جاذبه‌های گردشگری قسمت اروپایی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
جاذبه‌های گردشگری قسمت اروپایی استانبول

استانبول یکی از رویایی‌ترین مقاصد گردشگری است که هر مسافری باید یک بار هم که شده تجربه سفر به آن را داشته باشد. چرا که در این شهر زیبا می‌توانید از تمامی لحظات خود استفاده کرده و سفری به یادماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنید. در میان تمامی ویژگی‌ها و جاذبه‌های گردشگری که در تور استانبول می‌توانید شاهد آن باشید، قرار گرفتن این شهر استثنایی در دو قاره اروپا و آسیا آن را از دیگر مقاصد گردشگری متمایز کرده است. هدف ما در این مقاله معرفی مقاصد جذاب و دیدنی استانبول که در قسمت اروپایی آن قرار گرفته‌اند است.

 

تنگه بسفر (Bosphorus Strait)

بسفر یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول است. این تنگه در حقیقت یک آبراه به طول ۳۰ کیلومتر و عرض ۵۵۰ تا ۳۰۰۰ متر است که با سه پل بر روی آن بخش‌های مختلف استانبول را به یکدیگر وصل می‌کند. پل بسفر، پل فاتح سلطان مهمت و پل سلطان سلیم اول نام‌هایی هستند که بر روی این پل‌ها گذاشته‌اند. تنگه بسفر دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری از جمله قلعه دختر، کاخ توپکاپی، کاخ دولما باغچه، کاخ بیلربی، قلعه آنادولو حصاری و قلعه روملی حصاری است.

در خصوص تنگه بسفر جالب است بدانید که در زمینی بزرگ در دو طرف آسیایی و اروپایی واقع شده است که دریای سیاه را به دریای مرمره متصل می‌کند و با تنگه داردانل مرز جنوبی آسیا و اروپا را تشکیل می‌دهد. همین موضوع سبب شده تا این تنگه ارزش و اهمیت بسیار بالایی را از لحاظ استراتژیکی برای ترکیه و البته استانبول ایفا کند. گفته می‌شود قدمت تنگه بسفر به هزاران سال قبل برمی‌گردد و آب‌های آن در محدوده‌های ناوبری بین‌المللی (NIL) قرار دارند. به طوری که هر سال حداقل ۵۵۰۰۰ کشتی از طریق آن عبور و مرور می‌کنند.

 

جزایر پرنس (Princes' Islands)

یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری استانبول، جزایر پرنس هستند که مجموعه‌ای از جزایر در دریای مرمره با مساحتی بالغ بر ۱۵۸۵ کیلومتر هستند. این جزایر سالانه بازدیدکنندگان بسیاری را از سرتاسر جهان برای لذت بردن از مناظر مسحورکننده به سمت خود جذب می‌کنند. علت نامگذاری آنها به امپراتوری بیزانس برمی‌گردد. در گذشته این جزایر به عنوان محل تبعید مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این جزایر شامل ۹ جزیره اصلی به نام‌های زیر هستند:

جزیره بویوک، جزیره هیبلی، جزیره بورگاز، جزیره کینالیا، جزیره صدف، جزیره یاسی، جزیره سیوری، جزیره کاسیک و جزیره تاوسان.

مهم نیست که در چه فصلی به استانبول سفر می‌کنید؛ چرا که در تمامی فصل‌های سال جزایر پرنس زیبا بوده و جذابیت‌های خاص خود را دارند. در صورت تمایل می‌توانید تورهای شهری استانبول را برای رفتن به جزیره پرنس رزرو کنید. معمولا این تورها از ساعت ۹:۳۰ صبح شروع شده و ساعت ۱۸ به پایان می‌رسند.

 

۱۱ مقصد جذاب برای سفرهای نیم روزه از استانبول

 

منطقه سلطان احمد (Sultanahmet District)

منطقه سلطان احمد استانبول یکی از زیباترین و جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول بوده و قطعا بازگشت از سفر استانبول بدون بازدید از آن ناتمام خواهد ماند. این منطقه در قلب استانبول قرار گرفته و از نظر اداری به شهرداری فاتح تعلق دارد. استانبول دارای سیستم حمل و نقل عمومی پیشرفته‌ای است که به شما امکان می‌دهد به راحتی در سطح شهر جابجا شوید. پس هر کجا که هستید، می‌توانید با استفاده از اتوبوس‌های عمومی یا تراموا به سلطان احمد دسترسی پیدا کنید. گردشگرانی که مسیر سلطان احمد را در سفر به استانبول پیش می‌گیرند، این فرصت را خواهد داشت که از مکان‌های گردشگری متعددی اعم از مسجد سلطان احمد، معروف به "مسجد آبی" ، معروف‌ترین بازارهای گردشگری،  ایاصوفیه، پارک گلهانه و ... که در این محدوده قرار دارند نیز دیدن کنند.

 

محله اورتاکوی (Ortakoy Neighbourhood)

اورتاکوی یکی از زیباترین محله‌های استانبول است که در بخش اروپایی قرار داشته و جذاب‌ترین منطقه توریستی شهر به حساب می‌آید. ساحل مشرف به بسفر، کاخ‌ها و قلعه‌های متعلق به دوران عثمانی در آن جذابیت و زیبایی خاصی به این منطقه بخشیده‌اند. ساحل این منطقه بیش از ۱۰۰۰ متر طول داشته و دارای مناطق نشیمن برای لذت بردن از تنگه بسفر و نمای زیبای پل‌های آن می‌باشد. بهترین زمان برای رفتن به این مکان شب‌های استانبول به خصوص در فصل تابستان است. وسایل حمل و نقل زیادی وجود دارد که بازدیدکنندگان می‌توانند برای بازدید از اورتاکوی از آن‌ها استفاده کنند. به دلیل توریستی بودن این منطقه هتل‌های هتل‌های مختلفی با چشم اندازهای متنوع ازتنگه بسفر یا کاخ‌ها و قلعه‌های تاریخی آن تاسیس شده‌اند.

 

ماجراجویی جذاب در سفر به استانبول

 

برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا با موقعیت جغرافیایی برجسته و معماری باشکوهش یکی از برجسته‌ترین نقاط گردشگری استانبول است. به خصوص اگر در حال گشت و گذار در خیابان‌های امین اوغلو و کاراکوی باشید بازدید از این برج باشکوه برای شما واجب خواهد بود. به خصوص اگر فرصت بالا رفتن از برج گالاتا را داشته باشید حتما خود را برای تماشای منظره‌ای فوق‌العاده با چشم‌انداز پانوراما از شهر و کل تنگه بسفر آماده کنید. مردم استانبول داستان‌های جالبی را در مورد این برج تعریف می‌کنند. به گفته آن‌ها این برج در طول سال‌ها الهام‌بخش پرواز با بال‌های مصنوعی برای افراد بزرگ و سرشناس ترکیه بوده است.

برج گالاتا در سال ۱۳۴۸ میلادی ساخته شده و شامل ۹ طبقه است. این برج موفق شد در سال ۲۰۱۳ نام خود را در فهرست میراث جهانی بگنجاند. این برج دارای یک پلکان مارپیچ و یک موزه کوچک است که عکس‌ها و اطلاعاتی در مورد تاریخچه و منشا برج نشان را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند. از لحاظ موقعیت مکانی نیز برج گالاتا که یکی از برجسته‌ترین جاذبه‌های استانبول در قسمت اروپایی آن است در محله گالاتا در قلب شهر قرار داشته و مقصدی محبوب برای گردشگران از سراسر جهان محسوب می‌شود.

 

آب انبار باسیلیکا (Basilica Cistern Palace)

آب انبار باسیلیکا یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری استانبول است که بزرگترین آب انبار از میان صدها آب انبار باستانی به شمار می‌آید که در زیر شهر استانبول قرار دارد. این آب انبار که در ۱۵۰ متری جنوب غربی ایاصوفیه قرار گرفته، در قرن ششم در زمان امپراتوری بیزانس ساخته شده است. این آب انبار ۱۴۰ متر طول و ۷۰ متر عرض دارد و در مجموع از ۳۳۸ ستون برای ساخت آن استفاده شده که هر کدام ۴.۸ متر فاصله دارند. علاقه‌مندان به بازدید باید از ۵۲ عدد پله پایین بروند تا موفق به بازدید از این آب انبار بزرگ و قدیمی در استانبول شوند.

کاخ باسیلیکا سیسترن یک شاهکار بی‌نظیر تاریخی و معماری در استانبول است. این مکان به دلیل نورهای زرد کم رنگش مانند شمع و صدای آب خروشان به مقصد گردشگری برای گردشگران از سراسر جهان تبدیل شده است. آب انبار باسیلیکا در نزدیکی میدان سلطان احمد، در کنار موزه ایاصوفیه در سمت اروپایی استانبول قرار دارد. بسیاری از مکان‌های توریستی دیگر مانند مسجد آبی استانبول، پارک گلهانه، کاخ توپکاپی و میدان سلطان احمد نیز در همین حوالی قرار دارند که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها نیز بازدید کنند.

 

قلعه روملی حصاری (Rumeli Hisari Castle)

قلعه روملی حصاری، یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی استانبول در تمام دوران بود که توسط سلطان مهمت فاتح در مدت چهار ماه برای فتح قسطنطنیه ساخته شد. این قلعه دارای دیوارها و برج‌های بلند به ارتفاع ۸۲ متر و مساحت ۳۱۲۵۰ متر مربع است. قلعه روملی حصاری دارای موقعیت استراتژیک در سمت اروپایی استانبول است که گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند. هر کسی که از این قلعه تاریخی بازدید کند، می‌تواند از پله‌های سنگی منتهی به بالای قلعه بالا رفته و منظره پانورامای فوق‌العاده بسفر را ببیند.

 

راهنمای اولین سفر به شهر استانبول

 

خیابان استقلال (Istiklal Street)

خیابان تکسیم که با نام خیابان استقلال نیز شناخته می‌شود، یکی از معروف‌ترین خیابان‌های سمت اروپایی استانبول است. بسیاری از ساختمان‌های باستان‌شناسی، فروشگاه‌ها با معروف‌ترین برندهای بین‌المللی و محلی، نمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها و سینماها در این خیابان قرار دارند. خیابان استقلال دارای محدوده پیاده‌روی در حدود ۳ کیلومتر بوده و جز اولین مقصدهایی است که توریست‌های استانبول مسیر آن را در سفر خود برای بازدید در پیش می‌گیرند. از دیگر موارد سرگرم‌کننده‌ای که خیابان استقلال پیدا خواهید کرد می‌توان به طیف وسیعی از هتل‌ها، کافه‌ها و مغازه‌ها اشاره کرد. ناگفته نماند در این محدوده رستوران‌هایی بسیار معروفی نیز وجود دارند که انواع غذاهای ترکی، غربی و عربی را سرو می‌کنند.

 

بازار بزرگ استانبول (Istanbul Grand Bazaar)

بازار بزرگ استانبول که به زبان بومیان منطقه با نام کاپالی چارشی به معنای بازار سرپوشیده شناخته می‌شود مکانی بسیار جذاب و متفاوت برای بازدید در استانبول است. همه ما استانبول را با مراکز خرید مدرن و شیک آن می‌شناسیم؛ اما در این میان بهتر است تا سری به یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده در جهان نیز بزنید. این بازار سنتی و قدیمی دارای ۶۱ ردیف سرپوشیده و بیش از ۴۰۰۰ مغازه است. این بازار روزانه صدها هزار نفر بازدید کننده را به سمت خود جذب می‌کند و در سال ۲۰۱۴ توانسته در فهرست پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری جهان قرار بگیرد. این بازار معروف در منطقه فاتح واقع شده و علاقه‌مندان به بازدید می‌توانن به آسانی توسط تراموا به آن دسترسی پیدا کنند.

 

بندر امینونو (Eminonu Port)

بندر امینونو واقع در منطقه‌ای با همین نام در سمت اروپایی استانبول قرار دارد. این مکان در مجاورت منطقه سلطان احمد و سایر مکان‌های گردشگری استانبول بوده و به همین دلیل توانسته به یکی از نقطه عطف‌ها در بین محبوب‌ترین مکان‌های شهر تبدیل شود. علاقه‌مندان به بازدید از منطقه آسیایی استانبول می‌توانند از طریق این بند خود را به سمت آسیایی استانبول برسانند و از یک سفر دریایی کوتاه نیز در این میان لذت ببرند.

 

۶ لحظه خاطره‌انگیز استانبول در سفر اول

۲۴ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران