سفر به بهترین مکان‌های نزدیک به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به بهترین مکان‌های نزدیک به استانبول

استانبول یکی از شهرهای بزرگ ترکیه بوده و در دو قاره اروپا و آسیا در راستای تنگه بسفر گسترده شده است. این شهر در دوره‌های مختلف تاریخ با نام‌های بیزانس و قسطنطنیه نیز شناخته شده و امروزه جاذبه‌های تاریخی متعددی را در خود جای داده است. از همین رو سالانه گردشگران بسیاری تور استانبول را برای تفریح و گشت و گذار خود انتخاب می‌کنند. هر چند که سفر به استانبول با تفریحات و جاذبه‌های متنوع بسیار زیادی روبرو است اما، در این میان نمی‌توان از مکان‌های جذاب دیگری که در حوالی این شهر قرار گرفته‌اند چشم‌پوشی کرد. چنانچه شما نیز در حال برنامه‌ریزی برای سفر به استانبول هستید و به احتمال زیاد زمان کافی برای اقامت در آن خواهید داشت، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید. چرا که در ادامه قصد معرفی برخی از جاهای دیدنی اطراف استانبول برای سفرهای کوتاه و یکروزه را داریم.

 

جنگل بلگراد، ترکیه

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید بازدید از جنگل بلگراد (Belgrad Forest) گزینه بسیار خوش‌آیندی برای شما خواهد بود. این یک جنگل زیبا با درختان برگریز است که در مجاورت استانبول قرار گرفته و مقصدی محبوب برای گردشگرانی به حساب می‌آید که می‌خواهند از شلوغی شهر فرار کرده و از زیبایی‌های طبیعی حفظ شده در این جنگل لذت ببرند. گردشگران می‌توانند اتومبیلی را برای دسترسی به این جنگل رزرو کرده و یا با تورهای یک روزه به مقصد بلگراد از استانبول همراه شوند. از جمله فعالیت‌های تفریحی که در این مکان فرصت لذت بردن از آن‌ها را خواهید داشت می‌توان به پیاده روی در دل طبیعت ، پیک نیک و همچنین باربیکیو اشاره کرد. البته برای این قبیل از تفریحات مکان های خاصی در نظر گرفته شده‌اند. شما در این مکان شاهد مردم محلی استانبول خواهید بود که برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته به آنجا می‌آیند.

 

جزایر پرنس، استانبول

یکی از زیباترین و خاص‌ترین مکان‌هایی که در تور استانبول فرصت رفتن به آن را نیز خواهید داشت، جزایر پرنس استانبول (Prince Islands) هستند. این مکان مجموعه‌ای از ۹ جزیره است که در سواحل آسیایی استانبول واقع شده‌ و مردم می‌توانند با یک کشتی از استانبول به آنجا دسترسی پیدا کنند. بنابراین با یک تیر دو نشان زده و فرصت یک سفر دریایی کوتاه را نیز خواهید داشت. یکی از نکات جالب در مورد این جزایر ممنوعیت استفاده از وسایل نقلیه موتوری در آن‌ها است. به طوری که فقط کالسکه‌های اسبی در آن وجود داشته و گردشگران باید سوار بر کالسکه شده و یا با کرایه دوچرخه به گشت و گذار شهری در آن بپردازند. از دیگر جنبه‌های زیبای این جزایر می‌توان به بناهای تاریخی باشکوه با معماری خاص و جنگل‌های دست نخورده آن اشاره کرد. به طوری که در بازدید از جزایر پرنس احساس خواهید کرد که به گذشته سفر کرده‌اید. این یکی از مکان‌های آرامش بخش در نزدیکی استانبول است. بدون شک اینجا یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف استانبول در میان توریست‌ها است.

 

بهترین طبیعت در حوالی استانبول

 

شهر کیلیوس، ترکیه

کیلیوس (Kilyos) یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف استانبول است که حالتی تقریبا سنتی داشته و در منطقه سارییر (Sariyer) قرار دارد. علت اصلی محبوبیت این مکان در بین گردشگران تور استانبول واقع شدن آن در در سواحل دریای سیاه بوده و یک مقصد ساحلی بی‌نظیر برای آن‌ها محسوب می‌شود. نه تنها گردشگران بلکه بسیاری از مردم محلی استانبول نیز به کلیوس می‌روند تا ازتفریحات آبی و سواحل زیبای آن نهایت لذت را ببرند. به خصوص در روزهای آخر هفته در فصل تابستان این مکان جنب و جوش خاصی پیدا کرده و به گزینه‌ای ایده‌آل برای رقص و تفریح تبدیل می‌شود.

 

کاپادوکیا، ترکیه

کاپادوکیا (Cappadocia) مکانی تاریخی در ناحیه آناتولی مرکزی ترکیه بوده که هر گردشگری نه تنها در سفر به استانبول بلکه در کل بازدید از آن را باید در لیست الویت‌های خود قرار دهد. کاپادوکیا یکی از برترین جاهای دیدنی اطراف استانبول است و به‌خاطر صخره‌های مخروطی شکل معروف به دودکش‌های پری که در دره مونک‌ها واقع شده‌اند، شهرت دارد. همچنین خانه‌های عصر برنز که اساساً خانه غارنشینان بودند و کلیساهای باستانی از دیگر جاذبه‌های گردشگری کاپادوکیا هستند. در کنار بازدید از تمامی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که در کاپادوکیا وجود دارد بالن سواری یکی از معروف‌ترین تفریحاتی است که گردشگران می‌توانند در این مکان از لذت آن بهره ببرند.

 

نزدیک‌ترین شهرهای توریستی به استانبول

 

ادیرنه، ترکیه

شهر زیبا ادیرنه (Edirne) در منطقه تراکیه شرقی قرار گفته و قبل از تصرف استانبول پایتخت امپراتوری عثمانی محسوب می‌شد. از همین رو امروزه نیز آثار غنی از فرهنگ آن دوران را در خود جای داده و مکانی جذاب و دیدنی برای گردشگران است. ادیرنه یکی از شهرهای همسایه استانبول بوده و از نظر فرهنگ و تاریخ بسیار غنی است. بنابراین اگر در سفر به استانبول وقت اضافی داشتید، سفر به این شهر و بازدید از بناهای قدیمی با معماری های شگفت انگیز قدیمی قطعا مورد پسند شما خواهد بود. از مساجد عثمانی گرفته تا کلیساها، کاخ‌ها قدیمی از جمله مواردی هستند که در ادیرنه فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت.

 

مسجد آبی، استانبول

مسجد آبی (Blue Mosque) که این مسجد به نام مسجد سلطان احمد نیز شناخته می‌شود، مکانی تاریخی است که اکنون در زمره مکان‌های توریستی استانبول قرار دارد. از آنجایی که این مسجد در فاصله نسبتا زیادی از مرکز شهر استانبول و نزدیکی فرودگاه واقع شده به عنوان یکی از مکان‌های جذاب در این مقاله معرفی می‌کنیم. این مسجد به دلیل کاشی‌های آبی رنگ داخلی و رنگ آبی که در هنگام غروب آفتاب پیدا می‌کند، مسجد آبی نامیده می‌شود. همچنان این مکان به عنوان مسجد برای عبادت مسلمانان در حال بهره‌برداری بوده و در کنار آن به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب در استانبول شناخته می‌شود.

 

۱۰ بستنی‌فروشی محبوب در استانبول

 

شهر بورسا، ترکیه

بورسا (Bursa) یکی از شهرهای توریستی در نزدیکی استانبول بوده که جاذبه‌ها و فعالیت‌های تفریحی مختلف برای ارائه به گردشگران را در خود جای داده است. این شهر بیشتر با غذاهای ترکی اصیل شناخته شده و جز کلان شهرهای صنعتی در ترکیه محسوب می‌شود. علاوه بر رستوران‌گردی در بورسا گردشگران می‌توانند از بازدید بناهایی با معماری شگفت انگیز، مساجد و مکان‌های تاریخی متعدد، پارک‌ها و باغ‌های گیاه شناسی بسیار با چشم‌اندازی از کوه‌های اطراف لذت ببرند. این شهر در شمال غربی آناتولی، در منطقه مرمره واقع شده و یکی از جاهای دیدنی اطراف استانبول است که در نزدیکی استانبول و ادرنه قرار دارد.

 

شارکوی، ترکیه

شارکوی  (Şarköy) شهر ساحلی کوچک در کشور ترکیه است که در استان تکیرداغ و در ساحل شمالی دریای مرمره قرار دارد. دسترسی به این شهر زیبا از طریق جاده‌های داخلی قابل دسترسی بوده و جالب است بدانید که طولانی‌ترین ساحل ترکیه را در خود جای داده است. علاقه‌مندان به تفریحات آبی از قبیل شنا، ماهیگیری یا حتی قایق سواری در شارکوی لحظات بسیار خوبی را سپری خواهند کرد. امروزه شارکوی با تاسیس هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعدد از طرف گردشگران بسیار رونق پیدا کرده است. شارکوی امکان دسترسی به جزایر آوسا یا مرمره را نیز برای علاقه‌مندان فراهم می‌کند که هرگز از سفر به آن احساس پشیمانی نخواهید کرد. اینجا یکی از جاهای دیدنی اطراف استانبول است که به منظور دسترسی از استانبول به شارکوی باید مسافتی ۳ ساعته (در حدود ۲۳۰ کیلومتر) را بپیمایید.

 

بهترین استادیوم‌های فوتبال استانبول

 

ساپانجا، ترکیه

سپانجا (Sapanca) از دیگر شهرهای زیبا و دیدنی ترکیه است که در استان ساکاریا و منطقه مرمره واقع شده است. این شهر زیبا که بیشتر به دلیل جاذبه‌های طبیعی شگفت انگیز، دریاچه و همچنین نزدیکی به پیست اسکی کارتپه (Kartepe) شهرت دارد در فاصله تقریبا ۱۵۰ کیلومتری از شهر استانبول قرار گرفته است. بنابراین مسافران تور استانبول تنها با دو دقیقه رانندگی سفری یک روزه به آن را تجربه خواهند کرد. بهترین زمان برای بازدید از ساپانجا در طول سال زمستان برای بهره بردن از ورزش‌های زمستانی است.

 

پولنزکوی، ترکیه

پولونزکوی (Polonezkoy) شهر کوچکی در ترکیه است که در سمت آسیایی استانبول و در حدود ۳۰ کیلومتری آن قرار دارد. این شهر سرشار از زیبایی‌های طبیعی و یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در نزدیکی استانبول است. به دلیل تاریخچه آن، گردشگران در سفر به پولنزکوی شاهد یک سکونتگاه کوچک لهستانی بسیار جذاب و دیدنی خواهند بود. به طوری که شباهت بسیار زیادی به روستاهای اروپای مرکزی داشته و برای گردش، پیک نیک و پیاده‌روی بسیار ایده‌آل است. به خصوص اگر قصد سری یک روزه و عاشقانه به همراه شریک زندگی خود را دارید، پولونزکوی انتخاب خوبی برای شما از استانبول خواهد بود. در کنار طبیعت گردی پولونزکوی امکان چشیدن طعم لذیذ غذاهای محلی منطقه را نیز می‌دهد که هرگز از مزه کردن آن‌ها پشیمان نخواهید شد. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی پولونزکوی عبارتند از: پارک طبیعی پولونزکوی، مزرعه کلبکجی استانبول (Istanbul Kelebek Çiftliği)  و پارک نهیر (Nehir Park).

 

۴ مورد از بهترین پارک‌های آبی استانبول

 

شیله، ترکیه

شیله (Sile) یکی از جذاب‌ترین مکان‌های اطراف استانبول است که سواحل شنی زیادی را در خود جای داده است. سواحل این منطقه شباهت بسیار زیادی به سواحل دریای سیاه داشته و مکانی بسیار مناسب برای شنا و لذت بردن از تفریحات آبی در فصل تابستان است. این منطقه در فاصله ۸۰ کیلومتری از استانبول واقع شده و گردشگران برای فرار از سواحل شلوغ و تجربه یک آبتنی در محیطی دنج و آرام می‌توانند در کمتر از دو ساعت به آن دسترسی پیدا کنند. توجه داشته باشید که شیله با بادهای همیشه تند در اغلب روزهای سال دارای آب و هوای نسبتا خنکی است. توصیه می‌کنیم در این بازدید حتما سری به بندر ماهیگیران آن زده و از چشیدن طعم ماهی‌های تازه صید شده در رستوران‌های اطراف نهایت لذت را ببرید. برخی از جاذبه‌های محبوب دیگر در منطقه شیله عبارتند: از ساحل آکوا (Aqua Beach)، فانوس دریایی شیله (Şile Lighthouse)، آغلایان کایالار (Ağlayan Kayalar) و غیره.

 

منبع

 

۲۸ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران