گشت و گذار در خانه موزه فارابی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گشت و گذار در خانه موزه فارابی استانبول

استانبول یکی از معروف‌ترین و زیباترین شهرهای گردشگری ترکیه به حساب می‌آید که سالانه هزاران مسافر را به خودش می‌کشاند و با بهترین امکانات از آنها میزبانی می‌کند. شهری پر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی. شهری که دو قاره آسیا و اروپا را در خود جای داده است و همین امر سبب شده است سفر به آن دو بافت معماری و فرهنگی متفاوت و جذاب را در معرض دید شما قرار دهد. شهری رمانتیک که یکی از بهترین نقاط دنیا برای سفرهای عاشقانه به حساب می‌آید. شهری که هم می‌شود ارزان به آن سفر کرد و هم گران. شهری پر از موزه و پارک، پر از کاخ و بناهای باشکوه، پر از رستوران و کافه. شهری که در آن می‌شود هم تفریحات شبانه انجام داد و هم روزانه. در سفرتان با تور استانبول اگر به دنبال یکی از جاذبه‌های جدید آن هستید همراه ما باشید تا خانه موزه فارابی این شهر را خدمتتان معرفی کنیم.


افتتاح خانه موزه فارابی در استانبول

هزار و صد و پنجاهمین سالگرد تولد فارابی، فیلسوف بزرگ ایرانی در سال ۲۰۲۰، علمای جهان اسلام را بر آن داشت تا برای پاسداشت این حکیم بزرگ و تبیین جایگاهش در جهان علم و فلسفه خانه موزه‌ای برای او تاسیس کنند. خانه موزه‌ای در شهر استانبول و با همکاری شهرداری این شهر و دانشگاه ملی قزاقستان. خانه موزه‌ای که به نوعی بیانگر اندیشه‌ها و دستاوردهای اندیشه‌ای فارابی در جهان امروزی است. خانه موزه‌ای که تعداد زیادی از فلاسفه و دانشمندان جهان را به خودش می‌کشاند. خانه موزه‌ای که بخش‌های مختلفی دارد و یکی از جاذبه‌های جدید و پرطرفدار استانبول به حساب می‌آید. خانه موزه‌ای که گالیم موتانوف رئیس دانشگاه ملی قزاقستان در افتتاح آن گفته است: تأسیس یک خانه موزه‌ی مستقل برای فارابی در ترکیه نقطه عطف مهمی در بیشتر شناساندن گنجینه‌ی فرهنگی ترکی و قزاقی محسوب می‌شود که نقش ارزشمندی در تاریخ تمدن بشری ایفا کرده است. در سفرتان به استانبول اگر فلسفه و اندیشیدن برایتان جدی است پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از این خانه موزه وقت بگذارید. همچنین اگر آشنایی چندانی با فارابی نیز ندارید و می‌خواهید یک دانشمند ایرانی را بیشتر و بهتر بشناسید به این موزه بروید و در آن گشت و گذار کنید.

 

معرفی موزه هنرهای مدرن استانبول

خانه موزه فارابی در استانبول


حکیم ابونصر فارابی

ابونصر محمد بن محمد بن طارخان بن اوزلوغ فارابی در سال ۸۷۲ میلادی در خراسان بزرگ به دنیا آمده است و در سال ۹۵۰ در ۷۸ سالگی در شهر دمشق دیده از جهان بسته است. دانشمندی که تفکرات افلاطون و ارسطو را با الهیات توحیدی هماهنگ کرده است و در فلسفه اسلامی نیز از جمله اندیشمندان مشایی محسوب می‌شود. او امروزه در جهان علم و فلسفه جایگاه ویژه‌ای به واسطه نگاشتن شرح‌های ارزشمندی بر آثار ارسطو دارد. او آثاری نظیر «الجمع بین الرایین»، «اغراض ما بعدالطبیعه ارسطو»، «فصول الحکم» و «احصاءالعلوم» را از خود به یادگار گذاشته است که در قرون وسطی این آثار و چندین اثر دیگر او به زبان لاتین برگردانده شده‌اند. فارابی در علم، فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی، پزشکی، ریاضیات و موسیقی تخصص داشته است اما بیشترین آثار او در زمینه‌های فلسفه، منطق، جامعه‌شناسی و همچنین دانشنامه‌نویسی است. پدر و مادر فارابی از سغدیان ایرانی زبان بوده‌اند و فارابی بیشتر عمر خود را در بغداد، دارالخلافه حکومت عباسیان گذرانده است. در تاریخ علم و فلسفه از او با نام معلم ثانی، یعنی معلمی پس از ارسطو که معلم اول است یاد می‌کنند.

 

گردش در قسمت اروپایی استانبول (قسمت اول)

 خانه موزه فارابی در استانبول


بخش‌های مختلف خانه موزه فارابی در استانبول

حکیم ابونصر فارابی را پلی میان اندیشه شرق و غرب می‌دانند. او که در طبقه‌بندی و نظام‌مندی علوم مختلف تلاش‌های زیادی کرده است جایگاه والایی در تاریخ علم دارد. میراث فکری به جا مانده از او شامل حوزه‌های مختلف از جمله ریاضیات، فلسفه، شیمی، زیست‌شناسی، ستاره‌شناسی، پزشکی، منطق، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، قانون و اخلاق می‌شود. با رفتن به این موزه می‌توانید به دیدن نسخه‌های خطی پژوهش‌های او بروید و درحالیکه با زندگی فارابی و حوادثی که بر او گذشته است نیز آشنا می‌شوید، در اندیشه‌های او غوطه بخورید و به کشفی جدید از تاریخ اندیشه شرق برسید. به طور کلی در این موزه، مجسمه، آثار تاریخی، آثار فارابی که نقشی اساسی در بسیاری از حوزه‌های دانش بشری داشته‌اند و همچنین کتاب‌هایی که درباره او به نگارش درآمده‌اند به نمایش گذاشته شده است.

 

نقاشی‌های خیابانی در شهر پر هیاهوی استانبول

خانه موزه فارابی در استانبول


بازدید از خانه موزه فارابی

در سفرتان با تور استانبول به صورت خانوادگی یا انفرادی به شما توصیه می‌کنیم اگر به یک بازدید علمی علاقه‌مند هستید به این خانه موزه تشریف ببرید و از آن دیدن کنید.

۲۸ آبان ۱۳۹۸

نظرات کاربران