حقایق جالبی از سه موزه شگفت‌انگیز استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
حقایق جالبی از سه موزه شگفت‌انگیز استانبول

از سال ۶۳۸ پیش از میلاد تا به امروز استانبول به عنوان پایتخت سه امپراتوری خدمت کرده است. این کشور در گذشته مرکز اداری امپراتوری‌های روم، بیزانس و عثمانی بوده و به خاطر پشتوانه تاریخی و فرهنگی غنی‌اش، مهد موزه‌های ترکیه است. شما هم اگر دوست دارید در سفر با تور استانبول رازهای این شهر را کشف کنید، باید از موزه‌های این شهر بازدید کنید.

آثار تاریخی و موزه‌های استانبول همان چیزی هستند که حکایت‌های تاریخی این سرزمین برای‌تان بازگو می‌کنند. در این پست نگاهی خواهیم داشت به سه موزه شگفت‌انگیز استانبول و حقایقی درباره آن‌ها که بدون شک برای شما هم جذاب خواهند بود.

 

موزه ایا صوفیه

هنگامی که برای نخستین بار با تور ترکیه به شهر استانبول سفر می‌کنید، ایا صوفیه یکی از نخستین یادمان‌های این شهر است که شما را به خود مجذوب خواهد کرد.  اگرچه این شاهکار معماری در سال ۵۳۷ میلادی ساخته شده، اما به راحتی می‌توان گفت که تاریخ استانبول را با فضای تاریخی و عرفانی آن بازتاب می‌دهد.

این موزه توسط جوستینین ساخته شد و دو معمار به نام‌های آنتیمیوس از ترالس و ایزیدوره از میلتوس، مسئولیت ساخت و ساز آن را بر عهده داشتند.

 

  • رازهای ایا صوفیه:

  • ستون‌های ایا صوفیه یادگاری از بناهای مختلف

ستون‌های ایا صوفیه از آغاز به این بنا تعلق نداشتند بلکه هر کدام از جای دیگری به این‌جا آمده‌اند. از آنجایی که زمان اختصاص یافته برای تکمیل ایا صوفیه، زمان اندکی بود، برخی ستون‌های شهرهای باستانی برای ساخت آن مورد استفاده قرار گرفت. به عنوان مثال ، شایعه شده است که هشت ستون در مرکز ایا صوفیه از افسس آورده شده است.

 

 راهنمای استفاده از کارت موزه استانبول 

 

 ایا صوفیه

 

 

  • ایا صوفیه، یک بنای باستانی مقاوم در برابر زلزله

ایا صوفیه در مقابل زلزله‌های مهیبی که در استانبول، بناهای زیادی در اطراف این مسجد را به طور کامل تخریب کرده بود، قامت خم نکرد. برخی معتقدند که استفاده از ستون‌های باستانی سبب این موضوع شده‌ است اما برخی دیگر می‌گویند که معماران و سازندگان آن، زلزله‌های تاریخ را به خوبی آنالیز کرده بودند و سپس سازه را به طور طراحی کرده و ساختند تا در مقابل قوی‌ترین زلزله‌ها مقاومت کند.

 

 

 ایا صوفیه

 

 

  • ملات جادویی برای ساخت ایا صوفیه

علاوه بر این بررسی باستان شناسان و معماران تاریخ شناس نشان می‌دهد که برای ساخت ایا صوفیه از ملات ویژه‌ای استفاده شده است. ملاتی که تا به امروز محتویات آن به صورت رازی سر به مهر باقی مانده‌اند. هنگامی که به دیواره‌های ایا صوفیه نگاه می‌کنید، متوجه خواهید شد که آجرهای قرمز آن با ملاتی عجیب محکم شده‌اند.

 

 راهنمای گردش در استانبول برای افراد آرامش‌طلب

 

 ایا صوفیه

 

 

  • سنگ‌های مرمر و دریای مرمره

بیشتر سنگ‌هایی که برای ساخت ایا صوفیه مورد استفاده قرار گرفتند، از جزایر دریای مرمره تامین شدند. به لطف طبیعت غنی این جزیره‌ها، این دریا در گذشته به عنوان مارماریون نامگذاری شده بود و این به معنی مرمر است. استفاده از این سنگ‌های مرمر در ساخت بنای ایا صوفیه به این احتمال قوت داده است که نام دریای مرمره، از سنگ‌های مرمر گرفته شده است.

 

 تور شبگردی استانبول برای تماشای این شهر زیر نور مهتاب 

 

 ایا صوفیه

 

 

 کاخ توپکاپی

کاخ توپکاپی مانند بهشتی در قلب شهر است که استانبول زیبا را به آغوش کشیده است. کاخ توپکاپی در سال ۱۴۶۱ میلادی، پس از فتح استانبول آغاز شد و در سال ۱۴۷۸ میلادی به پایان رسید. این بنا به دستور سلطان دوم عثمانی ساخته شد و پس از آن هم ۲۵ سلطان عثمانی دیگر در آن زندگی کردند و تاریخ ساختند. کاخ توپکاپی ویژگی‌هایی شبیه به ایا صوفیه دارد که محال است هنگام بازدید از آن متوجه این شباهت‌ها نشوید.

 

 

  کاخ توپکاپی

 

 

  • رازهایی درباره کاخ موزه توپکاپی

  • از استحکامات نظامی تا یک باغ بهشتی

دانستن این واقعیت که کاخ توپکاپی در واقع یکی از استحکامات نظامی دوره خودش بود، احتمالا برای شما جذاب خواهد بود چراکه امروز هنگام بازدید از آن، با یک باغ سرسبز مواجه خواهید شد.کاخ توپکاپی در ابتدا برای خدمت به عنوان یک پست نظامی طراحی شده بود. پس از فتح استانبول، سلطان محمد فاتح، ساختمان کوچکتری برای این کار ساخت که امروز به عنوان دانشگاه استانبول شناخته می‌شود.

 

 گردشی شگفت‌انگیز در محله سلطان احمد استانبول 

 

کاخ موزه توپکاپی

 

 

در ابتدا کاخ توپکاپی به عنوان مکانی بود که سلطان در آن از مهمان‌های خود پذیرایی می‌کرد، دفتر کارش در آن‌جا قرار داشت، و دوره‌های آموزش جنگی در آن‌جا برگزار می‌شد. اما در دوره باشکوه پادشاهی سلطان سلیمان، حرم یا کاخ او به این منطقه منتقل شد چراکه همسرش تا حد زیادی به کاخ توپکاپی علاقمند شده بود.

 

 

  • معماری تلفیقی اروپایی و عثمانی

واقعیت این است که معماری کاخ توپکاپی ترکیبی از معماری کلاسیک عثمانی و اروپایی است. آتش‌سوزی‌های بی‌شماری در کاخ توپکاپی رخ داد و پس از هر بار آتش‌سوزی بارها و بارها احیا شد. بنابراین ، می‌توان دو عنصر مختلف معماری را در این بنا مشاهده کرد.

 

 راهنمای گردش در محله نیشان تاشی استانبول 

 

 کاخ موزه توپکاپی

 

 

 موزه باسیلیکا سیترن

موزه Basilica Cistern  مانند ایا صوفیه یادگاری از دوره امپراتور جوستینین اول است. بنابراین، به راحتی می‌توان گفت جاستینین یکی از اشخاصی بود که کمک کرد تا قسطنطنیه به پایتخت تاریخی منطقه تبدیل شود. او کسی است که بناهایی همچون کلیساهای ایا صوفیه و باسیلکا سیسترن را بنا کرد.

 

 ۳ تور کشتی سواری پرطرفدار در تنگه بسفر استانبول 

 

 موزه باسیلیکا سیترن

 

 

  • رازهای موزه باسیلیکا

  • ستون‌های باستانی در مخزن

ستون‌های مخزن باسیلکا هم درست مانند ایا صوفیه از جاهای دیگر جمع شده بودند. دقیقا ۳۳۶ ستون در مخزن باسیلکا وجود دارد که از دوره یونان باستان به جای مانده‌اند. اگر به سر این ستون‌ها نگاه کنید، متوجه خواهید شد که سبک آن‌ها به همان دوران باز می‌گردد. از آنجایی که این مخزن یک اتاق ذخیره‌سازی آب بود، جایی برای قرار دادن ستون‌های فانتزی در اینجا وجود نداشت.

 

 

موزه باسیلیکا سیترن

 

 

امپراتوری بیزانس این ستون‌ها را از بیزانس به استانبول آورده بود. بنابراین به یک معنا، این ستون‌ها، ستون‌هایی بازیافتی از یک شهر قدیمی هستند. با توجه به اینکه قدمت این مخزن بیشتر از هزار و پانصد سال است، ستون‌های استفاده شده برای آن بیشتر از دو هزار سال قدمت دارند که همین موضوع این بنا را به یک بنای فرا قدیمی تبدیل کرده است.

 

  • راهپیمایی برای رسیدن به مجسمه مدوسا

پیاده‌روی داخل مخزن باسیلکا شما را در انتهای مخزن به مجسمه‌های مدوسا می‌برد. از آنجا که این ستون‌ها از جاهای دیگر آورده شده‌اند، بلندی آن‌ها هم متفاوت است، برای همین هم زیر هر ستون یک قطعه سنگ قرار گرفته است تا به ارتفاع مورد نظر برسند.

 

محبوب‌ترین غذاهای خیابانی استانبول که باید امتحان‌شان کنید

 

موزه باسیلیکا سیترن

 

 

مجسمه‌های مدوسا، موجودی از اساطیر یونان بود که بر اساس آنچه در افسانه‌ها آمده است، می‌تواند هر کسی را که به آن نگاه می‌کند به سنگ تبدیل کند. این مجسمه زیر ستون‌ها قرار داده شد تا از آب باسیلیکا محافظت کند. جالب است بدانید که بیزانسی‌ها یک قوم کاملا مذهبی بودند که اهمیت زیادی به خرافات می‌دادند.

۲۳ شهریور ۱۳۹۸

نظرات کاربران