با تپه پیر لوتی استانبول آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
با تپه پیر لوتی استانبول آشنا شوید

بخش مهمی از زیبایی‌های استانبول، به طبیعت جذابی بر می‌گردد که این شهر را در طول تاریخ، به مکانی مهم و البته چشم نواز بدل کرده است. اما جایی که امروز قصد معرفی‌اش به شما را داریم، در نزدیکی تنگه بسفور و جاهایی از این دست قرار نگرفته بلکه در منطقه‌ای مرتفع قرار دارد. تپه پیر لوتی از جاهای جذابی در شهر است که پیشنهاد می‌کنیم، حتما در طول به تور استانبول به دیدنش بروید. منطقه‌ای زیبا با چشم‌انداز شهر که رستوران‌ها و کافه‌های متعددی را در خود دارد.

 

تپه پیر لوتی، تپه عشاق استانبول

پیشینه‌ی بازدید مستمر از این تپه‌ی زیبا به قرن ۱۸ میلادی بر می‌گردد، زمانی که استانبول کم کم شلوغ می‌شد و مردم برای خوش‌گذرانی و گردش به این مکان می‌آمدند. حالا اما تپه پیر لوتی که به تپه عشاق نیز معروف است، دارای چندین کافه و رستوران بوده و محلی معروف در بین گردشگران است اما هنوز هم خیلی از مردم استانبول، آخر هفته‌ها به آن‌جا می‌روند.

این تپه به نام یک نویسنده معروف و افسر نیروی دریایی اسم گذاری شده که اولین کتاب خود را در سال ۱۸۷۶ بعد از بازدید از این محل نوشت. ابتدا این کتاب به خاطر داستان نیمه واقعی و رابطه‌ای که او با دختری در این منطقه داشت، به صورت بی‌نام منتشر شد، اما بعدها نام نویسنده فاش و داستان عاشقانه‌ی این دو که در نهایت به ترک مرد فرانسوی و شکسته شدن قلب دختر جوان انجامید، نام تپه‌ی عشاق را تغییر داد.  

 

بهترین مسیرها و مناطق پیاده روی در استانبول

این تپه‌ی زیبا و سرسبز، مجموعه‌ای از باغ‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های مختلف بوده که منظره‌ی زیبا از استانبول و تنگه بسفور را از آن‌جا برایتان به نمایش می‌گذارد. قبلا تنها مسیر پلکانی تپه راهی بود که می‌توانید به آن‌جا بروید اما در حال حاضر یک خط تله‌کابین مدرن راه‌اندازی شده که دسترسی به آن‌جا را خیلی ساده‌تر کرده است و همچنین خود یکی از جاذبه‌های رفتن به تپه پیر لوتی به حساب می‌آید. اگر چه خیلی‌ها این مکان را جایی برای گردش عشاق و زوج‌های جوان به حساب می‌آورند، با این حال واقعیت این است که تپه پیر لوتی جایی زیبا و جذاب برای هر گردشگری است که در سفر به تور استانبول به سر می‌برد. جایی که از سواری دلچسب بر تله کابین آغاز شده و با خوردن یک چای یا قهوه خوشمزه و تماشای منظره‌ای زیبا ختم خواهد شد. امکانات رفاهی خیلی خوبی هم در آن‌جا وجود دارد که باعث می‌شود، خانواده‌ها هم بتوانند، خیلی راحت‌ از آن‌جا بازدید کرده و ساعاتی را در تپه پیر لوتی سر کنند.

امکاناتی که در تپه پیر لوتی در نظر گرفته شده

یکی از امتیازاتی که تپه عشاق دارد، داشتن امکانات متعدد از جمله چند کافه، رستورانی محلی و هتل است که به صورت مجزا آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد:

کافه‌های تپه پیر لوتی:

بخش زیادی از بناهای این تپه به کافه‌های مختلف اختصاص دارد و معروف‌ترین و قدیمی‌ترین آن‌ها، قهوه خانه تاریهی (Tarihi Kahve) بوده که از همان قرن ۱۸ در این مکان فعال است. البته بنای امروزه‌ی آن برای همین چند ساله بوده و هیچ چیزی از آن‌ سال‌ها در آن‌جا نمانده است. در این قهوه خانه می‌توانید انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد را سفارش داده و حتی آب میوه یا بستنی برای خود تهیه کنید. منوی آن‌جا حتی شامل غذاهای مختلف و ساندویچ‌ و تست هم می‌شود. فضای این کافه بزرگ و زیباست، محیط بیرونی بسیار جذابی دارد و دکور آن نیز حال و هوای کلاسیکش را حفظ کرده است.

 

بازدید از بناهای تاریخی استانبول

از طرفی یک قلیان سرا نیز در آن محل بوده به نام نارگیلوی (Nargilevi) که البته در آن‌جا نیز نوشیدنی‌های مخلتلف سرو می‌شود. این مکان نیز یک محیط روباز و یک سالن بزرگ داشته که بخشی آن به شکل سنتی و با پشتی، از شما پشتیبانی می‌کند. کمی آن‌طرف‌تر کافه مدرن و زیبای یاشیل (Yasil) قرار گرفته که جایی جوان پسند بوده و برای صرف صبحانه نیز انتخابی عالی در تپه پیر لوتی به حساب می‌آید.

اما بخش جذاب ماجرا در میان کافه‌های تپه پیر لوتی، کافه تراس (Teras Cafe)  است که همان طور که از اسمش پیداست، در مکان بسیار عالی واقع شده و با تراس بزرگ و میزهایی که در فضای باز قرار گرفته‌اند، منظره‌ای عالی از استانبول را برایتان به همراه خواهد داشت. این کافه فضای بسیار بزرگی دارد و تا ۱۴۰۰ نفر را می‌تواند به صورت همزمان میزبانی کند و البته نمی‌توان آن‌جا را یک کافه صرف به حساب آورد، چون در کنار منو نوشیدنی‌ها، یک منوی کامل غذا نیز دارد. کافه تراس -جدا از مسائل تاریخی دیگر کافه‌ها- در واقع همان جایی خواهد بود که برای دیدن بهترین منظره و پذیرایی در این تپه می‌توانید انتخاب کنید.

رستوران آذیاده (Aziyade)

رستوران زیبایی که در تپه پیر لوتی قرار گرفته یکی از منحصر به فردترین جاهایی است که برای صرف غذا در استانبول می‌توانید انتخاب کنید. نام این رستوران از کتاب معروف پیر لوتی برداشته شده و به غذاهای محلی ترکی اختصاص داشته و سعی دارد تا طعم اصیل این غذاها را به روی میز ببرد. جدا از سالن زیبا با چهلچراغ‌های تماشایی، این رستوران دارای تراسی بزرگ است که از آن‌جا شاخ طلایی استانبول به خوبی، خودنمایی می‌کند. رستوران آذیاده ترکیبی دلپذیر از فضایی عالی، غذاهای بسیار خوشمزه و منظره‌ای دلنشین است.

 

معرفی زیباترین پارک‌های تور استانبول

بوتیک هتل فیروزه (Turquhouse)

هتلی کاملا متفاوت با آن‌چه در خود استانبول می‌بینید. بوتیک هتل فیروزه با باغی زیبا در اطرافش، تنها دارای ۴۷ اتاق بوده و می‌تواند به صورت همزمان نهایتا تا ۹۰ نفر را میزبانی کند. این هتل در ۶ منزل تاریخی متعلق به قرن ۱۸ میلادی در تپه پیر لوتی ساخته و البته نوسازی و امکانات بسیار خوبی در آن‌ها تعبیه شده است. اطراف این هتل زیبا که از پنجره‌هایش منظره‌ی استانبول به خوبی مشخص است، باغی‌هایی پر گل گرفته شده و خود اتاق‌ها نیز به شکل کلاسیک تزیین شده‌اند. بوتیک هتل در کنار مسجد زیبای ایوب سلطان قرار دارد و دارای یک اسپا و حمام ترکی بسیار خوب نیز هست. اگر چه این بوتیک هتل را نمی‌توان یک اقامتگاه لاکچری به حساب آورد اما جایی شیک و بسیار خوب برای اقامت در طول تور استانبول خواهد بود.

جاذبه‌های مهم تپه پیر لوتی

تله کابین: این تله کابین در سال ۲۰۰۵ ساخته شده و طول آن به ۳۸۴ متر می‌رسد. نقطه آغازین تله کابین از ساحل شاخ طلایی آغاز می‌شود و مستقیم شما را به تپه پیر لوتی می‌برد. همان طور ک گفتیم، خود این تله کابین، از جمله اصلی‌ترین جاذبه‌های تپه بوده و شما هنگام این سواری تصویری زیبا از شاخ طلایی استانبول را مشاهده خواهید کرد. تله کابین از ساعت ۸ صبح تا ۱۱ شب فعال بوده و سواری حدود ۳ دقیقه طول می‌کشد. ۴ کابین برای آن‌جا در نظر گرفته شده و در روزهای شلوغ هم خیلی معطل نخواهید شد تا به بالای تپه بروید.

اماکن تاریخی: چند مکان تاریخی مهم در این تپه وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها، مسجد ایوب سلطان است. ایوب الانصاری یکی از اولین افرادی بود که بعد از حمله اعراب به استانبول در قرن هفتم میلادی، به اسلام گرایید و در این مکان دفن شده بود. بعد از فتح استانبول، به دستور سلطان محمد عثمانی، در این جا مسجدی زیبا با شکوه بنا شد. البته جاذبه‌های تاریخی این منطقه به این مسجد ختم نمی‌شود و یک یک مکتب تاریخی و چنیدن منزل با چند قرن قدمت نیز در تپه پیر لوتی واقع شده که بازدید از آن‌ها نیز خالی از لطف نیست. به طور کلی گشتن در فضای تپه پیر لوتی و محله‌های آن، خود یک فعالیت دلچسب به حساب می‌آید، مخصوصا اگر در هوای دلچسب بهاری به آن‌جا بروید.

 

راهنمای اولین سفر به شهر استانبول

چطور به تپه پیر لوتی برویم؟

همان طور که گفتیم، بهترین راه برای رفتن به تپه پیر لوتی، استفاده از تله کابین است. هزینه سوار شدن به این تله کابین برای هر طرف ۴ لیر است و ایستگاه رفت آن نیز در ساحل شاخ طلایی خواهد بود. اما خب مثلا اگر در تکسیم باشید، راه‌های مختلفی است که می‌توانید به آن‌جا بروید. برای مثال از خود تکسیم، اتوبوس‌های مستقیم برای آن‌جا وجود دارد و همچنین می‌توانید از فانیکولار استفاده کرده به کاپاتاش بروید و از آن‌جا با تراموا خودتان را به این محل برسانید. در مسیرهای جاده‌ای، مقصد شما ایوب سلطان خواهد بود که در واقع محله‌ای است که مسجد در آن‌جا واقع شده و از این محل تا رستوران‌ها و کافه‌های تپه پیر لوتی، تنها چند قدم فاصله است.

نکاتی که در زمان رفتن به تپه پیر لوتی باید مد نظر داشته باشید

  • در فصول گرم سال، بهترین زمان برای رفتن به این منطقه ساعت ۸ صبح است تا به راحتی بتوانید در آن‌جا گردش کرده، نهار را در رستوران میل کنید و سپس برگردید.
  • بازدید از تپه به چیزی حدود ۳ تا ۴ ساعت زمان احتیاج دارد.
  • بازدید از این مکان در تمامی فصول ممکن است و تنها در روزهایی که بارندگی وجود دارد، به راحتی نمی‌توان در جاهای مختلف گشت، البته فصول بهار و تابستان به خاطر نشستن در فضای روباز کافه‌ها و رستوران‌ها بیشتر پیشنهاد می‌شود.
  • در این مکان بخشی برای برگزاری مراسمات مختلف از جمله مراسم عروسی و همچنین برپایی جلسات مختلف و نمایشگاه در نظر گرفته شده که برای در اختیار گرفتن چنین فضایی و امکاناتی که همراهش در اختیارتان قرار می‌گیرد، باید از مدتی قبل هماهنگی آن را انجام دهید.

 

۴۸ ساعت شگفت انگیز در استانبول

۱۴ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران