کارهایی که نباید در سریلانکا انجام دهید

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
کارهایی که نباید در سریلانکا انجام دهید

همواره قبل از سفر توریست‌ها در مورد کارهایی که باید در مقصد گردشگری انتخابی خود انجام دهند مطالعه و تحقیق می‌کنند. اما یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که هرگز نباید از آن غافل شد پرداختن به موضوع‌هایی است که در سفر خود نباید انجام دهید. به خصوص اگر به یک کشور متفاوت مثل سریلانکا سفر کنید اهمیت این موضوع چندین برابر می‌شود. در سال‌های اخیر تور سریلانکا به یکی از بهترین مکان‌ها برای بازدید در آسیا تبدیل شده است. اگر شما نیز به دنبال برخی از کارهایی هستید که نباید در سریلانکا انجام دهید و اشتباهات رایجی که مسافران مرتکب می‌شوند را تکرار نکنید در این مقاله همراه ما باشید. چرا که در این مقاله به منظور بالا بردن کیفیت سفر شما عزیزان قصد داریم به کارهایی که به هیچ وجه نباید در سریلانکا انجام داد پرداخته‌ایم.

 

در هر مکانی سوار فیل نشوید

یکی از تفریحات محبوب در تور سریلانکا فیل سواری است. اما بزرگترین اشتباهی که اغلب گردشگران مرتکب می‌شوند این است که در هر مکانی دوست دارند تجربه فیل سواری را به دست آورند و این کاملا اشتباه است. سریلانکا بیش از ده‌ها پارک ملی دارد که تخمین زده می‌شود پنج تا شش هزار فیل آزادانه در آنها پرسه می‌زند. از طرفی دیگر حدود ۱۲۰ تا ۲۰۰ فیل نیز در موکب‌های مذهبی و همچنین اردوگاه‌های سوارکاری استفاده می‌شود. هر چند سازمان حمایت از حیوانات با چنین مراسم‌هایی و تربیت حیوان‌ها مخالف است اما در سریلانکا همچنان آموزش فیل‌ها ادامه دارد. پس اگر طرفدار حقوق حیوانات هستید و دوست ندارید یکی از کسانی باشید که فیل‌ها را آزار می‌دهد در هر جایی قصد فیل سواری نکنید. برای این منظور به مکان‌های شناخته شده‌اید بروید که برای نگه‌داری فیل‌ها و سوارکاری آن‌ها استانداردهای لازم رعایت می‌شوند.

 

گردش در زیباترین سواحل سریلانکا

هرگز از راننده جیپ سافاری خود نخواهید که حیوانات را در پارک‌های ملی دنبال کنند

از دیگر تفریحات رایج در میان توریست‌های تور سریلانکا جیپ سواری در پارک‌های ملی است. از جمله معروف‌ترین این مکان‌ها پارک ملی یالا نام دارد. متاسفانه گاهی اوقات توریست‌ها از روی ناآگاهی به دنبال هیجان بوده و از رانندگان جیپ سافاری خود می‌خواهند تا حیوانات را دنبال کنند. شدیدا توصیه می‌کنیم که از چنین درخواستی اجتناب کنید. این کار نه تنها سبب آزار و اذیت حیوانات می‌شود بلکه برای خود شما نیز خطرات جدی را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال نزدیک شدن بیش از حد شما به این حیوانات می‌تواند خشم آن‌ها را برانگیخته کرده و سبب حمله‌ور شدن آن‌ها به سمت شما گردد.

با رعایت فاصله ایمن به حیوانات احترام بگذارید و راننده خود را تشویق نکنید که خیلی به آن‌ها نزدیک شود. برخی از رانندگان سافاری غیرمسئول یا کم‌تجربه در سریلانکا ممکن است خط دید بهتر را با راهنمایی‌های بیشتر یکی بدانند. به آنها اطمینان دهید که اینطور نیست و راننده خود را تشویق کنید که به مسیرها و جاده‌های علامت‌گذاری‌شده در پارک‌های ملی پایبند باشد.

 به سگ‌هایی که گوش‌های آن‌ها قطع نشده یا قلاده ندارند، دست نزنید

متأسفانه، با تمامی پیگیری‌ها و واکسیناسیون‌ها بیماری هاری هنوز در سریلانکا وجود دارد. بنابراین توجه کنید که دست زدن به سگ‌های خیابانی با هدف نوازش آن‌ها می‌توانند خطرات جدی هاری را به دنبال داشته باشند. برای اینکه سگ‌های واکسینه شده از دیگر سگ‌ها قابل تشخیص باشند آن‌ها را علامت گذاری می‌کنند. این علامت‌ها شامل قلاده بوده و یا گوش سگ‌ها را قطع می‌کنند. اگر سگ یا حتی میمون شما را به هر دلیلی در سریلانکا گاز گرفت، مستقیماً به بیمارستان بروید.

 

آشنایی با مراکز خرید سریلانکا

بدون کلاه ایمنی اسکوتر یا موتورسیکلت سوار نشوید

از دیگر کارهایی که به هیچ وجه نباید در سریلانکا انجام دهید سوار شدن به اسکوتر یا موتورسیکلت بدون کلاه ایمنی است. اگر چه اجاره اسکوتر در سریلانکا به اندازه مکان‌هایی مانند بالی و تایلند رایج نیست، اما با این حال گردشگران بسیاری دوست دارند از چنین تفریحی لذت برند. اما این را بدانید اگر بدون کلاه ایمنی در سریلانکا اسکوتر یا موتورسیکلت سوار شوید توسط پلیس متوقف شده و جریمه خواهید شد. پس سریلانکا مکانی برای تمرین مهارت‌های اسکوتر یا موتور سیکلت سواری شما نیست و در قدم اول برای ایمنی و در قدم دوم برای جلوگیری از جریمه شدن این نکته را جدی بگیرید.

بدون نگاه کردن به دو طرف از جاده عبور نکنید

متاسفانه در سریلانکا رانندگان زیادی به اصول‌ها و قوانین پایبند نیستند. بنابراین شما می‌توانید شاهد وسایل نقلیه‌ای باشید که بدون در نظر گرفتن جهت خیابان رانندگی می‌کنند. پس حتما حین عبور از خیابان حواس خود را کاملا جمع کرده و به هر دو طرف قبل از عبور از آن نگاه کنید. از طرفی دیگر خیابان‌های سریلانکا عموما پر پیچ و خم هستند که در ساعات تاریک شب احتمال وجود نقطه کور بالا است. از شما می‌خواهیم که برای ایمنی بیشتر خود و داشتن سفری بی دردسر این موارد را جدی بگیرید.

 

بازدید متعهدانه از حیوانات در سریلانکا

هرگز سریلانکا را با هند مقایسه نکنید

از دیگر کارهایی که به هیچ وجه نباید در سریلانکا انجام دهید مقایسه کردن آن با هند است. اگرچه سریلانکا و هند تنها با یک کانال آب باریک از هم جدا شده‌اند، اما این دو کشور بسیار متفاوت هستند! مردم به زبان‌های کاملا متفاوتی صحبت می‌کنند. فرهنگ و آداب و رسوم مربوط به هر کدام از آن‌ها منحصربه‌فرد هستند. حتی غذاها نیز بسیار متفاوت می‌باشند. از طرفی مردم سریلانکا نیز چندان تمایل به مقایسه شدن با مردن هند را ندارند.

اگر کارت اعتباری بین المللی دارید صرفا به آن اتکا نکنید

اگر دارای کارت اعتباری بین‌المللی هستید در خریدهای خود در سریلانکا صرفا به آن اتکا نکنید. زیرا این کارت‌ها در همه جا کار نمی‌کنند و شما به پول نقد احتیاج خواهید داشت. به خصوص در شهرهای کوچکتر و رستوران‌های کوچک قدیمی باید پول نقد داشته باشید.

 

رمانتیک‌ترین اقامتگاه‌های ماه عسل در سریلانکا

لباس‌های خیلی برهنه در خیابان‌های سریلانکا نپوشید

بسیاری از گردشگران تصور می‌کنند که سریلانکا کشوری ساحلی بوده و می‌توانند با هر نوع پوششی در خیابان ظاهر شوند. اگر شما نیز چنین تصوری را دارید باید بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. سریلانکا بر خلاف برخی از کشورهای آسیایی کشوری مذهبی محسوب می‌شود. دین اصلی بومیان آن بودیسم بوده و شما باید به غیر از سواحل در دیگر بخش‌ها و به خصوص بازدید از معابد شانه‌های خود را بپوشانید و شلوار بپوشید. حتی اگر لباس شما خیلی نامناسب بود انتظار این را داشته باشید که پلیس شما را متوقف کرده و از شما بخواهد که لباس بهتری بر تن کنید.

در زیارتگاه‌ها و بناهای مذهبی بی‌احترامی نکنید

بدون شک می‌توان گفت که مهم‌ترین کاری که به هیچ وجه در سریلانکا نباید انجام دهید بی‌احترامی کردن در بناهای مذهبی و معابد است. منظور از ادای احترام پوشاندن پاها و شانه‌ها حین وارد شدن به معابد است. همچنین توصیه می‌شود کفش‌ها و کلاه خود را در بیاورید. با تصاویر، مجسمه‌ها یا دیگر آثار بودایی بدرفتاری نکنید زیرا این یک جرم بسیار جدی است. به هیچ عنوان بودا را مسخره نکنید و پشت به بودا عکس نگیرید. گرفتن عکس با چنین حالتی بسیار بی احترامی تلقی می‌شود و ممکن است توسط کارکنان یا پلیس متوقف شوید و از شما بخواهند هر عکسی را که در آن موقعیت گرفته‌اید حذف کنید.

 

سوغاتی‌های سنتی سریلانکا

هنگام عکس گرفتن حواستان به اطراف باشد

نکته مهم و جالبی که در سریلانکا وجود دارد این است که شما در هر مکانی اجازه عکاسی را نخواهید داشت. به عنوان مثال عکاسی در مقابل پایگاه‌های نظامی، ساختمان‌های دولتی یا وسایل نقلیه استفاده شده توسط افراد VIP  ممنوع است. بنابراین حتما حواس خود را قبل از چنین کاری جمع کنید تا با اعتراض افراد مواجه نشوید. همچنین توصیه می‌شود قبل از عکس گرفتن از افراد، به خصوص کودکان، از آن‌ها اجازه بگیرید. جالب است که در برخی مکان‌ها نیز برای اینکه اجازه عکاسی داشته باشید باید پول پرداخت کنید. تمامی این‌ها نکاتی هستند که قبل از سفر به سریلانکا باید بدانید.

تا زمانی که روی قیمت به توافق نرسیده‌اید سوار توک توک نشوید

سریلانکا دارای وسیله نقلیه مخصوص خود به نام توک توک است. این وسیله نقلیه موتور سه چرخه‌ای است که از آن برای جابجایی با قیمت مناسب‌تر به نسبت تاکسی استفاده می‌شوند. اما نکته مهمی که وجود دارد این است که نباید بدون توافق بر سر قیمت سوار بر توک توک شوید. رانندگان توک توک معمولا سعی می‌کنند که هزینه بالایی را از توریست‌ها دریافت کنند. البته این راننده‌ها برای چانه‌زنی بسیار منعطف بوده و حتما قبل از سوار شدن، روی قیمت (از جمله زمان انتظار، مسافت و ...) توافق کنید.

 

اقامت در بهترین هتل‌های سریلانکا

نباید ترافیک در سریلانکا را نادیده بگیرید

از آنجایی که سریلانکا مساحت کوچکی دارد بسیاری از توریست‌ها مدت زمانی را که باید از مکانی به مکان دیگر بروند را زیاد جدی نمی‌گیرند. این موضوع باعث می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های آن‌ها با مشکل روبرو شود. به خصوص اگر قصد رسیدن به پرواز را دارید محاسبه زمان دقیقی که باید در مسیر باشید فوق‌العاده حائز اهمیت است. علت این گفته ترافیک شدیدی است که در خیابان‌های سریلانکا با آن‌ها روبرو خواهید شد. نکته جالب دیگر اینکه احتمال روبرو شدن با گله‌ای از گاومیش‌ها یا میمون‌ها که گاه و بیگاه بر وسط خیابان ظاهر می‌شوند، را باید جدی بگیرید.

نباید در فصل باران‌های موسمی به سریلانکا سفر کنید

هر چند اغلب روزهای سال در سریلانکا تابستان است و هوا برای گردش و پرداختن به تفریحات دریایی مناسب می‌باشد، اما برخی از روزهای سال شاهد باران‌های موسمی شدیدی در آن خواهیم بود. به طوری که امکان هر گونه تفریح و گشت و گذار در شهر را از شما سلب خواهد کرد. پس یکی از کارهایی که به هیچ وجه نباید در سریلانکا انجام داد سفر به آن در این روزها از سال است.

 

تفریحات هیجان انگیز در سریلانکا

با توجه کردن به نکات و نبایدهای عنوان شده در این مقاله، این اطمینان را به شما عزیزان می‌دهیم که سفری فوق‌العاده و به به یادماندنی را در تور سریلانکا تجربه خواهید کرد.

۲۹ دی ۱۴۰۰

نظرات کاربران