خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت دوم)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت دوم)

غذاهای آناتولی به قدری خوشمزه و لذیذ هستند که توانسته‌اند در منو غذایی کشورهای دیگر نیز وارد شوند. علاوه بر مزه بی‌نظیر، تنوع بالای آن‌ها نیز از دیگر جذابیت‌های غذاهای ترکی است. استانبول به عنوان کلان شهر ترکیه و یکی از توریستی‌ترین شهرهای این کشور بهترین مقصد برای مزه کردن غذاهای خوشمزه است. چنانچه تصمیم دارید تا سفری با تور استانبول داشته باشید حتما سعی کنید تا می‌توانید به سراغ غذاهای ترکی بروید. امروز در ادامه مقاله قبل خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول را معرفی کرده‌ایم تا حین سفارش غذا بتوانید راحت‌تر تصمیم بگیرید.

 

ایمام باییلدی (İmam Bayıldı)

اگر اهل خوردن غذاهای تند هستید، ایمام باییلدی گزینه پیشنهادی ما در بین غذاهای ترکی به شما عزیزان است. این غذای بادمجان که با مخلوط گوجه فرنگی، پیاز و سیر و برنج، بلغور و سایر سبزیجات تهیه می‌شود در بین ترک‌ها نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. به این صورت که شکم بادمجان‌ها را با محتویات فوق پر می‌کنند. این غذای خوشمزه ترکی در فر پخته شده و با پلو سرو می‌شود. حکایت خنده‌داری در رابطه با نام آن وجود دارد؛ به این صورت که گفته می‌شود امامی با شنیدن هزینه مواد اولیه برای تهیه این غذا غش کرده است و به همین دلیل نام آن را امام باییلدی که در زبان ترکی توصیفی بر این داستان دارد، گذاشته‌اند. حکایت های خنده دار دیگری نیز در رابطه با تاریخچه نام‌ها وجود دارد که این غذا را برای شما ادویه می کند. قیمت هر پرس ایمام باییلدی تقریبا ۳۰ هزار تومان است.

 

بهترین غذاهای خیابانی در استانبول

 

بورک (Borek)

این غذای ترکی که با طعم و ظاهر زیبای خود توانسته هر کسی را شیفته خود کند با دستورهای طبخ متعددی تهیه می‌شود. به این صورت که با توجه به سلیقه افراد می‌توان آن را با گوشت چرخ کرده، اسفناج یا پنیر پر کرد. بورک یک غذای خمیری بوده و ترک‌ها آن را به عنوان یک میان‌وعده خوشمزه میل می‌کنند. قیمت بورک در استانبول تقریبا ۴۰ هزار تومان به ازای هر یک نفر است.

 

دوروم (Durum)

دوروم یکی از خوشمزه ترین غذاهای ترکی است که با استفاده از نان لواش مخصوص ترکیه تهیه می‌شود. برای پر کردن لقمه‌هایی که از این نان نازک و لطیف تهیه می‌شوند از سبزیجاتی مثل اسفناج، مرغ و یا چرخ کرده گوشت گوساله استفاده می‌کنند. دوروم یک غذای ارزان در ترکیه بوده و شما می‌توانید آن را در حین گشت و گذار شهری نیز پیدا کرده و میل کنید. قیمت یک پرس دوروم در استانبول کمتر از ۵۰ هزار تومان است.

 

کومپیر (Kumpir)

چنانچه در سفر خود به استانبول به دنبال یک میان وعده اقتصادی و البته خوشمزه می‌گردید، کومپیر گزینه بسیار خوبی برای شما خواهد بود. این غذای خیابانی معمولا در شهرها و استراحتگاه‌های ساحلی طرفداران زیادی دارد. برای تهیه کومپیر از سیب زمینی با پوست بیرونی ترد استفاده می‌شود که روی آن را با انواع چاشنی‌های خوشمزه از جمله پنیر، سوسیس، خیار شور و سالاد روسی مزه‌دار می‌کنند. کومپیر یک غذای خیابانی خوشمزه ترکی است که نباید آن را از دست بدهید. برای خوردن کومپیر یک نفره باید حدود ۶۰ هزار تومان پرداخت کنید.

 

غذاهای فرانسوی در بهترین رستورا‌های استانبول

 

بالیک اکمک (Balik Ekmek)

بالیک اکمک که نوعی ساندویچ ماهی می‌باشد یکی از بهترین غذاهای ترکی در استانبول است. شما می‌توانید این ساندویچ متفاوت و خوشمزه را در هنگام پرسه زدن در خیابان‌ها پیدا کنید. این یک ساندویچ خوش طعم که از ماهی کبابی تهیه می‌شود یک غذای ارزان خیابانی و دریایی در سفر به استانبول است. شما می‌توانید این ساندویچ را در کنار ساحل استانبول پیدا کنید. بالیک اکمک در سراسر کشور ترکیه با چنان ذوقی خورده می‌شود که می‌توان گفت غذای ملی ترکیه است و به همین دلیل در بسیاری از جشنواره‌های معروف ترکیه نیز سرو می‌کنند. آنچه بالیک اکمک را برای گردشگران جذاب‌تر می‌کند قیمت ارزان و سرو شدن به نان ترکی همراه با انواع سبزیجات است. قیمت یک عدد بالیک اکمک بین ۶۰ الی ۸۰ هزار تومان متغیر است.

 

کونفه (Kunefe)

معروف‌ترین دسر ترکی که در استانبول می‌توانید پیدا کنید، کونفه است. ئس اگر عاشق شیرینی و دسر هستید هرگز از استانبول بدون خوردن کونفه برنگردید. این دسر خوشمزه با پنیر، مغز پسته و از همه مهم تر رشته‌های ماکارونی مانند مخصوصی تهیه می‌شود. هر پرس کونفه قیمتی در حدود ۵۰ هزار تومان دارد.

 

باقلوای ترکی (Turk Baklavasi)

اولین چیزی که در مورد دسرهای ترکی به ذهن‌ها می‌رسد، باقلوای مخصوص این کشور است. باقلوا که محبوب‌ترین دسر ترکی محسوب می‌شود از چند لایه خمیر نازک که لا به لای آن‌ها با انواع مغزها پر شده تهیه می‌شود. شما می‌توانید چند بسته باقلوا را به عنوان سوغاتی نیز برای عزیزان خود خریداری کنید. باقلوا یک انتخاب بسیار وسوسه‌انگیز برای نوشیدن چایی خود است. پرطرفدارترین باقلوا با پسته آسیاب شده تهیه می‌شود. قیمت هر یک کیلو باقلوای ترکی با مغز پسته تقریبا ۳۵۰ هزار تومان است.

 

۷ رستوران‌ در استانبول با غذاهای مختلف ترکیه

 

لوکوم (Lokum)

این دسر خوشمزه چیزی شبیه به راحت الحلقوم ما ایرانیان بوده و در کشور ترکیه از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. لوکوم به شکل مکعب‌های رنگی که حالت ژله‌ای دارند تهیه می‌شود. برای طعم‌دار کردن آن‌ها معمولا از گلاب، وانیل، لیمو و ... استفاده می‌کنند. در نهایت نیز لوکوم‌های خوش رنگ و دوست داشتنی با پودر قند تزیین و شیرین‌تر می‌شوند. لوکوم یکی از بایدهای اغلب جشن‌ها و مراسم‌های مردم ترک است. ناگفته نماند که در لابه‌لای این مکعب‌های شیرین ژله‌ای از خرده‌های پسته نیز استفاده می‌کنند که طعمی دوچندان خوشمزه‌تر به آن می‌بخشد. قیمت هر یک کیلو لوکوم در قنادی‌های استانبول ۲۸۰ الی ۳۰۰ هزار تومان است.

 

پاستا موزایک (Mozzaik Pasta)

پاستا موزاییک یک کیک شکلاتی با بیسکویت‌های شکسته می‌باشد که شما در تور استانبول تقریبا در هر کافه و شیرینی فروشی می‌توانید آن را پیدا کنید. اگر عاشق کیک‌های شکلاتی هستید بهتر است از خوردن پاستا موزاییک در استانبول هرگز غافل نشوید. البته خانواده‌های ترک پاستا موزاییک را به عنوان دسر نیز سرو می‌‌کنند. قیمت تقریبی هر ۱۵۰ گرم پاستا موزاییک در استانبول ۲۰ هزار تومان است.

 

گوللاچ (Güllaç)

اگر تصمیم گرفته‌اید تا در تور استانبول از خوردن غذاها و دسرهای سنتی غافل نشوید، گوللاچ را حتما در لیست بایدهای خود قرار دهید. گوللاچ که یک دسر سنتی ترک است، بیشتر در ماه رمضان سرو می‌شود. هر چند که این دسر هیچ شباهتی به زولبیا و بامیه ما ایرانیان ندارد اما می‌توان آن را جایگذین ترکی این شیرینی پرطرفدار ایرانی در ماه رمضان کرد. برای تهیه گوللاچ از خمیر، شیر، گلاب، آجیل و دانه‌های انار استفاده می‌کنند. حتی اگر زمانی غیر از ماه رمضان به استانبول سفر کردید، سعی کنید این دسرها را میل کنید. قیمت تقریبی هر نیم کیلو گوللاچ در شیرینی‌ فروشی‌های استانبول ۱۰۰ هزار تومان است.

 

غذاخوری‌های مناسب کودکان در استانبول

 

مزجیمک کوفته (Mercimek Köftesi)

کوفته غذایی محبوب بین کودکان ترکیه است. البته این کوفته‌ها هیچ شباهتی به کوفته ما ایرانیا و به خصوص کوفته تبریزی ندارد. چرا که از لحاظ ابعادی بسیار کوچک هستند. مرجیمک کوفته یکی از پرطرفدارترین انواع کوفته‌های ترک است که در استانبول فرصت تست کردن آن‌ را خواهید داشت. این توپ کوچک از مخلوط گوشت چرخ کرده و انواع سبزیجات مثل عدس، بلغور و ... خرد شده تهیه می‌شود. مرجیمک کوفته بیشتر به عنوان پیش غذا در ترکیه سرو می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول است که هنگام تعطیلات در این کشور حتما باید امتحان کنید. هر پرس مرجیمک کوفته تقریبا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

حیدری (Haydari)

آیا به دنبال غذایی متفاوت در استانبول می‌گردید. حیدری که از گوشت مقوی بوقلمون تهیه می‌شود گزینه‌ای ایده‌آل برای شما است. برای طعم‌دار کردن حیدری از انواع مختلف چاشنی‌ها مثل سیر و سبزی‌های تازه مانند نعناع، ​​ریحان و شوید استفاده می‌کنند. ناگفته نماند که حیدری مزه‌ای تند دارد و اگر اهل غذاهای فلفل‌دار نیستید بهتر است به سراغ آن نروید. قیمت هر پرس حیدری در استانبول تقریبا ۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

 

کازان دیبی (Kazan Dibi)

کازان دیبی یکی از محبوب‌ترین غذاها ترکی در استانبول است که باید آن را در دسته دسرها قرار داد. آنچه این دسر را جذاب‌تر کرده داستانی است که پشت آن وجود دارد. به این صورت که گفته می‌شوداین دسر قرن‌ها پیش به اشتباه ایجاد شده است! سلطان عثمانی از سرآشپز خود خواسته بود برای او دسر درست کند. سرآشپز به اشتباه خامه و شکر را سوزاند. با کمال تعجب، سلطان از طعم آن چیز سوخته خوشش آمد و به یک دسر پر طرفدار تبدیل شد. قیمت هر پرس کازان دیبی در استانبول ۵۰ هزار تومان است.

 

صرف غذاهای ترکی مناسب هر ذائقه‌ در استانبول

 

هونکار بگندی (Hunkar Begendi)

هونکار بگندی یکی دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی می‌باشد که برای دوستداران گوشت لذت بخش است. این غذا شامل تکه‌های گوشت گوسفندی است که مزه‌دار شده و روی بادمجان قرار می‌گیرند و در نهایت نیز همراه با کره و پنیر پوره می‌شود. هونکار بگندی غذای مورد علاقه خانواده سلطنتی در دوران امپراتوری عثمانی بود. امروزه برای خوردن یک وعده هونکار بگندی باید حدود ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کنید.

 

ایسلاک برگر (Islak Burgers)

ایسلاک برگر که در زبان فارسی به معنای همبرگر خیس می‌باشد یک غذای متفاوت و اما دوست داشتنی است که توصیه می‌منیم در سفر به استانبول هرگز از خوردن آن غافل نشوید. این غذا در حقیقت برگرهای کبابی تهیه شده از گوشت هستند که بین نان‌های ترد قرار گرفته و سپس در سس گوجه‌فرنگی غلیظ خیسانده می‌شوند. چیزی که واقعاً طعم این همبرگرهای خوشمزه را افزایش می‌دهد و آنها را به یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکی تبدیل می‌کند، بخارپز شدن آن‌ها قبل از سرو است. ادعا می‌کنیم که در سفر به استانبول عاشق این غذای لذت‌بخش خواهید شد که تقریبا در تمام منوهای کافه‌ها و غرفه‌های غذای خیابانی وجود دارد. ایسلاک برگر غذاییارزان قیمت بوده و تنها با پرداخت ۳۰ الی ۴۰ هزار تومان می‌توانید مزه این غذای بی‌نظیر را تست کنید.

 

رستوران‌های غذای آمریکایی در استانبول

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱

نظرات کاربران