همه چیز درباره حمام‌های سنتی ترکیه

جاذبه‌های گردشگری ترکیه
همه چیز درباره حمام‌های سنتی ترکیه

حمام ترکی یکی از تجربه‌هایی است که همه در سفر با تور ترکیه باید آن را امتحان کنند. حمامی که بخشی از فرهنگ مردم این کشور به حساب می‌آید و در سال‌های اخیر با استقبال گسترده گردشگران مواجه شده و هر روز بر تعداد مراکز آن اضافه می‌شود. حالا وقتی به تور استانبول می‌روید یا سفر به آنتالیا یا هر شهر دیگر این کشور را انتخاب می‌کنید، با حمام‌های ترکی مختلف و لوکسی مواجهید که به شما امکان تجربه‌ی آن را می‌دهند. پس بهتر است قبل از این که برای اولین بار وارد این حمام‌ها شوید، ابتدا همه چیز را درموردشان بدانید.

 

 نکاتی که قبل از هر چیز باید در موردشان بدانید

یکی از سوال‌هایی متداول قبل از اولین بار مراجعه به حمام ترکی این است که آیا محیط حمام برای بانوان و مردان جدا هست یا خیر؟ بله! تقریبا در تمامی حمام‌ها محیط مردانه و زنانه جداست و در بعضی موارد بعضی روزها یا ساعات به مرد‌ها اختصاص دارد و بعضی روزها یا ساعات به بانوان.

 

 سفرهای جذاب تابستانه به شهرهای ساحلی ترکیه

حمام ترکی

نکته مهم دیگر این است که حتما جایی مطمئن با امکانات خیلی خوب را برای خود انتخاب کنید تا اولین تجربه‌ی شما، به بهترین شکل رقم بخورد. ما در انتهای پست به صورت گذرا چند مورد از بهترین‌ها در ترکیه را مثال می‌زنیم، اما تحقیق قبل از انتخاب حمامی خوب بهترین راه حل است. البته اگر در یک هتل لوکس اقامت داشته باشید، عموما این هتل‌ها خود دارای یک حمام ترک عالی و بخش اسپا هستند. همچنین در نظر بگیرید فرایند حمام ترکی حدود ۲ ساعت به طول می‌انجام، اما با توجه به سرویس‌هایی که انتخاب می‌کنید این مدت کم یا زیاد می‌شود.

 

قدم به قدم با حمام سنتی ترکی

قبل از این که وارد محیط حمام شوید، بهتر است سرویس‌هایی که در حمام به شما داده می‌شود را مرور کرده و آن چیزی که باب میلتان هست انتخا بکنید. حمام شامل شسشتو با کف، ماساژ با روغن گیاهی و ... می‌شود. بعد از این انتخاب شما به اتاق تعویض لباس راهنمایی شده و سپس به محیط حمام می‌روید.

مرحله اول: لباس

باید در نظر بگیرید که محیط جداگانه‌ی حمام‌های سنتی ترکی، راحتی بیشتری را برای مشتریان به وجود می‌آورد. پس در کل به مراجعه کننده مربوط می‌شود که موقع ماساژ یا شستشو لباسی به تن داشته باشد یا نه. با این حال چه در بخش مردانه و چه بخش زنانه، در حال رفت و آمد و رفتن به بخش‌های مختلف، بهتر است لباس زیر خود را به تن داشته باشید یا حوله‌ای به دور خود بگیرید. پوشیدن دمپایی برای سر نخوردن هم اجباری‌ست.

 

بهترین نقاط ترکیه برای گرفتن زیباترین عکس‌ها

حمام ترکی

مرحله دوم: خیس شدن و بخش گرم حمام

با وارد شدن به بخش گرم حمام، حمام شما آغاز می‌شود. شما روی یک سنگ مرمر داغ دراز می‌کشید و این گرما باعث تعرق و خارج شدن سموم از بدنتان می‌شود. سپس مسئول شستشو ابتدا شما را با آب داغ خیس می‌کند و دوباره چند دقیقه‌ای آرامش بخش را دراز کشیده روی مرمر سر می‌کنید تا به حد کافی عرق کنید. طراحی حمام‌ها عموما به گونه‌ای است که نور طبیعی به داخل بتابد، پس خوابیدن و تماشای این انوار در یک روز آرامش‌بخش بسیار جذاب خواهد بود.

حمام ترکی

مرحله سوم: لیف کشی

بعد از دقایقی که بدن شما گرم شد و عرق کردید، یک نفر برای لیف کشی و لایه‌برداری از پوستتان به سراغتان خواهد آمد و برای دقایقی با کیسه به جان پوسستان خواهد افتاد. نکته مهم این است که اگر دوست نداشتید که مسئول این کار به بخش‌هایی از بدنتان حالا به هر دلیلی دست بزند، می‌توانید به او یادآور شوید. اگر ترکی هم بلد نیستید، با آرامش و با زبان بدن یا حتی کلمات ابتدایی انگلیسی این مهم امکان‌پذیر است. گاهی حتی اگر درد حس کردید می‌توانید بگویید که آرام‌تر کارش را انجام دهید. در نهایت هم خودتان را آماده کنید چون قرار است آب سرد رویتان ریخته شود!

 

زیباترین مکان‌ها برای کمپ زدن و گردش‌ در طبیعت زیبای ترکیه

حمام ترکی

مرحله چهارم: کف و ماساژ

حالا که از بخش سخت ماجرا گذر کردید، نوبت به ماساژ با کف فراوان است. برای این کار از لیف‌های مخصوص و همچنین صابون‌های خاص استفاده می‌شود و سپس با حجم بالایی از کف، به ماساژ بدنتان پرداخته می‌شود. بخش عالی حمام ترکی که بسیار لذت بخش است.

حمام ترکی

مرحله پنجم: شستشوی مو

بعد از پوست و بدن، نوبت به موی سر می‌رسد و در این مرحله با شامپو موهای شما نیز شستشه شده و کمی سرتان ماساژ داده می‌شود. همیشه موقع آب ریختن چشم‌هایتان را ببندید تا چشمتان نسوزد.

مرحله ششم: شستشو و خشک کردن

بعد از اتمام این مراحل وقت آن می‌رسد که کف را از تنتان بشویی و خود را خشک نمایید. التبه اگر دوست داشتید کمی بیشتر روی مرمر دراز بکشید، این امکان را دارید، پس راحت باشید!

 

برای ماه عسل رویایی، به کدام شهر زیبای ترکیه سفر کنید؟

حمام ترکی

مرحله هفتم: نوشیدنی، صحبت کردن و آرامش بعد از حمام

حالا وقت آن می‌رسد که در اتاقی دیگر کمی خوراکی و نوشیدنی میل کنید، مجله بخوانید با همراهانتان صحبت کنید و قبل از این که به دنیای شلوغ سفر باز گردید، مقداری آرامش کسب نمایید.

 

چند راهکار ساده برای ایمنی سفری زنانه به ترکیه

حمام ترکی

چند نکته دیگر:

  • ممکن است در بعضی از حمام‌های سنتی برای شامپو و صابون هزینه‌ی کمی از شما گرفته شود. مخصوصا اگر به حمام‌های محلی و ارزان قیمت می‌روید. البته می‌توانید صابون خود را از قبل با عطری که دوست دارید از بازار تهیه کنید و آن را برای شستشو بدهید. بازار بزرگ بهترین جا برای خریدن این صابون‌ها است.
  • به هیچ وجه برای خارج شدن از اتاق گرم حمام عجبه نکنید. در بعضی از جاهای شلوغ ممکن است بعد از اتمام کار شما را به در خروجی راهنمایی کنند، اما بگویید که می‌خواهید بمانید و کسی شما را مجبور نخواهد کرد. ماندن و دقایقی لذت بردن در اتاق داغ، کاملا طبیعی است.
  • دمپایی در تمامی حمام‌ها هست و نیازی نیست با خود ببرید.
  • به هیچ وجه در محیط حمام عکاسی نکنید. اگر چه بعضی از این حمام‌ها با سنگ‌های مرمرشان بسیار جذابند، اما بردن گوشی و عکس گرفتن، ممنوع است.
۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۹

نظرات کاربران