچک، چندین بار در طول روز از اوسکودار به سمت برج حرکت می‌کنند. اما با توجه به اندازه کوچک آن، خیلی طول نمی‌کشد که کل ساختمان را بازدید کنید.

 

فعالیت‌های جذاب در بی‌اغلو، استانبول

دنیای کودک کیدزانیا در اسکودار استانبول (KidZania) 

مطلوب‌ترین مقصد برای گردشگری با کودکان در استانبول، کیدزانیا است. اینجا یک شهر سرگرمی است که در اسکودار واقع شده و با مساحت ۸۰۰۰ متر مربع، امکانات ۶۵ فعالیت مختلف را برای سرگرمی و تجربه‌اندوزی فرزندان دلبندتان فراهم می‌کند.

این شهر موضوعی دارای بیمارستان، ایستگاه‌های پلیس، رستوران‌ها و خانه‌های هنری برای کودکان ۴ تا ۱۴ ساله است. کودکان این شانس را دارند که مهارت‌های اجتماعی و فیزیکی خود را از طریق تقلید از مشاغل بزرگسالان مانند تهیه غذا، انجام کارهای پزشکی، آتش نشانی و بسیاری از حرفه‌های دیگر بهبود ببخشند.

Beylerbeyi Palace در اسکودار استانبول (کاخ بیلربی)

این کاخ، در محله بیلربی در اوسکودار واقع شده است. این بنا به دلیل اینکه منظره‌ای جذاب به تنگه بسفر داشته، یکی از کاخ‌های محبوب برای سلاطین عثمانی به شمار می‌آمد.

سلطان عبدالعزیز که در سال‌های ۱۸۶۱ تا ۱۸۷۶ میلادی حکومت می‌کرد، دستور ساخت این کاخ را داد تا محل اقامت سلاطین عثمانی و ساختمانی دولتی برای میزبانی از مقامات خارجی باشد.

اینجا در واقع یک ساختمان سنگی دو طبقه است که در زمینی مربع شکل، با مساحتی بالغ بر ۲۵۰۰ متر مربع ساخته شده و دارای ۲۴ اتاق، شش سالن و یک حمام ترکی برای میزبانی مهمانان خارجی است. این روزها این کاخ، یکی از معروف‌ترین مکان‌های توریستی ترکیه محسوب می‌شود.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

مرکز خرید آکاسیا در اسکودار استانبول (Akasya)

این مال، یک شاهکار معماری باشکوه بوده و دارای موقعیت استراتژیک در مسیری است که دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول را در اسکودار به هم متصل می‌کند. این مرکز خرید بزرگ، مساحتی بالغ بر ۸۰.۰۰۰ کیلومتر مربع را داراست.

گفتنی است این مکان، یکی از مقاصد محبوب برای گشت و گذار مردمان بومی و گردشگران تور استانبول به شمار می‌آید و فروشگاه‌های بسیاری از برندهای معروف محلی و بین‌المللی را در خود جای داده است. بعلاوه این مرکز خرید با سینما، اجرای شعبده بازی، اجرای موسیقی و رستوران از مخاطبانش پذیرایی می‌کند. در کنار اینها باید گفت این مکان همچنین دارای آپارتمان‌های مسکونی، ادارات، باغ‌ها و یک فضای بازی است.

کاخ کوچوکسو در اسکودار استانبول (Kucuksu Palace)

اکثر گردشگران تور استانبول تمایل دارند از موزه کاخ توپکاپی بازدید کنند. اما خانواده سلطنتی عثمانی، کاخ‌های تابستانی و اقامتگاه‌های شکار بسیاری از جمله کوچوکسو را ساخته‌اند. هنگامی که سلاطین می‌خواستند استرس را از حکومت امپراتوری وسیع خود دور کنند، چند روز را در اینجا به شکار و استراحت می‌گذرانند. سبک معماری نئوباروک قرن نوزدهمی این بنا باعث می‌شود هر کسی که در سفر دریایی در بسفر به سر می‌برد، آنرا از فاصله ای دور تشخیص دهد. این کاخ از سال ۱۹۴۴، بعنوان موزه پذیرای عموم بوده و تقریبا ۱ ساعت طول می‌کشد تا سراسر این ملک را ببینید.

 

معروف‌ترین جمعه بازارهای استانبول

در این مقاله، برخی از دیدنی‌های اسکودار را از نظر گذراندیم. اما جذابیت‌های این منطقه دوست داشتنی به همین موارد خلاصه نمی‌شود. بنابراین، توصیه می‌کنیم در مقاله بعدی نیز همراه ما باشید تا با دیگر گزینه‌های توریستی اسکودار آشنا شوید. خصوصا اگر قصد دارید که با تور استانبول، به این محدوده بی نظیر سفر کنید.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

منبع ۶

۱۴ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران