گشت و گذار در منطقه آرناووتکوی استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گشت و گذار در منطقه آرناووتکوی استانبول

آرناووتکوی در استانبول، منطقه‌ای عمدتا مسکونی و تاریخی در کنار تنگه بسفر بوده که سرشار از عمارت‌های قدیمی عثمانی و رستوران‌های غذای دریایی است. اینجا منطقه‌ای کوچک و آرام است و به غیر از معماری، جاذبه‌های گردشگری چندانی در آن وجود ندارد. اما همین معماری، ویژگی است که آن را در تور استانبول بسیار دوست داشتنی و پرطرفدار کرده است. بنابراین قدم زدن، بهترین راه برای کشف این محدوده به شمار می‌آید.

هر کوچه پس کوچه آرناووتکوی، گنجینه‌هایی پنهان در دل خود دارد، خواه یک کافه عالی، یک راه پله رنگارنگ، یک منظره خیره کننده، یا چیزی به سادگی یک صندوق پست عجیب، باغچه یا دوچرخه تکیه داده شده به دیوار.

 

درباره منطقه آرناووتکوی استانبول

آرناووتکوی در منحنی بسیار زیبای بسفر در بشیکتاش استانبول، در انتهای سمت اروپایی استانبول قرار دارد. این منطقه تقریبا ۳۵ کیلومتر از مجیدیه کوی و ۳۰ کیلومتر از منطقه امینونو فاصله دارد و همچنین توسط نواحی ایوب، اسنیورت، بویوک چکمجه و چاتالجا احاطه شده است.

بعلاوه منطقه آرناووتکوی استانبول، دارای یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی است که در حدود ۲۲ کیلومتر در کنار دریای سیاه امتداد یافته و ممکن است فکر کنید که تعداد زیادی سواحل در اینجا وجود دارند، اما هیچ سواحلی در اینجا وجود ندارد!

در ضمن اینجا یکی از زیباترین و نادیده گرفته شده‌ترین محله‌های استانبول است و تنها دارای چند ده خیابان مارپیچ و سربالایی دارد. در عین حال آرناووتکوی که یک دیگ ذوب میراث ترکی، یونانی، یهودی و ارمنی محسوب می‌شود، به‌خاطر عمارت‌های دوران عثمانی که از چوب ساخته شده‌اند و با تزئینات هنر نو تزئین گشته‌اند نیز شهرت دارد.

اگر در سفر با تور استانبول به دنبال فرار از غوغای امینونو و بالات و کاوش در بخش کاملا متمایز و تقریبا عاری از توریست هستید، پیشنهاد می‌کنیم یک بعد از ظهر به این محله بیایید که هنوز از فضایی روستایی و ساده برخوردار است و گشت و گذاری آرامش بخش را در آرناووتکوی استانبول تجربه کنید.

تاریخ آرناووتکوی استانبول

نام آرناووتکوی در زبان ترکی، به معنای روستای آلبانیایی است. در سال ۱۴۶۸، سلطان محمد دوم (که مبارزات متعددی را علیه آلبانیایی‌ها و رهبر نظامی آنها، اسکندربیگ رهبری کرد)، صنعتگرانی از آلبانی را برای آسفالت کردن خیابان‌های قسطنطنیه به خدمت گرفت و این امر، منجر به مهاجرت خانواده‌های آلبانیایی گردید. آنها در خط ساحلی بسفر، بین اورتاکوی و ببک مستقر شدند و به جامعه تاریخی یونانی این منطقه پیوستند. و بنابراین آرناووتکوی، به محله آلبانیایی‌ها نیز شهرت یافت.

در آن زمان، آرناووتکوی بسیار چندفرهنگی و جهانی بود و خانواده‌های یهودی و ارمنی نیز در آن حضور داشتند. یک مسجد، یک کنیسه و یک کلیسا که همگی شانه به شانه ایستاده‌اند، کثرت گرایی منطقه را تایید می‌کنند.

 

بهترین هتل‌‌های سلطان احمد در استانبول

این منطقه با دامنه‌های تپه با تاکستان ها، باغ‌ها و مزارع توت فرنگی پوشیده شده بود و توت فرنگی‌های کوچک و شیرین معروف عثمانی، امروزه هنوز هم در اینجا کشت می‌شوند. اما چیزی که آرناووتکوی را از سایر نقاط استانبول متمایز می‌کند، اقامتگاه‌های باشکوهی است که در کنار آب قد علم کرده‌اند. خانه‌های بلند و باریک با پنجره‌های گلدار، کرکره‌ها و بالکن‌ها که همگی از چوب ساخته شده‌اند و با طیفی از از رنگ‌های هلویی، یاسی و کرم رنگ آمیزی شده‌اند.

این خانه‌ها به سبک اواخر دوران عثمانی بوده، اما در واقع متعلق به خانواده‌های یونانی هستند. در دهه ۱۹۷۰، تقریبا همه افراد با ریشه یونانی یا آلبانیایی از آرناووتکوی مهاجرت کردند و خانه‌های بسیار زیبای خود را پشت سر گذاشتند. بنابراین اکثریت خانه‌ها مصادره یا متروکه شدند.

در سال ۱۸۶۳، کالج رابرت، قدیمی‌ترین مدرسه آمریکایی خارج از ایالات متحده، در استانبول و در آرناووتکوی تاسیس شد. در نهایت آخرین چیزی که آرناووتکوی به آن شهرت دارد، ماهی است. قایق‌های کوچک و ماهیگیران، در بخش کوچکی از کنار دریا در این محله تردد می‌کنند و غنیمت خود را به رستوران‌های غذاهای دریایی بسیاری که در کنار کانال آب قرار دارند می‌فروشند.

چگونه به آرناووتکوی استانبول برویم؟

 فرودگاه استانبول، اولین فرودگاه بین المللی است که اساسا به استانبول ترکیه خدمات رسانی می‌کند و در منطقه آرناووتکوی واقع شده است. این فرودگاه، بعنوان یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه‌های کشور شناخته می‌شود.

از طرفی آرناووتکوی، یک ترمینال کشتیرانی با عنوان Arnavutkoy Iskelesi دارد، اما خدمات قایق به ندرت در این منطقه انجام می‌شود.

راه راحت‌تر برای رسیدن به آرناووتکوی، استفاده از اتوبوس‌های بشیکتاش است. چندین مسیر اتوبوس شهری، از موزه نیروی دریایی به سمت ساحل حرکت می‌کنند و درست در مقابل میدان آرناووتکوی توقف می‌نمایند. این سفر، حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، اما توجه داشته باشید که این جاده در ساعات اوج ترافیک بسیار شلوغ است و ممکن است سفرتان یک ساعت یا بیشتر طول بکشد.

در ادامه، سری می‌زنیم به برخی از جاذبه‌های گردشگری منطقه آرناووتکوی.

 

 

۱۴ رستوران برتر بین‌المللی در استانبول

قدم زدن در کنار تنگه بسفر آرناووتکوی استانبول

هنگامی که در آرناووتکوی به سر می‌برید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید در طول روز انجام دهید این است که به سادگی در تفرجگاه کنار بسفر قدم بزنید. می‌توانید این گشت و گذار را از ببک شروع کنید (مخصوصا از آنجایی که یک ایستگاه مترو در مجاورت آن وجود دارد) و تمام راه را تا آرناووتکوی پیاده روی کنید و در تمام مدت از تماشای منظره تنگه بسفر لذت ببرید.

عمارت‌های دوره عثمانی در آرناووتکوی استانبول

ده‌ها یا بیشتر از بهترین خانه‌های استانبول را می‌توان در اسکله آرناووتکوی یافت که توسط یک کانال آب، از گردشگاه و جاده اصلی جدا شده‌اند. هر کدام از این خانه‌ها، لنگر و قایق مخصوص به خود را دارند. آنها که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده‌اند، تلفیقی از معماری و طراحی عثمانی، یونانی و اروپایی را ارائه می‌دهند. بعلاوه چشمگیرترین ویژگی آن‌ها، فرت‌بندی تزئینی است و به نظر می‌رسد هر خانه کاملا سفارشی طراحی شده است.

اما پس از اسکله، تقریبا هر خیابان در آرناووتکوی، خانه‌های چوبی چشم‌نوازی و مشابهی را در خود جای داده است: از خانه‌های کنج زرد خردلی با سقف بلند گرفته تا خانه‌های ردیفی ساده‌تر که کنار هم قرار گرفته‌اند و با رنگ‌های ملایم سفید رنگ آمیزی شده‌اند.

آرناووتکوی به اندازه کافی کوچک است که بتوانید تک تک عمارت‌های عثمانی را در عرض چند ساعت از نظر بگذرانید. در ضمن برخی از خیابان‌های بالاتر، به پلکانی تبدیل می‌شوند که مناظری زیبا از تنگه را به مخاطبان ارائه می‌دهند و برخی دیگر بن‌بست‌هایی هستند که تنها به درب عمارت‌ها منتهی می‌شوند.

 

مهم‌ترین قلعه‌ها، برج‌ها و دژ‌های تاریخی استانبول

میدان آرناووتکوی در استانبول

درست روبروی اسکله کشتی‌ها، میدان کوچکی را خواهید یافت که مجسمه برنزی آتاتورک در آن به چشم می‌خورد. همانطور که پیش می‌روید، مجسمه های بیشتری از پدر بنیانگذار ترکیه مدرن را خواهید دید که در گوشه و کنار آرناووتکوی پراکنده شده‌اند. چندین کافه نیز در فضای باز، در پارک حلقه زده‌اند.

در شرق میدان، کلیسای ارتدکس یونانی Taksiarkis قرار دارد که دارای ردپای تاریخی عظیم است و نباید از آن غافل شوید. این کلیسای کوچک طلایی که در سال ۱۸۹۹ از گچ و سنگ تراشیده ساخته شده، هنوز یک عبادتگاه فعال است و هر یکشنبه، مراسم عبادی در آن برگزار می‌شود.

چند بلوک دورتر از میدان، نزدیک‌تر به اسکله، مسجد Arnavutkoy Tevfikiye به چشم می‌خورد که در سال ۱۸۳۲ ساخته شد و اخیرا بازسازی گشته است. این مسجد، دارای یک تراس مرتفع با مناظر عالی از بسفر است.

در نهایت، خیلی مهم نیست که این گشت و گذار شما را به کجا می‌برد. یادتان باشد که تماشای غروب خورشید را در اسکله از دست ندهید.

شکم گردی در آرناووتکوی استانبول

آرناووتکوی که به‌خاطر عمارت‌های زیبای کنار تنگه بسفر و رستوران‌های غذای دریایی فراوانش شناخته می‌شود، منطقه‌ای کلاسیک در استانبول است که افراد ثروتمند در آن زندگی می‌کنند. در آخر هفته‌ها، این منطقه به یکی از مکان‌های تفریحی شبانه شهر بدل می‌شود و طیف وسیعی از مردمان محلی را در غذاکده‌های رنگارنگش خواهید یافت که تا پاسی از شب به خوشگذرانی مشغولند. برخی از این غذاکده‌های پرطرفدار عبارتند از:

 

زیباترین پارک‌های استانبول در تمامی فصل‌ها

  • رستوران ANY

اینجا یکی از محبوب‌ترین کافه رستوران‌های مورد علاقه مردمان محلی بوده و با پنجره‌های رنگارنگ شیشه‌ای و معماری عثمانی که به زیبایی بازسازی شده، در دل منطقه می‌درخشد. در تعطیلات آخر هفته، این مکان مملو از مشتریانی می‌شود که شب هنگام تا دیروقت به صرف انواع خوراکی‌های لذیذ از همبرگر گرفته تا ماهی گریل و مجموعه‌ای عالی از نوشیدنی‌های باکیفیت مشغولند.

  • بار رستوران Whisper

اینجا یکی دیگر از مقاصد محبوب برای تفریحات شبانه استانبول است که در طول روز بعنوان رستوران، یک فضای غذاخوری عالی با چشم اندازهایی جالب توجه از دریا را ارائه می‌دهد و شب هنگام بعد از 11 شب نیز بعنوان بار، مکانی برای دورهمی‌ها و تفریحات شبانه به شمار می‌آید. منوی متنوع این غذاکده، انواع گزینه‌های لذیذ، از سوپ صدف گرفته تا خوراک اردک را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

  • بار رستوران Hudson

این غذاکده با یک منوی ساده از غذاهای عالی و خلاقانه، به استقبال مشتریانش می‌آید. اینجا منوی ویژه ای دارد که هر ماه، دو بار تغییر می‌کند و بدین ترتیب هر کسی می‌تواند متناسب با سلیقه و ذائقه‌اش، خوراکی خوشمزه‌ای در اینجا پیدا کند. این مکان تا اواخر شب، پذیرای مهمانان بوده و ساعاتی مفرح را برایشان رقم می‌زند.

  • کافه Girandola Arnavutköy

این مکان، جلاتوی اصل ایتالیایی را سرو می‌کند و تا ساعات پایانی شب باز است. در اینجا، همیشه افراد بسیاری در صف منتظرند تا یک بستنی خوشمزه دریافت کنند.

  • رستوران Hide

این رستوران همراه با یک باغ پنهان، غذاها و قهوه‌های مخصوص و پرطرفداری را ارائه می‌دهد. این مکان را می‌توانید  در قسمت شرقی منطقه، نزدیک به مسجد پیدا کنید.

  • رستوران Yali

این غذاکده، جایگزینی صمیمی برای رستوران‌های بزرگ ماهی در اسکله است. این اغذیه فروشی است که همان چشم اندازهای بی بدیل را از دریا ارائه می‌دهد، در عین حال از فضای داخلی زیبا و منوی کاملی از غذاهای دریایی تازه برخوردار است. در نهایت برخی دیگر از محبوب‌ترین رستوران‌های غذای دریایی استانبول در این منطقه عبارتند از Takanik، Adem Baba، Revma و Arnavutköy Balıkçısı.

 

گشت و گذار در منطقه باشاک شهیر استانبول

خرید در آرناووتکوی استانبول

شاید آرناووتکوی مراکز خرید مجلل و متعددی نداشته باشد، اما چند فروشگاه عالی در اینجا وجود دارند که باید از آنها دیدن کنید  که ۲ فروشگاه از محبوب‌ترین آنها عبارتند از:

  • Çuval: یک طراح محلی است که کیف‌های کلاسیک بسیار زیبایی تولید می‌کند و یکی از نقاط برجسته خرید این منطقه به شمار می‌آید.
  • Palmhouse Living: یکی دیگر از فروشگاه‌های پرطرفداری است که اگر به دنبال دکوراسیون منزل خاص و باکیفیت هستید، توصیه می‌کنیم از آن غافل نشوید.

اقامت در نزدیکی منطقه آرناووتکوی استانبول

همانطور که پیشتر اشاره شد، آرناووتکوی سرشار از خانه‌های جذاب عثمانی است. اما برای پیداکردن هتلی مناسب، بهتر است به محله‌ها و مناطق نزدیک به آرناووتکوی سر بزنید که انواع اقامتگاه‌هایی متناسب با هر سطحی از بودجه و امکانات باشید. و اما گزینه‌های پیشنهادی ما عبارتند از:

 

در استانبول کجا اقامت کنیم؟

  • مقرون به صرفه:

در این رابطه اقامت در هاستل Le Banc توصیه می‌شود که در بی اغلو، در چند قدمی برج گالاتا و ایستگاه مترو شیشانه قرار دارد. این اقامتگاه دارای اتاق‌های دونفره خصوصی، خوابگاه مختلط و اتاق‌های مخصوص بانوان به صورت ۴ و ۱۰ تخته است. بعلاوه از تهویه مطبوع، سالن استراحت مشترک و تراس برخوردار است.

  • میان رده:

هتل 38Hotel در شیشلی، نزدیک به ایستگاه مترو عثمان‌بی، دارای اتاق‌ها و سوئیت‌های دو نفره جمع و جور و مرتب است. بعلاوه، از فضایی آرام و امکانات رفاهی کافی بهره مند است.

  • هتل بوتیک:

هتل بوتیک Empress Zoe زرق و برق دار که با آثار میراثی تزئین شده است، دارای حمام اختصاصی و تراس‌های خصوصی و سایر امکانات رفاهی است. بعلاوه به دلیل واقع شدن در منطقه فاتیح، تنها چند دقیقه با مسجد سلطان احمد فاصله دارد.

  • لوکس:

هتل Ecole St. Pierre در بی اوغلو، نزدیک برج گالاتا واقع شده و سوئیت‌های سطح بالا همراه با باغ و تراس خصوصی ارائه می‌دهد. این ساختمان، یک مدرسه قدیمی ایتالیایی بوده و دارای بقایای دیوارهای قرن سیزدهمی گالاتاست و فضایی تاریخی را به مخاطبانش هدیه می‌دهد.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

۱۸ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران