بهترین زمان و فصل سفر به سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بهترین زمان و فصل سفر به سریلانکا

اگرچه سریلانکا کشوری کوچک است اما آب و هوای پیچیده‌ای دارد و تحت تاثیر دو جبهه هوای باران موسمی جداگانه قرار گرفته است. البته از طرفی این بدان معنی است که معمولا در بیشتر مواقع سال در جایی در جزیره آب و هوای خوبی وجود دارد. هنگامی که در مورد بهترین زمان سفر به تور سریلانکا صحبت می‌کنیم همانطور که در ادامه می‌بینید الگوی آب و هوا می‌تواند سال به سال متفاوت باشد.

 

باران‌های موسمی در سریلانکا چه زمانی رخ می‌دهد؟

بادهای موسمی جنوب غربی اصلی "یالا" از آوریل یا می تا سپتامبر به سواحل غربی و جنوب غربی و مناطق تپه‌ای می‌بارد و از آوریل تا ژوئن به مرطوب‌ترین حالت خود می‌رسد. همچنین بادهای موسمی شمال شرقی "ماها" از نوامبر تا مارس به سواحل شرقی می‌رسد و از نوامبر تا دسامبر آب و هوا به مرطوب‌ترین حالت خود می‌رسد. به علاوه یک دوره بین موسمی از آب و هوای ناآرام قبل از موسمی ماها در اکتبر و نوامبر وجود دارد. در این مدت بارندگی شدید و رعد و برق می‌تواند در هر نقطه از جزیره رخ دهد.

میانگین دما در سریلانکا

موقعیت این کشور نزدیک به خط استوا به این معنی است که حداقل درجه حرارت در سریلانکا در طول سال نسبتا ثابت باقی می‌ماند. مناطق ساحلی و دشت از میانگین دمای روز در حدود ۲۶ تا ۳۰ درجه سانتیگراد برخوردار هستند. در گرم‌ترین بخش روز، آن‌ها اغلب می‌توانند تا ۳۰ درجه سانتیگراد بالا بروند. دما با افزایش ارتفاع کاهش می‌یابد و در کندی به ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد کاهش می‌یابد. در نوارا الیا و مرتفع‌ترین بخش‌های جزیره، به طور متوسط دمای خفیف ۱۴ تا ۱۷ درجه سانتی‌گراد است. شب‌ها در تپه‌ها می‌تواند کاملا سرد باشد و دمای هوا گاهی اوقات نزدیک به انجماد می‌رسد. رطوبت اغلب در همه جا بالاست. گاهی اوقات در جنوب غربی تا ۹۰ درصد افزایش می‌یابد و در بقیه جزیره به طور متوسط بین ۶۰ تا ۸۰ درصد است.

 

گشت و گذار در مناطق زیبای سریلانکا

بهترین ماه برای سفر به سریلانکا چه زمانی است؟

اگر به سمت غرب یا سواحل جنوبی و مناطق تپه‌ای می روید، بهتر است بین دسامبر و مارس بروید. اگر قصد دارید به سواحل شرقی و شمال بروید، بهترین زمان سال را برای بازدید از سریلانکا از آوریل یا می تا سپتامبر پیدا خواهید کرد.

بازدید از سریلانکا در زمستان

بازدید از سریلانکا در ماه دسامبر تا فوریه

شمال جزیره و ساحل شرقی در این زمان از سال بسیار مرطوب است. بنابراین بهترین زمان برای بازدید از جافنا، ترینکوماله ساحلی یا باتیکالوا تاریخی، یا موج سواری در خلیج آروگام نیست. به‌جای آن در ولیگاما در ساحل جنوبی به تماشای موج‌ها بروید یا در سواحل باشکوه خلیج اوناواتونا و میریسا استراحت کنید. همچنین زمان خوبی برای تماشای نهنگ‌ها در سواحل جنوبی است. از شهر قلعه استعماری جوی گاله، به ویژه در طول جشنواره ادبی گاله در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه، پر جنب و جوش است. همچنین زمان خوبی برای بازدید از کندی و مناطق تپه‌ای مانند پارک ملی دشت هورتون و صعود به قله آدام است. این ناحیه جزیره در کریسمس به شدت شلوغ می‌شود، پس حتما از قبل همه چیز را رزرو کنید.

بازدید از سریلانکا در بهار

بازدید از سریلانکا در ماه مارس – مه

ماه مارس هنوز در جنوب و جنوب غربی آب و هوای خوبی دارد اما در ماه آوریل نشانه هایی از وزش بادهای موسمی وجود دارد. هنوز زمان خوبی برای تماشای نهنگ ها در سواحل جنوبی است. به شمال سریلانکای کمتر بازدید شده مانند شهر پر جنب و جوش جافنا، ساحل شرقی و مثلث فرهنگی بروید. جنوب در ماه مه بسیار مرطوب می‌شود، بنابراین برای زمان‌های سرد به سمت مناطق تپه‌ای بروید. همچنین مهم‌ترین جشنواره بودایی در ماه می برگزار می‌شود.

 

اقامت در بهترین هتل‌های سریلانکا

بازدید از سریلانکا در تابستان

در این زمان مناطق تپه‌ای با آب و هوای خنک‌تر دلپذیرتر است اگرچه واقعا نمی‌توان احتمال بارش باران را رد کرد. با این همه تابستان زمان ایده آلی برای گشت و گذار در شمال، در شبه جزیره جافنا و جزایر مجاور، و کشف فرهنگ تامیل در جافنا است. جشنواره Kandy's Esala Poya Perahera عجیب‌ترین فستیوال سریلانکا، در ماه جولای یا آگوست را از دست ندهید.

بازدید از سریلانکا در پاییز

بازدید از سریلانکا در ماه سپتامبر تا نوامبر

ضلع شمالی و شرقی جزیره هنوز شرایط آب و هوایی مطلوبی را در ماه سپتامبر تجربه می‌کنند. اکتبر تا نوامبر بین موسمی های اصلی قرار دارد و آب و هوا در سراسر جزیره کمی غیرقابل پیش بینی می‌شود یعنی هر کجا که باشید، احتمال بارش باران وجود دارد.

فستیوال‌های سریلانکا به تفکیک ۱۲ ماه سال

ژانویه

فستیوال دوروتو پویا اولین سفر سگانه افسانه‌ای بودا به سریلانکا را گرامی می‌دارد و با یک پراهرا (رژه) دیدنی در راجا ماها ویهارا در حومه کلانیا در کلمبو جشن گرفته می‌شود. پویا دوروتو همچنین آغاز فصل زیارت سه ماهه به قله آدم است. همچنین جشنواره هندوهای پونگول تایلند، به احترام خدای خورشید سوریا، ایندرا (باران‌آورنده) و گاو، بدون ترتیب خاصی با مراسمی در معابد هندو برگزار می‌شود، پس از آن اولین دانه‌های برداشت جدید شلتوک به طور تشریفاتی در شیر در یک قابلمه مخصوص پخته می‌شود و جهتی که مایع در هنگام جوشیدن در آن ریخته می‌شود، نشان دهنده خوش شانسی یا بدشانسی آینده خواهد بود.

 

قطار معروف کندی به الا در سریلانکا

فوریه

سریلانکا در ۴ فوریه ۱۹۴۸ به استقلال رسید و از آن زمان تا کنون همه ساله این تاریخ در این کشور با رژه، رقص و بازی جشن گرفته می‌شود.

مارس

فستیوال مدین پویا اولین دیدار بودا از کاخ پدرش را پس از روشنگری او جشن می‌گیرد. همچنین فستیوال دیگری به نام «شور عید پاک» در جزیره دووا، نزدیک نگومبو برگزار می‌شود که زمان آن حدودا بین مارس و آوریل متغیر است.

آوریل

در فستیوال باک پویا دومین دیدار بودا از سریلانکا جشن گرفته می‌شود. همچنین در این ماه سال نو سینهالی و تامیل همزمان با شروع بادهای موسمی جنوب غربی و پایان فصل برداشت، سال نو بودایی ها و هندوها جشن گرفته می‌شود. این جشنی خانوادگی است که در طی آن هدایا رد و بدل می‌شود و کیریباث سنتی (برنج پخته شده با شیر و برش خورده به شکل الماس) تهیه می‌شود. طی این مراسم کسب‌وکارها بسته می‌شوند، همه لباس‌ نو می‌پوشند و طالع بینی به اوج خودش می‌رسد. ۱۳ آوریل شب سال نو و ۱۴ آوریل روز سال نو است.

 

۸ فعالیت جذاب در سفر به کندی، سریلانکا

می

جشنواره وساک پویا مهم‌ترین جشن بودایی است که به یاد تولد، روشنگری و مرگ بودا به صورت سه گانه و در یک روز جشن گرفته می‌شود در واقع اعتقاد بر این است که هر سه این وقایع در یک روز رخ داده است. علاوه بر این گفته می‌شود، آخرین بار از سه دیدار بودا از سریلانکا، در روز وساک پویا بوده است. در طی این جشن چراغ‌های تزئینی در جلوی خانه‌ها روشن می‌شوند و پاندال‌ها (سکوهای تزئین شده با صحنه هایی از زندگی بودا) در سراسر کشور برپا می‌شوند. اتوبوس‌ها و ماشین‌ها با استریمر تزیین می‌شوند و غذای رایگان (از برنج و کاری گرفته تا شیرینی‌های وساک) در غرفه‌های کنار جاده (دانسال) توزیع می‌شود. در همین حال، بوداییان مؤمن از معابد بازدید می‌کنند، مراقبه می‌کنند و روزه می‌گیرند. روز بعد از وساک پویا نیز تعطیل رسمی است. همچنین وساک پایان فصل زیارت قله آدم را اعلام می‌دارد. فروش نوشیدنی‌های الکلی، گوشت و ماهی در رستوران‌های عمومی برای یک دوره شش روزه در حوالی روز پویا ممنوع است، اگرچه هتل‌ها و مهمان‌خانه‌ها ممکن است بتوانند هنگام ارائه خدمات به مهمانان خود از آن سرپیچی کنند.

ژوئن

پوسون پویا تنها از نظر اهمیت بعد از وساک قرار دارد. در واقع این فستیوال یادآور ورود بودیسم به سریلانکا توسط ماهیندا است که با زیارت‌های دسته جمعی به آنورادهاپورا برگزار می‌شود، و هزاران زائر لباس سفید به قله میهینتال صعود می‌کنند.

جولای

اسالا پویا اولین موعظه بودا و ورود یادگار بودیسم را در سریلانکا جشن می‌گیرد. ماه قمری اسالا، فصل فستیوال‌ها را مشخص می‌کند، به ویژه جشن بزرگ Esala Perahera در کندی، عجیب‌ترین جشنواره سریلانکا محسوب می‌شود. همچنین جشنواره‌هایی در کاتاراگاما، دوندرا و بلانویلا (حومه جنوبی کلمبو) و یک جشن بزرگ هفت روزه در اوناواتونا وجود دارد که طی آن هزاران نفر به روستا و ساحل آن می‌روند. جشنواره بعدی فستیوال کاتاراگاما است که طی آن فداییان هندو بر روی آتش قدم می زنند و به اشکال مختلف به بدن خود آسیل‌هایی وارد می‌کنند که از دید دیگر نواحی دنیا به هیچ وجه نمی‌تواند پذیرفته باشد با این همه به عنوان جشنی مذهبی در هزاره سوم همچنان اجرا می‌شود که البته ما بازدید از آن را به شما توصیه نمی‌کنیم.

جشنواره بعدی در جولای ول کلمبو است که مهم‌ترین جشنواره هندو محسوب می‌شود که به اسکاندا/کاتاراگاما اختصاص داده شده و شامل دو رژه پرشور می‌شود که در طی آن ارابه و ول (نیزه) خدا در سراسر شهر از پتا تا معابد در ولاواتا و بامبالاپیتیا حمل می‌شود.

 

تفریحات هیجان انگیز در سریلانکا

آگوست

فستیوال نیکینی پویا در واقع انزوای بهیکخوس پس از مرگ بودا است که با دوره‌ای روزه‌داری و انزوا برای جوامع صومعه گرامی داشته می‌شود.

سپتامبر

در سپتامبر فستیوال بینارا پویا جشن گرفته می‌شود که در واقع بزرگداشت سفر بودا به بهشت برای موعظه به مادرش و دیگر خدایان است. دوسهرا که به نام دورگا پوجا نیز شناخته می‌شود، فستیوالی هندو است که به دورگا اختصاص یافته و همچنین روز پیروزی راما بر راوانا را گرامی می‌دارد.

اکتبر

فستیوال واپ پویا نشانه بازگشت بودا به زمین و پایان دوره روزه بودایی است. همچنین دیپاوالی جشنواره چراغ‌های هندو (معادل دیوالی شمال هند)، به یاد بازگشت از تبعید راما، قهرمان رامایانا (کتاب مقدس)، با روشن کردن لامپ‌ها در خانواده‌های تامیل، نمادی از پیروزی خیر بر شر جشن گرفته می‌شود که در آن مردم لباس‌های نو بر تن می‌کنند. (اواخر اکتبر / اوایل نوامبر) یکی از جشنواره‌های جذاب در سریلانکا جشنواره جهانی غذای ادویه جات است که ده روز با رویدادهای آشپزی در مکان‌های مختلف در اطراف کلمبو برگزار می‌شود.

نوامبر و دسامبر

در نوامبر فستیوال انتصاب ۶۰ شاگرد توسط بودا جشن گرفته می‌شود و در دسامبر فستیوال اوندوواپ پویا ورود نهال درخت Bo (درخت انجیر مقدس) را به آنورادهاپورا جشن می‌گیرد که توسط دختر آشوکا، سانگامیتا، آورده شده است.

 

با برترین سواحل سریلانکا آشنا شوید

۰۸ اسفند ۱۴۰۰

نظرات کاربران