سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳: قسمت اول

استانبول، یکی از مهم‌ترین شهرهای توریستی ترکیه و پایتخت تاریخی و فرهنگی این کشور بوده و از قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال برخوردار است. در این شهر باستانی می‌توانید شاهد رد پای تمدن‌هایی همچون یونان، روم و عثمانی باشید و به دیدن جاذبه‌هایی نظیر برج گالاتا، ایاصوفیه، آب انبار باسیلیکا، کاخ توپکاپی و بازار بزرگ استانبول بروید.

استانبول تنها شهر در دو قاره بوده و توسط تنگه باشکوه بسفر، به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم شده است. بخش آسیایی عمدتا مسکونی است، بنابراین بیشتر جاذبه‌های اصلی شهر در تور استانبول را در دو منطقه سمت اروپایی یعنی سلطان احمد و بی‌اوغلو خواهید دید. این شهر، همچنین مرکز فرهنگی و غذایی منحصر به فرد ترکیه به شمار می‌آید.

 

بهترین زمان برای بازدید از استانبول

تعیین بهترین زمان برای بازدید از استانبول واقعا دشوار است، زیرا همه چیز به اولویت‌های شما در سفر، هدف و سلیقه‌تان برمی‌گردد. علاوه بر این، در نظر داشته باشید که آیا سفرتان به استانبول را با تور سایر شهرهای جنوبی در امتداد سواحل مدیترانه نظیر بدروم، کاس و آنتالیا ترکیب می‌کنید یا خیر.

اما بطور کلی پاسخ کوتاه این است که مارس تا مه، بهترین زمان برای بازدید از این شهر باشکوه است. در این بازه زمانی، ازدحام جمعیت کمتر می‌شود و آب و هوا مطبوع است. بعلاوه، بهار استانبول میزبان بسیاری از جشنواره‌ها، کنسرت‌های زنده و رویدادهای هنری مانند استانبول معاصر و دوسالانه استانبول است.

اگر اولویت شما هزینه است و می‌خواهید سفری مقرون به صرفه را در تور استانبول تجربه کنید، بهتر است سفری زمستانی را تجربه کنید زیرا به دلیل دمای سرد و شرایط آب و هوایی بارانی و برفی، ارزان‌ترین پروازها و هتل‌ها را بین دسامبر و فوریه خواهید یافت.

 

۱۰ راه برای داشتن ماه عسل رمانتیک در استانبول

شرایط مه آلود، بخشی از زیبایی مناظر شهر، به ویژه تماشای آب‌های بسفر و تورهای قایق را از مسافران دریغ می‌کند. همچنین، با جمعیت گردشگران کمتری در شهر مواجه خواهید شد. کافی است به اندازه کافی لباس گرم بپوشید و حین گشت و گذار، از نوشیدن چای گرم یا قهوه ترک فوق‌العاده لذیذ غافل نشوید. همچنین می‌توانید در این ماه‌های سردتر، از گردش در شهرهای جنوبی مدیترانه لذت ببرید. اما انتظار نداشته باشید که بتوانید در سواحل شنا کنید و برنزه شوید.

اگر همچنان اولویت شما فرار از ازدحام جمعیت است، علاوه بر زمستان، می‌توانید پاییز را نیز برای سفرتان درنظر بگیرید و در ماه‌های سپتامبر تا نوامبر از این شهر به یادماندنی دیدن کنید. اما در نظر داشته باشید که هزینه‌ها همچنان بالاتر از زمستان بوده و هوا نیز معمولا سرد و بارانی است.

چگونه به استانبول برویم؟

روش‌های مختلفی برای سفر با تور ترکیه به استانبول وجود دارند از جمله:

 

  • هواپیما:

ساده‌ترین راه برای رسیدن به استانبول، البته با هواپیماست. ترکیش ایرلاینز و بسیاری از خطوط هوایی دنیا، پروازهای منظم روزانه به استانبول دارند. استانبول دارای دو فرودگاه بین‌المللی است: یکی در سمت اروپایی (فرودگاه استانبول جدید) و دیگری در سمت آسیایی (فرودگاه صبیحا گوکچن استانبول).

 

۱۵ کافه‌ی جذاب در کادیکویِ استانبول

  • اتوبوس:

استانبول از طریق بزرگراه، به بسیاری از شهرهای اروپایی متصل است. برخی از شرکت‌های خصوصی اتوبوسرانی ترکیه، اتوبوس‌های برنامه‌ریزی شده را از بسیاری از کشورها به استانبول می‌برند. هنگامی که در استانبول هستید نیز، شرکت‌های اتوبوس محلی بی شماری وجود دارند که می‌توانند شما را با اتوبوس‌های مدرن خود، به تمام نقاط ترکیه برسانند.

  • قطار:

اداره راه آهن ترکیه (TCDD)، برنامه منظم سفر با قطار را از استانبول به مجارستان، رومانی، مولداوی، یونان، بلغارستان، سوریه و ایران ارائه می‌دهد. قطارهای بین‌المللی بسته مبدا سفر (غرب یا شرق)، به ایستگاه سیرکچی در سمت اروپایی یا ایستگاه حیدرپاشا در سمت آسیایی استانبول می‌رسند. از ایران نیز می‌توانید از طریق قطار تهران – استانبول، به این شهر تاریخی و جذاب سفر کنید.

  • خودروی شخصی:

سفر به ترکیه، با خودروی شخصی نیز امکان‌پذیر است. در این رابطه، لازم است مدارکی را ارائه دهید از جمله:

 

  • عکس پرسنلی
  • اصل و کپی صفحه اول پاسپورت
  • پرکردن فرم‌های درخواستی
  • گواهینامه بین‌المللی
  • کاپوتاژ
  • بیمه نامه خودرو

 

در ضمن باید گفت میان ایران و ترکیه، ۳ مرز زمینی یعنی بازرگان، سرو و رازی وجود دارد. در این میان، مرز بازرگان کوتاه‌ترین مسیر را برای سفر با تور استانبول رقم می‌زند.

در نهایت پس از رسیدن به استانبول و برای گردش در شهر نیز، گزینه‌های حمل و نقل متنوعی در پیش رو خواهید داشت که عبارتند از:

  • اتوبوس
  • مترو
  • دلموش
  • تاکسی
  • تراموا
  • کشتی

 

۱۴ رستوران برتر بین‌المللی در استانبول

چنج ارز در استانبول

واحد پول ترکیه، لیر ترکیه (TL) است. می‌توانید در مناطق توریستی محبوب مانند سلطان احمد، بازار بزرگ، اطراف میدان تکسیم و خیابان استقلال و غیره ارز مبادله کنید. گفته می‌شود که نرخ‌ها در بازار بزرگ و سلطان احمد استانبول بهترین هستند، اما بطور کلی این تفاوت‌ها ناچیز است.

آنچه مسلم است این است که قطعا، بهترین نرخ‌ها را در فرودگاه‌ها نخواهید یافت. بنابراین اگر برای ورود به شهر نیاز به مبادله ارز دارید، فقط مبلغ کمی را در فرودگاه چنج کنید.

گزینه دیگر، برداشت لیر از دستگاه خودپرداز است. این روش، سریع‌تر از چنج ارز به صورت کاغذی است و نرخ‌ها قابل مقایسه هستند. فقط حتما قبل از سفر با بانک خود تماس بگیرید، زیرا ممکن است لازم باشد حسابتان را برای استفاده در خارج از کشور فعال کنند.

برخی از دستگاه‌های خودپرداز ممکن است بپرسند که آیا می‌خواهید "با / یا بدون تبدیل" ادامه دهید. همیشه بدون تبدیل را انتخاب کنید تا بانک محلی‌تان، تبدیل را برای شما انجام دهد. انتخاب "با تبدیل"، به بانک خارجی که دستگاه خودپرداز را اداره می‌کند، اجازه می‌دهد تا تبدیل را معمولا با نرخ‌های بسیار پایین انجام دهد و این تفاوت نرخ، می‌تواند ۱۰ درصد یا بیشتر باشد.

بهترین مناطق برای گردش و اقامت در استانبول

با وجود وسعت عظیم و قرن‌ها تاریخ غنی، دیدن تمام استانبول در یک سفر یا شاید حتی در یک عمر ممکن نیست. با این حال این شهر، مناطق و محله‌های بسیاری را در خود جای داده که برخی از آنها توریستی‌تر هستند و برای گشت و گذار و اقامت، بیش از سایرین پیشنهاد می‌شوند از جمله:

 

  • منطقه سلطان احمد:

این منطقه، مرکز تاریخی استانبول و مقر سابق هر دو امپراتوری بیزانس و عثمانی بوده و پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری استانبول از جمله ایاصوفیه، مسجد آبی و پارک‌ها را در خود جای داده و البته دسترسی عالی به سایر جاذبه‌های مناطق دیگر دارد.

 

زیباترین پارک‌های استانبول در تمامی فصل‌ها

  • منطقه بی‌اوغلو و محله تکسیم:

گزینه‌های پرطرفدار دیگری هستند که مدرن‌تر از سلطان احمد بوده و با انبوهی از گزینه‌های خرید، هتل‌ها، غذاکده‌ها و موزه‌ها، به استقبال مسافران تور استانبول می‌آیند.

  • کادیکوی:

این محله، در سمت آسیایی استانبول قرار دارد و بهترین شرایط برای کافه گردی، تفریحات شبانه در استانبول و دسترسی به گالری‌ها و فضاهای هنری را فراهم کرده و چشم‌اندازهایی جالب توجه از مناظر طبیعی را ارائه می‌دهد.

  • نیشان تاشی:

اینجا، بهترین محله برای خریدهای لوکس بوده و درست در شمال میدان تکسیم واقع شده است. در این محدوده، می‌توانید شاهد فضاهایی شیک با خیابان‌های سرسبز و بوتیک‌های برند و همچنین هتل‌ها و رستوران‌های مجلل باشید.

  • فنر و بالات:

این دو در امتداد سواحل شاخ طلایی واقع شده‌اند و بهترین محله‌ها برای عکس گرفتن از عتیقه‌جات و خانه‌های قدیمی رنگارنگ و خیابان‌های سنگ‌فرش شده محسوب می‌شوند و بهترین مکان‌های اینستاگرامی در استانبول را به مخاطبانشان هدیه می‌دهند.

  • کورتولوش و بومونتی:

این دو نیز، بهترین محله‌ها برای خرید در بازار و آشنایی با زندگی مردمان محلی بوده و با خیابان‌های شلوغ و انبوهی از رستوران‌های کوچک خانگی، بیکری‌ها، اغذیه ‌فروشی‌ها و سایر فروشگاه‌های مواد غذایی، بهترین تصویر را زندگی محلی سنتی را ارائه می‌دهند.

  • مناطق بشیکتاش و اورتاکوی:

این مناطق در امتداد تنگه بسفر، فضایی جوان پسند داشته و هر دو دارای اسکله کشتی و چشم‌انداز وسیعی از تنگه هستند و هتل‌های لوکس بسیاری را در خود جای داده‌اند. برای دسترسی به اطلاعات تکمیلی، پیشنهاد می‌کنیم مقاله خاطره‌انگیزترین مناطق استانبول را نیز مطالعه کنید.

 

لوکس‌ترین هتل‌ها در شیشلی استانبول: بخش اول

کارت‌های تخفیف توریستی استانبول

چندین کارت تخفیف در استانبول ارائه می‌شوند که در ادامه به تفکیک، به آنها اشاره می‌کنیم:

 

  • موزه پاس استانبول (Istanbul Museum Pass)

پاس موزه استانبول به مبلغ ۷۰۰ لیر، به شما امکان می دهد تا در عرض ۱۲۰ ساعت پس از اولین استفاده، با تخفیف به اکثر مکان‌های دیدنی نظیر کاخ توپکاپی در استانبول سر بزنید. این کارت همچنین در وقتتان صرفه جویی می‌کند، زیرا مجبور نیستید برای خرید بلیط در مکان‌های مربوطه صف بکشید. به هر حال از آنجا که برخی جاذبه‌های توریستی بسیار محبوب هستند، به ویژه در فصول اوج گردشگری مجبور می‌شوید ساعت‌ها در صف‌های بسیار طولانی برای خرید بلیط منتظر بمانید.

  • گذرنامه توریستی استانبول (Istanbul Tourist Pass)

کارت، به طور قابل توجهی گران‌تر و البته جامع‌تر از موزه پاس استانبول است و تقریبا تمام فعالیت‌هایی را که می‌خواهید در استانبول انجام دهید، پوشش می‌دهد. این کارت به صورت ۳، ۵ و ۷ روزه موجود است و به شما اجازه می‌دهد تا از تورهای راهنمای ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، سفر دریایی بسفر، تماشای مراسم سماع دراویش و غیره بهره‌مند شوید. حتی دسترسی نامحدود به اینترنت و ترانسفر یک طرفه از فرودگاه را برای شما فراهم می‌کند.

  • کارت استقبال استانبول (Istanbul Welcome Card)

گزینه دیگر، دریافت کارت استقبال استانبول است. این گذرگاه توریستی استانبول، در چهار نوع مختلف ارائه می‌شود و خدماتی مشابه پاس توریستی استانبول ارائه می‌کند (البته با چند تفاوت). این کارت تخفیف مسافرتی برای افراد، خانواده یا گروه‌ها، جذابیت‌های ترکیبی را با قیمت کمتر ارائه می‌دهد و تا ۵۰ درصد، تخفیفات ارزشمندی دریافت خواهید کرد. در واقع مواردی نظیر بلیط موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری منتخب مانند ایاصوفیه و کاخ توپکاپی، کتاب راهنمای دیجیتال استانبول با نقشه شهر، بلیط حمل ‌و نقل عمومی استانبول کارت، تفریحات دریایی در بسفر استانبول و تخفیفاتی در خرید و تفریحات شبانه و غذاخوری‌ها را شامل می‌شود. اعتبار کارت نیز ۷ روز است.

  • گذرنامه ۵ روزه موزه استانبول با راهنما (Istanbul 5-Day Guided Museum Pass)

در نهایت اگر می‌خواهید از موزه‌ها بازدید کنید و نیاز به وجود راهنما دارید، می‌توانید این کارت را تهیه کنید که اعتبار ۵ روزه داشته و به شما امکان می‌دهد از طریق تورهای همراه با راهنما، به برترین جاذبه‌های گردشگری استانبول دسترسی داشته باشید.

 

انتخاب بهترین کروزهای شبانه استانبول

خورد و خوراک در استانبول

غذاهای ترکی، به شما این امکان را می‌دهد که طعم‌های جدیدی را تجربه کرده و از آن لذت ببرید. از شیرینی‌های نفیس مانند باقلوا گرفته تا غذاهای لذیذ گوشتی و کباب‌های ترکی، ماهی و سبزیجات را در منوهای این خطه خواهید یافت. رستوران‌ها، غذاهای غربی و شرقی را با تاریخ پیچیده عثمانی ترکیب می‌کنند تا یک تجربه غذایی فراموش نشدنی برای مسافران تور استانبول رقم بزنند.

عناصر تشکیل دهنده رایج در غذاهای ترکی عبارتند از: گوشت بره، روغن زیتون، نخود، بادمجان، ماست، پنیر، برنج، شیرینی، اسفناج، سیب زمینی، نان، گوجه فرنگی، ادویه‌جات و گیاهانی مانند زیره، پاپریکا، نعناع و آویشن.

از طرفی قهوه ترک، یکی از مهمترین میراث فرهنگی ترکیه است که توسط یونسکو تایید شده و اگر بدون خوردن یک قهوه ترکی باکیفیت در یکی از بهترین کافه‌های ساحلی یا تاریخی، استانبول را ترک کنید، بازدید از این شهر کامل نخواهد شد.

چای ترکی، برای مردم محلی ترکیه بسیار مهم است. تعداد زیادی از مردمان این منطقه، این نوشیدنی را تحسین کرده و روز خود را بدون آن شروع نمی‌کنند. صبحانه معمولی ترکی بسیار پرو پیمان بوده و شامل پنیر سفید، زیتون سیاه و سبز، کره، عسل، مربا، املت یا تخم مرغ آب پز، گوجه فرنگی، فلفل و خیار می‌شود.

این بود خلاصه‌ای از فرهنگ غذایی مردمان ترکیه و بدون شک استانبول نیز بعنوان پایگاه فرهنگی و غذایی در این کشور، تمام این امکانات و گزینه‌ها را با بهترین و کامل‌ترین شکل ارائه می‌دهد. در نهایت پیشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با گزینه‌های شکم گردی در استانبول، مقاله رستوران‌های محلی معتبر در استانبول را نیز مطالعه کنید.

 

معرفی معروف‌ترین دسر فروشی‌های استانبول

خرید در استانبول

استانبول را می‌توان به عنوان پایتخت فرهنگ و مد ترکیه نیز در نظر گرفت که فرصت‌های خرید بسیاری را، با ارائه محصولات و کالاهای سنتی و مدرن فراهم می‌کند. در این کلان شهر بسیار بزرگ، مسافران به راحتی می‌توانند تقریبا هر برند جهانی را در مراکز خرید استانبول و مناطق مختلف آن بیابند.

استانبول برای هر بودجه و سلیقه‌ای، گزینه‌های متنوعی در چنته دارد. از بازارهای روباز پرطرفدار، مغازه‌های سنتی، کارگاه‌های فرش و گلیم، مغازه‌های مسگری، عتیقه‌فروشی‌ها و صنایع دستی گرفته تا فروشگاه‌های بزرگ مدرن، بوتیک‌های لباس عروس و مراکز خرید بسیار وسیع را می‌توانید در سفر با تور استانبول شاهد باشید. علاوه بر این، تقریبا همه مناطق، بازارهای خیابانی محلی خود را دارند که می‌توانید سبزیجات تازه، پوشاک و مایحتاج روزانه‌تان را از آنها خریداری کنید.

در این میان اگر به دنبال خرید سوغات ترکیه برای عزیزانتان هستید، باید بگوییم گزینه‌های مطرحی در این شهر در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرند از جمله: معروف‌ترین فرش‌ها وگلیم‌ها، جواهرات گرانبها، ظروف شیشه‌ای اصیل، صنایع دستی، محصولات چرمی و نساجی و پوشاک برتر.

و اما محبوب‌ترین مکان‌های خرید در استانبول، عبارتند از:

 

  • Grand Bazaar
  • Akmerkez
  • Kanyon
  • Cevahir
  • Emaar Square Mall

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

 

در این راهنما، برخی از مهمترین اطلاعات را در سفر با تور استانبول برای سال ۲۰۲۳ ارائه دادیم. اما هنوز گفتنی‌های بسیاری باقی مانده که در مقالات بعدی به آنها اشاره خواهیم کرد و به بسیاری از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر سر خواهیم زد.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۲۱ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران