سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳: قسمت دوم

استانبول باور نکردنی است! اینجا این یکی از شگفت‌انگیزترین شهرهایی است که ممکن است در طول زندگی، به آن سفر کنید. این شهر دارای معماری خیره کننده، غذاهای خوشمزه و گرم ترین و مهمان نوازترین مردمی است که تا به حال دیده‌اید و این امر، مخاطبان تور استانبول را ترغیب می‌کند بارها و بارها به این شهر غنی و باشکوه سفر کنند. جاذبه‌های استانبول بسیار متنوع هستند و روزهایی مفرح، رویدادها، جشنواره‌های جذاب استانبول و غذاکده‌‌های قابل توجهی را برای شکم گردی تجربه خواهید کرد. بیایید در ادامه قسمت اول این مقاله، سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳ را ادامه دهیم و به برخی از مهمترین جاذبه‌های این شهر سر بزنیم. ‍‍‍

 

آب انبار باسیلیکا در استانبول (Basilica Cistern)

آب انبارها به طور کلی در زمان بیزانس، در همه جای استانبول احداث می‌شدند. این اتاق‌های بزرگ، برای ذخیره آب ساخته شده بودند تا بعدها توسط مردم استفاده شوند. گفته می‌شود که حدود ۲۰۰ سازه آب انبار در استانبول وجود دارند. در این میان، آب انبار باسیلیکا بیش از سایرین خودنمایی می‌کند. این سازه که در میدان سلطان احمد در فاصله ۱۵۹ متری ایاصوفیه واقع شده، به دستور امپراتوری ژوستینیان در سال ۵۳۲، بعنوان پروژه‌ای برای بازسازی شهر ساخته شد.

واقعیت‌های تاریخی نشان می‌دهند که این آب انبار با ۱۳۸ متر طول و ۶۵ متر عرض، بزرگ‌ترین آب انبار باقی مانده در استانبول به شمار می‌آید. اینجا مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متری را پوشش می‌دهد و توانایی ذخیره ۸۰ هزار متر مکعب آب را دارد که در آن زمان، مقدار زیادی به حساب می‌آمد.

در این مکان، ۳۳۶ ستون مرمری به ارتفاع ۹ متر در ۱۲ ردیف قرار دارند. برخی از این ستون‌ها، آثاری هنری از دوران بیزانس را نیز ارائه می‌دهند از جمله ۲ سرستون که به شکل مدوسا در اینجا درنظر گرفته شده‌اند. می‌توانید در بین ستون‌ها به گشت و گذار بپردازید و شاهد آبی باشید که ماهی‌هایی زیبا در آن شناورند.

ایاصوفیه در استانبول (Hagia Sophia)

ایاصوفیه، یکی از عجایب معماری عظیم در استانبول ترکیه است که نزدیک به ۱۵۰۰ سال پیش، در ابتدا بعنوان یک کلیسای مسیحی ساخته شد.

امپراتور بیزانس کنستانتیوس، دستور ساخت ایاصوفیه اولیه را در سال ۳۶۰ صادر کرد. این سازه در سال ۴۰۴ پس از میلاد و در طی تاریخ، بارها و بارها به دلیل جنگ، آتش سوزی و زلزله تخریب شد و مورد بازسازی قرار گرفت و کاربری آن از کلیسا به مسجد و موزه تغییر یافت.

 

تفریحات خانوادگی محبوب در استانبول

جالب است بدانید در سال ۱۹۸۵، ایاصوفیه بعنوان بخشی از میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. در این سازه قابل توجه، عناصر طراحی سنتی یک کلیسای ارتدکس با سقفی بزرگ و گنبدی شکل و یک محراب نیمه گنبدی ترکیب شده‌اند. طول این بنا حدود ۲۶۹ فوت و عرض آن، ۲۴۰ فوت است.

جالب است بدانید در تلاش برای ایجاد یک کلیسای بزرگ که نمایانگر تمامیت امپراتوری بیزانس باشد، امپراتور ژوستینیان فرمان داد که تمام استان‌های تحت فرمان او، بهترین قطعات معماری را ساخت ایاصوفیه بفرستند. بعنوان مثال ۱۰۴ ستون ایاصوفیه، از معبد آرتمیس در افسس و همچنین از مصر وارد شده‌اند.

مسجد آبی در استانبول (Blue Mosque)

مسجد آبی استانبول بین سال‌های ۱۶۰۹ و ۱۶۱۶، به دستور سلطان احمد اول و توسط معمار مهمت آقا ساخته شد. این مسجد بعنوان نمایشی برای به رخ کشیدن قدرت سلطان در برابر مسجد باشکوه ایاصوفیه که دقیقا رو به روی آن در میدان سلطان احمد قرار دارد، طراحی شد. این بنا دارای معماری ترکیبی به سبک عثمانی و بیزانس بوده و شهرتش، بیشتر به دلیل ۶ مناره است که با یک گنبد بزرگ و ۸ گنبد کوچکتر همراه هستند.

 

صبحانه در منطقه باشاک شهیر استانبول

در ساخت فضای داخلی، بیش از ۲۰۰۰۰ کاشی سرامیکی دست ساز ایزنیک به رنگ آبی و سفید بکار گرفته شده‌اند که از طرح‌های مختلفی همچون لاله، گل رز، گل میخک و زنبق برخوردارند. همچنین با وجود ۲۶۰ پنجره با شیشه ویترای و نور کافی که به درون می‌تابد، این کاشی‌ها به زیبایی هر چه تمام‌تر می‌درخشند. بعلاوه آیات مختلفی از قرآن و سخنان حضرت محمد (ص)، دیوارهای بلند مسجد را زینت داده‌اند.

اگرچه اینجا یکی از دیدنی‌های استانبول است، اما همچنان بعنوان یک مسجد فعال است و به همین دلیل در زمان نماز (۵ بار در روز)، به روی گردشگران بسته می‌شود. در ضمن، بازدید از این مکان رایگان است. توصیه می‌شود در هنگام بازدید از این مسجد، لباس مناسب بپوشید و از افرادی که در حال نماز هستند عکس نگیرید.

کاخ توپکاپی در استانبول (Topkapi Palace)

کاخ موزه توپکاپی، موزه‌ای در استانبول که مجموعه‌های امپراتوری عثمانی را به نمایش می‌گذارد و طیف گسترده‌ای از کتاب‌ها و نسخ خطی را در کتابخانه‌اش نگهداری می‌کند. این بنا در حدود سال‌های ۱۴۷۸ تا ۱۸۵۶، بعنوان مرکز اداری و اقامتگاه دربار امپراتوری عثمانی کاربری داشت. در سال ۱۹۲۴، یک سال پس از تاسیس جمهوری ترکیه، این مکان بعنوان موزه درهای خود را به روی علاقمندان گشود.

گفتنی است در اواخر دهه ۱۴۵۰ و چندین سال پس از فتح قسطنطنیه (استانبول کنونی) که پایتخت امپراتوری بیزانس بود، سلطان محمد دوم دستور ساخت این کاخ را صادر کرد. در سالیان بعد، سلاطین متوالی آنرا بازسازی کردند و کاخ را به طور مکرر گسترش دادند و در نتیجه چهره این بنا به مرور با تغییر سبک و دکوراسیون، از معماری اسلامی به عثمانی و اروپایی تغییر پیدا کرد. جالب است بدانید حدود ۳۰ سلطان در طول سلطنت ۶۰۰ ساله امپراتوری عثمانی (که با سلطان محمد دوم آغاز شد)، نزدیک به ۴ قرن در کاخ توپکاپی حکومت کردند.

 

پارک برکه‌ای باهچه شهیر استانبول

طرح اولیه محمد شاه، شامل چهار حیاط متوالی بود که توسط دیوارهای بلند احاطه شده بودند و این طراحی، همچنان به همین شکل باقی مانده است. هر حیاط، کاربری خاصی داشت. حیاط اول، بزرگ‌ترین و تنها حیاط عمومی است و در زمان امپراتوری عثمانی، هر فرد غیرمسلح می‌توانست از این درب وارد شود. آثاری از کارگاه‌های هنرمندان و صنعتگران توپکاپی (نجار، خیاط، خوشنویسان و سایر اصناف)، هنوز در اینجا به چشم می‌خورند.

حیاط اول، به صحن (حیاط) دوم منتهی می‌شود که به آن میدان دیوان نیز می‌گویند و در گذشته، مرکز اداری کاخ بوده است. فقط بازدیدکنندگان رسمی و اعضای دادگاه می‌توانستند وارد این بخش شوند. اینجا دارای فضای پارک مانند زیبایی بوده و مجموعه‌ای از آلاچیق‌ها، آشپزخانه‌ها، سربازخانه‌ها، کیوسک‌ها و اتاق‌ها را شامل می‌شود که در اطراف یک محوطه مرکزی ساخته شده‌اند.

بخش دیگر کاخ حرمسرا است و ورودی آن در زیر برج عدالت، در ضلع غربی صحن دوم قرار دارد. خزانه‌داری توپکاپی که در لبه شرقی حیاط سوم قرار دارد، دارای مجموعه‌ای باورنکردنی از اشیاء ساخته شده یا تزئین شده با طلا، نقره، یاقوت، زمرد، یشم، مروارید و الماس است. و در حیاط چهارم نیز شاهد غرفه‌های تفریحی و چشم اندازهایی جذاب به باغ مفرح این کاخ خواهید بود.

در نهایت باید گفت مجموعه کاخ موزه توپکاپی، در سارایبورنو، مشرف به دریای مرمره و تنگه بسفر و منطقه فاتیح واقع شده است. هزینه ورودی، به ازای هر نفر ۲۰۰ لیر و برای کودکان زیر ۶ سال رایگان است. همچنین عکاسی و همراه بردن خوراکی در فضای داخلی ممنوع است.

 

فعالیت‌های جذاب در شهر قدیم استانبول

کاخ دولماباهچه در استانبول (Dolmabahce Palace)

کاخ دولما باغچه، بزرگ‌ترین کاخ تک بلوکی ترکیه و اولین کاخ به سبک اروپایی در استانبول است که به دستور سلطان عبدالمجید در سال ۱۸۴۳ ساخته شد.

در این کاخ سه بخش اصلی یعنی حرمسرا، سالن تشریفات و بخش اداری را خواهید یافت. این کاخ دو طبقه به مساحت ۴۵۰۰۰ متر مربع شامل ۲۸۵ اتاق، ۴۴ سالن، ۶۸ سرویس بهداشتی و ۶ حمام است. این طرح، ترکیبی از سبک هنر و فرهنگ باروک، روکوکو، نئوکلاسیک و سنتی عثمانی را ارائه می‌دهد. برای طلاکاری سقف‌ها، از چهارده تن طلا استفاده شده است. همچنین این کاخ، دارای بزرگ‌ترین کلکسیون لوسترهای کریستالی بوهمی و باکارا در جهان است.

گفتنی است این بنا تا زمان لغو خلافت در سال ۱۹۲۴، خانه ۶ سلطان بود. همچنین مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه، در تابستان از کاخ بعنوان مرکز ریاست جمهوری استفاده کرد و سال‌های آخر عمرش را در این کاخ گذراند. در نهایت این بنا، در سال ۱۹۵۲ به موزه تبدیل شد.

در آخر باید گفت این موزه همه روزه به جز دوشنبه‌ها، از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ به روی علاقمندان باز است. هزینه ورودی نیز ۱۲۰ لیر برای بوده و برای دیدن حرمسرا، باید ۹۰ لیر اضافه نیز پرداخت نمایید.

 

گشت و گذار در منطقه آرناووتکوی استانبول

برج گالاتا در استانبول (Galata Tower)

برج گالاتا در استانبول، بدون شک یکی از نمادین‌ترین بناهای تاریخی در شبه جزیره است که جذاب‌ترین تصاویر را از کل شهر ارائه می‌دهد. این بنا، در نزدیکی محل اتصال تنگه بسفر و شاخ طلایی استانبول قرار دارد و مناظری درخشان از کل شبه جزیره استانبول و اطراف آنرا به مخاطبان هدیه می‌دهد.

برج گالاتا، یک برج قرون وسطایی در محله گالاتای استانبول بوده و ترکیبی شگفت انگیز از معماری‌های روم شرقی، ژنوئی و عثمانی را ارائه می‌دهد. این برج ۲۱۹ فوت ارتفاع داشته و با وجود ۹ طبقه، بلندترین سازه شهر به شمار می‌آید.

این بنا در طی سالیان به دلایل مختلف از جمله زلزله، طوفان، آتش سوزی و غارت قسطنطنیه توسط صلیبیون تخریب گشت و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. تولد برج گالاتا استانبول، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد با این حال، اعتقاد بر این است که امپراتور بیزانس، ژوستینیان، این برج را بعنوان فانوس دریایی در سال ۵۲۷ پس از میلاد ساخت. هر چند که این برج بعدها بعنوان زندان، برج تشخیص آتش، رصد خانه و سکوی تماشا نیز کاربری یافت.

شما نیز در هنگام بازدید می‌توانید به سکوی تماشا رفته و با دوربین‌تان عکس های اینستاگرامی جذابی از این مناظر بی بدیل بگیرید. این مناظر خصوصا در هنگام غروب آفتاب بسیار چشمگیر هستند و بهتر است در چنین ساعاتی از برج دیدن کنید. همچنین می‌توانید برای شکم گردی، در رستوران این برج توقف کنید و ضمن تماشای مناظر اطراف، از طعم غذاهای ترکی لذت ببرید. هرچند قیمت‌ها کمی بالاست، اما ارزشش را دارد. در ضمن، علاقمندان می‌توانند همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۰:۳۰ از این برج دیدن کنند و هزینه ورودی برای بزرگسالان ۲۵ لیر و برای کودکان ۱۲ لیر است.

 

۱۰ تفریح جذاب شبانه در استانبول

بازار بزرگ در استانبول (Grand Bazaar)

اینجا مکانی افسانه‌ای در کلان شهر استانبول است و از ۲۲ در مختلف، می‌توان به آن دسترسی داشت که به ۵۸ خیابان منتهی می‌شوند. این بازار با بیش از ۳۰۰۰ مغازه در منطقه سلطان احمد، در نزدیکی محله‌های چمبرلی تاش و بیازیت، در فاصله کوتاهی از مرکز تاریخی شهر و نمادین‌ترین بناهای تاریخی آن واقع شده است.

پیدایش بازار بزرگ استانبول، به زمان سلطان محمد دوم در قرن پانزدهم باز می‌گردد. البته باید گفت این محدوده، به دلیل بلایای مختلف از جمله آتش‌سوزی‌ها و زلزله‌ها در طول سالیان مورد تخریب و بازسازی قرار گرفته است. و بازار کنونی با ۴۵۰۰۰ مترمربع زیربنا، حاصل پیشرفت‌های انجام شده پس از زلزله سال ۱۹۸۴ است.

صدها هزار بازدید کننده تور استانبول هر روز به اینجا می‌آیند و در هزارتوی مغازه‌ها با انواع اقلام از جمله جواهرات، فرش‌ها، پارچه‌ها، سرامیک، کیف و کفش، پوشاک، غذا و شیرینی، صنایع دستی، ادویه جات، صابون‌ها و اسفنج‌های طبیعی و همچنین حوله‌های پنبه‌ای ارگانیک با رنگ‌های زیبا و غیره روبرو شوند.

همچنین، نباید حیاط‌های کوچکی را که در این بازار بزرگ وجود دارند فراموش کنیم. این فضاها که به "Han" شهرت دارند، بهترین شرایط را برای استراحت، شکم گردی و فرار از شلوغی‌های بازار ارائه می‌دهند.

بازار ادویه در استانبول (Spice Bazaar)

در بازار ادویه می‌توانید کوهی از انواع ادویه‌های تازه، باکیفیت و رنگارنگ را بیابید و اگر به آشپزی علاقه دارید، این مکان را بسیار دوست خواهید داشت. اگر به دنبال ادویه‌جات خالص هستید و یا در جستجوی مخلوطی مناسب برای گوشت بره و مرغ و همچنین آجیل، میوه‌های خشک، باقلوا، لوکوم، گلاب، هر طعم دهنده‌ای که فکرش را بکنید را در اینجا خواهید یافت.

این بازار مربوط به دوران عثمانی که در محله امینونو استانبول، در کنار پل گالاتا و مسجد جدید (Yeni Cami) واقع شده، بعد از بازار بزرگ، یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین بازارهای استانبول است. این مکان که به نام بازار مصری‌ها نیز شناخته می‌شود، از بازار بزرگ کوچک‌تر است، اما می‌تواند به همان اندازه شلوغ باشد.

 

۱۴ فیلم هالیوودی که استانبول را به تصویر کشیده‌اند

موزه‌های باستان شناسی استانبول (Istanbul Archaeology Museums)

اینجا مکان از سه بخش اصلی تشکیل شده است: موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان، موزه کیوسک کاشی. این سه واحد اصلی مجزا، در یک باغ واقع شده‌اند. گفتنی است اولین مدیر آن عثمان حمدی بیگ، هنرمند و باستان شناس معروف عثمانی بود.

  • موزه باستان شناسی استانبول: اولین موزه، راجع به تاریخ امپراتوری عثمانی در ترکیه بوده و حدود یک میلیون اثر باستانی از فرهنگ‌های مختلف را در خود جای داده است که از سرزمین‌های امپراتوری آورده شده‌اند.
  • موزه کیوسک کاشی: اینجا قدیمی‌ترین ساختمان، در مجموعه موزه باستان شناسی استانبول است و توسط سلطان محمد فاتح عثمانی، بعنوان قصر تفریحی یا کیوسک ساخته شد. شش اتاق و سالن میانی موزه کیوسک، نمونه‌های فراوانی از آثار کاشی و سرامیک ترکی مربوط به دوره سلجوقی و عثمانی را به نمایش می‌گذارند.
  • موزه شرق باستان: ساختمانی که بعنوان اولین آکادمی هنرهای زیبای امپراتوری عثمانی تاسیس شد، بعدها بعنوان موزه شرق باستان نام گرفت و امروزه آثار قدیمی شرقی در آن قرار دارند.

گفتنی است این مجتمع در محله سلطان احمد استانبول، شبه جزیره تاریخی منطقه فاتح شده و در تمام ایام هفته، از ساعت ۹ تا ۱۸ (در تابستان) و از ساعت ۱۰ تا ۱۷(در زمستان) به روی علاقمندان باز است. هزینه ورودی نیز، ۵۰ لیر به ازای هر نفر است.

در این مقاله، برخی از مهمترین جاذبه‌های استانبول را از نظر گذراندیم. اما با توجه به پتانسیل بالای این شهر در صنعت توریسم، سفر مجازی ما نیز هنوز به پایان نرسیده و در مقاله بعدی نیز، به معرفی دیگر جاذبه‌های پرطرفدار استانبول خواهیم پرداخت تا این راهنمای جامع را در سال ۲۰۲۳ تکمیل کنیم.

 

زیباترین پارک‌های استانبول در تمامی فصل‌ها

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۰۵ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران