تاریخچه و محله‌های شاخ طلایی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
تاریخچه و محله‌های شاخ طلایی در استانبول

شاخ طلایی به عنوان مهم‌ترین قسمت استانبول که اصلی‌ترین جاذبه‌های تور استانبول را در خود جای داده در دوره بیزانس و عثمانی بندر مهم شهر بود که کالاهای آورده شده از جاده ابریشم و جاده ادویه از بندر گالاتا در گلدن هورن به اروپا صادر می شد. امروزه شاخ طلایی شبه جزیره تاریخی استانبول را از بی‌اوغلو جدا می‌کند، در حالی که مناطق تاریخی مانند سلطان احمد و امینونو در شبه جزیره تاریخی قرار دارند، مکان‌های مدرن‌تری مانند کاراکوی، گالاتا و تقسیم در بی‌اغلو واقع شده‌اند. در این مقاله می‌توانید اطلاعاتی در مورد تاریخچه شاخ طلایی بیابید، همچنین، مناطقی که باید از شاخ طلایی دیدن کنید نیز مورد توجه قرار گرفته است.

 

تاریخچه شاخ طلایی استانبول

تاریخچه شاخ طلایی به دوره‌ای برمی‌گردد که استانبول مستعمره یونان باستان بود، در واقع استانبول اولین بار به عنوان یک دولت شهر یونانی در قرن هفتم قبل از میلاد تأسیس شد. نقطه تاسیس این شهر تقریبا جایی بود که امروزه کاخ توپکاپی قرار دارد. این آبراه که دو سمت مهم استانبول را از هم جدا می‌کند، به شکل یک شاخ است و به خاطر همین شاخ طلایی نامیده می‌شود. مهاجران اولیه در آن زمان این آبراه را از تپه‌ای که بیزانس در آن تأسیس شده بود تماشا می‌کردند و به دلیل تابش خورشید بر روی آب، آن را "شاخ طلایی" نامیدند.

محله‌های شاخ طلایی در استانبول

محله‌های اطراف شاخ طلایی دارای میراث فرهنگی باشکوهی است و برخی از بهترین مکان‌های دیدنی استانبول در این مناطق قرار دارند. در لیست زیر می‌توانید ۱۲ مکانی که باید در شاخ طلایی از آن‌ها بازدید کنید را ببینید. این مناطق دارای میراث بیزانسی قابل توجهی هستند، همچنین بقایایی از مستعمرات ونیزی و جنوایی را در خود جای داده‌اند که در شهر وجود داشته است. از سوی دیگر، بیشترین تعداد آثار تاریخی در اطراف شاخ طلایی از دوره عثمانی به جای مانده در این محلات واقع شده‌اند.

 

بهترین هتل‌های نزدیک مسجد آبی

امینونو

امینونو به عنوان مرکز حمل و نقل شهر قدیمی استانبول عمل می‌کند که از اینجا می‌توان با تراموا به سلطان احمد و تکسیم رسید. همچنین می‌توانید با کشتی سواری به کادیکوی و اوسکودار در سمت آسیایی استانبول بروید. نمادین‌ترین ساختمان امینونو که به عنوان بازار ادویه شناخته می‌شود یکی از نقاط اصلی دیدنی استانبول محسوب می‌شود. این بازار نوستالژیک و مسجد باشکوه جدید (ینی کامی) درست در کنار آن از جمله مکان‌هایی است که حتما باید ببینید. علاوه بر این، مسجد رستم پاشا که با بهترین کاشی‌های ایزنیک در نوع خود تزئین شده، در اینجا قرار دارد. می‌توانید بهترین رستوران‌های محلی استانبول را در اطراف میدان سیرکچی در امینونو بیابید. همچنین معروف‌ترین دسرفروشی‌های استانبول نیز در اینجا قرار دارند. به این ترتیب بهترین نمونه از دسرهای معروف مانند باقلوا ترکی را می‌توانید در امینونو بیابید.

اونکاپانی

اونکاپانی جایی است که بلوار آتاتورک واقع شده که شبه جزیره تاریخی را به دو قسمت تقسیم می‌کند. رسیدن به بی‌اوغلو با عبور از شاخ طلایی از طریق پل از شمال اونکاپانی امکان پذیر است. از سوی دیگر، وقتی به سمت جنوب در اونکاپانی ادامه می‌دهید، می‌توانید به فاتح قلب استانبول تاریخی برسید در حالی که در شرق بلوار آتاتورک، منطقه Sehzedabasi قرار دارد. در این منطقه مسجد شاهزاده یکی از زیباترین مساجد شهر را می‌بینید. از سوی دیگر، در منطقه زیرک در غرب بلوار آتاتورک، صومعه مسیح پانتوکراتور (مسجد امروزی زیرک) متعلق به دوران بیزانس قرار دارد. بزرگ‌ترین سورپرایزی که در اونکاپانی منتظر شماست، قنات والنس از دوره روم است. این سازه که امروزه به عنوان قنات بوزدوگان شناخته می‌شود، توسط امپراتور روم والنس در قرن چهارم ساخته شده است.

 

اینستاگرامی‌ترین کافه‌های استانبول

زیرک

زیرک خانه کلیسای مسیح پانتوکراتور است که سومین کلیسای بزرگ قسطنطنیه در دوره بیزانس بود. این کلیسا محل دفن امپراطوران متاخر بیزانس نیز بوده است. کلیسای مسیح پانتوکراتور در دوره عثمانی «مسجد زیرک» نام گرفت که امروزه نیز به عنوان مسجد فعالیت می‌کند. این سازه اخیرا بازسازی شده و امروز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد. هنگام سرگردانی در خیابان‌های زیرک، می‌توانید خانه‌های چوبی مربوط به دوره عثمانی را هم پیدا کنید، این خانه‌ها سرنخ‌هایی از معماری گذشته شهر به شما می‌دهند. زیرک یکی از جواهرات پنهان در سواحل شاخ طلایی است که اغلب از دید توریست‌ها دور می‌ماند.

چیبالی

چیبالی یکی از محله‌های چند ملیتی در دوره عثمانی بود. به همین دلیل، گنجی مانند کلیسای سنت نیکلاس در اینجا وجود دارد. چیبالی همچنین نقطه شروع تورهای پیاده روی فنر بالات است. تورهای پیاده‌روی شامل چیبالی، فنر و بالات اطلاعاتی در مورد زندگی شهروندان غیر مسلمان در دوره عثمانی به شما می‌دهند. کافه‌ها و رستوران‌های بزرگی در این محله ها افتتاح شده که اخیرا بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند. تورهای پیاده روی فنر بالات معمولا از دانشگاه کادیر هاس، نقطه عطف منطقه چیبالی شروع می‌شود. این ساختمان بزرگ با معماری بسیار متمایز در اصل یک کارخانه تنباکو قرن نوزدهم بود.

 

معروف‌ترین جمعه بازارهای استانبول

فنر

فنر مکانی بود که شهروندان یونانی‌الاصل در دوره عثمانی در آن زندگی می‌کردند به همین دلیل، کلیساهای ارتدکس زیادی در اینجا وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها کلیسای سنت جورج است. کلیسای سنت جورج در کلیسای پاتریارک یونانی قرار دارد. پس از بازدید از پاتریارک مرکز معنوی افتخاری مردمان ارتدکس، می‌توانید سایر جواهرات پنهان فنر را کشف کنید. از جمله کالج ارتدوکس فنر، ساختمانی باشکوه متعلق به قرن نوزدهم با آجرهای قرمز رنگ است. خانه‌های رنگارنگ در خیابان Kiremit یکی از پربازدیدترین عکس‌هایی است که این روزها درباره استانبول در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده است.

بالات

بالات محله یهودیان شهر در دوره عثمانی بود که امروزه برخی از مهم‌ترین کنیسه‌های شهر در این منطقه دیده می‌شود. به خصوص کنیسه اهریدا به خاطر دکوراسیون داخلی بسیار مشهور است. اگر می‌خواهید از خانه‌های رنگارنگ بالات عکس بگیرید، می‌توانید به خیابانی به نام Merdivenli Yokus Sokak بروید. هفت خانه کلاسیک دوران عثمانی در کنار هم در این خیابان ردیف شده‌اند. این یکی از محبوب‌ترین ایستگاه های تورهای پیاده‌روی فنر بالات است.

ایوان‌سرای

ایوانسرای، مانند محله فنر و بالات، یکی از مکان‌های چند ملیتی در ساحل شاخ طلایی بود. کاخ Porphyrogenitus، یک کاخ قدیمی بیزانسی، اخیرا در اینجا افتتاح شده است. این کاخ در زبان محلی به «موزه کاشی تکفور سرایی» معروف است. مجموعه‌ای از کاشی‌های دوره عثمانی در بنا وجود دارد. علاوه بر این، می‌توان سرنخ‌های زیادی در مورد معماری قرون وسطایی بیزانس پیدا کرد. در اواخر امپراتوری بیزانس، امپراتورها در یک مجموعه کاخ بزرگ به نام کاخ Blachernae زندگی می‌کردند که این کاخ دقیقا در منطقه ایوانسرای قرار داشت. اگرچه چیز زیادی از کاخ باقی نمانده اما باقی مانده آن، می‌تواند تأثیرات زیادی داشته باشد.

 

بهترین هتل‌های محله شیشلی استانبول

ایوپ

ایوپ در انتهای شاخ طلایی قرار دارد. به همین دلیل وقتی به تپه پیر لوتی در ایوپ می‌روید، می‌توانید شاخ طلایی را با شکوه تمام تماشا کنید. این قطعا یکی از بهترین نقاط برای عکاسی در استانبول است. در ایوپ مسجد ایوپ وجود دارد که مسجدی بسیار مقدس برای مسلمانان است. این مسجد به ابوایوب الانصاری اختصاص دارد که در تاریخ اسلام جایگاه مهمی دارد. رسیدن به تپه پیر لوتی با تله‌کابین از ایوپ یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید در گلدن هورن انجام دهید. این تپه نام خود را از شاعر فرانسوی پیر لوتی گرفته است که با نگاهی به این منظره باشکوه شعر سروده است.

Sutluce

محله Sutluce در انتهای شاخ طلایی قرار دارد. مهم‌ترین ویژگی Sutluce این است که میزبان مینیاتورک، یکی از مکان‌های جذاب برای کودکان استانبول است. مینیاتورک مدل‌های کوچکی از آثار تاریخی در استانبول و سراسر ترکیه را در خود جای داده که برخی از این آثار تاریخی مربوط به دوران باستان است و تا به امروز باقی نمانده است. در اینجا می‌توانید مدلی از شگفتی‌های جهان باستان مانند معبد آرتمیس و مقبره هالیکارناسوس را مشاهده کنید. مینیاتورک همچنین به شما ایده‌هایی در مورد مکان‌های تاریخی دیگر ترکیه می‌دهد. مینیاتورک یکی از بهترین مکان‌های دیدنی در شاخ طلایی برای خانواده‌های دارای فرزند است. باید اضافه کرد که در کنار ماکت‌های آثار تاریخی، فعالیت‌های زیادی برای کودکان در اینجا برگزار می‌شود.

هاسکوی

هاسکوی ناحیه‌ای است که در سمت شمالی شاخ طلایی قرار دارد. تاکنون به معرفی مناطق در شبه جزیره تاریخی پرداخته‌ایم. با شروع از هاسکوی، در مورد محلات‌های داخل مرزهای بی‌اوغلو صحبت خواهیم کرد. مهم‌ترین ویژگی هاسکوی این است که موزه رحمی کوچ در آن واقع شده است. در موزه کوچ اولین موزه صنعتی ترکیه، جایی است که می‌توانید بسیاری از اتومبیل‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و حتی زیردریایی‌های نوستالژیک را ببینید. موزه رحمی کوچ به غیر از آثار تاریخی، تجربه‌ی شگفت‌انگیز خوردن و نوشیدن را به بازدیدکنندگان خود ارائه می‌دهد. به این ترتیب می توانید قهوه خود را در کنار دریا بنوشید و منظره فوق العاده شاخ طلایی را تماشا کنید.

 

با حمام‌های ترکی استانبول آشنا شوید

گالاتا

گالاتا یکی از سریع‌ترین مناطق در حال توسعه استانبول در سال‌های اخیر است. گالاتا، که در تاریخ محل مستعمره تجاری جنوا بود، آثار تاریخی زیادی از این دوره دارد. به عنوان مثال، برج گالاتا که بهترین نمونه از میراث ژنوایی در استانبول است، در اینجا قرار دارد. برج گالاتا توسط جنواها برای مشاهده بندر قسطنطنیه در آن زمان ساخته شد. امروزه در اطراف خیابان‌های بزرگی برای خرید وجود دارد همچنین، برخی از منحصربه‌فردترین گالری‌های هنری و بارهای جاز شهر در اینجا قرار دارند.

کاراکوی

کاراکوی محله‌ای است که در ۱۰ سال گذشته رو به پیشرفت بوده است. تجدید کامل بندر کروز استانبول با پروژه‌ای به نام گالاتاپورت نیز اهمیت کاراکوی را بیشتر کرده است. در کاراکوی، می‌توانید از مسجد کیلیچ علی پاشا قرن شانزدهمی دیدن کنید و از حمام ترکی در مجاور Kilic Ali Pasha Hamami لذت ببرید. این حمام یکی از بهترین حمام‌های ترکی استانبول در سال‌های اخیر است. کاراکوی میزبان برخی از بهترین مکان‌های صبحانه خوری و رستوران‌های محلی استانبول است. می‌توانید صبحانه را در ناملی گورمه یا Naif میل کنید و غذاهای سنتی ترکی را در کاراکوی لوکانتاشی امتحان کنید. علاوه بر این‌ها، گللو اوغلو، معروف‌ترین شیرینی فروشی استانبول نیز اینجاست. پس از بازدید از خیابان‌های کاراکوی، می‌توانید از موزه هنر مدرن استانبول در گالاتاپورت نیز دیدن کنید.

۱۰ خرداد ۱۴۰۱

نظرات کاربران