۴۸ ساعت شگفت انگیز در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
۴۸ ساعت شگفت انگیز در استانبول

در این مقاله ما می‌خواهیم برنامه گردشی شگفت انگیز برای ۴۸ ساعت تکرار نشدنی و خاطره‌انگیز در استانبول را بررسی کنیم. چیزی که باید بدانید این است که شما چه یک هفته چه ۱۰ روز را به تور استانبول اختصاص دهید باز هم محال است که بتوانید نقاط برجسته تمام شهر را کشف کنید چه به برسد به ۴۸ ساعت با ارزشی که باید از آن به نحو احسنت استفاده کنید. ما در اینجا سعی کردیم به شیوه‌ای معقول و قابل انجام برترین جاذبه‌های شهر را در راهنمای گردش ۴۸ ساعته بگنجانیم اما این فقط برنامه پیشنهادی پایه است و شما می‌توانید با توجه به سلیقه‌تان برنامه خودتان را بچینید و بازدید از نقاط را جا به جا کنید فقط قبل از برنامه ریزی حتما به روز و ساعت بازدید جاذبه‌ها و نقاط مختلف توجه کنید.

 

روز اول در استانبول

معمولا روز اول تمامی گردشگران تور استانبول به شهر قدیمی اختصاص می‌یابد. همه این جاذبه‌ها را می‌توانید خودتان به‌عنوان یک بازدیدگردان ببینید، یا می‌توانید از تور پیاده‌روی استفاده کنید که اکثر این مکان‌ها را در بر می‌گیرد و همچنین زمینه‌های تاریخی و اطلاعات زیادی در مورد آن‌ها به شما می‌دهد. خوبی تورهای هدایت شده این است که دیگر نگران تهیه بلیط نبوده و می‌توانید از صف‌های طولانی جان به در ببرید.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

این یکی از مشهورترین مساجد شهر و در عین حال یک مکان عبادتی فعال است که از محبوب‌ترین جاذبه‌های شهر برای بازدیدکنندگان محسوب می‌شود. مسجد آبی در استانبول در اوایل قرن هفدهم و و در زمان حکومت سلطان احمد اول ساخته شد و نهایت بدنشان در همانجا نیز به خاک سپرده شد. در داخل دیوارهای مسجد با بیش از ۲۰ هزار کاشی آبی دست ساز تزئین شده که نام مسجد از همین کاشی‌ها آمده است. نکته بعدی این که مسجد آبی همچنان به عنوان محلی عبادی به مسلمانان شهر خدمت می‌کند و روزانه هزاران نفر از آن بازدید می‌کنند بنابراین باید برخی موارد مانند نوع پوشش و درآوردن کفش‌ها را رعایت کنید. همچنین عکاسی با فلش ممنوع بوده و از گرفتن عکس از نمازگذاران نیز استقبال نمی‌شود.

 

کاخ آینالی کاواک استانبول را بشناسیم

آب انبار باسیلیکا

این یک مخزن آب زیرزمینی کاملا ویژه است. باسیلیکا سیسترن که قدمت آن به سال ۵۴۲ پس از میلاد می‌رسد، یک سیستم ذخیره آب زیرزمینی عظیم (تقریباً ۱۰ هزار متر مربع) است. این بنا که توسط رومیان برای تامین آب تصفیه شده به منطقه ساخته شده، از ۳۳۶ ستون مرمری ۹ متری تشکیل شده است که سقف را بالا نگه می‌دارد و گنجایش ذخیره ۸۰ هزار متر مکعب آب را داشته است. منظره انعکاس این ستون‌ها در آن جلوه بسیار خاصی داشته و کاملا شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. بازدید از این آب انبار همه روزه با پرداخت ورودی آزاد است.

ایاصوفیه

درست در نزدیکی آب انبار باسیلیکا، ایاصوفیه قرار دارد که روزگاری دراز را به خود دیده است. این سازه در ابتدا به عنوان کلیسای جامع ارتدکس ساخته شد ولی بعدها به مسجد تبدیل شد، اما بعد از فراز و نشیب‌ها به موزه تبدیل شده که در کمال تعجب در سال ۲۰۲۰ مجددا به موزه تغییر کاربری داد. قدمت ایاصوفیه به سال ۵۳۷ پس از میلاد برمی‌گردد و آن زمان بزرگ‌ترین ساختمان جهان محسوب می‌شد. ایاصوفیه در زمان خودش و حتی تا مدت‌ها بعد یک شگفتی مهندسی در نظر گرفته می‌شد که حتی با استانداردهای امروزی ساخت و ساز نیز همچنان بسیار چشمگیر است. این بنا به عنوان یکی از نمونه‌های عالی معماری بیزانسی در نظر گرفته می‌شود که همچنین الهام‌بخش بسیاری از مساجد دیگر شهر بوده است. در ایاصوفیه که تقریبا ۱۵۰۰ سال به عنوان عبادتگاه بود، چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد. تاریخ دوگانه آن به عنوان یک مکان عبادت مسلمان و مسیحی به این معنی است که دارای تعدادی ویژگی و تزئینات منحصر به فرد است. زمانی که ایاصوفیه موزه بود، هزینه ورودی داشت اما اکنون به مسجد بازگشته است و دیگر هزینه‌ای وجود ندارد. این جاذبه هر روز هفته به جز زمان نماز باز است.

کاخ توپکاپی

آخرین توقف اصلی شما پس از یک روز کامل سفر در تاریخ استانبول، کاخ توپکاپی است که حدوداً پنج دقیقه پیاده از ایاصوفیه فاصله دارد. این مجموعه وسیع که اکنون به موزه تبدیل شده است، اقامتگاه اصلی سلاطین عثمانی از قرن ۱۵ تا ۱۹ بوده است. این کاخ در بالای منطقه سراگلیو قرار دارد و مناظر فوق‌العاده‌ای در سراسر شاخ طلایی (محل تلاقی تنگه بسفر و دریای مرمره) ارائه می‌کند. مانند اکثر مکان‌های موجود در فهرست امروزی، کاخ توپکاپی بخشی از مناطق تاریخی استانبول در میراث جهانی یونسکو است. اینجا چیزهای زیادی برای دیدن وجود دارد، و شما به راحتی می‌توانید دو تا سه ساعت را در سایت به کاوش در کاخ توپکاپی اختصاص دهید، زیرا این کاخی بسیار بزرگ است که اگر بخواهید ذهنی اندازه‌اش را تصویر کنید باید بگوییم  دیوارهایی که کاخ را احاطه کرده‌اند 5 کیلومتر طول دارند. نکته اصلی که باید در نظر داشت این است که در کاخ توپکاپی ساختمان بزرگ و واحدی وجود ندارد. در عوض، مجموعه‌ای از ساختمان‌ها و حیاط‌های متوالی وجود دارد که می‌توانید باغ‌ها و فضاهای داخلی را در اوقات فراغت خود کاوش کنید. در اوج آن رواج باغ بیش از ۴۰۰۰ نفر در محوطه کاخ زندگی و کار می‌کردند. کاخ توپکاپی همه روزه به جز سه شنبه باز بوده و ساعات کار بسته به زمان سال از ۹ صبح تا ۴:۴۵ بعد از ظهر در زمستان و ۹ صبح تا ۶:۴۵ بعد از ظهر در تابستان متفاوت است. البته برای بازدیدکنندگان هزینه ورودی وجود دارد ولی توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید از کلیسای ایاایرنه یا حرمسرا بازدید کنید، به بلیط‌های جداگانه دیگری نیاز دارید.

 

کاخ بیلربیی در استانبول برای گردشگران

کروز غروب

بعد از یک روز کامل گردشی بیشتر از هر چیزی به فعالیتی آرامشبخش نیاز خواهید داشت. یکی از راه‌های محبوب برای برای گردش در استانبول مخصمصا وقتی هوا خوب است کوز بسفور با زیباترین مناظر شهر است. این آبراه، قاره‌های اروپا و آسیا را از هم جدا می‌کند، بنابراین می‌توانید از تماشای غروب خورشید در حالی که در شکاف قاره‌ها شناور هستید، لذت ببرید. گزینه‌های زیادی برای سفر دریایی وجود دارد که برخی از آن‌ها شامل شام و سرگرمی می شود.

روز دوم

بازار بزرگ

اولین توقف شما در روز دوم در بازار بزرگ استانبول خواهد بود. این یکی از بزرگ‌ترین و تاریخی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. در داخل دیوارهای بازار بزرگ بیش از ۴۰۰۰ مغازه در ۶۱ خیابان وجود دارد، با فروشندگانی که همه چیز را از فرش گرفته تا لباس و لامپ و خیلی چیزهای دیگر می‌فروشند. قدمت بازار بزرگ به اواسط قرن پانزدهم، در مراحل اولیه امپراتوری عثمانی، باز می‌گردد. در قرن شانزدهم و هفدهم، بازار بزرگ به قطب مرکزی تجارت در دریای مدیترانه تبدیل شد و امپراتوری عثمانی اساسا تمام ترافیک تجاری بین اروپا و آسیا را کنترل می‌کرد. بازار بزرگ استانبول تا قرن ۱۹ موقعیت خود را به عنوان بازار برتر کالا در جهان حفظ کرد. اگرچه امروز در صحنه تجارت جهانی چندان اهمیتی ندارد، اما بازار بزرگ هنوز یک بازار پر رونق است که هنوز بیش از ۲۰ هزار نفر در داخل دیوارهای آن کار می‌کنند که آن را به یکی از پربازدیدترین مکان‌های روی کره زمین است. سرگردانی در خیابان‌ها، بررسی کالاهای موجود تجربه‌ای است که نباید هنگام بازدید از استانبول از دست داد. بازار بزرگ از دوشنبه تا شنبه از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز بوده و یکشنبه‌ها و تعطیلات رسمی تعطیل است.

 

مهمترین فعالیت‌ها در سفر به استانبول

مسجد سلیمانیه

مسجد سلیمانیه که در اواسط قرن شانزدهم ساخته شده، یکی دیگر از مسجدهای دوران امپراتوری عثمانی مانند مسجد آبی است. با این حال، از آنجایی که کمی دورتر از مجموعه جاذبه‌های اطراف مسجد آبی واقع شده شلوغی کم‌تری به خود می‌بیند. این مسجد در بالای تپه سوم استانبول، که مرتفع‌ترین تپه شهر هم هست واقع شده و مناظر فوق‌العاده‌ای را در سراسر شهر به نمایش می‌گذارد. همچنین مسجد سلیمانیه یک مکان عبادت فعال است، بنابراین مانند مسجد آبی باید لباس مناسب بپوشید. این مسجدهر روز از ساعت ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر باز بوده اما در اوقات نماز بسته می‌شود و همچنین ورود به آن رایگان است.

بازار ادویه یا بازار مصری

این بازار که از درآمد امپراطوری عثمانی در مصر، در قرن هفدهم ساخته شده بازار مصری نیز می‌گویند. بازار مصری استانبول پس از بازار بزرگ، دومین بازار سرپوشیده استانبول است. در داخل دیوارهای آن، بیش از هشتاد مغازه را خواهید دید که انواع و اقسام اشیاء را با تمرکز اصلی بر ادویه جات، میوه‌های خشک و غذاهای شیرین و همچنین سوغاتی‌ها و جواهرات می‌فروشند. این بازار همه روزه به جز یکشنبه‌ها و تعطیلات رسمی از ساعت ۹ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز بوده و ورود به آن رایگان است.

برج گالاتا

اکنون زمان عبور از پل گالاتا بر روی شاخ طلایی و ورود به محله گالاتا استانبول است. با رسیدن به ضلع شمالی پل، با فروشندگان معروف بالیک اکمک نوعی ساندویچ ماهی و یک غذای اصلی خیابانی در استانبول روبرو خواهید شد. اگر گرسنه هستید، این یک گزینه ناهار خوب است. پس از صرف غذا، به سمت برج گالاتا حرکت کنید. مسیر به سمت برج بسیار شیب‌دار است که در صورت تمایل می‌توانید با استفاده از فونیکولار تونل، به سمت بالا بروید. از آنجایی که فونیکار استانبول از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های مترو در جهان سواری آن تجربه‌ای تاریخی هم محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که باید حدود پنج دقیقه از ایستگاه مترو به برج گالاتا برسید. این برج قرون وسطایی قرن چهاردهمی دارای یک سکوی مشاهده و رستورانی یک طبقه در بالای آن است که مناظری باورنکردنی از شهر و به ویژه شبه جزیره تاریخی که در روز اول خود کاوش کرده‌اید را ارائه می‌دهد. برج گالاتا همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعد از ظهر باز است.

بازدید از یک موزه

اگر می‌خواهید از موزه بازدید کنید، مجموعه‌ای از موزه‌ها در اطراف برج گالاتا و منطقه اطراف ایستگاه بعدی این برنامه سفر، یعنی میدان تقسیم، وجود دارد. برخی از موزه‌هایی که باید در استانبول بازدید کنید، بسته به ترجیحات و علایق شما، شامل موارد خواهد بود.

سالت گالاتا: این یک موسسه هنر معاصر است که در ساختمان بانک امپراتوری سابق که دارای سه فضای گالری با طیف وسیعی از نمایشگاه‌های مختلف است، واقع شده است. همچنین یک کتابخانه و کافه در محل، و همچنین مناظر زیبا وجود داشته و هزینه ورودی آن هم ناچیز است.

 

۶ لحظه خاطره‌انگیز استانبول در سفر اول

موزه پرا: موزه‌ای هنری با تمرکز بر نقاشی‌های شرق‌شناس قرن نوزدهم و همچنین وزن‌ها و پیمانه‌ها و کاشی‌ها و سرامیک‌ها. همچنین دارای نمایشگاه‌های دائمی و موقت بوده و همه روزه به جز دوشنبه باز است و هزینه ورودی کمی دارد.

موزه هنر مدرن استانبول: همانطور که از نام آن پیداست، این یک موزه هنر مدرن است که بر روی هنر خالقان ترکی تمرکز دارد. این موزه دارای نمایشگاه‌های دائمی و موقت از طیف وسیعی از هنرمندان، از جمله فیلم و عکاسی است. موزه همه روزه به جز دوشنبه باز است و هزینه بسیار کمی هم دارد.

موزه معصومیت استانبول: این مورد کمی متفاوت است. موزه معصومیت در خانه‌ای ترکی و قرن نوزدهمی واقع شده که بر اساس رمانی به همین نام اثر اورهان پاموک تاسیس شده است. در داخل، مصنوعات مربوط به زندگی شخصیت‌های رمان را خواهید دید که بینشی از زندگی ترکیه در اواخر قرن بیستم ارائه می‌کند. این موزه در واقع برنده جایزه موزه سال اروپا در سال ۲۰۱۴ شد و از جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شود. موزه معصومیه همه روزه به جز دوشنبه‌ها باز بوده و به عنوان موزه‌ای خصوصی هزینه‌ای رای ورود از شما دریافت می‌کند.

موزه یهودی ترکیه: این موزه که تاریخ یهودیان در ترکیه را روایت می‌کند همه روزه به جز شنبه باز بوده  به خاطر مسائل امنیتی بالا از شما کارت شناسایی و یا پاسپورت می‌خواهد. همچنین برای ورود باید هزینه‌ای هم پرداخت کنید.

موزه مادام توسو استانبول: درست در میدان تقسیم این نسخه ترکی از موزه موم معروف، چهره‌های مشهور ترک و همچنین مشاهیر بین‌المللی را در خود جای داده است.

میدان تقسیم

میدان تقسیم که عموما مرکز استانبول امروزی محسوب می‌شود، به‌خاطر طیف گسترده‌ای از فروشگاه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، و همچنین مکان‌های تفریحی شبانه فراوان، شناخته شده است. همچنین اینجا جایی است که یادبود تشکیل جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳ است. در اصل، اگر می خواهید نبض شهر را حس کنید، میدان تقسیم مکان خوبی برای آمدن است.

 

راهنمای سفری فرهنگی به استانبول

کاخ دولما باغچه

آخرین ایستگاه سفر امروز ما کاخ دولما باغچه است که  در روزهای آخر امپراتوری خانه سلاطین عثمانی بوده است و در حال حاضر به عنوان موزه فعالیت می‌کند. قبلا سلاطین عثمانی در کاخ توپکاپی زندگی می‌کردند که شما در اولین روز اقامت در استانبول از آن دیدن کردید. اما بعدها سلاطین تمایل داشتند در کاخی جدید زندگی کنند که در نتیجه دولماباغچه ساخته شد. این بنا در اسکله با ترکیبی از طرح‌های سبک عثمانی را با عناصر دیگر سبک‌های اروپایی پیشرو آن روز از جمله باروک و نئوکلاسیک ساخته شد. هدف از آن ایجاد کاخی مناسب برای رهبر یک امپراتوری وسیع بود و از هیچ هزینه ای دریغ نشد. این کاخ در نهایت ۲۵ تن طلا، معادل بیش از ۱.۵ میلیارد دلار امروز، هزینه داشت. هزینه آن به قدری زیاد بود که عملا امپراتوری را ورشکست کرد و عامل مهمی در نابودی مالی نهایی آن بود. شاید از خود بپرسید که آیا همه این‌ها ارزشش را داشت؟ در یک کلام بله. کاخ دولما باغچه بزرگ‌ترین و دیدنی ترین کاخ ترکیه است. مساحت آن ۱۱.۱ هکتار است و تقریبا ۳۰۰ اتاق را در خود جای داده است که به زیبایی با طلا و کریستال تزئین شده‌اند و دارای برخی از بزرگ‌ترین لوسترهای کریستالی جهان و همچنین یک راه پله کریستالی است. تمام آخرین امکانات مدرن آن زمان، از جمله توالت و روشنایی گاز که بعداها به روشنایی الکتریکی ارتقا یافت نیز در آن نصب شده است.

۰۹ آذر ۱۴۰۰

نظرات کاربران