گشت و گذار در بازار ادویه استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
گشت و گذار در بازار ادویه استانبول

بازار ادویه در امینونو، در قلب شهر قدیمی تور استانبول واقع شده و یکی از مراکز حمل و نقل استانبول است و به همین دلیل در تمام طول روز مملو از جمعیت است. می‌توانید با کشتی از امینونو به مناطق محبوب مانند کادیکوی و اسکودار در سمت آسیایی استانبول بروید. علاوه بر این، می‌توانید با کشتی‌های توریول در ساحل امینونو یک سفر دریایی در بسفر داشته باشید. تورهای غذای خیابانی در استانبول در سال‌های اخیر بر روی امینونو و سیرکچی متمرکز شده‌اند. این مناطق که قدیمی‌ترین رستوران‌های محلی و دسرفروشی‌های شهر در آن قرار دارند، فضایی تاریخی و غذاهای سنتی را در کنار هم به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند. از آنجایی که بازار ادویه در وسط چنین منطقه پر جنب و جوشی قرار دارد، تجربیات محلی زیادی در مورد استانبول به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهد.

 

چگونه به بازار ادویه برویم؟

برای رفتن به بازار ادویه از سلطان احمد می توانید سوار تراموا شوید. تراموا T1 که از ایستگاه تراموا سلطان احمد حرکت می‌کند، از ایستگاه‌های گلخانه و سیرکچی می‌گذرد و به ایستگاه تراموا امینونو نزدیک بازار ادویه می‌رسد. برای رفتن به بازار ادویه از تکسیم، می‌توانید با استفاده از فونیکولار F1 از ایستگاه مترو در میدان تقسیم، به «کاباتاش» بروید. تراموا T1 که از ایستگاه تراموا کاباتاش حرکت می‌کند، در عرض ۱۰ دقیقه به ایستگاه تراموا امینونو نزدیک بازار ادویه می‌رسد. در واقع پیاده روی به سمت بازار ادویه از تکسیم و سلطان احمد لذت بیشتری دارد. با دنبال کردن تراموا از سلطان احمد می‌توانید بازار را به راحتی پیدا کنید. در مسیر تکسیم می‌توانید با عبور از پل گالاتا به بازار برسید. در سال‌های اخیر هتل‌های بزرگی در محله‌های قدیمی مانند لاللی، آکسارای و بیازیت افتتاح شده است. کسانی که در این منطقه اقامت دارند می‌توانند از طریق بازار بزرگ استانبول به بازار ادویه برسند. خیابان محمودپاشا را که بین دو بازار امتداد دارد، در نقشه منطقه می‌توانید مشاهده کنید.

در بازار ادویه چه چیزی بخریم؟

در یادداشت‌های مورخان غربی، این بازار به عنوان محلی که در آن انواع ادویه‌ها در بشکه‌های بزرگ به فروش می‌رسد، معرفی شده است. در طول دوره عثمانی بین قرن ۱۵ و ۲۰، فقط ادویه جات در اینجا فروخته می‌شد. امروزه بیشتر مغازه‌های بازار شبیه به هم هستند. در یک فروشگاه معمولی بازار ادویه می‌توانید شیرینی ترکی، برگ چای، انواع آجیل محلی، میوه‌های خشک، زعفران و البته ادویه بخرید. اگرچه بیشتر مغازه‌های این بازار غذا می‌فروشند، اما مغازه‌های سوغاتی مانند بازار بزرگ نیز وجود دارد. همچنین می‌توانید چندین فروشگاه جواهرات و کیف دستی پیدا کنید.

 

بهترین دسرهای استانبول را کجا بخوریم؟

مردم محلی از بازار ادویه خرید می کنند؟

در واقع پاسخ به این سوال تا حدی بله است. استانبولی‌های کنجکاو مجذوب مغازه‌های رنگارنگ می‌شوند و در حالی که هر گوشه از بازار را کشف می‌کنند، چیزی می‌خرند. با این حال به طور کلی بازار ادویه توریستی و گران قیمت به حساب می‌آید. از طرفی مغازه‌های سنتی در کوچه‌های اطراف بازار بسیار مورد توجه مردم محلی است. امینونو، منطقه‌ای که بازار در آن واقع شده است، مکانی است که می‌توانید ارزان‌ترین را در بین همه چیزهایی که در استانبول هست پیدا کنید. خیابان‌های اطراف بازار برای لوازم الکترونیکی، اقلام شیرینی، اقلام صبحانه و لباس ایده آل هستند. منطقه‌ای در استانبول وجود دارد که می‌توانید هر کالایی را ارزان خریداری کنید. از آنجایی که مردم محلی این را می‌دانند، برای برخی چیزها به شهر قدیمی و برای برخی دیگر به بی‌اوغلو (در اطراف تقسیم) می‌روند.

تاریخچه بازار ادویه

تاریخچه بازار ادویه استانبول به قرن هفدهم باز می‌گردد. این بازار در سال ۱۶۶۴ به عنوان بخشی از مجموعه مسجد جدید ساخته شده که در دوره عثمانی فقط ادویه در آن فروخته می‌شد. این بازار در محلی به بازار مصر معروف است. دلیل این امر این بود که در دوره عثمانی ادویه جات آسیایی از طریق کاروان‌ها به مصر می‌رسید. سپس ادویه‌جات از مصر با کشتی به استانبول آورده شد. راه‌های تجاری سنتی سال‌ها تحت کنترل امپراتوری عثمانی بود و از آنجایی که مصر نیز یک استان عثمانی بود، به عنوان یک نقطه توزیع عمل می‌کرد. ادویه‌هایی که به استانبول آورده می‌شد از طریق بازار ادویه در کل شهر توزیع می‌شد. به علاوه ادویه نیز مانند زمان امپراتوری بیزانس از بندر قسطنطنیه به اروپا صادر می‌شد.

 

بهترین نقاط عکاسی در استانبول

کارهایی که باید در اطراف بازار ادویه انجام دهید

نکته مثبت رفتن به بازار ادویه این که می‌توانید از جاهای دیدنی مختلفی مثل مساجد تاریخی دیدن کنید و کارهایی نظیر غذا خوردن در رستوران‌های هوکاپاشا، و پیاده روی از طریق پل گالاتا به طرف مقابل شاخ طلایی استانبول انجام دهید.

مسجد نو

مسجد جدید (با نام مستعار ینی کامی) درست در کنار بازار ادویه قرار دارد. زمانی که در دوره عثمانی مسجدی ساخته شد، در کنار آن بازاری ساخته شد که درآمد اجاره بازار صرف مرمت مسجد می‌شد. یکی از نشانه‌های میدان بزرگ در امینونو، مسجد جدید است. وقتی می‌گویید امینونو، برای استانبولی‌ها به معنی میدان روبروی مسجد و بازار و کبوترهای در حال پرواز است. آرا گولر عکاس معروف ترکیه‌ای عکس زیبایی دارد که دقیقا همان صحنه‌ای را که توصیف کردیم به تصویر می‌کشد. می‌توانید از موزه عکاسی آرا گولر در بومونتی در منطقه شیشلی دیدن کنید و ببینید که زندگی در استانبول در دهه ۵۰ و ۶۰ چگونه بود.

بازار محمودپاشا

پس از تجربه خرید در بازار ادویه، می‌توانید از بازارهای عمومی محلی اطراف آن نیز دیدن کنید. به عنوان مثال، بازار محمودپاشا که بین بازار ادویه و بازار بزرگ قرار دارد، نمونه بسیار خوبی برای این موضوع است. بازار محمودپاشا در جاده‌ای شیب‌دار قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید استانبول است. استانبولی‌ها معمولا برای خرید لباس‌های ارزان به اینجا می‌آیند. محمودپاشا نیز به طور سنتی محلی است که دختران جوان برای جهیزیه خرید می‌کنند.

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا یکی از مساجد نسبتا کم‌تر شناخته شده اما زیباترین مساجد استانبول است. این مسجد که برجسته‌ترین کاشی‌های ایزنیک دوره عثمانی را در خود جای داده است، توسط مجله نیوزویک به عنوان یکی از ۱۰۰ گوهر پنهان جهان" انتخاب شد. مسجد رستم پاشا توسط معمار سنان، پرکارترین معمار امپراتوری عثمانی ساخته شد. معمار سنان به عنوان فردی که در دوران اوج امپراتوری زندگی می‌کرد، بزرگترین مسجد شهر، مسجد سلیمانیه را نیز ساخت.

 

خوردن صبحانه با چشم اندازی به بسفر

خیابان هوکاپاشا

خیابان هوکاپاشا به خاطر رستوران‌های محلی‌اش معروف است. در اینجا رستوران‌هایی هست که تک تک غذاهای خیابانی استانبول را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در اینجا می‌توانید غذاهای لذیذی مانند دونر کباب، پیده، کگ کباب و کوفته (کوفته ترکی) را پیدا کنید. خیابان هوکاپاشا همچنین مرکز فرهنگی Hojapasha است. بهترین نمایش درویشی استانبول را در اینجا می‌توانید تماشا کنید. در واقع می‌توان نمایشی معادل را در موزه خانه گالاتا مولوی در تکسیم مشاهده کرد.

پل گالاتا

پل گالاتا قدیمی‌ترین و معروف‌ترین پل بر فراز شاخ طلایی است. از اینجا با پای پیاده از کنار بی‌اوغلو (استانبول مدرن) عبور کنید. بنابراین می‌توانید از ماهیگیران روی پل عکس‌های زیبای اینستاگرامی بگیرید و حال و هوای صفحه شخصی‌تان را حسابی عوض کنید. پل گالاتا در محل اتصال شاخ طلایی و بسفر قرار دارد و شهر قدیمی و بی اوغلو (شهر نسبتا جدید) را به هم متصل می‌کند. وقتی از پل گالاتا با بازار ادویه پشت سر خود عبور می‌کنید، به محله کراکوی می‌رسید. اینجا همچنین منطقه‌ای است که بندر کروز استانبول در آن واقع شده است. به علاوه نکته جذاب در اینجا این است که دسترسی به مقاصد توریستی محبوب مانند توپخانه، جهانگیر، گالاتا، خیابان استقلال و میدان تقسیم از کاراکوی امکان پذیر است. همچنین می‌توانید با پیاده روی از کاراکوی به برج گالاتا بروید. این قسمت آنقدر جذاب و دیدنی است که شما را برای تمام روز سرگرم خواهد کرد بنابراین اول از بازار ادویه دیدن کنید و بعد به کاراکوی و قسمت پل گالاتا بروید چون اگر برعکس عمل کنید ممکن است هیچ وقت به بازار ادویه نرسید و در همان کاراکوی تا شب سرگردا شوید.

 

گشت و گذاری رمانتیک در استانبول

ساعات کار بازار ادویه استانبول ۲۰۲۲

ساعت کاری بازار ادویه از ساعت ۰۹:۰۰ صبح تا ۷:۰۰ عصر بوده و این بازار همه روزه پذیرای بازدیدکنندگان است. فقط اعیاد مذهبی استثنا هستند. بازار ادویه ممکن است در روزهای اول عید فطر و عید قربان تعطیل باشد.

سخن پایانی

در خاتمه باید گفت که بازار ادویه برای کسانی که قصد سفر به استانبول را دارند باید از آن بازدید کنند. آنچه این بازار ارائه می‌دهد بسیار بیشتر از خرید است. جایی که بازار ادویه در آن قرار دارد، می‌توانید بهترین رستوران‌ها و دسرفروشی‌های استانبول را پیدا کنید. به عنوان مثال، علی محتتین حاجی‌بکر، قدیمی‌ترین مغازه شیرینی‌فروشی شهر و حافظ مصطفی، یکی از بهترین باقلوافروشی‌ها نیز در همین حوالی قرار دارند. به عنوان مسافری که در جستجوی زوایای جذاب است عاشق گذراندن وقت در اطراف بازار ادویه خواهید شد. زیرا خوردن غذاهای سنتی ترکیه در نقطه‌ای که می‌توانید تماشای مردمی که در محله خرید می‌کنند بسیار لذت بخش است. بعد از ناهار، می‌توانید به Brew Coffeeworks، یکی از بهترین کافی شاپ‌های تخصصی استانبول بروید و در حین تماشای جمعیت در امینونو، یک قهوه ترکی خوب بنوشید.

۰۵ شهریور ۱۴۰۱

نظرات کاربران