سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳: قسمت سوم

جاذبه‌های گردشگری استانبول
سفر به استانبول در سال ۲۰۲۳: قسمت سوم

همه ما توصیفاتی راجع به استانبول شنیده‌ایم که پلی بین اروپا و آسیاست و مکانی است که شرق با غرب تلاقی می‌کند و فرهنگ‌هایی غنی، قرنهاست که از پس داستان این شهر رخ می‌نمایند. اما لزوما همه افراد، از تناقضات بی پایان جذاب آن آگاه نیستند!

این خطه، زندگی کلاسیک و مدرن را در کنار یکدیگر به مخاطبان ارائه می‌دهد و جاذبه‌هایی از عبادتگاه‌ها و موزه های اصیل را در میان انبوهی از بارها، کافه‌ها و گالری‌های معاصر، در اختیار مسافران تور استانبول قرار می‌دهد. اگر شما نیز به این منطقه پهناور علاقمندید، در ادامه مقالات قبلی ما را همراهی کنید تا سفرمان در سال ۲۰۲۳ به این شهر رویایی با قدمتی هزاران ساله را به پایان برسانیم.

 

کلیسای چورا در استانبول (Chora Church)

مسجد/ کلیسای چورا، به خاطر موزاییک‌ها و نقاشی‌های دیواری که به خوبی حفظ شده‌اند در سراسر جهان شهرت دارد. این بنا، نمونه‌های مهم و زیبایی از نقاشی روم شرقی را ارائه می‌دهد. در طاقچه بیرونی و بخش ورودی غربی، آثار موزاییکی جالبی درباره زندگی عیسی مسیح به چشم می‌خورند. فضای داخلی نیز، به ارائه تصاویری از زندگی حضرت مریم اختصاص دارد.

این کاخ کلیسای کوچک، در زمان امپراتور یوستینیانوس در قرن پنجم ساخته شد. اما با توجه به بازسازی‌های مکرر، طرح اولیه تا حد زیادی تغییر کرد و بنای امروزی، متعلق به قرن چهاردهم است.

این بنا که بعنوان کلیسا در مراسم مهم مذهبی مورد استفاده قرار می ‌رفت، در سال ۱۵۱۱ توسط آتیک علی پاشا، وزیر اعظم بایزید دوم، به مسجد بدل شد و در سال ۱۹۵۸ نیز بعنوان موزه، درهای خود را به روی علاقمندان گشود.

 

بهترین استادیوم‌های فوتبال استانبول

 

تپه پیر لوتی در استانبول (Pierre Loti Tepesi)

تپه پیر لوتی، در ضلع شمال غربی شاخ طلایی استانبول واقع شده و  چشم‌اندازهایی باورنکردنی از مناظر بی بدیل شاخ طلایی و شهر قدیمی ارائه می‌دهد. این محدوده، بین مردم محلی و گردشگران بسیار محبوبیت دارد. همچنین دامنه‌های جنوبی تپه، محل قرارگیری یک گورستان تاریخی بزرگ است.

یک تله‌ کابین، از ساحل شاخ طلایی به سمت این تپه صعود می‌کند. می‌توانید سوار تله‌کابین شوید یا پیاده، به بالای تپه پیر لوتی بروید. و بازدید خود را از این تپه با یک قهوه یا قلیان، در کافه پیر لوتی تکمیل کنید که با منظره‌ای جذاب در کنار رودخانه، از مهمانانش پذیرایی می‌کند.

سماع درویشان در استانبول (Whirling Dervishes)

بهترین مکان برای مشاهده سماع دراویش، در قونیه است. اما همچنین در استانبول نیز، فرصت‌های بسیاری برای تماشای این رقص تاریخی خواهید داشت. موزه گالاتا مولوی یا tekke ، بدون شک مشهورترین تالار برای تماشای سماع درویشان است. این مراسم هر هفته یکشنبه‌ها، ساعت ۱۷ برگزار می‌شود. هزینه بلیط، برای هر نفر ۱۰۰ لیر است.

این مراسم اگرچه ممکن است کمی شبیه یک اجرا به نظر برسد، اما در واقع یک مراسم مذهبی به شمار می‌آید. بنابراین در حالی که دراویش در حال چرخش هستند از صحبت کردن، ترک صندلی و عکس گرفتن با فلاش خودداری کنید.

 

۱۰ راه برای داشتن ماه عسل رمانتیک در استانبول

قلعه روملی در استانبول (Rumeli Fortress)

قلعه روملی حصار، یک قلعه عثمانی است که قدمت آن به سال ۱۴۵۲ می‌رسد. این قلعه توسط سلطان عثمانی محمد دوم (مهمد فاتح)، برای آماده سازی جهت فتح قسطنطنیه در ساحل تنگه بسفر ساخته شد.

قلعه روملی به وسعت ۳۰ هکتار از سه برج بزرگ، یک برج کوچک و سیزده برج کوچک‌تر تشکیل شده که همگی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند.

پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳، قلعه اهمیت نظامی خود را از دست داد و تا قرن هفدهم، بعنوان پاسگاه گمرکی و سپس تا قرن نوزدهم، بعنوان زندان کاربری یافت. این قلعه، در اثر زلزله در سال ۱۵۰۹ و بعدها به دلیل آتش سوزی در اواسط قرن هفدهم آسیب دید.

در قرن نوزدهم محله‌ای در داخل قلعه با خانه‌ها، مساجد، مغازه‌ها و ... شکل گرفت. اما این محله در دهه ۱۹۵۰ تخریب گشت و از سال ۱۹۶۰، این بنا بعنوان یک موزه برای بازدید عموم فعالیت دارد. در ضمن باید گفت هزینه بازدید از این مکان، 10 لیر است.

کروز سواری در تنگه بسفر استانبول (Cruise in Bosphorus)

تنگه بسفر، با چشم اندازی باشکوه از آثار تاریخی مربوط به دوره‌های عثمانی و بیزانس به استقبال مسافران تور استانبول می‌آید. این تنگه ۱۷ مایل دریایی از دریای مرمره در جنوب، تا دریای سیاه در شمال امتداد دارد. اکنون سه پل عظیم بر روی تنگه بسفر وجود دارند که قاره‌های اروپا و آسیا را به هم متصل می‌کند: پل شهدای ۱۵ جولای (۱۹۷۳)، سلطان محمد فاتح (۱۹۸۸) و سلطان سلیم یاووز (۲۰۱۶).

در امتداد مسیر کروز سواری در تنگه بسفر، از تماشای جاذبه‌های پرطرفداری همچون کاخ دولما باغچه، کاخ بیلربی، قلعه روملی، برج دوشیزه استانبول، غرفه کوچوکسو و غیره لذت خواهید برد.

بعلاوه با این تور کروز، این شانس را خواهید داشت که با فرهنگ ترکی آشنا شوید و غذاهای ترکی را بچشید، عکس‌های زیادی بگیرید و رقص شکم معروف ترکی را نیز تجربه کنید.

موزه مادام توسو در استانبول (Madame Tussauds Istanbul)

مادام توسو، یک موزه مجسمه‌های مومی مستقر در لندن است که دارای ۲۴ شعبه در سراسر دنیا از جمله هنگ کنگ، توکیو، سیدنی، برلین، آمستردام، نیویورک و استانبول است. آثار مومی فوق‌العاده رئال موجود در موزه مادام توسو استانبول، عمدتا مربوط به شخصیت‌های تاریخی، بازیگران مشهور، ورزشکاران موفق، شخصیت‌های فیلم و هنرمندان موسیقی هستند.

بنابراین اگر دوست دارید در محاصره افراد مشهور باشید، موزه موم مادام توسو استانبول را دوست خواهید داشت. در این میان می‌توانید شاهد مجسمه‌هایی از مدونا، براد پیت یا جانی دپ و بسیاری دیگر باشید. وقتی روی فرش قرمز قرار می‌گیرید، احساس ستاره شدن می‌کنید. گفتنی است این موزه، در قلب مرکز شهر مدرن یعنی تکسیم قرار دارد.

 

تماشای چشم‌اندا‌های زیبا در استانبول

برج مایدن در استانبول (Maiden’s Tower)

برج مایدن یا برج دوشیزه، یکی از نمادهای دیدنی استانبول است که با چشم اندازهایی جالب توجه و افسانه‌هایی تاثیر گذار از مخاطبانش پذیرایی می‌کند. این برج در جزیره‌ای کوچک در جنوب غربی بسفر، در سمت آسیایی استانبول قرار داشته و تقریبا ۲۰۰ متر از ساحل اسکودار فاصله دارد و تنها با قایق، در عرض چند دقیقه می‌توان به آن رسید. این برج در طی سالیان، کاربری‌های مختلفی یافته از جمله ایست بازرسی، فانوس دریایی و پناهگاه.

 طبق افسانه‌ها، پیشگویی شد که یک شاهزاده خانم بیزانسی، در سن ۱۸ سالگی بر اثر نیش مار خواهد مرد. امپراتور برای حفظ جان دخترش، دستور ساخت این بنا را داد تا شاهزاده در آن محبوس باشد و از خطر دور بماند. با اینحال دست سرنوشت ،او را در همان موعد پیش بینی شده به کام مرگ کشانید و نتوانست از شر این پایان غم انگیز خلاص شود.

گفتنی است بازدید از این موزه همه روزه، از ساعت ۹ تا ۱۷ امکان‌پذیر است. اینجا منظره‌ای ۳۶۰ درجه و شگفت انگیز را به مخاطبانش ارائه می‌دهد. همچنین می‌توانید برای خورد و خوراک از رستوران برج بهره مند شوید.

‫پارک امیرگان در استانبول (Emirgan Park)

اینجا یکی از زیباترین پارک‌های استانبول، در دامنه تپه‌ای در ساحل اروپایی بسفر، در منطقه امیرگان واقع شده و عمدتا به خاطر لاله‌ها، سه آلاچیق کوچکش و چشم اندازی جالب توجه از تنگه بسفر شهرت دارد. وقتی جشن لاله‌ها در ماه آوریل برگزار می‌شود، سراسر پارک انفجاری از رنگ‌های جیغ و زیبا را تجربه می‌کند و علاوه بر لاله‌ها می‌توانید شاهد انواع درختان و گیاهان از جمله درختان سرو، بید و صنوبر باشید.

آلاچیق‌های زرد (Sarı Köşk)، صورتی (Pembe Köşk) و سفید (Beyaz Köşk) متعلق به دهه ۱۸۷۰، توسط یک شرکت خصوصی بعنوان کافه رستوران مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین یک دریاچه مصنوعی بزرگ با یک جزیره، یک آبشار و یک غار را در اینجا خواهید یافت.

آکواریوم استانبول (Istanbul Aquarium)

آکواریوم استانبول به دلیل حجم، تنوع گونه‌های آبزیان و فناوری پیشرفته، جایگاهی قابل توجه در میان آکواریوم‌های سراسر جهان دارد. اینجا بزرگ‌ترین آکواریوم موضوعی در دنیا بوده و ۱۷ تم و یک مسیر جنگل بارانی به طول ۱/۲ کیلومتر را ارائه می‌دهد که از دریای سیاه به سمت اقیانوس آرام می‌رود.

گفتنی است بیش از ۶۰ مخزن آب حاوی آبزیان دریای سرخ، اقیانوس آرام، کانال پاناما، دریای اژه و مناطق دیگر در این مکان گردآوری شده‌اند. در مجموع حدود ۱۵۰۰ گونه، شامل ۱۷۰۰۰ از موجود خشکی و دریایی را در این فضای باشکوه شاهد خواهید بود. همچنین یک فروشگاه هدیه با مساحت ۴۷۰ متر مربع، ۳ کافه تریا در مسیر سفر و یک رستوران با منظره کانال پاناما از یک طرف و منظره دریا از طرف دیگر، در این آکواریوم در دسترسند. در نهایت هزینه ورودی برای بزرگسالان ۲۲۵ لیر، برای کودکان بالای ۳ سال و دانشجویان و معلمان ۷۰ لیر است.

 

تفریحات خانوادگی محبوب در استانبول

خیابان استقلال در استانبول (İstiklal Street)

خیابان استقلال، یکی از محبوب‌ترین مکان‌های تجمع استانبول، مرکزی برای وقت گذرانی‌های اوقات فراغت و یکی از جذاب‌ترین خیابان های شهر است. این خیابان، در منطقه تکسیم در منطقه بی اوغلو واقع شده و شلوغ‌ترین گذرگاه استانبول به شمار می‌آید. به نحوی که در هر ساعت از شبانه روز، چه در تابستان و چه در زمستان، همیشه می‌توانید شاهد انبوهی از ساکنان و مسافران تور استانبول در این محدوده باشید.

خیابان استقلال مملو از کاخ‌های قدیمی، عمارت‌ها و سفارت‌خانه‌های قرن نوزدهمی است که اکنون به خرده ‌فروشی‌های سطح بالا بدل شده‌اند. همچنین بسیاری از فروشگاه‌ها، بارها، کافه‌ها، دیسکوها، کلوپ‌ها و رستوران‌های عالی در این حوالی به چشم می‌خورند. از مهمترین جاذبه‌های این خیابان می‌توان به  پاساژ تاریخی گل (چیچک پاساژ)، موزه پرا و موزه مادام توسو اشاره کرد.

بخش آسیایی استانبول (Asian Side of Istanbul)

این منطقه عمدتا مسکونی بوده و در مقایسه با مناطق اروپایی، کوچک‌تر است. با این وجود، مملو از کافه‌ها رستوران‌های عالی، گردشگاه ساحلی قابل پیاده‌روی، بازارهای محله‌ای وسیع و تفریحات شبانه در منطقه اصلی کادیکوی است.

می توانید یک روز کامل را در تفرجگاه مودا بگذرانید و از تماشای معماری قدیمی، نوشیدن چای و قهوه ترکی در اسکله و باغ چای مودا همراه با چشم اندازهایی بی بدیل لذت ببرید. سواری در تراموای نوستالژیک در کادیکوی، پرسه زدن در کوچه‌های زیبا و گرفتن عکس‌های اینستاگرامی، نقاشی‌های دیواری، گزینه‌های خرید در خیابان بغداد استانبول، منطقه تاریخی و جذاب اسکودار، نمای کاخ بیلربی، منطقه کوزگونچوک و کتاب فروشی‌های دست دوم از دیگر جاذبه‌های پرطرفدار بخش آسیایی استانبول به شمار می‌آیند.

و از همه مهمتر بازار محصولات تازه محلی و بازار ماهی کادیکوی که گزینه‌هایی با بهترین کیفیت از میان ماهی‌ها، میوه‌های تازه، سبزیجات، ترشی، زیتون، پنیر و عسل را ارائه می‌دهد، برای همیشه در خاطرتان خواهد ماند.

 

۵ پارک جذاب استانبول در سال ۲۰۲۳

جزایر پرنس در استانبول (Princes' Islands)

جزایر پرنس استانبول (یا آدالار)، زنجیره‌ای از ۹ جزیره نسبتا کوچک در دریای مرمره است. این جزایر، از یک محل تبعید در دوران بیزانس، به یک مقصد محبوب برای گردشگران و استانبولی‌ها بدل شده‌اند تا مردمان برای کسب آرامش و فرار از شلوغی‌های شهر، به این جزایر پناه ببرند.

البته باید گفت از این ۹ جزیره، تنها ۴ جزیره اجازه بازدید را به عموم می‌دهند. جالب است بدانید ورود انواع وسایل نقلیه سوختی ممنوع بوده و تنها با دوچرخه، اتوبوس برقی، تاکسی برقی و همچنین کالسکه می‌توانید در این محدوده تردد کنید. توصیه می‌کنیم در سفر با تور استانبول، حتما یک یا چند روز را برای بازدید از این منطقه دیدنی درنظر بگیرید و عکس‌های اینستاگرامی جالب توجهی را برای پیج شبکه اجتماعی‌تان ثبت کنید.

موزه معصومیت در استانبول (Museum of Innocence)

موزه معصومیت استانبول، در یک خانه چوبی سه طبقه قدیمی، در منطقه کوکورکوما واقع شده که متعلق به سال ۱۸۹۷ است. اینجا ممکن است اولین موزه‌ای باشد که به یک رمان اختصاص داده شده است. زمانی که اورهان پاموک برنده جایزه نوبل، در حال نوشتن رمان خود با نام "موزه معصومیت" بود، شروع به جمع آوری اشیای متنوع و  الهام بخشی برای خلق داستان و برپایی این موزه کرد. این کتاب در سال ۲۰۰۸ منتشر شد و موزه، در بهار سال بعد شروع به کار کرد.

رمان پاموک، داستان کمال در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ را دنبال می‌کند و بر عشق وسواس گونه او به زن جوانی تمرکز دارد. کمال شروع به جمع آوری اشیاء متعلق به این زن از جمله لباس‌های او، گواهینامه رانندگی و حتی ۴۲۱۳ سیگاری که دود کرده و دور انداخته است می‌کند. همه این اشیاء خیالی، امروزه در موزه معصومیت به نمایش گذاشته شده‌اند و به ترتیب زمانی، مطابق با فصل‌های رمان سازماندهی شده‌اند.

گفتنی است هزینه ورودی ۷۵ لیر است. اما اگر کتاب موزه معصومیت را همراه خودتان داشته باشید، این ورودی رایگان خواهد بود!

 

پارک برکه‌ای باهچه شهیر استانبول

تپه کاملیکا در استانبول (Camlica Hill)

تپه کاملیکا، زیباترین نقطه برای برخورداری از منظره‌ای پانوراما از استانبول است. این تپه، حدود ۳ کیلومتر از پل شهدای ۱۵ جولای فاصله دارد و یک مکان تفریحی دوست‌داشتنی است که می‌توانید در آن به استراحت، پیک نیک و تماشای تنگه بسفر و زیبایی‌های اطراف بگذرانید.

جالب است بدانید از زمان عثمانی، تپه کاملیکا مکانی ایده‌آل برای دیدن پرندگان مهاجر بوده و در ماه‌های بهار و همچنین در ماه‌های سپتامبر و اکتبر، تماشاگران پرنده از سراسر جهان به اینجا سرازیر می‌شوند. از طرفی از تپه کاملیکا، می‌توانید شاهد تنگه بسفر، جزایر پرنس، شاخ طلایی و بخش اروپایی استانبول باشید. گفتنی است تپه کاملیکا، یکی از هفت تپه استانبول بوده و از دو تپه مستقل بزرگ و کوچک تشکیل شده است. این محدوده، بسیار موردتوجه مردمان محلی است و به ویژه در آخر هفته‌ها شلوغ می شود.

تم پارک مینیاتورک در استانبول (Miniaturk theme park)

در نهایت باید بگوییم مینیاتورک، یک موزه فوق‌العاده در فضای باز است که نسخه‌های کوچکی از معروف‌ترین جاذبه‌ها و سازه‌های معماری ترکیه را به نمایش می‌گذارد. این موزه، بعنوان موزه مینیاتوری ترکیه نیز شناخته می‌شود.

در اینجا می‌توانید شاهد ماکت کاروانسراها، پل‌ها، ایستگاه‌ها، اسکله‌ها، قلعه‌ها، دیوارهای شهر، مقبره‌ها، مساجد، کلیساها، کنیسه‌ها، کاخ‌ها، عمارت‌ها، ابلیسک‌ها، بناهای تاریخی و مجسمه‌ها و همچنین جاذبه‌های طبیعی همچون دودکش‌های پریان و پاموکاله باشید. اما جاذبه‌های این شهر مینیاتوری به همین ماکت‌ها خلاصه نمی‌شوند بلکه امکانات رفاهی فراوان از جمله پارکینگ برای ۳۰۰ خودرو، رستوران، کافه تریا، فروشگاه هدیه، نمایشگاه، محوطه نمایش در فضای باز، زمین بازی کودکان، قایق کنترل از راه دور، لوکوموتیو، درخت قصه و یک استادیوم کوچک نیز در اینجا درنظر گرفته شده‌اند.

 

۱۴ رستوران برتر بین‌المللی در استانبول

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۴ فروردین ۱۴۰۲

نظرات کاربران