معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه

جای تعجب نیست که روسیه به عنوان بزرگترین کشور جهان جاذبه‌های گردشگری متنوع و دیدنی بسیار زیادی را در خود جای دهد. اما از آنجایی که بازدید از تک تک این جاذبه‌ها نیاز به زمان و هزینه بسیار زیادی است توریست‌ها فرصت گشت و گذار در تمامی آن‌ها را نخواهند داشت. همین موضوع می‌توان باعث سردرگمی آن‌ها شود که الویت با کدام جاذبه‌های گردشگری در روسیه باشد. چنانچه شما نیز در حال برنامه‌ریزی برای سفر با تور روسیه هستید، بهتر است تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا شما را با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه برای داشتن یک برنامه‌ریزی ایده‌آل و مناسب آشنا کنیم.

 

راه آهن سراسری سیبری، روسیه (Trans-Siberian Railway, Russia)

یکی از دیدنی‌ترین و البته مهم‌ترین مکان‌ها در تور روسیه به خط ریلی آن تعلق دارد. چرا که طولانی‌ترین سیستم راه آهن جهان در این کشور قرارگرفته و با نام راه آهن سراسری سیبری شناخته می‌شود. این خط راه آهن از مسکو تا ولادی وستوک، شهری در نزدیکی مرزهای روسیه با چین و کره شمالی، امتداد دارد. ساخت این راه آهن در سال ۱۸۹۱ توسط تزار الکساندر سوم آغاز گردیده و در طول سال‌ها ادامه داشت. به طوری که در سال ۱۹۱۶ توسط پسرش، تزار نیکلاس دوم تکمیل و به اتمام رسید. امروزه این خط ریلی با نام مسیر تزارها نیز شناخته می‌شود.

توجه داشته باشید که به دلیل طولانی بودن این مسیر برای پیمودن آن قطعا باید حداقل یک شب را در واگن قطار بگذرانید. این قطار دارای واگن‌هایی با تخت خواب‌های درجه یک، دو و سه بوده که حتی برخی دارای حمام و دوش خصوصی نیز هستند. پس اگر برنامه‌ریزی خاصی در تور روسیه ندارید حتما بلیطی برای همراه شدن با این خط ریلی رزرو کرده و سفری استثنایی و به یاد ماندنی را برای خود و خانواده رقم بزنید.

 

کوه البروس، روسیه (Mount Elbrus, Russia)

یکی از زیباترین و البته دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری که در کشور روسیه فرصت بازدید از آن را خواهید داشت، کوه البروس است. این کوه در رشته کوه قفقاز و در سمت جنوب روسیه قرار دارد. البروس با ارتفاع ۵۶۴۲ متر به عنوان یکی از هفت قله مرتفع دنیا شناخته می‌شود. به طوری که سالانه کوه نوردان باتجربه و تازه کار بسیاری را مجذوب خود می‌کند. کوه البروس از یک آتشفشان تشکیل شده اما سال‌ها است که فعالیتی نداشته و از همین رو آن را در دسته کوه‌های آتشفشانی خاموش و بدون فوران در نظر می‌گیرند. جذاب‌ترین قسمت کوه البروس برای توریست‌ها برخورداری از یک سیستم تله‌کابین است که بازدیدکنندگان را تا ارتفاع ۳۸۰۰ متری بالا برده و صعود به قله را برای علاقه‌مندان بسیار آسان می‌کند. حتی اگر علاقه‌ای به کوه‌نوردی نیز نداشته باشید بالا رفتن با این تله‌کابین بسیار لذت‌بخش بوده و فرصت تماشای چشم‌انداز بسیار زیبایی از محیط اطراف را برای شما فراهم خواهد کرد.

 

۱۰ دلیل برای سفر به سنت‌ پترزبورگ

 

دره آبفشان‌ها، روسیه (Valley of Geysers, Russia)

مورد بعدی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری روسیه که بازدید از آن در بین توریست‌ها بسیار محبوب شده، دره آبفشان‌ها است. این مکان زیبا و دیدنی در شبه جزیره کامچاتکا (Kamchatka) در شرق دور روسیه قرار گرفته و دومین میدان آبفشان بزرگ در جهان است. نکته جالب اینکه این مکان تا سال ۱۹۴۱ ناشناخته بود و در همین سال توسط دانشمند محلی به نام تاتیانا اوستینوا کشف شد. جذابیت و زیبایی دره آبفشان‌ها سبب شد تا از همان دوران به عنوان یک جاذبه بسیار پرطرفدار توریستی در کامچاتکا شناخته شود. به طوری که امروزه توجه بسیاری از دانشمندان و گردشگران را به خود جلب کرده است.

 

جزیره کیژی، روسیه (Kizhi Island, Russia)

جاذبه‌های توریستی روسیه تمامی ندارد؛ جزیره کیژی که در کارلیا، منطقه‌ای در شمال غربی روسیه و هم مرز با فنلاند و دریای سفید قرار گرفته یکی از جذاب‌ترین مکان‌هایی است که در سفر به این کشور فرصت بازدید از آن را خواهید داشت. جزیره کیژی بیشتر به خاطر موزه فضای باز شگفت‌انگیزی که در خود جای داده شناخته می‌شود.  نکته قابل توجه اینکه کارلیایی‌ها از قرن سیزدهم در این منطقه زندگی می‌کردند. آن‌ها تلفیقی از فرهنگ‌های شرقی و غربی داشته و همین سبب شده تا امروزه شاهد آثار تاریخی به جا مانده از آن دوران باشیم که نشانه‌هایی از فرهنگ کارلیایی‌ها را به نمایش می‌گذارند.

این مجموعه موزه شامل کلیسایی به ارتفاع ۱۲۰ فوت است که از ۲۲ گنبد ساخته شده و امروزه بازدید از آن به یکی از نقطه‌ عطف‌های این مکان تبدیل شده است. از دیگر جاذبه‌های گردشگری که در جزیره گیژی می‌توان فرصت بازدید از آن را داشت ده‌ها خانه چوبی، آسیاب‌های بادی، نمازخانه‌ها و انبارها هستند.

 

برترین میراث جهانی یونسکو در روسیه

 

کلیسای جامع سنت سوفیا نوگورود، روسیه (St Sophia Cathedral Novgorod, Russia)

کلیسای جامع سنت سوفیا در نووگورود، قدیمی‌ترین شهر روسیه، در محوطه کرملین شهر واقع شده است. این کلیسا با ارتفاعی در حدود ۱۲۵ فوت و پنج گنبد تماشایی تزیین شده باشکوه نظر هر تماشاگری را در نگاه اول به خود جلب کرده و امروزه به عنوان یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری کشور روسیه شناخته می‌شود. از نظر باستان شناس‌ها این بنا، قدیمی‌ترین ساختمان کلیسای روسیه بوده و از همین رو اهمیت و ارزش بسیار زیادی دارد. کلیسای جامع سنت سوفیا دارای مجموعه‌ای از مصنوعات مذهبی باستانی از جمله نشانه مادر خدا، نمادی که طبق افسانه‌ها در سال ۱۱۶۹ نووگورود را از حمله نجات داد، است. همچنین تزئینات سه دروازه معروف کلیسا به قرن دوازدهم بازمی‌گردند که آن‌ها نیز از زیبایی و ارزش بسیار زیادی برخوردار هستند. برای آشنایی با دیگر کلیساهای روسیه پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله زیباترین کلیساهای روسیه بزنید.

 

دریاچه بایکال، روسیه (Lake Baikal, Russia)

یکی از اهدافی که اغلب توریست‌ها در همراه شدن با قطار راه‌آهن سراسری سیبری در سفر خود به تور روسیه دارند، توقف در دریاچه بایکال و لذت بردن از مناظر زیبای اطراف آن است. دریاچه بایکال عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین دریاچه روی زمین بوده و بازدید از آن یکی از بهترین خاطره‌ها در سفر به روسیه خواهد بود. دریاچه بایکال حدود ۲۰ درصد از آب شیرین جهان را در خود جای داده و تاریخ پیدایش آن به ۲۵ میلیون سال پیش برمی‌گردد که در سیبری قرار گرفته و توسط رشته کوه احاطه شده است. این دریاچه یکی از شفاف‌ترین دریاچه‌های جهان به حساب می‌آید. زیبایی‌های این دریاچه غیر قابل توصیف بوده و در صورت امکان توصیه می‌کنیم بازدید از آن را در لیست بایدهای خود در سفر به روسیه قرار دهید. دریاچه بایکال در بین مردم محلی به عنوان مروارید سیبری نیز شناخته می‌شود و امروزه با استقبالی که توریست‌ها به بازدید از آن داشته‌اند اقامتگاه‌ها و هتل‌های متعددی در اطراف آن افتتاح شده‌اند.

 

زیباترین سواحل روسیه

 

شهر سوزدال، روسیه (Suzdal City, Russia)

سوزدال که در طول تاریخ پایتخت چندین حکومت روسیه بود به عنوان جواهر "حلقه طلایی" این کشور شناخته می‌شود. به طوری که این شهر را می‌توان موزه‌ای زنده برای آشنایی با گذشته فرهنگی روسیه دانست. چنانچه عاشق بناهای تاریخی و بازدید از سبک معماری زیبای آن‌ها هستید، شهر سوزدال یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرگرم شدن شما در تور روسیه خواهد بود. چرا که در این مکان کرملین‌ها، کلیساها و صومعه‌های متعددی را با طراحی‌های منحصر به فرد و فوق‌العاده جذاب پیدا خواهید کرد. نکته جالب دیگر اینکه قدمت سوزدال به سال ۱۰۲۴ برمی‌گردد و گشت و گذار در آن همچون سفری در زمان خواهد بود.

 

کرملین مسکو، روسیه (Moscow Kremlin, Russia)

اگرچه قصد بازدید از تعداد محدودی جاذبه توریستی را در روسیه داشته باشید، قطعا کرملین مسکو یکی از آن‌ها خواهد بود. چرا که بازدید از کرملین برای همه توریست‌های مسکو جز واجبات است. این محوطه محصور که دارای ادارات دولتی برتر کشور است از چهار کلیسای جامع متعلق به قرن‌های ۱۵ و ۱۶ ساخته شده و همچنین چندین موزه برجسته دیگر را نیز در خود جای داده است. زمین‌های ۲۵۰ هکتاری شامل اسلحه خانه، گنجینه‌های سلطنتی گذشته و نمایشگاه صندوق الماس تنها قسمت کوچکی از جذابیت‌هایی هستند که در کرملین مسکو فرصت بازدید از آن‌ها را خواهید داشت. همچنین در این مکان می‌توانید مجموعه‌ای از جواهرات خاص دنیال را که مهم‌ترین آن‌ها یک الماس ۱۹۰ قیراطی است را تماشا کنید. این الماس به کاترین کبیر تعلق داشت.

 

بازدید از جذاب‌ترین موزه‌های روسیه

 

موزه ارمیتاژ سن پترزبورگ، روسیه (Hermitage Museum Sent Petersburg, Russia)

موزه ارمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه در سال ۱۷۶۴ توسط کاترین کبیر تأسیس شده و در حال حاضر به یکی از برترین مکان‌های توریستی در این کشور تبدیل گشته است. ارمیتاژ موزه‌ای عظیم و مملو از هنر و فرهنگ بوده که مجموعه‌ای تماشایی از بیش از ۳ میلیون آثار مختلف را که در خود جای داده است. این آثار از سرتاسر جهان گردآوری شده و هر کدام در نوع خود بی‌نظیر هستند. ناگفته نماند که مجموعه موزه ارمیتاژ از شش ساختمان تاریخی از جمله کاخ زمستانی و محل اقامت امپراتورهای روسیه تشکیل شده است.

 

کلیسای جامع سنت باسیل مسکو، روسیه (Saint Basil’s Cathedral Moscow, Russia)

آخرین و البته مهم‌ترین جاذبه توریستی روسیه که بازدید از آن به هر گردشگری در این کشور واجب است، کلیسای جامع سنت باسیل نام دارد. این کلیسای بی‌همتا بین سال‌های ۱۵۵۴ تا ۱۵۶۱ ساخته شده و در قلب مسکو قرار دارد. نکته جالب اینکه طراحی و معماری خارجی این کلیسا بیشتر از فضای داخلی آن جلب توجه کرده و امروزه به نمادی از کل کشور روسیه تبدیل شده است. به طوری که هیچ کلیسای دیگری را در دنیا با این طراحی و سبک معماری نمی‌توان پیدا کرد. این بنا در میدان سرخ مسکو قرار گرفته و بازدید از آن فرصت گشت و گذار از دیگر جاذبه‌های این شهر را نیز ممکن خواهد کرد.

 

کارهایی که نباید در سفر به روسیه انجام دهید!

 

منبع

۰۷ خرداد ۱۴۰۲

نظرات کاربران