برترین حمام‌های سنتی ترکی در استانبول

جاذبه‌های گردشگری استانبول
برترین حمام‌های سنتی ترکی در استانبول

حمام‌های سنتی ترکی که از دیرباز در این کشور رونق داشته‌اند، یکی از جاذبه‌های توریستی این کشور برای گردشگران تور استانبول به حساب می‌آیند. حمام داغ و در نهایت آرامش بخشی که خستگی سفر را از تن مسافران بیرون می‌کند. مقاله‌ی امروز ما اما حول محور حمام‌های سنتی استانبول می‌چرخد. جایی که می‌توانید تجربه‌ای کاملا اصیل از آن را داشته باشید و در مکانی باشید که سال‌ها تاریخ‌ پشت آن پنهان است. مراکزی که عقبه‌ی آن‌ها گاهی به چند صد سال می‌رسد.

 

حمام سلطان مهری ماه

معمار سینان یکی از مهم‌ترین معماران در تاریخ ترکیه به حساب می‌آید و این حمام زیبا نیز طراحی وی بوده و به نام دختر محبوب سلطان سلیمان اسم گذاری شده است. بنای این ساختمان به اواسط قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد و کلیت سالن مرکزی آن بر روی ۱۲ ستون بنا شده است. گنبد بزرگ و دیدنی در کنار مرمر به کار رفته در حمام سلطان مهری ماه آن را به یکی از زیباترین حمام‌های کل ترکیه بدل کرده است. البته این حمام دقیقا چیزی نیست که در گذشته بوده و امکانات مدرن به آن اضافه شده تا بتوانید به خوبی از سرویس‌های بهره ببرید.

 

  ۶ تفریح خیابانی در سفر به استانبول 

حمام سلطان

 

حمام خرم سلطان ایاصوفیه

دومین بنایی که به آن خواهیم پرداخت نیز به دست معمار سینان ساخته شده و جزو اولین کارهای بزرگ او بوده است. همانطور که از اسم این حمام پیداست، آن را به نام همسر سلطان سلیمان نام گذاری کرده‌اند، اما نکته جالب آن جایی است که حمام در آن بنا شده است. جایی که پیش از این حمام‌های عمومی قرن دوم و سوم میلادی ساخته شده بود. البته داستان‌های زیادی این سال‌های حمام خرم سلطان داشت و برای مدتی به زندان نیز بدل شده بود، اما ساخت و ساز و بازسازی بخش‌های زیادی از آن و همچنین اضافه کردن امکاناتی عالی به حمام، آن را به این مکان زیبا و جذاب کنونی بدل کرده است.

 

حمام خرم سلطان ایاصوفیه

 

حمام کیلیچ علی پاشا

و باز هم بنایی دیگر در استانبول که نام معمار سینان را به دوش می‌کشد. حمام کیلیچ علی پاشا به نام برده‌ای اسم‌گذاری شده که ماجراجویی بزرگ خود را به سمت قسطنطنیه آغاز کرد و در نهایت به  مقام کاپیتانی و سپس دریاسالاری رسید. ۱۵ متر ارتفاع و ۱۳ متر پهنا، بخش اصلی این حمام را به یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین حمام‌های استانبول بدل کرده است. البته در سال‌های اخیر بازسازی بزرگ و ۷ ساله‌ای روی این بنا انجام شد، اما جزییات بنای اصلی تا حد زیادی حفظ گردید. حالا حمام کیلیچ علی پاشا یک حمام مدرن و زیباست که بودن در آن را به همه توصیه می‌کنیم.

 

حمام کیلیچ علی پاشا

 

حمام بیلربی

این حمام در نزدیکی اسکله بیلربی واقع شده و سازه‌ی چوبی بیرون آن، کاملا این بنا را از دیگر بخش‌های منطقه جدا می‌کند. حمام بیلربی مربوط به اواخر قرن ۱۹ میلادی است و اگر چه از بیرون شاید شکوه خاصی نداشته باشد، اما سنگ‌های مرمر داخلش، صد در صد شما را جذب خود خواهد کرد. چهار اتاق اختصاصی، ۱۳ آبنما و امکانات و خدمه‌ای عالی، حمام بیلربی را به یکی از انتخاب‌های خوب در استانبول برای کسانی که به دنبال یک حمام کلاسیک هستند، بدل می‌کند.

 

 باکیفیت‌ترین هتل‌های ۳ ستاره‌ در استانبول

حمام بیلربی

 

حماما گالاتاسرای

این مکان قدیمی‌ترین حمامی است که در لیست ما گنجانده شده و یکی از دلایل معروفیت و محبوبیتش، داستانی جذاب است که حول آن و در مورد سلطان بایزید دوم نقل می‌شود. اما چیزی که در مورد بنا باید گفت این است که حمام گالاتاسترای در اواخر قرن ۱۵ میلادی ساخته شده و از نظر ظاهر، زیبا با گنبدهایی دیدنی است که نور روز را به زیبایی به داخل می‌تابانند. از جمله جاهایی که انتخاب بسیاری از خود مردم ترکیه نیز محسوب می‌شود.

 

حماما گالاتاسرای

 

حمام چمبرلی تاش

در آخر دوباره به یکی دیگر از آثار هنرمندانه معمار سینان برویم. حمامی که از نظر زیبایی، چشمان شما را در همان ابتدای ورود به بخش اصلی خیره به خود خواهد کرد. حمام چمبرلی تاش به گونه‌ای طراحی شده که آرامش و ظرافت در آن موج بزند و لحظاتی بسیار خوب را برایتان رقم بزند. جالب این که تمام این زیبایی به شکلی ماهرانه در بستری ساده برایتان ارمغان آورده شده و شما درگیر زرق و برق و تجملات نمی‌شود. گنبد این حمام نیز زیبایی منحصر به فردی دارد و انوار نور خورشید را به شکلی فوق‌العاده وارد بنا می‌کند، به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم حتما در طول روز به این مکان مراجعه کنید.

 

  معروف‌ترین مراکز خرید بخش آسیایی استانبول 

حمام چمبرلی تاش

۲۶ اسفند ۱۳۹۸

نظرات کاربران