آشنایی با معروف‌ترین مسجدهای استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
آشنایی با معروف‌ترین مسجدهای استانبول

استانبول که به شهر مناره‌ها شهرت دارد، به خاطر مساجدش در سراسر جهان مشهور است. به طوری که در سفر با تور استانبول بازدید از مساجد زیبای آن را حتما باید در لیست الویت‌های خود قرار دهید. از آنجایی که در شهر استانبول مساجد تاریخی با سبک معماری عثمانی و اسلامی متعددی وجود دارد شاید بازدید از تمامی آن‌ها برای توریست‌ها مقدور نباشد. به همین دلیل این مقاله راهنمای جامعی برای معروف‌ترین مسجدهای تاریخی استانبول است. پس اگر شما نیز دوست دارید تا چند مورد از بهترین‌ مساجد استانبول را برای سفر خود انتخاب کنید در این مقاله همراه ما باشید.

 

مسجد ایا صوفیه (Aya Sofya Mosque)

مسجد ایا صوفیه یکی از مشهورترین نقاط توریستی استانبول است که در سمت اروپایی استانبول واقع شده است. این مسجد دارای ارزش تاریخی طولانی است که قدمت آن به سال ۵۳۷ برمی‌گردد که به دستور امپراتور روم ژوستینیان ساخته شد. نکته جالب این که ایا صوفیه در زمان تأسیس کلیسا بود، اما پس از فتح استانبول توسط عثمانی‌ها توسط سلطان مهمت فاتح به مسجد تبدیل شد. بعدها نیز در زمان جمهوری ترکیه، این مسجد به یک موزه مذهبی با عکس‌های گسترده تبدیل گردید. مسجد ایا صوفیه یک بنای هنری و معماری منحصر به فرد است که در منطقه سلطان احمد در نزدیکی مسجد سلطان احمد واقع شده است. با رفتن به این مسجد فرصت بازدید از یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های معماری بیزانسی و تزئینات عثمانی را خواهید داشت.

 

مسجد سلطان ایوپ (Sultan Eyup Mosque)

مسجد سلطان ایوپ در منطقه‌ای به نام ایوپ در سمت اروپایی استانبول واقع شده است. این بنا اولین مسجدی بود که پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۸ ساخته شد و قدمت آن به اوایل قرن نوزدهم باز می‌گردد. ناگفته نماند که مجموعه این مسجد از بناهای متعددی تشکیل شده است. از جمله آن‌ها می‌توان به مقبره ابو ایوپ الانصاری (رحمت الله) و بسیاری از قبور دیگر در خارج از مجموعه و برخی از دارایی‌های حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) در خارج از محوطه آن اشاره کرد.

 

۴ پارک ماجراجویی جذاب در استانبول

 

مسجد سانکی یدیم (Sanki Yedim Mosque)

مسجد سانکی یدیم یکی از معروف‌ترین مسجدهای استانبول است. این بنای مذهبی مسجد کوچکی است که در منطقه فاتح استانبول واقع شده و قدمت آن به قرن هجدهم در زمان امپراتوری عثمانی باز می‌گردد. این مسجد علاوه بر بنای تاریخی به دلیل نام عجیبی که دارد نیز تبدیل به یک مقصد گردشگری شده و شهرت زیادی به دست آورده است. اما آنچه این مسجد را جذاب‌تر کرده ماجرای جالب آن است. به این صورت که در فاتح شخصی به نام حیرالدین افندی زندگی می‌کرد و وقتی در بازارها می‌چرخید، هر وقت میوه، گوشت یا آبنبات می‌خواست، با خود می‌گفت: «گویا خوردم» و پول آن را نگه می‌داشت. پس از چندین سال پس انداز با پول‌های خود مسجد کوچکی را بنا کرد. مردم این منطقه چون داستان او را می‌دانستند، مسجد را «سانکی یدیم» به معنای گویا خوردم نامیدند.

 

مسجد جدید امینونو (Eminonu New Mosque)

مسجد جدید امینولو دارای موقعیت منحصر به فردی در قلب استانبول واقع در محله‌ای به نام امینولو است. این مسجد با چشم اندازی جذاب از خلیج، در نزدیکی بازار مصری‌های استانبول قرار گرفته است. این مسجد به دستور همسر سلطان مراد سوم عثمانی در اوایل قرن هفدهم ساخته شد. ساخت مسجد جدید امینونو تقریبا نیم قرن طول کشید و در سال ۱۶۶۵ افتتاح شد. امروزه این مکان به یکی از برجسته‌ترین بناهای استانبول تبدیل شده است.

 

مسجد سنجاکلار (Sancaklar Mosque)

مسجد سنجاکلار که در منطقه‌ای به نام بویوکچکمجه (Buyukcekmece) به وسعت ۷۰۰ متر مربع قرار گرفته است. این مسجد دارای سبک معماری منحصر به فردی است که ان را از دیکر مساجد استانبول متفاوت کرده است. این مسجد در زیر زمین ساخته شده است و فضایی آرام به دور از هرج و مرج زندگی روزمره را به نمازگزاران ارائه می‌دهد. مسجد سنجاکلار با الهام از غار حرا، توسط طراح ترک به نام امره آلورات (Emre Arolat) ساخته شد. این بنای مذهبی موفق شد به عنوان یک الگوی عالی از معماری مدرن، در مسابقات جشنواره جهانی معماری برای مکان‌های مذهبی رتبه اول را کسب کرد.

 

محبوب‌ترین فعالیت‌های توریستی در استانبول

 

مسجد عرب (Arab Mosque)

مورد بعدی از معروف‌ترین مسجدهای استانبول مسجد عرب نام دارد. مسجد عرب اولین مسجدی است که توسط ارتش مسلمانان عرب به رهبری مسلمه بن عبدالملک در سال ۷۱۷ پس از میلاد ساخته شد. این مسجد باشکوه در منطقه گالتا در بی اوغلو، در مرکز شهر استانبول واقع شده است. این مسجد زیبا دارای سبک معماری خاصی بوده و از یک مناره با معماری متمایز ساخته شده است. مناره ان مسجد حالتی شبیه به برج ناقوس کلیسا داشته و یکی از عجیب‌ترین سازه‌های مسجد استانبول به حساب می‌آید.

 

مسجد سلطان احمد (Sultan Ahmed Mosque)

مسجد سلطان احمد معروف به مسجد آبی استانبول یکی از معروف‌ترین مسجدهای استانبول است که در میدان سلطان احمد مقابل مسجد ایا صوفیه قرار دارد. این مسجد بین سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶ توسط سلطان احمد اول ساخته شد و به دلیل معماری متمایزش که یکی از مهم‌ترین و بزرگترین مساجد جهان اسلام است، شهرت دارد. مسجد سلطان احمد دارای ویژگی‌های معماری است که قدمت آن به دوران بیزانس و عثمانی برمی‌گردد و مناظر خیره کننده‌ای از دریای مرمره را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. این مسجد به ارتفاع ۴۳ متر دارای حیاط وسیع و بیش از ۲۰۰ پنجره است. دیوارهای داخلی آن با کاشی‌های آبی پرآذین تزئین شده است.

 

مسجد اورتاکوی استانبول (Ortakoy Mosque Istanbul)

مسجد اورتاکوی چشم‌اندازی مستقیم به تنگه بسفر دارد که شکوه و زیبایی بیشتری به مسجد بخشیده است. این مسجد توسط سلطان عبدالمجید در سال ۱۸۵۳ با پایه‌های محکم و ستون‌هایی به عمق ۲۰ متر ساخته شد تا دوام بیشتری داشته باشد و از آن در برابر زلزله محافظت کند. این مسجد به سبک معماری باروک ساخته شده که شامل دو بخش اصلی تحت عنوان بخش عبادت و دیگری مخصوص سلطان می‌باشد. مسجد اورتاکوی دارای گنبدی با نقوش تزئین شده و زیبا است.

 

مسجد فاتح (Faith Mosque)

مسجد فاتح یکی از بزرگترین و باشکوه‌ترین مسجدهای استانبول است که گردشگران را از سرتاسر جهان به خود جذب می‌کند. قبل از اینکه این بنا به دستور سلطان عثمانی مهمت فاتح در سال ۱۴۷۰ به مسجد تبدیل شود، کلیسایی در دوره بیزانس بود. مسجد فاتح از اهمیت تاریخی و گردشگری بالایی برخوردار است و  این آن را به یکی از مهم‌ترین مکان‌های مذهبی تبدیل کرده است؛ این مسجد دارای دو مناره یکسان و حیاط بزرگی است که با ستون‌ها و طاق‌های فراوان احاطه شده است. در قسمت جنوبی مسجد فاتح زیارتگاه سلطان مهمت فاتح قرار دارد که دور تا دور آن را دیواری شیشه‌ای و دیوارهای حکاکی شده با آیات قرآن احاطه کرده است.

 

۱۲ رستوران با چشم انداز عالی در استانبول

 

مسجد سلیمانیه (Suleymaniye Mosque)

مسجد سلیمانیه توسط معمار سینان، در زمان سلطنت سلطان سلیمان قانونی، از سال ۱۵۵۷ تا ۱۵۵۰، به سبک معماری کلاسیک عثمانی ساخته شد. مسجد سلیمانیه که به نام سلطانی که دستور ساخت آن را داده است، در منطقه سلیمانیه، در نزدیکی تنگه بسفر قرار گرفته و یکی از مشهورترین مسجدهای استانبول و یکی از مهمترین مقاصد گردشگری آن است. این بنای مذهبی باشکوه دارای چهار مناره است؛ زیرا سلطان سلیمان چهارمین سلطان در میان سلاطین امپراتوری عثمانی پس از فتح استانبول بود. مناره‌ها دارای ده بالکن هستند که نشان دهنده رتبه سلطان سلیمان دهم در میان سلاطین امپراتوری عثمانی می‌باشد. مسجد دارای ساختاری برجسته است که پژواک صداهای داخل آن را منعکس می‌کند و این یکی از شاهکارهای معمار سینان است.

 

مسجد جهانگیر (Cihangir Mosque)

مسجد شاهزاده جهانگیر دارای مکان متمایز در بین دیگر مسجدهای استانبول است. این مسجد بر روی یکی از تپه‌های باشکوه بی اوغلی در نزدیکی تنگه بسفر قرار دارد که توسط معمار سینان در قرن شانزدهم ساخته شده است. دستور ساخت آن توسط سلطان سلیمان قانونی داده شد. گفته می‌شود زمانی که سلطان سلیمان با پسرش جهانگیر به شکار رفت او این منطقه را انتخاب کرد. از این رو سلطان سلیمان دستور ساخت مسجدی کوچک با یک مناره را صادر کرد و جهانگیر نامی برای مسجد و اطراف آن بود.

 

مسجد هیرکای شریف (Hirka-I Serif Mosque)

مسجد هیرکای شریف در منطقه فاتح قرار دارد و این نام به این دلیل است که این مسجد دارای خرقه پیامبر است که سلطان سلیم اول آن را در سال ۱۵۱۶ به استانبول آورد و در این مسجد نگهداری کرد. ساختمان مسجد دارای سبک عربی است. به طوری که بازدید کننده‌ها می‌توانند نوشته‌های عربی را بر روی گنبدی باشکوهی که در مرکز مسجد قرار گرفته و آن را تزئین کرده‌، از داخل مشاهده کنند.

 

مسجد رستم پاشا (Rustem Pasha Mosque)

مسجد رستم پاشا در منطقه فاتح استانبول و در نزدیکی مسجد جدید امینولو و مسجد سلیمانیه، در نزدیکی شلوغ‌ترین میدان اصلی استانبول واقع شده است. طراحی و معماری این مسجد از بیرون ساده به نظر می‌رسد. در حالی که با وارد شدن به آن می‌توان شاهد تزئینات باشکوه داخلی آن بود. این مسجد توسط ۶۶ نوع لاله و ۴۵ نوع گل میخک تزیین شده است. مسجد رستم پاشا به دستور رستم پاشا، شوهر دختر سلطان سلیمان معروف به ساخته شد و در سال ۱۵۶۱ برای عبادت افتتاح شد.

 

گشت و گذاری غیرمعمول در استانبول

 

مسجد شاهزاده (Sehzade Mosque)

از دیگر مسجدهای استانبول که هرگز نباید بازدید از آن را در سفر به این شهر از دست دهید، مسجد شاهزاده است. این مسجد زیبا در منطقه فاتح در سمت اروپایی استانبول قرار دارد. مسجد شاهزاده در سال ۱۵۴۸ به دستور سلطان سلیمان قانونی ساخته شد. سلطان سلیمان دستور ساخت این مسجد را برای زنده نگه داشتن نام پسر مرحومش به نام محمد، که در سن ۲۱ سالگی درگذشت، ساخته شد. موقعیت استراتژیک مسجد، آن را به یکی از مهم‌ترین مسجدهای استانبول و همچنین ترکیه تبدیل کرده است. ساختمان این مسجد بسیار با شکوه بوده و معماری عثمانی را به طور کامل به نمایش می‌گذارد. اطراف بنای این مسجد را یک گالری و ۱۲ ستون احاطه کرده که ۱۶ گنبد پراکنده در سراسر مسجد را در خود جای داده است.

 

مسجد دولما باغچه (Dolmabahce Mosque)

آخرین مورد از معروف‌ترین مسجدهای استانبول که از بازدید آن نباید غافل شد مسجد دولما باغچه است. این مسجد معروف به مسجد مادر سلطان، پس از دو سال ساخت و ساز در روز جمعه ۲۳ مارس ۱۸۵۵ افتتاح شد. گردشگران آن را یکی از بهترین مساجد استانبول در سمت آسیایی استانبول می‌دانند که دارای موقعیتی بسیار خوب با چشم‌اندازی از ساحل دریا در کاباتاس، جنوب کاخ دولما باغچه است. ساخت این مسجد به دستور سلطان عبدالمجید عثمانی انجام شد. در آن دوران ساخت بناهای مذهبی متاثر از سبک‌های معماری غربی آمیخته با معماری عثمانی بود.

۱۱ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران