با حمام‌های ترکی استانبول آشنا شوید

جاذبه‌های گردشگری استانبول
با حمام‌های ترکی استانبول آشنا شوید

یکی از فعالیت‌های منحصر به فردی که همیشه در سفر با تور استانبول به گردشگران پیشنهاد می‌شود، سر زدن به یکی از حمام‌های ترکی سنتی این شهر است. جایی که شما می‌توانید در بناهایی متعلق به چند قرن پیش، حمام کرده و در طول سفر پرهیجان خود، ساعتی آرامش به دست آورید. در نوشته‌ی امروز هم ما کمی درباره تاریخ حمام‌های ترکی، کلیاتی درباره تجربه‌ای که در آن‌جا پیش رو خواهید داشت و بهترین حمام‌های ترکی استانبول، صحبت خواهیم کرد.

 

تاریخچه حمام‌های ترکی

تاریخ شناسان دقیقا نمی‌دانند که مردم دنیا در جاهای مختلف، دقیقا از کی شروع به حمام در محیط‌های بسته کردند اما چیزی که در ترکیه به حمام سنتی مشهور است، در واقع چیزی بوده که از رومی‌ها به ارث داده شده. معماری و بسیاری رسوم در مورد این حمام‌ها از روم باستان وام گرفته شده و سپس با فرهنگ‌های محلی مردم این منطقه تلفیق شده تا چیزی که حالا به نام "حمام ترکی" شناخته می‌شود خلق شود. آن‌هایی که به تور استانبول می‌روند، می‌توانند این حمام‌های ترکی را به شکل‌های مختلف تجربه کنند.

ساخت حمام‌های ترکی به شکل حاضر در سال ۱۲۹۹ میلادی آغاز شد و عثمانی‌ها به شدت به ساخت این نوع بنا علاقه پیدا کرده و در سده ۱۶ میلادی ساخت آن‌ها به اوج رسیده بود. هنوز هم چندین بنای معروف هستند که شما می‌توانید در استانبول دیده و حتی در آن‌ها حمام کنید. بعدها این گونه حمام‌ها در شرق اروپا نیز ساخته شد و حالا هم که می‌بینید، مراکز اسپای زیادی در دنیا هستند که چنین فضایی را برای مراجعه کنندگانشان فراهم می‌کنند.

 

معرفی موزه انگیزه در استانبول

چه چیزی در حمام‌های ترکی انتظار شما را می‌کشد

حمام‌های ترکی محیط‌های کاملا جداگانه برای بانوان و آقایان دارند اما کلیات رسومات حمام برای هر دو طرف تقریبا یکی است. شما خود را به دست دلاک یا ناتیر برای ماساژ و کیسه کشی می‌سپارید و از فضای گرم حمام لذت می‌برید. سرویس‌هایی که در حمام‌ها داده می‌شود و مدت زمان‌ آن‌ها، عموما بر اساس جایی که می‌روید، متفاوت هستند اما پکیج‌های حمام ترکی سنتی، به طور متوسط ۴۵ دقیقه است که شامل شستشو، ماساژ و کیسه کشی می‌شود.

در تمامی این حمام‌ها کمدهای کلیددار و امن به مراجعه کنندگان داده شده و حوله‌های مخصوص نیز به آن‌ها ارائه خواهد شد. بعد از تعویض لباس شما به سمت گرم حمام راهنمایی می‌شوید و برای مدتی در گرمای آن‌جا عرق ریخته و آرامش کسب می‌کنید. سپس دلاک برا کیسه کشی به سراغ شما می‌آید و در ادامه با کف زیاد، ماساژ داده خواهید شد.

فضای این حمام‌ها عموما آرامش‌بخش است و بیشتر اوقات این گردشگران هستند که باعث شلوغی و همهمه در آن‌جا می‌شوند. بهترین حمام‌های ترکی سنتی، دارای سقف‌هایی هستند که با بخش‌های شیشه‌ای، نور روز را به داخل بخش اصلی حمام تابانده و نمای دلپذیری در آن‌ها به وجود می‌آورند. بعد از این که حمام شما تمام شد و به بخش سرد برگشتید، عموما شربت یا چای به شما تعارف می‌شود و شما بعد از نوشیدن آن‌ها و کمی استراحت، حمام را ترک خواهید کرد. همانطور که انتظار دارید، عکاسی در این حمام‌ها به صورت کامل ممنوع است و به هیچ وجه اجازه‌ی بردن گوشی به داخل حمام را ندارید.

 

۱۵ جاذبه‌های گردشگری برتر در استانبول

بهترین حمام‌های ترکی استانبول

در ادامه‌ی این مطلب، شما را با بعضی از بهترین حمام‌های ترکی در استانبول آشنا می‌کنیم که حضور در بعضی از آن‌ها، تجربه‌ای بسیار بیشتر از تنها یک حمام سنتی است و شما را به دوران تاریخی این شهر می‌برد.

حمام خرم سلطان ایاصوفیه

این بنای معروف که ساخت آن به قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد، درست بین مسجد آبی و مسجد ایاصوفیه در استانبول قرار گرفته و از جمله زیباترین حمام‌های ترکی کل استانبول نیز به شمار می‌آید. با توجه به این که این حمام درست در مرکز یکی از مهم‌ترین بخش‌های گردشگری شهر و در محلی مهم واقع شده، گران‌ترین در استانبول نیز محسوب شده و پکیج‌های پایه آن از ۵۰ یورو آغاز می‌شود و اگر ماساژ هم بخواهید باید ۸۰ یورو بدهید. حتی پکیج‌های ۱۸۵ دلاری نیز در این محل به فروش می‌رسد. با این حال شما با رفتن به حمام خرم سلطان ایاصوفیه، تجربه بودن در مکانی تاریخی و مهم و البته زیبا را خواهید داشت.

 

برترین مراکز خرید استانبول (بخش اول)

حمام جاله اوغلو

این حمام نیز در همان حوالی واقع شده و در خیابان یِرِباتان که آغاز آن با باسیلیکا سیسترن است، قرار دارد. از نظر زیبایی، حمام جاله اوغلو را می‌توان تقریبا هم تراز حمام خرم سلطان فرض کرد که البته تا آن حد مجلل نیست. با این حال این بنا در سال ۱۷۴۱ ساخته شده و افراد معروف زیادی همچون امپراطور آلمان قیصر ویلهلم یا بازیگر محبوب عمر شریف به آن‌جا رفته‌اند. از طرفی قیمت‌ها در این مکان بسیار کم‌تر از حمام خرم سلطان است با این حال یکی از گران‌ترین‌ها به حساب می‌آید و شما برای پکیج پایه باید ۳۰ یورو و همراه ماساژ ۵۰ یورو پرداخت کنید. جالب است بدانید که نیویورک تایمز در مقاله‌ای که چند سال پیش منتشر کرده بود، حمام جاله اوغلو را به عنوان یکی از هزار جایی که قبل ازمرگ باید ببینید، لیست کرده است.

حمام چمبرلیتاش

یکی دیگر از حمام‌های معروف استانبول که در قرن ۱۶ میلادی و در منطقه سلطان احمد استانبول ساخته شده است. این حمام حدودا ۵ دقیقه پیاده از ایستگاه تراموای سلطان احمد فاصله داشته و نزدیک بازار بزرگ استانبول است. از نظر قیمت این محل کاملا مثل حمام جاله اوغلو است و بنایی بسیار زیبا و منحصر به فرد دارد که کاملا شما را وارد یک فضا و حس و حال تاریخی می‌کند. این حمام به دستور نوربانو سلطان و در سال ۱۵۸۴ ساخته شد. او همسر پسر سلطان سلیمان بود و زنی قدرتمند در تاریخ عثمانی به حساب می‌آید.

 

بزرگترین باغ وحش‌های استانبول (بخش اول)

حمام سلیمانیه

این مکان نسبت به سه حمام دیگر از سلطان احمد استانبول فاصله بیشتری دارد و بخشی از مجموعه مسجد سلیمانیه در استانبول به حساب می‌آید. این بنا را معمار سینان در سال‌های ۱۵۵۰ میلادی ساخته که یکی از معماران برجسته تاریخ عثمانی به حساب می‌آید. این مکان اتاق‌های مخصوص زوج‌ها را نیز در خود دارد و از نظر زیبایی نیز یکی دیگر از بهترین‌های در شهر به حساب می‌آید. از نظر قیمتی اوضاع حمام سلیمانیه تا این جای لیست ما بهتر بوده و پکیج‌های آن حول و حوش ۴۰ یورو است.

حمام گدیک پاشا

این مکان یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های فعال در استانبول به حساب می‌آید که توسط معمار بسیار معروف خاندان امپراطوری عثمانی، گدیک احمد پاشا در سال ۱۴۷۵ میلادی ساخته شده است. این حمام چسبیده به بازار بزرگ استانبول واقع شده و یک تفاوت آشکار با دیگر حمام‌های ترکی شهر دارد و آن هم وجود یک استخر کوچک در خود بناست که می‌توانید از آن‌جا نیز استفاده کنید. با توجه به این که خیلی از کسانی که در سفر با تور استانبول، به دنبال هتل‌هایی با اتاق‌های بزرگ هستند وممکن است در بیازیت اقامت داشته باشند، به راحتی می‌توانند به این محل مراجعه نمایند. از نظر هزینه نیز حمام گدیک پاشا، از دیگر حمام‌های مشهور محله سلطان احمد، کمی ارزان‌تر است.

 

کاخ آینالی کاواک استانبول را بشناسیم

حمام کیلیچ علی پاشا

بر خلاف جاهای دیگری که به شما پیشنهاد کردیم، حمام کیلیچ علی پاشا در بیوگلو و نزدیک به میدان تکسیم واقع شده و شما از آن میدان معروف، پیاده می‌توانید به آن‌جا بروید. حمامی که بخشی از مجموعه‌ی مسجد به همان نام است و برای کسانی که در تکسیم یا خیابان استقلال اقامت دارند، بهترین گزینه خواهد بود. این حمام در داخل بسیار زیباست و ساخت آن به قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد و به نام یکی از دریاسالاران بزرگ حکومت عثمانی نام گذاری شده است. فضای داخلی این حمام از چند بخش درست شده که در بخش گرم دارای کف مرمری بسیار زیباست و در بخش سرد، تخت‌های بزرگی برای استراحت و پذیرایی در آن‌جا تعبیه شده است. حمام کیلیچ علی پاشا از جمله حمام‌های بسیار محبوب استانبول بوده که هم به خاطر زیبایی و قدمتش است و هم جایی که قرار گرفته. قیمت متوسط پکیج‌های آن نیز حدود ۳۵۰ لیر است.

حمام گالاتاسترای

یکی دیگر ازحمام‌های بسیار قدیمی استانبول که ساخت آن به سال ۱۴۶۱ بر می‌گردد. این حمام درست در مرکز خیابان استقلال واقع شده و خیلی از توریست‌های ایرانی، این مکان را برای رفتن انتخاب می‌کنند. فضای داخلی حمام بسیار زیباست و در کنار ظاهر سنتی و قدیمی خود و سالن سرد که برای پذیرایی ترتیب داده شده، نورپردازی مدرنی هم دارد و در طول روز نیز، از سقف آن نور خورشید به خوبی به داخل حمام می‌تابد. البته ورودی این حمام اصلا ارزان نیست و قیمت‌ها در آن‌جا از ۳۵ یورو آغاز می‌شود.

در سفر به استانبول، هتل‌های لاکچری و اسپاهای مجلل، انتخاب‌هایی به عنوان حمام ترکی دارند اما حیف است که شما وجود چنین بناهای زیبا و منحصر به فردی را انکار کرده و برای تجربه‌ی حضور در یک حمام ترکی، به سراغ چنین مراکزی بروید. این بناها یک موزه‌ی تاریخی و یک تجربه‌ی منحصر به فرد هستند. جاهایی که اغلب برای بزرگان عثمانی ساخته شده بودند و ظاهری شاهانه دارند.

 

هتل‌های مناسب خانواده‌ در استانبول: بخش اول

نکاتی که باید در زمان رفتن به حمام ترکی مد نظر داشته باشید

  • حتما به دلاک خود انعام بدهید، مخصوصا اگر از سرویس ماساژ استفاده می‌کنید. این کار را در اتاق سرد انجام دهید. رسم رایج ۱۵ درصد مبلغ کل ورودی شماست.
  • در بعضی از مراکز اسپای خاص در ترکیه که در استانبول کم‌تر پیدا می‌شود، حمام مخصوص زوج‌ها وجود دارد اما در این گونه حمام‌ها هر زوج وارد اتاق‌های کوچکی می‌شوند که فضای بسته‌ای داشته و پیشنهاد نمی‌شود.
  • اصلا عجله نکنید و از زمان خود لذت برده و آرامش کسب کنید. شما به راحتی تا یک ساعت می‌توانید در این گونه حمام‌ها بمانید.
  • در طول حمام می‌توانید لباس زیر خود را به تن داشته باشید.
  • بعد از حمام‌های ترکی عموما انرژی لازم برای رفتن به مراکز گردشگری و خرید و این کارها را نخواهید داشت، پس از قبل برای خواب آلودگی و خستگی خود را آماده کنید.

۰۶ بهمن ۱۴۰۰

نظرات کاربران