در سفر به سریلانکا چه کارهایی را نباید انجام داد

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
در سفر به سریلانکا چه کارهایی را نباید انجام داد

اگر دو به شک هستید که آیا باید به تور سریلانکا بروید یا نه، اصلا نباید در این سفر شک کنید. سریلانکا کشوری بسیار زیبا و از خیلی جهات منحصر به فرد است که تجربه‌ای کاملا متفاوت نسبت به اغلب کشورهای گردشگرپذیر حتی در آسیا برایتان به همراه خواهد آورد. فضای فرهنگی و طبیعت بکر و زیبای سریالنکا فعالیت‌های مختلفی را برایتان ممکن می‌کند که امروز قصد داریم، برخی از مهم‌ترین‌ها که نباید به هیچ وجه از دستشان دهید را به شما معرفی نماییم.

این را مد نظر داشته باشید که اگر در سفر به سریلانکا تنها به بازدید از کلمبو -پایتخت این کشور- بسنده کنید، تنها بخش بسیار کوچکی از زیبایی‌های این کشور را دیده‌اید. به همین خاطر پیشنهاد ما این است که حتما پا را فراتر گذاشته و حداقل به سراغ مناطق ساحلی بروید.

 

به بالای سیگیریا در سریلانکا بروید

سیگیریا (Sigiriya) نام صخره‌ای خاص در جنگل‌های استان مرکزی سریلانکا است که به خاطر فرم و شرایط محیطی که آن را در بر گرفته، شهرتی جهانی دارد. بر بالای این صخره، یک صومعه تاریخی متعلق به قرن ۱۴ میلادی وجود دارد که تا پیش از آن، سازه‌های پادشاهی را میزبانی می‌کرد. این منطقه در گذشته، پوشش جنگلی وسیع‌تری داشت اما بعد از چندین طوفان و مشکلات زیست محیطی، بسیاری از درختان باستانی آن که نمونه‌هایی از آن‌ها را بالای صخره می‌بینید، از بین رفتند.

برای بالا رفتن به بالای صخره باید پلکانی عبور کنید تا به بالاترین نقطه برسید و از آن‌جا منظره‌ای زیبا ازرا مشاهده کنید. چندین تندیس و نقاشی‌های مختلف نیز آن‌جا وجود دارند که دیدنشان خالی از لطف نیست.

 

گردشی جذاب در نگومبو سریلانکا

تجربه طب آیورودا در سریلانکا

آیورودا یک نوع طب سنتی باستانی در میان مردم سریلانکا و هند است. در این طب از گیاهان مختلف و روغن ماساژ استفاده شده تا پروسه بهبود شکل بگیرد. در بلندی‌های سریلانکا مقصدی بهشتی برای این طب پیدا می‌کنید با اسم سانتانی (Santani) که خیلی از توریست‌های تور سریلانکا برای آرامش و طی مراحل آیورودا به آن‌جا می‌روند و در مرکز سلامتی سانتینی اقامت می‌کنند. در این مکان جدا از استفاده از این طب، مدیتیشن و دوره‌های یوگا نیز برگزار می‌شود.

البته اگر در سفر به کلمبو رفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سری به مرکز کِمارا بزنید که از همین طب برای ماساژ استفاده می‌کند. همچنین پکیج‌ها و برنامه‌هایی برای سم زدایی نیز ارائه می‌کند که برای کل بدن نیز ارائه می‌شود.

آدرس این مرکز: 14 Reid Ave, Colombo 00700

 

بازدید از باغ‌های چای سریلانکا

از جمله زیبایی‌های سریلانکا، باغ‌های چای این سرزمین به حساب می‌آید و بلندی‌های مرکز این کشور نیز مملو از این باغ‌های زیبا بوده که حتی به رودخانه‌ها و آبشارها ختم می‌شوند. تماشای بانوانی که به برداشت چای مشغولند و یا دیدن تپه‌های بزرگی که پوشیده از بوته‌های چای هستند، یکی از جذابیت‌های سفر به حساب می‌آید.

بهترین راه برای دیدن باغ‌های چای، رفتن به تورهای نیم روزه نیست، بلکه بهتر است شب را در یکی از مناطق معروف برای این کار مانده و در هتل‌هایی مثل "مسیرهای چای سیلان" (Ceylon Tea Trails) اقامت داشته و صبح خیلی زود، طلوع آفتاب را در این باغ‌ها تماشا کنید. تورهای فرهنگی زیادی نیز به این منظور برگزار می‌شود که شرکت در آن‌ها نیز جذابیت خود دارد. این باغ‌ها برای عکاسی نیز انتخابی عالی هستند و همچنین در محل کارخانه‌های چای نیز کافه‌هایی برای صرف این نوشیدنی با طعمی واقعی در نظر گرفته شده است.

 

معرفی ۱۵ رستوران برتر در کلمبو

سواری بر روی قطار در سریلانکا

در بسیاری از مجموعه‌ عکس‌هایی که مسافران از سریلانکا پست می‌کنند، تصویر قطارهایی را می‌بینید که در بخش‌های تپه‌ای و سرسبز سریلانکا گرفته شده‌اند. این قطارها حالا به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم سریلانکا بدل شده‌اند و به کمک آن‌ها می‌توانید به سراغ بسیاری از جاذبه‌های گردشگری بروید و البته از مناظری کم‌مانند، بازدید کنید.

یکی از معروف‌ترین مسیرهای قطار سواری به سمت نوارا الیا (Nuwara Eliya) است که هیچ مسافر ماجراجویی نباید آن را از دست بدهد. سوار این قطار که هستید، می‌توانید خیلی راحت درها را باز کنید و از بوی چای در تپه‌های استشمام کرده، عکس بگیرید و تجربه‌ای جذاب از سفر داشته باشید.

تماشای بازی کریکت در سریلانکا

ورزش مورد علاقه مردم سریلانکا، فوتبال یا بسکتبال نیست، بلکه مردم این کشور مثل هندی‌ها عاشق کریکت هستند. در سفر به سریلانکا به هر جایی که بروید مردم درباره بازی‌های کریکت صحبت می‌کنند، پس چه بهتر که شما هم برای یک تجربه فرهنگی متفاوت، یکی از بازی‌های لیگ را از نزدیک ببینید.

سایت کریکت سریلانکا اطلاعات کاملی از مسابقات و محل‌های برگزاری به شما می‌دهد که می‌توانید با کمک آن، مسابقه‌ای در مقصد خود پیدا کنید و به تماشایش بروید. البته غیر از بازی‌های حرفه‌ای کریکت، بازی‌های محلی زیادی هم در شهرهای مختلف برگزار شده که خیلی از آن‌ها حتی بلیط فروشی هم ندارند اما باز هم جمعیت زیادی برای دیدنشان می‌روند.

 

مکان‌های ماجراجویی در سریلانکا

بازدید از معابد بودایی و هند در سریلانکا

در نقاط مختلف سریلانکا، به هر جا که برسید، معابد بودایی و هندو را مشاهده می‌کنید که البته بسیاری از مردم محلی برای عبادت و توریست‌ها از سر کنجکاوی از آن‌جاها بازدید به عمل می‌آورند. حتی کوچک‌ترین این معابد نیز زیبایی خاص خود را دارند اما از مهم‌ترین مراکز مذهبی بودایی و هندو در سریلانکا می‌توان به معبد دندان (Temple of the Tooth) در کندی (Kandy)، معبد گانگارامایا (Gangaramaya Temple) و معبد غار دامبولا (Dambulla Cave Temple) در مثلث فرهنگی (Cultural Triangle) اشاره کرد.  

یکی از معابد هندوی بسیار زیبا که حتما باید از آن بازدید کنید، سری موتهو ماریمامان (Sri Muthu Mariamman Temple) در ماتالیه (Matale) است و البته بازدید از نالور کانداسوامی (Nallur Kandaswamy) در جافنا (Jaffna) را نیز نباید از یاد ببرید. با این حال همان طور که از ابتدا گفتیم، به هر مقصدی که رفتید، حتما به سراغ دیدن معابد زیبای آن‌جا رفته و این تجربه‌ی بی‌نظیر را از دست ندهید.

اقامت شبانه در یکی از پارک‌های ملی سریلانکا

بیش از ۱۵ پارک ملی بزرگ در سریلانکا وجود دارد که تورهای مختلف چند ساعته برای بازدید از آن‌ها برگزار می‌شوند و شما در این سفرها که حتما باید تجربه‌اش کنید، به دیدن منابع طبیعی، حیوانات مختلف از جمله‌ فیل‌های آسیایی معروف و انواع پرندگان و خیلی‌ چیزهای دیگر می‌روید. اما به هیچ وجه نباید اقامت شبانه در این پارک‌های ملی را نیز از دست بدهید.

در بعضی از این پارک‌های ملی، هتل‌ها و اقامتگاه‌هایی در نظر گرفته شده که تجربه‌ای فوق‌العاده جذاب را برای اقامتی شبانه به همراه دارند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها وایلد کوست لاج یالا (Wildcoast Lodge Yala) در پارک ملی یالا (Yala National Park) است که فضایی فوق‌العاده را برایتان به همراه خواهد داشت.

تجربه مراسم پویا در سریلانکا

هر ماه کامل، یک جشن ملی در سریلانکا محسوب می‌شود. در این کشور روزهای ماه کامل پویا خوانده شده و هر بار که این اتفاق می‌افتد، مردم به جشن و انجام مراسم مذهبی در معابد بودایی می‌پردازند.

البته بعضی از روزهای ماه کامل در این کشور از دیگر روزهای سال مهم‌تر هستند. مثل روز وساک پویا (Vesak Poya) که آن روز را به عنوان فستیوال نورها جشن می‌گیرند یا اسالا پویا (Esala Poya) که در کندی جشنی بزرگ  بر پا می‌شود. در کل شرکت در یکی از این مراسم‌ها حتی در روزهای معمولی ماه کامل نیز، لذت خاص خود را داشته و در همه جای سریلانکا وجود دارد و نباید شرکت در آن‌ را از دست بدهید.

 

راهنمای سفری عاشقانه به کندی

خوردن صبحانه‌های سریلانکایی

صبحانه‌های سریلانکایی یکی از بهترین‌ها در تمام جهان است. صبحانه‌هایی کامل و متنوع که شامل پنکیک‌های کاسه شکل، برنج قرمز، کاری، سامبال، میوه‌های مختلف و خیلی چیزهای دیگر می‌شود و در عین رنگارنگ بودن خوشمزه و عالی هم هست و شما را برای یک روز پر جنب و جوش ماجراجویانه آماده می‌کند. به هیچ وجه از خوردن صبحانه‌های سریلانکایی سر باز نزده و به سراغ انتخاب‌های معمولی برای این وعده مهم نروید.

ممکن است بعضی از بهترین هتل‌های سریلانکا به سرو صبحانه‌های بوفه باز اروپایی بپردازند اما اکثر هتل‌ها، صبحانه‌های سریلانکایی را نیز به صورت رایگان برای مهمانان خود سرو می‌کنند. اگر نه، کافه‌های جذاب زیادی در شهرهای مختلف توریستی وجود دارند که برای چنین صبحانه‌ای می‌توانید به سراغشان بروید.

پوشیده ساری یا سارونگ را در سریلانکا یاد بگیرید

پوشش‌های محلی هر کشوری با کشور دیگر متفاوت بوده و البته پوشش محلی سریلانکایی‌ها، رنگارنگ و زیباست و حتما خیلی‌ها دوست دارند، پوشیدن آن‌ها را امتحان کنند. لباس‌های محلی در این کشور برای بانوان ساری و برای آقایان سارونگ نامیده می‌شود و پوشیدن آن‌ها کمی داستان دارد!

جدا از خرید این لباس‌های رنگارنگ و زیبا، پیشنهاد می‌کنیم، حتما پوشیدن آن‌ها را نیز در طول سفر یاد بگیرید. این لباس‌ها با قیمت‌های مختلف و در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت در همه جا به فروش می‌رسند.

 

راهنمای بهترین کارها در سفر به کندی

با مردم سریلانکا بیشتر آشنا شوید

در طول تور سریلانکا، حتما با مردم این کشور آشنایی بیشتری پیدا کنید. این مردم خون گرم و مهمان نواز از هر نظر فوق‌العاده هستند و می‌توانند دوستانی ایده‌آل برایتان باشند. مردمی که به خوبی شما را برای بازدید از جاهای مختلف راهنمایی می‌کنند و به گرمی در هر گوشه از کشور شما را پذیرا خواهند بود. مردم سریلانکا غذاهای محلی خیلی خوشمزه‌ای می‌پزند، خیلی اوقات خنده به لب دارند و دوست دارند که از فرهنگ و جاهای دیدنی شهرشان برایتان بگویند. این مردم خودشان یکی از مهم‌ترین دلیل‌ها برای بازگشت و سفری دوباره به سریلانکا خواهند بود.

منبع

 

۱۸ آبان ۱۴۰۱

نظرات کاربران