بهترین جاذبه‌های گردشگری اسکودار استانبول: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
بهترین جاذبه‌های گردشگری اسکودار استانبول: قسمت دوم

گردشگرانی که می‌خواهند از استانبول توریستی دور شوند، بهتر است جاذبه‌های منطقه اسکودار را مدنظر داشته باشند. این منطقه آسیایی، به بازدیدکنندگان فرصت می‌دهد تا فرهنگ محلی شهر و گذشته آنرا از نزدیک ببینند.

تاریخ رنگارنگ اسکودار، آثاری از اولین سکونت انسان در قرن هفتم قبل از میلاد را نشان می‌دهد. اینجا یکی از قدیمی‌ترین مناطق مسکونی استانبول بوده و پل‌های مجاور و بندر کشتیرانی آن، دسترسی به استانبول اروپایی را آسان می‌کنند.

مسافران تور استانبول که یک یا دو روز فرصت داشته باشند، می‌توانند از دیدن این چهره متفاوت که بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین منطقه ترکیه را به نمایش می‌گذارد، لذت ببرند. در اینجا مردمان محلی بسیاری را خواهید یافت که هر روز، در خط ساحلی بسفر می‌نشینند و به تماشای ساحل و منظره شگفت انگیز آب می‌پردازند. بیایید در ادامه قسمت اول جاذبه‌های گردشگری اسکودار استانبول، با برخی دیگر از جاذبه های گردشگری منطقه اسکودار آشنا شویم.

 

چشمه سلطان احمد سوم در اسکودار استانبول (The Sultan Ahmet Fountain)

برای سرزدن به چشمه‌های آب نوشیدنی شهر، نمی‌توان جایی چشمگیرتر از چشمه سلطان احمد پیدا کرد. این بنا در قرن نوزدهم به سبک معماری روکوکو عثمانی، در میدان بزرگ مقابل دروازه امپراتوری کاخ توپکاپی ساخته شد. گفتنی است که این مکان در دوره بیزانس، یک مرکز اجتماعی و محل تجمع مردمان محلی بود. در ضمن شعرهایی زیبا، هر ۴ سوی چشمه را زینت داده‌اند. متاسفانه، این چشمه به لحاظ گردشگری چندان مورد توجه قرار نگرفته و علی رغم تاریخی بودن این بنا، برای بسیاری از مسافران تور استانبول ناشناخته مانده است.

ساختمان نومکان ساحیل در اسکودار استانبول (Nevmekan Sahil)

اینجا یک ساختمان چند منظوره است که بعنوان کافه، گالری هنری، کتابخانه و فضای مطالعه کاربری دارد. به محض ورود، ابتدا یک کافه و چیدمان صندلی‌ها را می‌بینید. ۲ کافه نیز در انتهای طبقه اصلی قرار دارند. همچنین، یک نمایشگاه هنری را خواهید دید که اطراف اتاق مرکزی را احاطه کرده است. مرکز این ساختمان را یک کتابخانه باشکوه، با سقف گنبدی دیدنی تشکیل می‌دهد. این اتاق دایره‌ای با ردیف کتاب‌هایش، در عین حال فضای کافی برای مطالعه، خورد و خوراک و گپ زدن را فراهم می‌کند.

 

بهترین نقاط استانبول برای خوردن صبحانه

مرکز خرید عمار در اسکودار استانبول (Emaar Mall)

مرکز خرید Emaar Mall در سال ۲۰۱۷، در سمت آسیایی استانبول و در اسکودار افتتاح شد. این مرکز خرید بسیار بزرگ بوده و از سه طبقه تشکیل شده است. اینجا نیز یکی از مقاصد خرید پرطرفدار برای مردم ترکیه و گردشگران خارجی است، زیرا فروشگاه‌های بسیاری از برندهای معروفی همچون  Galeries Lafayette، Gucci، Cartier و Ermis را در خود جای داده است. در اینجا می‌توانید انواع کالاها و محصولات لوازم خانگی، مبلمان، وسایل الکترونیکی، لوازم آرایشی و لوازم بهداشتی و لوازم مخصوص کودکان را بیابید. بعلاوه این مرکز خرید دارای آپارتمان‌های مسکونی لوکس، هتل ۵ ستاره، پارکینگ، سالن اسکی و آکواریوم است.

مسجد شاکرین در اسکودار استانبول (Şakirin mosque)

این مسجد که در یکی از ورودی‌های گورستان Karacaahmet قرار دارد، یکی از جذاب‌ترین مکان‌های توریستی اسکودار به شمار می‌آید. این مسجد مدرن که در سال ۲۰۰۹ ساخته شد، فضای داخلی عجیب و غریبی دارد که توسط یک خانم هنرمند، زینب فادیلی اوغلو، طراحی شده است. جالب است بدانید که وی، اولین بانویی است که طراحی داخلی یک مسجد را انجام داده است.

نمای بیرونی کمی ساده است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ورود به فضای داخلی، در حیاط بگردید و گنبد صدفی منحصربه ‌فردی را که از فلس‌های آلومینیومی تشکیل شده است، تماشا کنید. در وسط حیاط نیز، حوضی باشکوه وجود دارد که فواره‌های زیبایی آنرا آذین بسته‌اند.

فضای داخلی با یک گلدان طلایی استعاری تزئین شده که نقطه کانونی این طراحی محسوب می‌شود. یک محراب با ظاهری حماسی نیز در این فضا وجود دارد که در حقیقت، یک طاقچه نیم دایره‌ای در دیوار است که جهت کعبه را در مکه نشان می‌دهد و در نتیجه به جهتی که مسلمانان در هنگام نماز باید به آن رو کنند، اشاره می‌کند. در نهایت توجه داشته باشید که خانم‌ها و آقایان باید از درب‌های جداگانه وارد شوند و قبل از ورود، کفش‌هایشان را در بیاورند.

 

جاذبه‌های گردشگری پاییزی استانبول

مرکز خرید کاپیتول در اسکودار استانبول (Capitol Mall)

اینجا مکان که در سال ۱۹۹۳ افتتاح شد، اولین مرکز خرید در بخش آسیایی استانبول به شمار می‌آید. این مرکز خرید، از شش طبقه تشکیل شده و مساحتی در حدود ۷۳۰۰۰ متر مربع را داراست. بعلاوه ۱۶۰ مغازه برای پوشاک مردانه و زنانه، کفش، وسایل الکترونیکی و مبلمان را در خود جای داده است.

گفتنی است یک طبقه کامل از این ساختمان، به رستوران‌هایی که فست فود و غذاهای ترکی سرو می‌کنند اختصاص داده شده است. همچنین کودکان، می‌توانند از وقت گذرانی در سالن بازی این مکان لذت ببرند. در کنار اینها باید گفت مرکز خرید Capitol در استانبول دارای ۸ سینما است که در آن می‌توانید جدیدترین فیلم‌ها را تماشا کنید و همچنین کافه‌هایی با مناظر خیره کننده از زیبایی‌های اطراف را در خود جای داده است.

مسجد دانشکده الهیات دانشگاه مرمره در اسکودار استانبول (Marmara University Faculty of Theology Mosque)

حقیقت این است که این مکان، زیباترین مسجد استانبول است. این مسجد مدرن که بین دانشگاه مرمره و مرکز خرید کاپیتول واقع شده است، از نمای بیرونی برجسته برخوردار است که ترکیبی از تجسم هندسه پیشرفته، شعر و هنر مدرن را به مخاطبان القا می‌کند.

فضای داخلی نیز به همان اندازه الهام بخش است. داخل گنبد مسجد، از بلوک‌های شیشه‌ای و چوبی تشکیل شده که در سقف به صورت مارپیچ جاساز شده‌اند. این سقف شیشه‌ای، اجازه می‌دهد تا نور ملایم طبیعی به داخل جریان یابد و به کل فضا آرامش را هدیه دهد.

همچنین نمای شابلون مانند دیوارها نیز ضمن ایجاد فضایی شاعرانه، امکان ورود نور طبیعی را به فضای داخلی می‌دهند. و بازتاب این نورپردازی، روی فرش منعکس می‌شود و تصویری رویایی و باشکوه را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد. در ضمن باید بگوییم یک مرکز فرهنگی بزرگ نیز در زیرزمین مسجد وجود دارد که یک کافه، یک کتابفروشی، اتاق‌های سخنرانی و فضای نماز بیشتر را در خود جای داده است.

 

بهترین کارها در روزهای بارانی استانبول

بازار بالیکچیلار چارشیسی در اسکودار استانبول (Üsküdar Balıkçılar Çarşısı)

بطور کلی بازارها همیشه، بهترین راه برای دیدن زندگی محلی هستند و این بازار نیز، از این قاعده مستثنی نیست. این بازار در قلب منطقه خرید، در نزدیکی اسکله واقع شده و ماهی، میوه‌ها و سبزیجات خشک شده، ادویه جات ترشی جات، نان و موارد دیگر را به فروش می‌رساند. در همهمه این بازار، صدای فروشندگان و مشتریانی به گوش می‌رسد که با آخرین توان خود، در حال چانه زنی و زنده کردن تخفیف‌ها هستند!

حتی اگر نمی‌خواهید خرید کنید، می‌توانید به فودکورت داخل بازار بروید که غذاهای دریایی بسیار لذیذ و عالی را ارائه می‌دهد. سوپ ماهی در اینجا طرفداران بسیاری دارد و با قیمتی بسیار ارزان‌تر از نواحی دیگر استانبول به فروش می‌رسد.

مسجد ینی والیده در اسکودار استانبول (Yeni Valide mosque)

به محض اینکه در ترمینال قایقرانی اسکودار از قایق پیاده شوید، با منظره‌ای جذاب از این مسجد مواجه خواهید شد. این مسجد قرن هجدهمی که از بیرون چندان بزرگ به نظر نمی‌رسد، از فضای داخلی منحصر به فرد، وسیع و چشمگیری برخوردار است.

حتی اگر از مسجد آبی استانبول و مسجد سلیمانیه بازدید کرده باشید، باز هم با دیدن مسجدی که این همه مردم محلی در وقت نماز در آن حضور می‌یابند شگفت زده خواهید شد. البته این مسجد، محلی توریستی محسوب نمی‌شود، اما خانم‌ها باید حجاب کامل را رعایت کرده و آقایان لباس پوشیده برتن داشته باشند.

کافه بلتور پاسالیمانی در اسکودار استانبول (Beltur Pasalimani cafe)

برای صرف بستنی سرخ شده در استانبول، هیچ جایی را بهتر از این کافه نخواهید یافت. بعلاوه این مکان، چشم اندازهایی دیدنی به مناظر اطراف دارد و حظ بصری را در حین خورد و خوراک به مخاطبانش هدیه می‌دهد. گفتنی است این مکان، در نزدیکی ترمینال کشتیرانی اسکودار واقع شده است. همچنین در اینجا، یک منوی کامل رستوران ارائه می‌شود که انواع خوراکی‌های لذیذ و نوشیدنی‌های گوارا را در خود جای داده است.

 

معرفی برج دوشیزه در استانبول

مسجد مهرماه سلطان در اسکودار استانبول (Mihrimah Sultan mosque)

معمار سینان، مشهورترین معمار امپراتوری عثمانی، بناهای دیدنی بسیاری را در استانبول ساخته و امروزه بیشتر آنها از جمله مسجد شمسی پاشای قرن شانزدهمی، همچنان پابرجا هستند. این مسجد که به دلیل اندازه کوچکش شهرت دارد، در عین حال چشم اندازی خیره کننده از منظره بسفر را به مخاطبانش ارائه می‌دهد.  

اگرچه اوسکودار دارای صدها مسجد قدیمی است، اما مسجد Mihrimah Sultan مشهورترین مسجد در میان این بناهای قدیمی به شمار می‌آید و یکی از معروف‌ترین مسجدهای استانبول است. این بنای زیبا، از آثار خوشنویسی شگفت انگیزی در فضای داخلی برخوردار است. حقیقت این است که این مسجد که در قله تپه ششم در نزدیکی بالاترین نقطه شهر قرار دارد، یک نقطه عطف برجسته در شهر محسوب می‌شود.

سفر به شیله در اسکودار استانبول (Sile)

همه روزه، یک سرویس اتوبوس دریایی از اسکودار و به سمت منطقه شیله در دریای سیاه حرکت می‌کند. سواری فقط ۱ ساعت طول می‌کشد، بنابراین اگر نمی‌دانید برای سرگرمی در آخر هفته چه کاری انجام دهید، سوار کشتی شوید. در این محدوده می‌توانید جاذبه‌های متعددی را بیابید. در این میان، آرامگاه کوم بابا بازدیدکنندگان بیشتری را به سوی خود جذب می‌کند. بعلاوه دامنه‌های کوهستانی سرسبز اطراف نیز، برای گردشگران بسیار جذابیت دارند. پیشنهاد می‌کنیم یک هتل ساده رزرو کنید و مدت بیشتری را در شیله بگذرانید و از ماهیگیری، غواصی و قایقرانی در رودخانه گوکسو لذت ببرید.

موزه فلورانس نایتینگل در اسکودار استانبول (Florence Nightingale Museum)

سربازان انگلیسی در طول جنگ کریمه، از پادگان سلیمیه استفاده کردند و فلورانس نایتینگل در سال ۱۸۵۴، برای مداوای سربازان مجروح بریتانیا به اینجا آمد. اتاقی که فلورانس نایتینگل در آن اقامت داشت، اکنون به موزه تبدیل شده و پیشنهاد می‌کنیم در سفر با تور استانبول و حین گشت و گذار در اسکودار، سری هم به این مکان جذاب بزنید.

موزه فلورانس نایتینگل اگرچه کوچک است، اما بینش زنی را نشان می‌دهد که شرایط زندگی و میزان مرگ و میر سربازان جنگ کریمه را تغییر داد. این موزه وسایل شخصی فلورانس نایتینگل، عکس‌ها، گواهی‌نامه‌ها، مدال‌ها و دستبندی است که سلطان عبدالمجید به او هدیه داده است را در بر می‌گیرد. برای بازدید از موزه باید از قبل مجوز رسمی بگیرید، زیرا این مکان در داخل یک منطقه نظامی با امنیت بالا قرار دارد.

علاوه بر موزه، می‌توانید از گورستان بریتانیا در نزدیکی تاسیسات ارتش نیز دیدن کنید. این گورستان به یاد کسانی شکل گرفته که در زمان جنگ در بیمارستان جان باختند. و این جمعیت را عمدتا جراحان، کارکنان بیمارستان و خانواده‌هایشان که بر اثر وبا جان خود را از دست دادند، تشکیل می‌دهد.

 

خوردن صبحانه با چشم اندازی به بسفر

اقامتگاه‌های اسکودار در استانبول

در منطقه اسکودار استانبول، می‌توانید شاهد انواع اقامتگاه‌های ریز و درشت با هر سطحی از بودجه و امکانات باشید.

  • Bosphorus Palace

اگر اقامتی لوکس را مدنظر دارید، شاید گزینه‌ای بهتر از هتل Bosphorus Palace  را نتوانید در این حوالی پیدا کنید. این ملک بسیار بزرگ و تاریخی که به سبک نئو عثمانی طراحی شده، با برخورداری از موقعیتی خیره کننده در امتداد تنگه بسفر در بیلربی و امکاناتی جذاب و مدرن، به استقبال مسافران تور استانبول می‌آید.

در اینجا اتاق‌هایی را خواهید یافت که به زیبایی تزئین شده‌اند و چشم اندازی به مناظر باشکوه بسفر و باغ‌های مجلل دارند. بعلاوه مهمانان به وای فای رایگان، رزرواسیون ۲۴ ساعته، رستوران، بار، ترانسفر فرودگاهی، پارکینگ اختصاصی و روم سرویس دسترسی دارند.

  • 6Hane

اما اگر به دنبال گزینه اقامتی مناسب‌ با قیمتی در سطح متوسط هستید، هتل آپارتمان 6Hane را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل در ۱.۳ کیلومتری برج میدن واقع شده و واحدهایش دارای کلیه امکانات رفاهی از جمله تهویه مطبوع، کف پوش پارکت، وای فای رایگان، تلویزیون صفحه تخت با کانال‌های ماهواره‌ای، حمام اختصاصی و آشپزخانه کاملا مجهز هستند. در ضمن، حوله و ملحفه با پرداخت هزینه اضافی نیز ارائه می‌شوند.

  • Ottoman Suites by Sera House

در نهایت اگر بخواهیم گزینه‌ای عالی را به مسافران کوله پشتی معرفی کنیم که اقامتی مقرون به صرفه را رقم می‌زند، آن گزینه مهمانخانه  Ottoman Suites by Sera House خواهد بود. اینجا مکانی گرم، صمیمی و دنج است که دقیقا در مرکز اسکودار و در یک ساختمان تاریخی ۱۲۰ ساله با معماری سنتی عثمانی واقع شده است. از مهمترین امکانات این ملک می‌توان به وای فای رایگان، تلویزیون صفحه تخت با کانال‌های ماهواره‌ای، تهویه مطبوع، سالن استراحت مشترک، پارکینگ خصوصی رایگان، صبحانه، حمام خصوصی با دوش، سشوار و لوازم آرایش رایگان اشاره کرد.

 

جاذبه‌های تاریخی دوره عثمانی در استانبول

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

منبع ۵

منبع ۶

منبع ۷

۲۰ مهر ۱۴۰۱

نظرات کاربران