کارهایی که نباید در سفر به روسیه انجام دهید!

جاذبه‌های گردشگری روسیه
کارهایی که نباید در سفر به روسیه انجام دهید!

روسیه کشوری بزرگ و زیباست که البته در جاهای مختلف آن، مردم فرهنگ و روش‌های زندگی متفاوتی دارند. با این حال یک سری مسائل هست که در تور روسیه به هر گوشه از این کشور بروید، باید آن‌ها را رعایت کنید. جدا از بایدهایی که همیشه گفته می‌شود، نبایدها در طول سفر به کشوری خارجی نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. نبایدهایی که هم شامل مسائل قانونی و فرهنگی شده و در نهایت به کیفیت سفر شما اضافه می‌کنند. اگر قصد رفتن به این کشور بزرگ و جذاب را دارید، پیشنهاد می‌کنیم، حتما مقاله‌ی امروز ما را مطالعه کنید.

 

در سفر به روسیه به غریبه‌ها خیلی لبخند نزنید

به طور کلی مردم روسیه تنها با افرادی که به آن‌ها نزدیک هستند، صمیمی بوده و خیلی اهل بگو و بخند با غریبه‌ها نیستند. همین امر باعث می‌شوند، در صورتی که در برخورد اول، بیش از حد با آن‌ها صمیمانه برخورد کنید و مدام لبخند بزنید، احساس ناخوشایندی داشته باشند، به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم، در روابط خود با غریبه‌ها مراقب باشید.

در روسیه، پول خود را خارج از بانک تبدیل نکنید

یکی از مشکلات سفر به روسیه، مدیریت مسائل مالی و البته معضلاتی است که کلاه‌برداران برای شما به وجود می‌آورند. از اضافه کردن پول برای تبدیل ارز تا ارائه اسکناس‌های تقلبی، موارد زیادی هستند که تبدیل پول خارج از بانک برای شما به وجود می‌آورد. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم، حتما پول‌های خود را در بانک یا صرافی‌های قانونی تبدیل کنید و به هیچ وجه برای تبدیل به سراغ افراد متفرقه نروید.

 

تابستان یا زمستان به روسیه سفر کنیم؟

در وسایل نقلیه عمومی روسیه، جلوی بزرگ‌ترها ننشینید

یکی از مواردی که در بیشتر کشورها آن را شاهد هستیم، این است که وقتی در وسایل نقلیه عمومی روسیه مثل مترو یا اتوبوس هستید، باید صندلی خود را افراد مسن‌تر یا زنان حامله بدهید. در روسیه حتی اگر زنی ایستاده باشد، عموما مردها جای خود را به او می‌دهند. پس اگر از مترو یا اتوبوس استفاده می‌کنید، این مهم را نیز در نظر بگیرید.

زنان روسیه را با نام "زن" خطاب نکنید

یکی از نکات فرهنگی جالب در روسیه این است که بچه‌ها و بزرگسالان را می‌توان با خطاب‌هایی مثل پسر، دختر، مادربزرگ یا پدربزرگ صدا زد اما زن‌ها را نمی‌توانید به همین صورت "زن" خطاب کنید و این امر بی‌ادبانه تلقی می‌شود. به همین دلیل بهتر است نام طرف مقابل را پیدا کرده یا این که با گفتن "بخشید" صرف مقابل خود را صدا بزنید.

 

بهترین مراکز خرید مسکو

در سفر به روسیه، پاسپورت خود را فراموش نکنید

هیچ گاه در تور روسیه، پاسپورت خود را در هتل نگذارید و همیشه همراه خود داشته باشید. در این کشور، ممکن است پلیس‌ها در جاهای مختلف، کارت شناسایی از شما بخواهند و اگر پاسپورت خود را همراه نداشته باشید، ممکن است برای چند ساعتی وقتتان برای حل این مشکل تلف شود. همچنین، فراموش نکنید که در تمامی روند شناسایی و در اختیار گرفتن دوباره پاسپورت، حتما مودبانه برخورد کنید. پلیس‌های روسیه برای توریست‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کنند و مسئله پاسپورت آن‌جا امری رایج است، پس از برخورد بد و بروز مشکل پرهیز کنید.

سیگار کشیدن در هتل‌ها یا رستوران‌های روسیه، ممنوع است

تا چند سال قبل، شما در هر جایی از این کشور می‌توانستید سیگار بکشید اما حالا قوانین روسیه بسیار بهتر شده و خیلی چیزها تغییر کرده است. در اغلب رستوران‌ها، کافه‌ها و هتل‌های روسیه، کشیدن سیگار ممنوع است. در واقع حتی در خیابان هم اگر بخواهید سیگار بکشید، باید با نفرات دیگر، ۱۵ متر فاصله داشته باشید. به طور کلی، قوانین خیلی سخت‌گیرانه‌ای در مورد سیگار وضع شده تا دیگران از دود سیگار شما آسیبی نبینند. فراموش نکنید که کشیدن سیگار در محیط‌های عمومی جریمه‌ای ۵۰۰ تا ۱۵۰۰ روبلی برای شما در پی خواهد داشت.

به نمادهای روسیه توهین نکنید و حرف‌های سیاسی نزنید

به طور کلی، همیشه باید در نظر بگیرید که شما به هر کشوری که می‌روید، در آن‌جا مهمان هستید و نباید در مورد چیزهایی که در آن‌جا وجود دارد بدگویی کنید. مخصوصا در روسیه که مردمش شدیدا به این مسائل حساس هستند. با توجه به شرایط کنونی، به طور کلی صحبت‌های سیاسی را از تمام حرف‌هیا خود حذف کرده و سعی کنید از سفر خود لذت ببرید. این روزها را به گردش و تفریح بگذرانید تا بخواهید در جمع‌های مختلف، به صحبت در مورد روسیه، جنگ یا هر چیز سیاسی دیگری وقت خود را تلف کنید.

 

بهترین مقاصد پاییزه روسیه

با کفش وارد خانه کسی در روسیه نشوید

بعید است در تور روسیه، مجبور شوید وارد خانه کسی شوید اما در کل بد نیست بدانید که مردم روسیه نیز شبیه به ما، با کفش وارد خانه‌های خود نمی‌شوند. تمام خانه‌های روسیه شبیه به چیزی که در کشورهای شرق آسیا، ایران و کشورهای همسایه‌مان می‌بینید، دارای جا کفشی بوده و شما موقع ورود، باید کفش‌های خود را در بیاورید.

در روسیه، بطری خالی را روی میز نگذارید

یکی از چیزهای عجیبی که مردم روسیه به آن اعتقاد دارند این است که نباید بطری خالی را روی میز رها کرد و این مسئله، برای شما بدشانسی خواهد آورد! خیلی‌ها اعتقاد دارند که این باور بعد از ورود قزاق‌ها در سال‌های ۱۹۰۰ به کشور وارد شد اما خب هنوز هم عده‌ی خیلی زیادی آن را در پس ذهن خود قبول کرده‌اند. شما هم بهتر است بطری خالی آب یا نوشیدنی‌های مختلف را بعد از این که از سر میز بلند شدید، بردارید!

 

قهوه‌های متفاوت در بهترین کافه‌های مسکو

در روسیه با دستکش دست ندهید

با توجه به این که روسیه در فصل زمستان بسیار سرد می‌شود، احتمالا با خودتان فکر کنید که موقع دست دادن نیز، دستکش‌های خود را نباید در بیاورید، اما این کار را نکنید. دست دادن با دستکش در فرهنگ روس‌ها، کاری بی‌ادبانه تلقی شده و اصلا حرکت قشنگی نیست. پس اگر به هر دلیلی، مخصوصا برای مسائل تجاری به روسیه سفر می‌کنید، قبل از دست دادن با هر کسی، حتما دستکش‌های خود را در بیاورید. همچنین یکی از باورهای جالب روس‌ها این است که اعتقاد دارند، نباید در ورودی خانه یا هر جای دیگری دست داد و این کار را خیلی جالب نمی‌دانند!

با بانوان مسن در روسیه، مخالفت نکنید!

با این که زنان مسن در روسیه، جزو قشر آسیب پذیر در نظر گرفته می‌شوند، اما از طرفی، مردم احترام زیادی برای آن‌ها قائل شده و همین قدرتی ویژه به آن‌ها می‌دهد! در واقع هر چیزی که زنان مسن به شما بگویند و با هر لحنی، شبا باید لبخند زده و قبول کنید. مثلا ممکن است سر پله بخواهند که بارشان را جا به جا کنید یا در مترو بخواهند که جای خود را با آن‌ها عوض کنید یا هر چیز دیگری، بهتر است با آن‌ها مخالفت نکنید و صد البته که به بحث با این بانوان سن بالا نیز نپردازید.

 

بهترین مکان‌ها در روسیه برای تماشای شفق قطبی

وقتی در روسیه هستید، لباس‌های بیرون را داخل خانه نپوشید

روس‌ها نه تنها روی کفش بلکه روی لباس نیز حساس بوده و عقیده دارند، لباس‌هایی که بیرون می‌پوشید، کثیف هستند. به همین دلیل، وقتی به خانه کسی می‌روید، حداقل باید کت، دستکش، شال گردن و کلاه خود را در بیاورید و با آن‌ها روی مبل ننشینید. درون رستوران نیز پوشیدن کت و کاپشن پشت میز خیلی پسندیده نیست و همه جا دارای رخت آویز بوده و بهتر است، لباس‌های خود را آن‌جا آویزان کنید. همچنین مراقب باشید تا پول یا مدارک خود را در لباس‌هایی که در رستوران روی رخت آویز می‌گذارید، رها نکرده و آن‌ها را همراه خود داشته باشید.

در روسیه سوت نزنید!

سوت زدن کلا چیز خوبی در روسیه به حساب نمی‌آید، مخصوصا در محیط‌های بسته مثل خانه، هتل، رستوران و ... . البته یک سری خرافات نیز در این مورد نقش دارد که سوت زدن را باعث از دست رفتن پول و مال می‌دانند اما در کل، این حرکت خیلی مورد پسند روس‌ها نیست، شما هم بهتر است در طول سفر، این عادت خود را کنار بگذارید.

مردم روسیه اهل تعارف هستند، پس در اولین اقدام چیزی را قبول نکنید

مثل مردم کشور خودمان، روس‌ها هم اهل تعارف هستند. به همین دلیل بهتر است اولین بار که چیزی به شما تعارف شد آن را قبول نکنید و سعی کنید یکی دو باری تفره بروید. همچنین تعریف کردن از غذایی که می‌خورید یا چیزی که می‌نوشید، رسم رایج در این کشور بوده و اگر هم چیزی که به شما تعارف شده را احتیاج ندارید، حتما با عذرخواهی و لبخند آن را پس بزنید. مخصوصا در مسئله نوشیدن، به هیچ وجه پا به پای مردم روسیه پیش نروید و در این مورد با تعارف، درخواست آن‌ها را رد کنید. روس‌ها برای نوشیدن نه تنها آداب خود را داشته، بلکه ظرفیت کاملا متفاوتی نسبت به مردم دیگر نقاط جهان دارند.

 

بهترین فعالیت‌های جذاب در سنت پترزبورگ

فراموش نکنید چند کلمه از زبان مردم روسیه را یاد بگیرید

قبل از سفر چند کلمه مهم روسی را یاد بگیرید تا خیلی راحت‌تر بتوانید کار خود را در این کشور پیش ببرید. مسلما در خیلی از جاهای توریستی، هتل‌ها، رستوران‌های معروف و مراکز گردشگری، می‌توانید کار خود را با زبان انگلیسی پیش ببرید اما بلد بودن چند کلمه روسی باعث می‌شود تا بتوانید با مردم ارتباط بهتری بگیرید و در جاهای کم‌تر توریستی نیز بگردید و به رستوران‌های کوچک‌تر نیز بروید. این کلمات شامل سلام و خداحافظی، قیمت پرسیدن، آدرس پرسیدن و چیزهایی از این دست می‌شود. همچنین کارت هتل را نیز همیشه همراه داشته باشید و برای برگشت به هتل به تاکسی بدهید. رانندگان تاکسی عموما انگلیسی حرف نمی‌زنند.

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

۰۵ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران