نقاشی‌های خیابانی در شهر پر هیاهوی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
نقاشی‌های خیابانی در شهر پر هیاهوی استانبول

استانبول متشکل از فرهنگ‌های گوناگون است. این تنوع فرهنگی را می‌توانید در محله‌های مختلف استانبول به وضوح ببینید. از خانه‌های رنگی محله‌های فاتح، بالات و فنر که جزو تاریخی‌ترین مناطق این شهر هستند تا دیوارهای رنگ شده در سطح شهر. هنگامی که با تور استانبول به این شهر رنگارنگ و زیبا سفر می‌کنید، فراموش نکنید تا در محله‌های مختلف آن پیاده‌روی کنید و معماری و فرهنگ بازمانده از یونانی‌ها، یهودی‌ها و دیگر اقشاری که از قدیم در استانبول زندگی می‌کردند را ببینید.

امروزه هنرمندان به غیر از نمایش زیبایی، سعی در مفهوم دادن به اشکال و رنگ‌هایی هستند که می‌توانید در تمام سطح شهر ببینید. بیشتر آنها موضوعاتی اجتماعی را بیان می‌کنند. گاهی شما می‌توانید در خیابان‌های توریستی مانند خیابان استقلال، نقاشی و موسیقی خیابانی را در کنار هم ببیند. دیوارهای رنگ شده‌ای که پس زمینه افراد و گروه‌های خلاقی هستند که موسیقی خیابانی اجرا می‌کنند.
همچنین هنرمندان خیابانی معمولا تاریخ استانبول را در سبک‌های مدرن و از دیدگاه‌های متفاوت بر روی دیوارها و ساختمان نقاشی می‌کنند، آثاری که نشان دهنده گذشته استانبول و میراث مجسمه سازی و هنر آن است. در منطقه کاراکوی، در کنار برج گالاتا نقاشی خیابانی معروفی در استانبول خواهید دید که جلوه‌ای تماشایی دارد. در بخش جنوب شرقی شهر، در کنار رود بسفر که پر از کافه‌های بسیار است نیز می‌توانید نقاشی‌های زیادی ببینید.

 

خانه‌های رنگی محله‌های بالات و فنر

مناطق بالات Balat و فنر Fener از معروف‌ترین محله‌های قدیمی استانبول هستند که به خاطر رنگ‌آمیزی جذاب و زیبای ساختمان‌ها در شهر معروفیتی خاص دارند. همچنین بافت سنتی خود را حفظ کرده و با تنوع فرهنگی زیاد از دوران یهودی نشینان و یونانی‌های ساکن در منطقه، جو متفاوتی برای گشت گذار شما خواهد داشت.

 

محله‌های بالات و فنر

 

پلکان رنگی استانبول

یکی از مهندسین خلاق ترکیه به نام Hüseyin Çetinel ، ۲۰۰ پله را در مسیر یکی از محله‌های استانبول در مدت ۴ روز رنگ آمیزی کرد و حال و هوای زیبا و رنگی به این مسیر بخشید. طوری که هم اکنون این مسیر پلکانی یکی از جاذبه‌های گردشگری محبوب استانبول به شمار می‌آید.

 

پلکان رنگی استانبول

 

نقاشی‌های خیابان استقلال

خیابان استقلال یکی از پر گردشگرترین و معروفترین خیابان‌های استانبول است که در گشت و گذار از ابتدا تا انتهای آن می‌توانید رد پای هنرمندان و نقاش‌ها را تماشا کنید. ساختمان‌های مناطق Nur-i Ziya و Eski Cicekci پر از نقاشی‌های خیابانی آزاد است. این طرح‌ها با رنگ‌ها و کنتراست زیاد به خیابان استقلال جذابیتی منحصر به فرد بخشیده‌اند که در کنار آن گوش دادن به موسیقی‌های گروه‌های آزاد نیز در حال و هوای شلوغ و توریستی این خیابان لذت بخش خواهد بود. اگر وقت آزاد دارید می‌توانید از یکی از مغازه‌های همین خیابان، یک بستنی خوشمزه سنتی ترکیه را که با حرکات خاص و دیدنی آن را به شما می‌فروشد، را خریده و قدم‌زنان در مسیر این خیابان طویل از نقاشی‌ها و موسیقی لذت برده و خاطره‌ای در ذهن خود ثبت کنید.

 

۸ رستوران جذاب و شیک در خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال

 

نقاشی خیابانی در منطقه Tünel

چند متر پایین‌تر از خیابان استقلال منطقه‌ای به اسم تونل Tünel وجود دارد که شما با پیاده‌روی از این خیابان می‌توانید به آن برسید. در این منطقه تمام سایه‌بان‌های مغازه‌ها و فروشگاه‌ها نقاشی شده‌اند. قدم به تونل که بگذرید از رنگ‌آمیزی زیبای آنجا هیجان‌زده خواهید شد. نقاشی‌های زیبایی که توسط نقاشان آزاد با مضامین مختلف در همه جای منطقه دیده می‌شود. اگر از طرفداران نقاشی‌های خیابانی و علاقه‌مند به دیوارنگاره باشید، حتما از دیدن تنوع طرح، رنگ و زیبایی و هنر منطقه تونل به وجد خواهید آمد.

علاوه بر همه اینها منطقه کاراکوی نیز مملو از دیواره نگاره‌های نقاشان ترک و دیگر هنرمندان خارجی است. با قدم زدن و تماشای هنر خیابانی در این منطقه می‌توانید به راحتی به بخش آسیایی استانبول برسید و از جاذبه‌های گردشگری آن بخش از شهر نیز دیدن کنید.

 

کاراکوی

 

یک هنرمند ترکی می گوید: چند فرهنگی بخشی از سرشت جامعه استانبول شده است. علی رغم وضعیت فعلی سیاسی در استانبول، ما به عنوان هنرمند تصمیم می‌گیریم که همیشه غیر سیاسی باشیم. اکثرا هنرمندان چیزی را ایجاد می‌کنند تا با آن صلح را تبلیغ کنند و جنگ را بد بدانند ضمن اینکه هیچ جهت گیری سیاسی هم نداشته باشند.

۳۰ مهر ۱۳۹۸

نظرات کاربران