گشت و گذار در منطقه ساریر استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گشت و گذار در منطقه ساریر استانبول

یک برنامه عالی در سفر با تور استانبول این است که در جنگل‌های بلگراد پیاده‌روی کنید، صبحانه ترکی مجلل با تصویر پس‌زمینه از مناظر بسفر میل کنید، آثار هنری لوکس را تماشا کنید، یا در ساحل شنی به استراحت بپردازید و همه اینها را منطقه ساریر به شما هدیه خواهد داد. این منطقه، یکی از بهترین مکان‌های فرار از شلوغی و گرما بوده و سرشار از فضاهای سبز و هوای تازه  است.

 

درباره ساریر

منطقه Sarıyer استانبول، از موقعیت منحصر به فردی مشرف به تنگه بسفر برخوردار بوده و به دلیل ویژگی‌های شگفت انگیزش، هم برای گردشگران تور ترکیه و هم سرمایه گذاران داخل و خارج از ترکیه جذابیت بالایی دارد.

ساریر که در سمت اروپایی استانبول واقع شده است، منطقه وسیعی به وسعت ۱۶۱ کیلومتر مربع را پوشش می‌دهد و جمعیتی در حدود ۲۸۹۰۰۰ نفر دارد.

در پدیده‌ای نادر در جهان و تنها یک بار در تابستان هر سال، آب تنگه بسفر در این محدوده از رنگ آبی تیره دریایی معمولی به فیروزه‌ای خالص تبدیل می‌شود. این رنگ، رنگی است که قرن‌هاست عثمانی‌ها به آن علاقمندند و نشانه‌هایی از آنرا در مساجد و بناهای تاریخی این خطه خواهید یافت.

 

ماجراجویی در محله ببک، استانبول

منطقه ساریر ترکیبی از اعتبار و لذت را به مخاطبان هدیه می‌دهد و اقامت در آن، آرزوی بسیاری از مسافران تور استانبول و همچنین مردم محلی است. بعلاوه این محدوده، امکانات تفریحی و خدماتی بسیاری را در خود جای داده است.

همچنین ساریر، بعنوان امن‌ترین منطقه در برابر زلزله شهرت دارد. در عین حال، سومین منطقه مجلل و گران قیمت ترکیه به شمار می‌آید. همانطور که در امتداد تنگه بسفر قدم می‌زنید، متوجه قایق‌های تفریحی باشکوه در سواحل آن، در کنار املاک مجلل و کاخ‌های تاریخی یا مدرن خواهید شد. اینجا مقصدی برای نخبگان و افراد مشهور بوده و بنابراین، سرمایه گذاران آن را بعنوان بهشت سرمایه گذاری استانبول می‌شناسند. در ادامه، بیایید با برخی از مهمترین جاذبه‌های این منطقه آشنا شویم.

قلعه روملی حصار

قلعه روملی حصار (Rumeli Hisarı)، یک قلعه عثمانی است که قدمت آن به سال ۱۴۵۲ می‌رسد. این قلعه، توسط سلطان عثمانی محمد دوم (محمد فاتح)، برای فتح قسطنطنیه و به منظور جلوگیری از رسیدن کمک‌های نظامی و اقتصادی به امپراتوری بیزانس، در ساحل تنگه بسفر ساخته شد. این بنا، درست روبروی قلعه آنادولو واقع شده که یکی دیگر از قلعه‌های معروف عثمانی به شمار می‌آید.

قلعه روملی حصار استانبول از سه برج بزرگ، یک برج کوچک و سیزده برج کوچکتر تشکیل شده است که همگی در وضعیت بسیار خوبی قرار دارند. پس از فتح قسطنطنیه در سال ۱۴۵۳، قلعه اهمیت نظامی خود را از دست داد و تا قرن هفدهم به عنوان پاسگاه گمرکی و سپس تا قرن نوزدهم، بعنوان زندان کاربری داشت. در نهایت از سال ۱۹۶۰، قلعه روملی حصار بعنوان یک موزه عمومی فضای باز فعالیت خود را آغاز کرد.

 

خرید ارزان و تفریح در استانبول مال

پارک امیرگان

اینجا میزبان زیباترین تصاویر از خلاقیت‌های مادر طبیعت است. خصوصا در فصل بهار، می‌توانید بهشتی از رنگ‌ها و گل‌های لاله را در این باغ شاهد باشید.

پارک امیرگان، در محله زیبای امیرگان در منطقه ساریر و در کنار سواحل بسفر واقع شده و مساحتی بالغ بر ۳۲۵۰۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهد و یکی از زیباترین پارک‌های استانبول به شمار می‌رود. این پارک، زمانی محل خصوصی زندگی خدیو اسماعیل پاشای مصری بوده و در سال‌های بعد از طرف مراد چهارم عثمانی به امیرگان، نجیب زاده ایرانی هدیه داده شد. امروزه این پارک، بعنوان یک باغ عمومی بسیار زیبا به روی مردم محلی استانبول و گردشگران باز است.

روملی فنری

قلعه روملی فنری، در روستایی به همین نام در ساحل دریای سیاه در منطقه ساریر قرار دارد و یکی از دیدنی‌ترین قلعه‌های استانبول است. نام این روستا نیز، از نام یک فانوس دریایی رومی الهام گرفته شده که در سال ۱۸۵۶ ساخته شد و امروزه هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این قلعه، از ورودی شمالی تنگه بسفر محافظت می‌کرد. دیوارهای شرقی و غربی، هر دو مجهز به یک برج هشت ضلعی هستند. برج غربی، در طول قرن بیستم اصلاح شد و فضای داخلی آن با کف و دیوارهای بتنی مورد بازسازی قرار گرفت.

در حال حاضر، قلعه آزادانه قابل دسترسی بوده و خصوصا در تعطیلات آخر هفته، مکان مورد علاقه مردم محلی برای استراحت و تماشای برخورد امواج بر روی صخره‌های زیر دیوارهای قلعه است.

 

آشنایی با تفریحات آبی استانبول

گالری Borusan Contemporary

اینجا یکی از برجسته‌ترین گالری‌های هنری استانبول است که در پریلی کوشک، در لبه ساحل بسفر زیر پل سلطان محمد فاتح واقع شده است. Borusan Contemporary که در سال ۲۰۱۱ افتتاح شد، میزبان نمایشگاه‌ها و رویدادهایی با محوریت هنرهای رسانه‌ای است و اینستالیشن‌های خاص هنرمندانی را ارائه می‌دهد که از فناوری، ویدئو و نرم‌افزار در آثار خود استفاده می‌کنند. از آنجایی که این ساختمان دفاتر هلدینگ بوروسان را در خود جای داده که یک گروه صنعتی و اسپانسر این گالری است، بنابراین بازدید از این نمایشگاه فقط در آخر هفته‌ها برای عموم مقدور است.

موزه Sadberk Hanım

این موزه که به افتخار سادبرک کوچ، همسر وهبی کوچ فقید نامگذاری شده است، یک عمارت قرن نوزدهمی در بسفر واقع در ساحل ساریر است. این موزه که در سال ۱۹۸۰ بعنوان اولین موزه خصوصی ترکیه افتتاح شد، به تاریخ فرهنگی و مادی منطقه اختصاص دارد و اقلامی از مجموعه خصوصی ۲۰۰۰۰ قطعه‌ای سادبرک کوچ، از جمله آثار باستان شناسی از تمدن‌های آناتولی را به نمایش می‌گذارد که قدمت آنها به هزاره ششم باز می‌گردد.

 

قهوه ترک در بهترین مکان‌های استانبول

موزه Sakıp Sabancı

موزه ساکیپ سابانجی، در عمارت کاخ بسفر و خانه سابق ساکیپ سابانجی، سرمایه‌دار فقید بازرگانی قرار دارد. اینجا یکی از معروف‌ترین موزه‌های استانبول دربخش خصوصی بوده و میزبان برخی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها در استانبول، از جمله نمایشگاه‌های پرفروش آثاری مانند آثار مونه، رامبراند، پیکاسو، دالی و آنیش کاپور است.

مجموعه دائمی موزه نیز آثار خوشنویسی و کتاب‌های تذهیب‌ شده، از جمله اسناد رسمی عثمانی حاوی رمزهای امپراتوری و ترکیب‌ بندی‌های خوشنویسی سلاطین از قرن چهاردهم تاکنون را در خود جای داده است. همچنین در محوطه موزه، رستوران MSA قرار دارد که توسط سرآشپزهایی از آکادمی هنرهای آشپزی استانبول اداره می‌شود و غذاهای خوشمزه، خلاقانه و مدرن ترکی را سرو می‌کند.

جنگل‌های بلگراد

اگر می‌خواهید در جنگل بکر دست‌نخورده پرسه بزنید، به سمت غرب به ساریر بروید. این محدوده، درست جایی است که که جنگل‌های بلگراد گسترش می‌یابند و ریه‌های استانبول، سرشار از هوای تازه و عطر آن می‌شوند.

وسعت این جنگل در دوره امپراتوری عثمانی حدود ۱۳۰۰۰ هکتار بود اما به مرور، این مساحت به ۵۴۴۲ هکتار کاهش یافته است. با اینحال کسانی که برای اولین بار به بلگراد می‌آیند، همچنان از وسعت و تنوع گیاهی آن شگفت زده خواهند شد.

 

بهترین رستوران‌های استانبول در قسمت آسیایی

گفتنی است جنگل بلگراد در استانبول، یک جنگل مخلوط برگریز است که در مجاورت این شهر ترکیه قرار دارد. نام آن از دهکده‌ای در کنار جنگل الهام گرفته شده که هزاران صرب ساکن آن بودند و در سال ۱۵۲۱، از شهر بلگراد به پایتخت قسطنطنیه تبعید شدند. از نظر جغرافیایی این جنگل طبیعی، در شرقی‌ترین نقطه شبه جزیره تراکیا و در ۱۵ کیلومتری شمال غربی استانبول قرار دارد. زمین‌های جنگلی بین منطقه ساریر و ایوب تقسیم شده‌اند و البته، چندین آب انبار تاریخی در داخل جنگل قرار دارند.

Atatürk Arboretum

این فضای سبز کمتر شناخته شده و باشکوه، در جنوب شرقی جنگل بلگراد واقع شده است. این محدوده، نزدیک به ۲۰۰۰ نوع درخت و گیاه مختلف از سرتاسر جهان و حوضچه‌های متعدد را شامل می‌شود که در زمینی به مساحت بیش از ۷۰۰ هکتار گسترده شده‌اند. می‌توانید در میان درختان بلوط‌، صنوبر، افرا، چوب‌های سرخ و صمغ‌های شیرین در مسیرهای سنگی چندین کیلومتری و مسیرهای خاکی، از پیاده روی لذت ببرید و یا برای پیک نیک و دورهمی با عزیزانتان برنامه ریزی کنید. این فضای سبز، یکی از بهترین مکان‌ها برای فرار از خیابان‌های شلوغ استانبول و پراکندگی ساختمان‌های سیمانی است.

 

بهترین چیزهایی میتوانید در استانبول بخرید

ساحل گردی

بخش شمالی ساریر، یک ساحل شنی است که بر روی خط ساحلی دریای سیاه امتداد می‌یابد و زیباترین سواحل دریای سیاه و نزدیک‌ترین سواحل به مرکز استانبول را شامل می‌شود.

یکی از شناخته شده‌ترین سواحل، ساحل کیلیوس است که حدود ۳۰ کیلومتر، معادل ۴۵ دقیقه رانندگی از مرکز شهر فاصله دارد. این محدوده ساحلی به خاطر سواحل شنی زیبا، بارها و رستوران‌هایی با منظره دریا، فعالیت‌های سرگرمی تابستانی، جشنواره‌های موسیقی در کلوب‌های ساحلی باکیفیت و امکانات فعالیت‌های ورزشی آبی مانند موج سواری شهرت دارد.

و اما در منطقه ساریر استانبول، انواع غذاکده‌های مجلل و زیبا و اینستاگرامی را خواهید یافت و گزینه‌های متنوعی در پیش رو دارید. در آخر، برخی از محبوب‌ترین کافه‌ها و رستوران‌های این حوالی معرفی خواهیم کرد.

Ahali 279

آیا می‌خواهید از خوردن یک صبحانه در آخر هفته، در باغی سرسبز لذت ببرید یا از یک شام رمانتیک همراه عشق زندگی‌تان برخوردار شوید، بدون اینکه از شهر دور شوید؟ بسیار خب! پس توصیه می‌کنیم حتما سری به رستوران Ahali 279 بزنید.

اینجا دارای حیاط خلوتی است که بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید و این امر، آن را به مکانی اید‌ه‌آل برای دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه بدل می‌کند. بعلاوه اگر با فرزند خردسال سفر می‌کنید، باید بگوییم این مکان فضای زیادی برای بازی و دویدن کودکان دارد و تاب‌های مختلفی را در خود جای داده است.

منوی این غذاکده بسیار غنی بوده و در این میان، صبحانه‌های کامل که همه گزینه‌ها از پنیر و مرباهای ارگانیک تا ریکوتا و بسیاری چیزهای دیگر را شامل می‌شوند، دل هر مخاطبی را می‌برند. منو، همچنین مزه‌های روزانه و غذاهای اصلی مانند ماهی سالمون را نیز ارائه می‌دهد.

 

خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت اول)

آدرس: Kilyos Caddesi No: 279, Sarıyer, İstanbul

 

Jimmy’s Burger

این فست فود، برگرهای گوشت گاو ۱۵۰ گرمی و ۲۰۰ گرمی خوشمزه را سرو می‌کند. گوشت‌ها همگی از دام‌های دامداری خود رستوران تهیه می‌شوند که در چاناکاله و بالیکسیر واقع شده‌اند. علاوه بر پیشنهادات ساده و متعارف مانند جاست برگر، این غذاکده همچنین ترکیبات غیرمتعارفی مانند برگر تند، یشیل برگر بدون نان با سس پستو و کرال برگر با تپناد را نیز سرو می‌کند.

آدرس: Koru Caddesi No: 7/A, Sarıyer, İstanbul

 

Pizza Emirgan

این غذاخوری بدون نام که توسط ساکنان محله و مردم عادی "پیتزا امیرگان" نامیده می‌شود، برخی از بهترین پیتزاهای ناپولی استانبول را در تنور هیزمی‌اش تهیه و سرو می‌کند و منو، بیش از ۲۰ نوع پیتزای لذیذ را شامل می‌شود. در این میان پنج نوع پیتزای صبحانه، از ساعت ۰۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰ سرو می‌شوند. برای دسر، می‌توانید پیتزای کلاسیک نوتلا یا تیرامیسو را انتخاب کنید. در ضمن پشت درب کولر، داخل پیتزا فروشی، بار مخفی Emirgan قرار دارد که پاتوق افراد مشهور شهر است.

 

لوکس‌ترین هتل‌ها در آکسارای استانبول: قسمت اول

آدرس: Sakıp Sabancı Caddesi 14A, Emirgan, İstanbul

 

La Boom

رستوران La Boom با الهام از اغذیه فروشی‌های کوچک در محله نیویورک، منویی از غذاهای متنوع ارائه می‌دهد که شما را در هر ساعتی از روز جذب می‌کنند. خصوصا اگر وقت کافی برای صرف صبحانه یا نوشیدن یک فنجان قهوه همراه با تماشای مناظر زیبای بسفر از تراس این رستوران را دارید، حتما سری به این مکان بزنید. عصرهنگام نیز این غذاکده زیبا، با اجرای موسیقی زنده از مشتریان پذیرایی می‌کند و لحظاتی مفرح را تا آخر شب برای آنها رقم می‌زند.

آدرس: Sakıp Sabancı Caddesi 14, İstanbul

 

Rumelihisarı İskele

رستوران اسکله روملی حصار، یکی از برجسته‌ترین رستوران‌های غذاهای دریایی استانبول بوده و البته قیمت‌ها در اینجا گران هستند. این مکان محبوب و ساحلی که چشم‌اندازهای جالب توجهی به مناظر اطراف دارد، برای تهیه غذاهایش از ماهی‌های تازه استفاده می‌کند. و در عین حال طیف گسترده‌ای از مزه‌های سرد و گرم از جمله سالاد بادمجان، باس دریایی ترشی، صدف سرخ شده و İskele Special (یک خورش غذاهای دریایی که در قابلمه سفالی سرو می‌شود) را برای مخاطبان به ارمغان می‌آورد.

 

معرفی زیباترین کاخ‌های استانبول

آدرس: Yahya Kemal Caddesi No: 1, Sarıyer, İstanbul

 

Meşhur Sarıyer Börekçisi

این کافه، یکی از قدیمی‌ترین کافه‌های شهر بوده و از سال ۱۸۹۵ تاکنون به فعالیت مشغول است. اینجا مشهورترین بورک‌های شهر را سرو می‌‌کند و همچنین انواع شیرینی‌های لذیذی را که معمولا برای صبحانه تناول می‌شوند، به فروش می‌رساند.

آدرس: Yeni Mahalle Caddesi No: 28, Sarıyer, İstanbul

 

Kiss The Frog

این غذاکده، متخصص در ارائه غذاهای دریایی مبتکرانه‌ای است که احتمالا در هیچ جای دیگری نخواهید یافت. از جمله غذاهای مورد علاقه مشتریان، پیتزای هشت پای تنوری است که در فر هیزمی تهیه می‌شود و با جوهرماهی مرکب سرو می‌شود و در صورت درخواست با خمیر مایه گندم کامل نیز قابل طبخ و ارائه است. اگر از طرفداران سوشی هستید، می‌توانید از غذای خلاقانه‌ای که از ترکیب میگو، سورم و اختاپوس تهیه می‌شود، امتحان کنید.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

آدرس: Yahya Kemal Caddesi 4, Rumelihisarı, İstanbul

 

Havan’dan by Beff Gourmet

و در نهایت به این مکان شیک و زیبا می‌رسیم که یک رستوران خانوادگی کلاسیک به شمار می‌آید و با غذاهای لذیذ و روغن زیتون و انواع دسرها از جمله پای کدو حلوایی، رول دارچین و براونی سفید شکلاتی از مشتریانش پذیرایی می‌کند.

گفتنی است که شنبه‌ها، رستوران دنده ‌برگر سرو می‌کند: دنده‌های گوشت گاو به مدت سه روز در یک ادویه خوابانده شده و سپس به مدت هفت ساعت به آرامی می‌پزند و چربی آن‌ها زدوده شده و دنده‌ها با پیاز کاراملی‌شده، بین نان‌های خانگی قرار گرفته و سرو می‌شوند.

آدرس: Emirgan Sokak No: 30/B, Sarıyer, İstanbul

۱۰ مرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران