دهکده ساحلی کانلیکا، مقصدی متفاوت در سفر به استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
دهکده ساحلی کانلیکا، مقصدی متفاوت در سفر به استانبول

اگر چند باری به استانبول سفر کرده‌اید و می‌خواهید وجهی دیگر از این شهر را ببینید، باید از مرکز شهر دور شده و به جاهای متفاوت‌تری قدم بگذارید. دهکده ساحلی کانلیکا در حاشیه شهر، یک مکان توریستی و بسیار زیباست که در خلیجی کوچک قرار گرفته و خانه‌ها آن بعضا، حیاطی به شکل اسکله رو به تنگه بسفور دارند.

خانه‌های رنگی چوبی، قایق‌های کوچکی که جلوی آن‌ها واقع شده، فضای سرسبز و مناظر دیدنی، تنها بخشی از جاذبه‌هایی هستند که در سفر به دهکده ساحلی کانلیکا با آن‌ها مواجه خواهید شد. همراه ما در مقتدرسیر تابان باشید تا بیشتر در مورد کانلیکا برایتان بگوییم.

 

درباره روستای کانلیکا استانبول

شاید افرادی‌ که برای اولین بار به تور استانبول می‌روند و از این مقصد دیدنی سفر می‌کنند، بیشتر زندگی شهری، امکانات تفریحی، جاهای دیدنی استانبول مثل مسجد ایاصوفیه و جا‌هایی از این دست برایشان اهمیت داشته باشد. همچنین افراد بسیاری سفر به استانبول را به خاطر مراکز خرید جذابی و بزرگی که دارد در برنامه‌هایشان قرار می‌دهند. با وجود اینکه استانبول یکی از زیباترین شهرهای جهان است؛ اما زندگی در شهرهای بزرگ مشکلاتی مانند ترافیک، عجله مداوم برای رفتن به یک مکان خاص مثل پاساژ یا رستوران، آلودگی هوا و چیزهایی از این دست دارد.

با این حال اگر کمی از استانبول فراتر بروید و سری به برخی از مناطق دور از شهر بزنید، با جاذبه‌های زیادی روبه‌رو خواهید شد. برای مثال، روستای کانلیکا (یا کالنیجا) که در نزدیکی استانبول است، به دلیل قرار گرفتن در کرانه دریای سیاه بر جذابیت‌های آن افزوده شده ، یکی از بهترین جاهایی است که در زندگی‌تان خواهید دید.  

عکس: oldest.org

 

استانبول در سال‌های اخیر گسترش و توسعه زیادی داشته است. تلاش برای هرچه اروپایی‌تر شدن این شهر، به دلیل موقعیت خاص آن که پیوند‌دهنده اروپا و آسیا است، باعث گشته تا بعضی از نشانه‌های سنتی در این شهر از بین بروند و دیگر خبری از فرهنگ اصیل استانبول باقی نمانده باشد. اما آیا هنوز هم می‌توان استانبول واقعی را در میان دهکده‌های قدیمی و محله‌های تاریخی شهر پیدا کرد؟

در این میان، کانلیکا به عنوان منطقه کوچکی در نزدیکی استانبول بزرگ، همچنان حال و هوای استانبول قدیم را در خود حفظ کرده است و با مغازه‌های کوچک، سبزی فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها و غیره، خیابان‌هایش هنوز نشان از شهری قدیمی می‌دهد. کانلیکا، کانلیجا یا «Kanlıca» محله‌ای در سمت آسیایی تنگه بسفر در نزدیکی استانبول است و از لحاظ جغرافیایی در منطقه بیکوز استان استانبول قرار گرفته است. این منطقه به خاطر ماستی که بر روی آن شکر کاستور می‌پاشند معروف بوده و می‌توان آن را در کافه‌های محلی سفارش داد. چیزی که خیلی توریست‌ها در آن‌جا به سراغش می‌روند.

عکس: istanbul.com

 

مکان‌ های دیدنی کانلیکا

بهتر است با هم نگاهی به جاذبه‌های گردشگری کانلیکا بندازیم:

مسجد قاضی اسکندر پاشا

مجموعه‌ای نسبتا بزرگ از مسجد، مقبره، مدرسه و حمام در کانلیکا وجود دارد که توسط «اسکندر پاشا» ساخته شده و برای این منطقه اهمیت فراوانی دارد. وی یکی از دولتمردان دوره اوج  حکومت عثمانی در قرن ۱۶ میلادی بود. این مسجد یکی از آثار تاریخی ترکیه بوده اما به اندازه دیگر ابنیه تاریخی استانبول به آن توجه نمی‌شود. متأسفانه امروزه تنها بخش‌های مسجد و مقبره این مجموعه باقی مانده است. اگر در بازدید از کانلیکا به این مسجد رفتید، بد نیست بدانید، درست در کنار این اثر تاریخی واقع در میدان اسکله، بازار کوچکی نیز وجود دارد که می‌توانید در آخر هفته از آنجا سوغاتی بخرید.

عکس: oldest.org

 

بیشه مهرآباد Mihrabat Korusu

در میان جاهایی که باید در کانلیکا از آن بازدید کنید، بیشه مهرآباد یا میهرآبات از مهم‌ترین‌ها به شمار می‌آیند. کانلیکا بسیار زیباست و علاوه بر اینکه دریا و ساحل،  زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند، سرسبزی و خانه‌های سرخ این منطقه نیز منظره آن‌جا را چشم‌نوازتر کرده است. اگر شما به این منطقه آمدید و قصد داشتید کمی در مقابل یک چشم‌انداز زیبا بایستید، بیشه مهرآباد انتخاب خوبی است. در این مکان که چشم‌انداز باشکوهی از بسفر مشرف به دو پل دارد، می‌توانید پیاده‌روی طولانی داشته باشید و از فضای آن‌جا به خوبی لذت ببرید.

عکس: istanbul.co

 

بازار صنایع دستی کانلیکا

خرید سوغات در سفر به ترکیه را نباید فراموش کرد. انتخاب سوغاتی مناسب که یادآور سفر شما به استانبول باشد و نزدیکانتان هم خوشحال کند، اهمیت زیادی دارد. برخی از سوغاتی‌های استانبول را می‌توانید در بازارهای استانبول پیدا کنید یا حتی درمراکز خرید به دنبالشان بروید؛ اما اگر قصد خرید سوغات کانلیکا را دارید، نباید بازار صنایع دستی این محله را به راحتی از دست بدهید. این بازار که در نزدیکی ساحل در کانلیکا قرار دارد، از ده‌ها مغازه تشکیل شده است که سوغات خانگی این منطقه مثل ماست کانلیکا را می‌فروشند. این محل چندین مغازه برای خرید یادگاری و جواهرات در خود داشته و می‌توان به رایگان در میان مغازه‌هایش به عکاسی پرداخت.

عکس: oldest.org

 

گورستان کانلیکا

این قبرستان که در بخش آسیایی استانبول و مشخصاً در کانلیکا واقع شده ، توسط شهرداری خود استانبول مدیریت می‌شود. اما چیزی که باعث شهرت آن‌جا شده و به همین دلیل، بازدید از این محل را پیشنهاد می‌کنیم این است که بعضی از چهره‌های مطرح دنیای رسانه و موسیقی در اینجا دفن شده‌اند و قدمت نسبتاً بالایی به اندازه چهار صدسال دارد. گورستان کانلیکا مشرف به بسفر بوده و پل سلطان محمد فاتح در پس زمینه آن دیده می‌شود.. افراد معروفی که در این گورستان دفن شده‌اند عبارت‌اند از: کیاهان آچارخواننده و ترانه سرا پاپ، باریش مانچو نوازنده راک ترک و آهنگساز و تهیه‌کننده تلویزیونی، یاشار نوری اوزتورک استاد دانشگاه یکی از نمایندگان سابق پارلمان ترکیه و بسیاری هنرمندان و افراد معروف دیگر .

عکس: oldest.org

 

باغ خدیو

در نگاه کلی، کانیلکا به نظر یک روستای کوچک ساحلی است که خانه‌هایی زیبا و رنگی و اسکله‌ای دوست‌داشتنی دارد؛ اما واقعیت این روستا و جاذبه‌هایش بسیار بیشتر هستند. کانلیکا جاهای دیدنی بسیاری دارد که یکی آن‌ها باغ خدیو است. باغ خدیو یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مکان‌ها در ناحیه بیکوز و بویژه کانلیجا است که به نام خدیو مصری «عباس هلمی پاشا» نام‌گذاری و در سال ۱۹۰۷ ساخت آن به اتمام رسیده است. این کاخ واقع در باغی بسیار بزرگ پر از درختان به‌یادماندنی با برجی است که شبیه به برج‌های جادویی قصه‌ای پریان می‌ماند. بازدید از این باغ با وجود گل‌های رنگارنگی چون گل‌های لاله و گل رز، باعث آرامش شما خواهد شد و خاطره‌ای ماندگار را برایتان به ارمغان خواهد آورد. همان‌طور که از مجسمه‌های گل تذهیب حک شده بر روی در بیرونی می‌بینید، این اثر تاریخی باشکوه که به سبک هنر مدرن ساخته شده است، به شما امکان سفر در تاریخ را می‌دهد و از داخل و خارج شما را شگفت‌زده می‌کند. همچنین می‌توانید یک صبحانه در بوفه سرباز در این محل که توسط شهرداری استانبول اداره می‌شود، میل کنید.

عکس: oldest.org

 

اسکله کانلیکا

با وجود کانیلکا در کرانه‌ی تنگه بسفور، پر بیراه نیست که یکی از دیدنی‌ترین نقاط آن‌جا، اسکله کانیلکا باشد. اغلب رستوران‌ها و کافه‌های کانلیکا در کنار این بندر قرار گرفته‌اند و مردمی که غالباً در سفر به استانبول به عنوان توریست به این منطقه زیبا می‌آیند نیز بیشتر وقت خود را در کنار اسکله کانلیکا می‌گذرانند. از روی این بندر پل سلطان محمد نیز عبور کرده و نمای زیبایی به آن بخشیده است. نمای شب این اسکله نیز بسیار زیبا است و اگر فرصت داشتید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما غروب خورشید را نیز در آن‌جا تماشا کنید.

عکس: oldest.org

۲۸ شهریور ۱۴۰۳

نظرات کاربران