آشنایی با ۳۰ موزه برجسته استانبول، قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
آشنایی با ۳۰ موزه برجسته استانبول، قسمت دوم

همانطور که در قسمت اول اشاره کردیم استانبول با تاریخی طولانی و بیش از ۲ هزار سال قدمت سکونت انسانی اقامتگاه قو‌م ‌ها و امپراطوری ‌های مختلف بوده که یادگارهای فراوانی از آن‌ها به جا مانده است. همین ویژگی باعث شده تا تور استانبول به خاطر وجود و بازدید از موزه‌های برتر و متعدد آن در دنیا شناخته شود. اگرچه استانبول دارای امکانات فراوان و دیدنی‌ها و سرگرمی‌های متنوعی است که بتواند گردشگران را جذب کند اما به بخش تاریخی خود آنچنان می‌نازد که هر سال با مرمت ساختمان‌های قدیمی موزه و گالری هنری جدیدی در شهر برپا می‌کند. در ادامه قسمت قبل در اینجا با ۳۰ موزه برتر این شهر آشنا خواهیم شد.

 

موزه کاشی کاخ تکفور

موزه کاشی کاخ تکفور در واقع آخرین قطعه از یک کاخ بیزانسی متعلق به قرون وسطی است، بیزانسی که به نام کاخ پورفیروژنیتوس نیز شناخته می‌شود و در منطقه ایوان سرای واقع شده است. در داخل موزه نمایشگاهی از آثار مربوط به اواخر دوره هنر کاشیکاری عثمانی برپا شده است. در موزه کاشی کاخ تکفور می‌توانید کاشی‌های زیبایی را ببینید و معماری اواخر دوره بیزانس را بررسی کنید. در واقع، در این منطقه کاخ Blachernae، دومین کاخ بزرگ قسطنطنیه قرار داشت. به گفته مورخان، کاخ پورفیروژنیتوس که با کنستانتین هفتم شناخته می‌شود، آخرین بخش باقی مانده از آن کاخ است. اگرچه تکفور از کاخ‌های صدر جدولی بازدیدکنندگان محسوب نمی‌شود اما هنوز هم ارزش دیدن و بررسی را دارد.

 

بازدید از بناهای تاریخی استانبول

موزه عکاسی آرا گولر

موزه عکاسی آرا گولر بازدیدکنندگان خود را با تاریخ اخیر استانبول آشنا می‌کند. در این موزه می‌توانید عکس‌هایی از استانبول را در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ ببینید. آرا گولر، مشهورترین عکاس ترکیه، جوایز بسیاری را در سراسر جهان در کارنامه کاری خود کسب کرده است. این هنرمند از نقاشانی مانند پیکاسو و سالوادور دالی عکاسی کرده. یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی آرا گولر، کشف شهر باستانی آفرودیزیاس در حین عکاسی بود. موزه عکاسی آرا گولر که بهترین عکس‌های این عکاس معروف را به نمایش می‌گذارد یکی از بهترین موزه‌های هنری استانبول به حساب می‌آید. برای دیدن موزه می‌توانید به مرکز فعالیت به نام Bomontiada بروید. برای هنردوستانی که از عکاسی سررشته دارند بازدید از این موزه چیزی نیست که از دست برود.

موزه معصومیت

موزه معصومیت استانبول به کتابی از اورهان پاموک نویسنده برنده جایزه نوبل اشاره دارد. این موزه که در جهانگیر، یکی از جالب‌ترین مناطق استانبول واقع شده، بازدیدکنندگان خود را به ۵۰ سال پیش می‌برد. زمانی که اورهان پاموک در حال نوشتن رمان خود به نام موزه معصومیت بود، در حال طراحی موزه نیز بود. به همین دلیل درباره همه جاهایی که در رمان به آن‌ها اشاره شده، آیتم‌های نوستالژیک جمع آوری کرد. اورهان پاموک ساختمانی را در چوکورکوما که به مغازه‌های عتیقه‌فروشی استانبول معروف است خرید و سال‌ها بر روی مرمت آن کار کرد و در نتیجه یک موزه برنده جایزه بود. این موزه به زیبایی لوازم مورد استفاده مردم مرفه سال‌های قبل استانبول و همچنین تفکرات و اختلاف طبقاتی بین جامعه را به تصویر می‌کشد. برای افرادی که کتاب را خوانده‌اند بازدید از این موزه به مراتب جذاب‌تر و قابل درک‌تر است زیرا می‌توانند خط داستانی را بین نمایش‌ها دنبال کنند. بنابراین اگر فردی هنردوست هستید شاید بد نباشد قبل از سفر اول این کتاب را بخوانید.

 

آشنایی با تاریخچه و نکات مهم استانبول

موزه یهودیان ترکیه

موزه یهودیان ترکیه در نیو شالوم، بزرگ‌ترین کنیسه استانبول واقع شده است. در موزه، ریشه یهودیانی که قرن‌ها در ترکیه زندگی می‌کردند و تاریخ یهودیت توضیح داده شده است. یهودیان همیشه در دو دوره بیزانس و عثمانی در استانبول وجود داشتند. به ویژه در دوره عثمانی، با اضافه شدن یهودیان سفاردی از اسپانیا، جامعه یهودی استانبول رشد کرد. امروز می‌توانید از مناطقی مانند گالاتا، اورتاکوی و بالات دیدن کنید تا ردپای یهودیان استانبول را دنبال کنید. نیو شالوم، اهریدا و اتز آهاییم، مهم‌ترین کنیسه‌های شهر نیز در این نواحی قرار دارند. برای افرادی که اطلاعات زیادی در مورد این دین ندارند و یا به اندازه کافی کنجکاو هستند این موزه جذاب تجربه‌ای عالی برایشان رقم خواهد زد.

موزه نیروی دریایی استانبول

موزه نیروی دریایی استانبول درباره تاریخ دریایی ترک‌ها داستان‌های جالبی روایت می‌کند. این موزه که در منطقه بشیکتاش استانبول، پر از هتل‌های مجلل واقع شده است، به تنگه بسفر نیز بسیار نزدیک است. در حالی که امپراتوری عثمانی در قرن شانزدهم در اوج خود بود، کشتی‌های ترکیه بر دریای مدیترانه تسلط داشتند. دریاسالاران معروف ترکیه مانند حی‌الدین بارباروسا، دراگوت و پیری ریس نیز در این دوره خدمت می‌کردند. در موزه نیروی دریایی استانبول می‌توانید هم پیشرفت تاریخی نیروی دریایی ترکیه و هم ویژگی‌های نیروی دریایی ترکیه در دوره جمهوری را مشاهده کنید. این یکی از بهترین موزه‌های استانبول برای کسانی است که علاقه‌مند به دریا هستند.

موزه نظامی استانبول

موزه نظامی استانبول موزه ای است که علاقه‌مندان به تاریخ باید از آن بازدید کنند. این موزه که در وسط مناطق توریستی مانند میدان تقسیم، نیشانتاشی و بشیکتاش قرار دارد، به راحتی قابل دسترسی است. در موزه نظامی استانبول می‌توانید سنت نظامی ترکیه را از دوره سلجوقی و عثمانی مشاهده کنید. شما می‌توانید این امپراتوری‌هایی را که از آسیای مرکزی آمده‌اند و قرن‌ها بر آناتولی و بین النهرین تسلط داشته اند، ردیابی کنید.

 

موزه‌ها و مکان‌های تاریخی مختلف در استانبول را بشناسید

موزه هنر مدرن استانبول

موزه هنر مدرن استانبول در داخل گالاتاپورت، بندر کروز شهر واقع شده که دسترسی آن در کاراکوی یکی از مراکز حمل و نقل استانبول بسیار آسان است. هنر مدرن در ترکیه و همچنین در سایر نقاط جهان به سرعت در حال توسعه است. آثار هنری مدرن به ویژه در سال‌های اخیر موضوع بسیاری از نمایشگاه‌های موقت در شهر بوده است. اگر می‌خواهید ردپای هنر مدرن ترکیه را دنبال کنید، می‌توانید از موزه هنر مدرن استانبول دیدن کنید. یکی از چیزهایی که به نماد موزه تبدیل شده، اثر ریچارد ونتورث به نام سقف کاذب است. موزه هنر مدرن استانبول نیز برای معرفی بهتر مجموعه‌های خود به گردشگران، تورهایی با راهنما برگزار می‌کند. اگر تا به حال یک راهنمای تور خصوصی در استانبول استخدام نکرده‌اید، می‌توانید با راهنمای محلی از موزه دیدن کنید.

موزه پرا

موزه پرا در بی اوغلو، توریستی ترین مکان استانبول واقع شده است. این موزه در خیابان مشروطیت قرار دارد که هتل‌های معروفی مانند پرا پالاس در آن واقع شده‌اند. موزه پرا، یکی از بهترین موزه‌های هنری استانبول، دارای مجموعه‌ای از نقاشی‌های شرق‌شناس است. در این بخش می‌توانید زندگی شرق در قرن ۱۸ و ۱۹ را از نگاه نقاشان غربی ببینید. همچنین موزه پرا میراث عثمان حمدی بیگ، بنیانگذار موزه باستان شناسی استانبول را حفظ و نگه‌داری می‌کند. مربی لاک پشت اثر عثمان حمدی بی، بوروکرات و نقاش عثمانی نیز در اینجا به نمایش گذاشته شده است.

موزه سدبرک حانیم

موزه سدبرک حانیم در منطقه ساریر در سواحل بسفر واقع شده است. این موزه به نوعی با موزه رحمی کوچ که در مقاله قبل ذکر شد در ارتباط است زیرا سدبرک حانیم یکی از اعضای محترم خانواده کوچ استانبول بود. مجموعه کاشی‌ها و مجموعه لباس‌های سنتی که سدبرک حانیم در زمان حیات خود گردآوری کرده است در موزه به نمایش در آمده و قابل مشاهده است. در این موزه می‌توانید سرنخ‌های زیادی در مورد فرهنگ ترکیه بیابید.

آکواریوم استانبول

آکواریوم استانبول بسیار نزدیک به فرودگاه آتاتورک، فرودگاه قدیمی استانبول و در منطقه باکرکوی واقع شده است. شما می‌توانید با رفتن به این آکواریوم عظیم و زیبا و چشمگیر اوقات خوبی را با فرزندان خود سپری کنید. آکواریوم استانبول بازدیدکنندگان خود را با تنوع موجودات دریایی در خود مجذوب خود می‌کند. همچنین می‌توان در آکواریوم شیرجه کوتاهی انجام داد و در کنار موجودات دریایی شنا کرد و یا می توانید از مرکز خرید فلوریا که بعد از آکواریوم در همین مجموعه است دیدن کنید. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در اینجا انجام دهید گرفتن سلفی‌های زیبا آن هم درست وقتی که ماهی‌های رنگی در پشت سرتان شنا می‌کنند، است. رفتن به آکواریوم که خود موزه جانوری زنده محسوب می‌شود به شما فرصت تفریح، گردش و خرید و تجربه روزی جذاب و خانوادگ را می‌دهد در واقع در اینجا می‌توان با یک تیر چند نشان بزنید.

 

ماجراجویی جذاب در سفر به استانبول

موزه مادام توسو استانبول

یکی از موزه‌های در حال رشد و بسیار محبوب در سراسر دنیا موزه ماکت‌های دقیق و طبیعی از افراد مشهور و تاثیرگذار دنیا است. این موزه‌ها در چندین شهر برجسته در سراسر دنیا ساخته شده و هزینه‌های کلانی برای آن‌ها پرداخته شده است. خوشبختانه یکی از این موزه‌ها در تور استانبول در دسترس قرار دارد. موزه مادام توسو استانبول مکانی عالی برای عکس گرفتن با افراد مشهور داخلی و خارجی است. همه افراد مشهور محلی در عرصه سیاست، علم، ورزش و سینما نمایندگی دارند. به غیر از افراد مشهور محلی، شما همچنین می‌توانید خوانندگان، بازیگران سینما، سیاستمداران و ورزشکارانی را ببینید که تاریخ جهان را ثبت کرده‌اند. مادام توسو استانبول مکان خوبی برای گرفتن عکس‌های زیبای اینستاگرامی در استانبول است.

موزه اسباب بازی استانبول

موزه اسباب بازی استانبول با ابتکار سونای آکین شاعر ترک افتتاح شد. سونای آکین برای تاسیس این موزه سال‌ها اسباب بازی‌هایی را از سراسر جهان جمع آوری کرد و مجموعه‌ای عظیم ایجاد کرد. به لطف ابتکارات موزه اسباب بازی، استانبول زمانی به عنوان پایتخت اسباب بازی جهان انتخاب شد. این موزه که از جاذبه‌های برجسته بخش آسیایی استانبول است، بدون شک یکی از بهترین موزه‌های استانبول محسوب می‌شود.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران