خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت اول)

جاذبه‌های گردشگری استانبول
خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی در استانبول (قسمت اول)

استانبول به عنوان یکی از زیباترین شهرهای دنیا خوشمزه‌ترین غذاها را نیز دارا می‌باشد. به طوری که در سفر با تور استانبول به هیچ وجه نمی‌توانید جلو شکم خود را گرفته و به رژیم غذایی خود پایبند باشید. در منو غذایی ترکیه لیستی از غذاهای عثمانی جلب توجه می‌کنند. غذاهای اصلی، دسرها، پیش‌غذاها و انواع سوپ‌ها چیزهایی هستند که پیشنهاد می‌کنیم تا جایی که می‌توانید تجربه خوردن آن‌ها را در این سفر داشته باشید. تنوع غذایی در ترکیه و رستوران‌های لوکس و خیابانی در استانبول به قدری زیاد هستند که مطمئنا در انتخاب و سفارش آن‌ها دچار سردرگمی خواهید شد. برای اینکه بتوانید در ترکیه انتخابی مناسب و متناسب با علاقه خود داشته باشید در این مقاله همراه ما باشید تا با خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی که فرصت خوردن آن را در استانبول خواهید داشت، بیشتر آشنا شوید.

 

مانتی (Mantı)

مانتی یعنی کوفته گوشت گاو یا بره آب پز یا سرخ شده همراه با طیف وسیعی از ادویه‌ها که در رتبه اول غذاهای ترکی در استانبول برای میل کردن گردشگران قرار دارد. اغلب توریست‌های غربی مانتی را نسخه ترکی غذاهای ایتالیایی می‌دانند که قطعا برای ذائقه شما خوشایند خواهد بود. این یک غذای سنتی ترکی است که در هر خانواده‌ای با عشق درست می‌شود. چاشنی مانتی که توصیه می‌کنیم حتما به همراه آن میل کنید ماست یا کره است. قیمت هر پرس مانتی در استانبول تقریبا ۱۸۰ هزار تومان است.

 

معرفی زیباترین کاخ‌های استانبول

کوفته (Köfte)

کوفته از دیگر غذاهای معروف و محبوب ترک‌ها است که تقریبا در تمامی رستوران‌های استانبول می‌توانید پیدا کنید و کوفته ترکی، گلوله‌هایی هستند که از گوشت چرخ کرده یا بره کمی طبخ می‌شوند. این غذای گوشتی اغلب به صورت ساندویچی همراه با سالاد و نان پیتا فروخته می‌شود. البته کوفته مخصوص گیاهخواران نیز در رستوران‌های استانبول وجود دارد. به این صورت که با نخود و سبزیجات تهیه می‌شود. کوفته بخش مهمی از منو غذایی ترک‌ها بوده و به همین دلیل آن را در هر غذافروشی خیابانی و رستورانی پیدا خواهید کرد. قیمت یک ساندویچ کوفته در استانبول تقریبا ۱۰۰ هزار تومان است.

لاهماجون (Lahmacun)

اگر بخواهیم لاهماجون را در یک جمله توصیف کنیم می‌توانید به آن عنوان پیتزا به سبک ترکی را بدهیم. به طوری که این غذا بر پایه خمیری صاف و ترد مانند پیتزا است که بر روی آن گوشت چرخ کرده، سالاد و آب لیمو قرار می‌دهند. سپس آن را لقمه کرده و میل می‌کنند. این غذای خیابانی ترکی نه تنها در استانبول بلکه در کل ترکیه به آسانی قابل سفارش و میل کردن است. چاشنی‌های اصلی لاهماجون جعفری، پیاز و مقداری لیمو ترش است. در سفارش لاهماجون به ازای هر یک نفر باید مبلغ تقریبی ۱۵۰ هزار تومان را پرداخت کنید.

 

آشنایی با معروف‌ترین مسجدهای استانبول

منامن (Menemen)

منامن در حقیقت نامی است که بر روی املت ترکی گذاشته شده و غذایی ارزان قیمت به عنوان صبحانه یا میان وعده در تور استانبول برای شما خواهد بود. توجه داشته باشید که منامن کمتر در منوی رستوران‌ها دیده می‌شود و شما برای خوردن آن باید به کافه‌ها یا قهوه‌خانه‌هایی بروید که منو صبحانه به مشتریان خود ارائه می‌دهند. ترکیبات این املت خوشمزه در اصل تخم مرغ همزده است که به آرامی با پیاز، فلفل، پاپریکا و پونه کوهی پخته می‌شوند. به عنوان چاشنی نیز خوردن آن را با نان تازه و مقداری زیتون ترکی فراموش نکنید. هر پرس منامن در استانبول تقریبا ۵۰ هزار تومان است.

شیش کباب (Şiş Kebab)

مورد بعدی از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکی که در استانبول خوردن آن پیشنهاد می‌شود، شیش کباب است. به طوری که ترک‌ها ادعا دارند کباب ریشه ترکی دارد. برای این منظور گوشت‌ها را که ترجیحا گوشت بره می‌باشد سیخ کشیده و به آرامی بر روی ذغال کباب می‌کنند. ترکیه کشوری است که با کباب‌های خوشمزه‌اش در دنیای غرب معروف شده است. بنابراین، اگر می‌خواهید غذای سنتی ترکیه را میل کنید، از خوردن شیش کباب غافل نشوید. ترک‌ها معمولا شیش کباب را به همراه ماست سرو می‌کنند. هزینه هر پرس شیش کباب در رستوران‌های استانبول ۱۳۰ هزار تومان است.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

دونر کباب (Döner Kebab)

دونر کباب از جمله غذاهای قدیمی و سنتی ترکیه است که امروزه آوازه آن به ایران نیز رسیده است. پس میل کردن دونر کباب را حتما باید در لیست الویت‌های خود در استانبول قرار دهید. دونر کباب که در کشور ما با نام کباب ترکی نیز شناخته می‌شود معمولا به صورت ساندویچ سرو می‌شود. کباب‌ها نیز عموما از گوشت مرغ، بره یا گوشت گاو آهسته پخته شده با سبزیجات و ادویه‌جات است. علاوه بر مزه خوشمزه آنچه دونر کباب را متمایز از دیگر کباب‌ها کرده طرز طبخ آن است. به این صورت که گوشت‌ها بر روی میله‌ای عمودی پخته می‌شوند و آشپز لایه‌های بیرونی کباب را مرحله به مرحله با چاقو بریده و از بدنه اصلی جدا می کند. گردشگران تور ترکیه این غذا را فست فود ترکی نیز می‌نامند. در حین گشت و گذار در خیابان‌های استانبول شاهد توریست‌هایی خواهید بود که به تماشای طرز پخت دونر مشغول هستند. قیمت هر ساندویچ دونر تقریبا ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان است.

اسکندر کباب (İskender Kebab)

بی انصافی است که اگر اسکندر کباب را از لیست بهترین غذاهای ترکی که در استانبول فرصت مزه کردن آن را خواهید داشت، حذف کنیم. اسکندر کباب نوارهای بلند گوشت بره است که در سس گوجه فرنگی پخته شده و روی برنج و نان پیتا با ماست سرو می‌شود. همچنین این کباب را می‌توانید با نام اسکندر افندی به معنای استاد اسکندر نیز در استانبول پیدا کنید. این غذای لذیذ از گوشت دونر جدا شده با سس گوجه فرنگی تند و کره ذوب شده طعم‌دار می‌شود. برای خوردن اسکندر کباب خوشمزه باید هزینه‌ای در حدود ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنید.

 

معروف‌ترین جمعه بازارهای استانبول

چوربا (Corba)

چوربا یا همان سوپ ترکی یک غذای ساده و کم کالری اما خوشمزه است که از عدس قرمز و گوجه فرنگی تشکیل می‌شود. ترک‌ها به غیر از کباب علاقه شدیدی به سوپ دارند. بنابراین، زمانی که در تعطیلات خود در استانبول هستید، باید یک بار هم که شده باشد خوردن سوپ را امتحان کنید. به خصوص اگر در روزهای سرد سال قصد سفر به استانبول را دارید یک کاسه چوربا شما را گرم خواهد کرد.

کوزو تندیر (Kuzu Tandir)

کوزو در زبان ترکی به معنای بره و تندیر به معنای تنور است. پس اگر عاشق گوشت هستید توصیه می‌کنیم فرصت خوردن کوزو تندیر را در تور استانبول هرگز از دست ندهید. کوزو تندیر از جمله قدیمی‌ترین غذاهای ترکی است که امروزه آوازه آن به غیر از ترکیه به هند، پاکستان، قفقاز، یونان و افغانستان نیز رسیده است. کوزو تندیر جز غذاهای به نسبت گران بوده و برای خوردن آن باید حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

 

معرفی برترین رستوران‌های استانبول

پیده (Pide)

یکی از معروف‌ترین غذاهای ترکی که می‌توان به راحتی در هر جای ترکیه پیدا کرد، پیده است. این غذا به قدری زیبا است که قبل از تست کردن مزه آن شیفته ظاهر زیبایش خواهید شد. این غذا از خمیر خوب ورز داده شده درست شده است که معمولا درون آن را با گوشت پر می‌کنند. اگر به خوردن غذاهای خمیری علاقه دارید ترکیه و به خصوص رستوران‌های استانبول یکی از بهترین مکان‌ها برای لذت بردن از طعم بی‌نظیر آن‌ها است. در این میان نیز پیده به عنوان یکی از بهترین غذاهای خمیری شهرت بالایی در بین گردشگران و بومیان ترکیه دارد.

چی کوفته (Çiğ Köfte)

از جمله غذاهای جالب و متفاوتی که در استانبول می‌توانید پیدا کنید، چی کوفته است. ترجمه این غذا در زبان فارسی کوفته خام است. چرا که در طبخ این غذا به جای حرارت اجاق گاز از تندی فلفل استفاده می‌کنند. به این صورت که گوشت قرمز را ساعت‌ها با فلفل تند ورز می‌دهند تا گوشت با تندی فلفل پخته شود. برای مزه دار کردن گوشت نیز از بادمجان، نخود، گوشت یا تکه‌های جگر همراه با آویشن، فلفل، زیره دارچین و بادام نیز استفاده می‌شود. سپس آن را به شکل لقمه‌هایی درآورده و لای برگ کاهو سرو می‌کنند. پس در میان غذاهای دیگر حتما یک بار هم که شده باشد چی کوفته را در رستوران‌های استانبول پیدا کرده و از مزه کردن آن غافل نشوید.

 

۴ پارک ماجراجویی جذاب در استانبول

پیلاو (Pilav)

به برنج‌ ترکی که معمولا به حالت کته با کره طبخ می‌شود، پیلاو می‌گویند. پس پیلاو همان کته ما ایرانی‌ها است که توصیه می‌کنیم از خوردن یک پرس پیلاو به همراه یکی از انواع کباب‌های ترکی غافل نشوید. به خصوص اگر گیاه‌خوار هستید پیلاو می‌تواند انتخابی بسیار مناسب در منو غذایی غذاهای ترکیه در سفر شما به استانبول باشد. قیمت هر پرس پیلاو در رستوران‌های ترکیه از حدود ۱۰۰ هزار تومان شروع می‌شود.

یاپراک سارما (Yaprak Sarma)

دلمه برگ مو که در زبان ترکی یاپراک سارما نامیده می‌شود یک میان وعده سالم و بی‌نظیر در ترکیه است. این غذای پرزحمت یکی از اصیل‌ترین غذاهای ترکی بوده که مردم کشور ترکیه معمولا در اغلب مهمانی‌های خود این غذا را به منظور احترام گذاشتن به مهمان خود سرو می‌کنند. برای طعم‌دار کردن محتویات درون دلمه از انواع ادویجات و سبزی‌های معطر استفاده می‌کنند. چاشنی این غذا نیز ورق‌های لیمو ترش است. این غذا متعلق به امپراتوری عثمانی است و امروزه شهرت آن از خاورمیانه تا جنوب شرق اروپا کشیده شده است.

 

برترین مراکز خرید استانبول (بخش اول)

دلمه (Dolma)

 دلمه در منو غذایی ترک‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. بنابراین اگر به غذاهای سبزیجات علاقه دارید توصیه می‌کنیم حتما خوردن دلمه‌های ترکیه را در لیست منو غذایی خود قرار دهید. معمولا دلمه‌های ترکی از بادمجان، فلفل دلمه، گوجه فرنگی یا کدو سبز استفاده می‌شود. درون آن را نیز معمولا برنج، پیاز، لپه و سبزیجات معطر پر می‌کنند. این غذای لذیذ گیاهی یک میان وعده بی‌نظیر است که به قرن هفدهم در کاخ توپکاپی عثمانی تعلق دارد.

۲۲ فروردین ۱۴۰۱

نظرات کاربران