سفر به استانبول | کامل‌ترین راهنمای سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به استانبول | کامل‌ترین راهنمای سفر به استانبول

اگر قصد دارید، مثل میلیون‌ها نفر دیگر از سراسر جهان، شما هم سفر به استانبول را تجربه کنید، بهتر است ابتدا نکاتی را در رابطه با پایتخت فرهنگی ترکیه بدانید. در نوشته‌‌ای که امروز برایتان تدارک دیده‌ایم، ابتدا از استانبول برایتان گفته و سپس جزییاتی درباره سفر به این شهر برایتان شرح داده‌ایم که امیدواریم در طول سفر، به کارتان بیایند.

 

شهر زیبای استانبول را بیشتر بشناسید

استانبول محبوب‌ترین شهر توریستی ترکیه و یکی از زیباترین شهرهای دنیا به حساب می‌آید. سرزمینی که چندین بار بین امپراطوری‌های بزرگ دست به دست شده و نشانه‌هایی از روم باستان تا عثمانی‌ها را بر پیکره خود می‌بیند. یکی از دلایل محبوبیت این شهر، وجود جاذبه‌های تاریخی متعدد و همچنین تنگه بسفور بوده که استانبول را به دو بخش آسیایی و اروپایی تقسیم کرده و زیبایی وصف‌ناپذیری به این شهر داده است. همین محبوبیت در نهایت باعث شده که این شهر، هر ساله میزبان چندین میلیون گردشگری باشد که به تعطیلات خود را به تور استانبول می‌روند.

اما چرا باید سفر به استانبول را برای گذراندن تعطیلات خود انتخاب کنید؟ نزدیکی جغرافیایی و فرهنگی این شهر به ایران، جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوع، مراکز تفریحی جذاب، امکانات اقامتی عالی، مراکز خرید فوق‌العاده و غذاهای محلی خوشمزه تنها گوشه‌ای از جاذبه‌های این شهر هستند که در ادامه بیش‌تر از آن‌ها خواهیم گفت. همچنین شما برای رفتن به این شهر، همچون دیگر نقاط ترکیه، نیازی به اخذ ویزا ندارید و هر زمان از سال که بخواهید، با در دست داشتن پاسپورت خود، می‌توانید به آن‌جا سفر کنید.

عکس: tripways.com

 

بهترین زمان برای سفر به استانبول

از نظر آب و هوایی، بهار و پاییز، بهترین زمان برای سفر به استانبول محسوب می‌شود. در این ایام، دمای هوا متعادل بوده و از تعداد بالای گردشگرانی که در تابستان به این شهر می‌آیند نیز خبری نیست با این حال، نباید انتظار فضایی خلوت را داشته باشید. استانبول، تقریبا در هیچ زمانی از سال خلوت نیست. یکی دیگر از زمان‌های جذاب برای سفر به استانبول، موقع کریسمس و سال نو میلادی است که جشن‌ها و کنسرت‌های بزرگی در این شهر برپا شده و البته می‌توانید به تماشای، آتش‌بازی بزرگ شب سال نو نیز باشید.  جشنواره‌های زیر، بعضی دیگر از روزهای خاصی هستند که می‌توانند، زمان مناسبی برای شرکت در تور استانبول به شمار بیایند:

  • جشنواره گل لاله استانبول: این جشنواره در اردیبهشت ماه هر سال در استانبول برگزاره شده و پارک‌های بزرگ شهر مثل پارک امیرگان، مملو از گل‌های لاله رنگارنگ می‌شوند.
  • فستیوال جاز استانبول استانبول: همان‌طور که از اسم این فستیوال پیداست، اواسط تیر ماه، استانبول میزبان هنرمندان بزرگ موسیقی در سبک جاز خواهد بود.
  • فستیـوال موسیقی استانبول: این فستیوال در اواخر خرداد و اوایل تیر با برپایی کنسرت‌های بزرگ در سبک موسیقی الکترونیک برگزار می‌شود.
  • جشنواره دوسالانه استانبول: این جشنواره هر دو سال یک بار در اواسط شهریور برگزار شده و در آن، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های هنری متنوعی در سبک‌های مدرن برپا می‌شود.

عکس: diyetur.com

 

حمل و نقل عمومی در استانبول

حمل و نقل عمومی یکی از مهم‌ترین چیزهایی است که در سفر به استانبول باید به آن توجه کنید. این شهر دارای یک سیستم مترو مدرن است و از طرفی، تقریبا در تمامی بخش‌های شهر، خطوط اتوبوس دیده می‌شوند.  در کنار آن‌ها، تاکسی‌های خطی و اینترنتی و مینی‌بوس‌ها نیز فعالیت دارند.

  • چطور از فرودگاه به مرکز شهر برویم؟

در بسیاری از تورهای استانبول که مجموعه مقتدرسیر تابان برگزار می‌کند، ترانسفر فرودگاهی جزو خدمات تور محسوب می‌شود که به این ترتیب، شما بدون دغدغه، می‌توانید مسیر فرودگاه جدید استانبول به هتل را طی کنید. اما اگر مجبور بودید تا این مسیر را خودتان بروید، چند راه حل در پیش رو دارید. فرودگاه جدید استانبول دارای مترو بوده که شما را تا ایستگاه‌های مرکز شهر می‌آورد و همچنین اتوبوس‌هایی در بیرون از فرودگاه هستند که هر ۱۵ تا ۴۵ دقیقه به مناطق مختلف استانبول می‌روند. ارزان‌ترین روش‌ها برای طی این مسیر، دو گزینه پیش رو هستند. اجاره تاکسی، مطمئنا آسان‌تر بوده اما هزینه نسبتا سنگینی را در همان ابتدای سفر روی دستتان می‌گذارد.

عکس: tunneltime.io

 

  • مترو، اتوبوس و تراموا

مترو استانبول با ۹ خط، تقریبا در تمامی مناطق محبوب توریستی شهر دارای ایستگاه است. مترو استانبول هر روز از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ شب به فعالیت می‌پردازد. سیستم اتوبوسرانی شهری استانبول نیز بسیار مجهز بوده و به جز پوشش تمام شهر، دارای اتوبوس‌های بسیار خوبی با سیستم تهویه هوای مطبوع است. در حال حاضر برای استفاده از اتوبوس و مترو و تراموا که تنها چند مسیر محدود را شامل می‌شود، باید  استانبول کارت تهیه کنید که قیمت آن 50 لیر است و به همان میزان شارژ نیز در خود دارد. هر سفر مترو و اتوبوس نهایتا 10 لیر قیمت دارد. بدون استانبول کارت باید بلیط‌های تک مسیره یا دو مسیره تهیه کنید که قیمت تمام شده سفر را برایتان دو برابر می‌‌کند. برای پیدا کردن مسیر مناسب در سیستم حمل و نقل عمومی، می‌توانید از برنامه Public transport map Istanbul استفاده کرده و آن را روی گوشی خود نصب کنید.

  • تاکسی

در حال حاضر (مرداد ماه ۱۴۰۲) هزینه تاکسی به محض ورود ۱۲.۶۵ لیر است که بعد از یک مسیر اولیه، به ازای هر کیلومتر ۸.۵۱ لیر به تاکسی‌متر اضافه می‌شود. همچنین شما باید حداقل ۴۰ لیر را برای سفر پرداخت کنید، حتی اگر تاکسی متر هزینه‌ی کم‌تر را به شما نمایش دهد. حتما در طول سفر به استانبول، سوار تاکسی‌های زرد یا ماشین‌هایی که روی سقف خود علامت تاکسی دارند سوار شوید و مطمئن باشید که تاکسی‌متر روشن باشد. همچنین عددی که روی تاکسی‌متر هک می‌شود به لیر بوده و نباید از شما به دلار پولی گرفته شود. در حال حاضر شرکت BiTaksi بهترین انتخاب در میان تاکسی‌های اینترنتی محسوب می‌شود.

عکس : hurriyetdailynews.com

 

نکاتی ضروری برای سفر به استانبول

همان طور که پیش‌تر گفتیم، برای سفر به ترکیه نیاز به ویزا ندارید و با توجه به لغو محدودیت‌های مربوط به کرونا، دیگر نیازی به ارائه مدارک مربوط به زدن واکسن نیز نیست. پس تنها داشتن پاسپورت با حداقل ۶ ماه اعتبار از زمان آغاز سفر، برای رفتن به این شهر کفایت می‌کند. همچنین وقتی در تورهای استانبول مقتدر سیر تابان شرکت می‌کنید، بیمه مسافرتی معتبر نیز برایتان در نظر گرفته می‌شود تا دیگر نگران مواقع بروز مشکل در طول سفر به استانبول نباشید.

عکس: walkbesidemeblog.com

 

در بسیاری از هتل‌های استانبول، اینترنت وای‌ فای به صورت رایگان و پر سرعت در اختیار مسافران قرار می‌گیرد، اما برای این که همیشه و در همه جا اینترنت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم، در هنگام سفر یک سیم کارت اعتباری و بسته اینترنت همراه تهیه کنید. برای خرید این گونه سیم‌کارت‌ها تنها داشتن پاسپورت کافی خواهد بود. شرکت‌های ودافون، ترک سل و ترک تلکام سیم‌کارت‌های اعتباری به گردشگران ارائه می‌کنند و در خود فرودگاه و در اکثر نقاط توریستی شهر شعبه دارند. در این رابطه پیشنهاد می‌کنیم به مقاله خرید سیم کارت ترک در استانبول نیز سری بزنید.

از نظر هزینه‌های سفر به استانبول نیز همه چیز بسته به خود شما دارد. استانبول می‌تواند شهری ارزان برای سفر باشد اگر به خوردن غذاهای محلی در طول سفر بپردازید، از مراکز رایگان همچون مناطق تاریخی دیدن نمایید یا این که هتلی سه ستاره برای سفر خود انتخاب کنید. از طرفی، رستوران‌های لاکچری استانبول، پارک‌های تفریحی بزرگ، سالن‌های سینمای VIP و همچنین اقامت در هتل‌های ۵ ستاره استانبول، یک سفر لاکچری به این شهر را برایتان رقم خواهد زد که هزینه‌های بالایی برایتان دارد.

عکس: passion4luxury.blogspot.com

 

مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول

همه‌ی ما برای دیدن جاذبه‌های گردشگری استانبول به این شهر سفر می‌کنیم و خب استانبول برای همه با هر سلیقه‌ای چیزی برای ارائه دارد.

ابنیه تاریخی

مساجد ایاصوفیه و مسجد آبی، بدون شک باید در لیست بازدیدهای هر کس که سفر به استانبول را تجربه می‌کند، باشند. دو مسجدی که در نزدیکی هم قرار گرفته و هر کدام زیبایی‌های منحصر به خود را به رخ هر بیننده‌ای می‌کشانند. استانبول چندین مسجد باشکوه دیگر در خود دارد اما اگر بخواهیم به بعضی دیگر از مهم‌ترین جذابه‌های تاریخی این شهر اشاره کنیم باید از آب انبار باسیلیکا سیسترن، هیپودورم یا حتی بازار بزرگ استانبول اشاره کنیم که در کنار این که مکانی جذاب برای خرید است، یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان نیز به حساب می‌آید.

کاخ‌های عثمانی

در استانبول، چند کاخ قدیمی وجود دارد که از دیگر جاذبه‌های مهم شهر به حساب می‌آیند. کاخ توپکاپی و کاخ دلمه باغچه، مهم‌ترینِ این کاخ‌ها هستند که اولی در اولین سال‌های حکومت عثمانی‌ها ساخته شد و کار ساخت کاخ دوم، در روزهای پایانی سلاطین عثمانی به پایان رسید. کاخ توپکاپی بیشتر از المان‌های محلی و شرقی در خود دارد اما کاخ دلمه‌ باغچه را تا حد زیادی باید شبیه به کاخ‌های بزرگ و مجلل اروپایی دانست. در حال حاضر برای بازدید از کاخ توپکاپی باید 750 لیر و برای بازدید از کاخ دلمه باغچه باید 650 لیر پرداخت نمایید.

عکس : eskinazi.com

 

غذاهای ترکی

یکی از جاذبه‌های خوشمزه‌ی استانبول و ترکیه، غذاهای جذابی است که مردم آن‌جا می‌پزند. خوشبختانه از بسیاری جهات، طبع غذایی مردم ترکیه با ما جور بوده و به راحتی می‌توان غذاهای محلی و خیابانی این کشور را امتحان کرد. بورک، سیمیت، لاهماجون و صدف دریایی، از جمله معرف‌ترین غذاهای ترکیه به شمار می‌آیند.

مراکز تفریحی استانبول

از کلاب‌های شبانه متنوعی که در خیابان استقلال قرار گرفته تا تم پارک جذاب ویالند با بازی‌های متنوع و سواری‌های هیجان انگیزش، تفریح‌گاه‌های زیادی در استانبول هستند که می‌توانید به سراغشان بروید. آکواریوم استانبول، مجموعه‌های سینمایی لوکس، مینیاتورک و ژوراسیک لند، چند مورد از دیگر مراکز تفریحی استانبول به شمار می‌آیند.

عکس: yandex.com.tr

 

خرید در سفر به استانبول

خرید کردن بخش جدایی ناپذیر از سفر به حساب می‌آید و خب، در طول تور استانبول، این امکان را خواهید داشت تا به سراغ مراکز خرید بزرگ و متعددی در این شهر بروید که هر کدامشان، ویژگی‌های خاص خود را دارند و پای برندهای مطرح جهانی را به این شهر باز کرده‌اند. در میان مراکز خرید استانبول، شاید استانبول مال بیش از بقیه معروف باشد. مجموعه‌ی بزرگی که بیش از ۳۵۰ فروشگاه را در خود جای داده و یک پارک بازی کاملا سرپوشیده به نام موی پارک را هم در خود دارد.

با این مراکز خریدی مثل ایستینیه پارک، جواهر، زورلو سنتر یا عمار همگی مراکز خرید لوکس‌تری به حساب آمده و برندهای خاصی را میزبانی می‌کنند. همچنین اگر به دنبال خرید ارزان هستید، پیشنهاد می‌کنیم، سری به ونیز مال یا استار ستی اوتلت بزنید که از اجناس مقرون به صرفه به فروش می‌رسانند. بازار بزرگ استانبول نیز برای خرید سوغات و ادویه جات مناسب است اما اجناس دیگر، عموما با قیمت بالاتری نسبت به دیگر مکان‌های شهر فروخته می‌شوند.

عکس: www.pinterest.com

 

 

عباراتی که بهتر در زمان سفر به استانبول بدانید

ترجمه فارسی

تلفظ

ترکی

سلام

سِلام

Selam

بله

اِوِت

Evet

نه

هاییر

Hayir

می‌توانید انگلیسی صبحت کنید؟

اینگلیسجه بیلیور موسون ؟

Inglizce biliyor musun?

متوجه نشدم

آنلامیوروم

Anlamiyorum

ممنون

تشکر اِدِریم

Tesekkur ederim

ببخشید

اوزو دیلریم

Ozur Dilerim

قیمتش چقدر است؟

نِه  کدار؟

Ne Kedar

 

۲۹ آذر ۱۴۰۰ (به‌روز رسانی شده در: 21 مرداد 1402)

نظرات کاربران