بایدها و نبایدهای سفر به سریلانکا

جاذبه‌های گردشگری سریلانکا
بایدها و نبایدهای سفر به سریلانکا

سریلانکا به دلیل سواحل فوق‌العاده زیبایی که دارد توانسته به یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل شود. البته که در این میان نمی‌توان سهم معابد باشکوه، فرهنگ غنی و همچنین غذاهای متنوع و خوشمزه آن را نادیده گرفت. هر چند که سفر با تور سریلانکا با گزینه‌های تفریحی متنوعی همراه است اما نادیده گرفتن برخی از موارد می‌تواند کیفیت سفر گردشگران را تا حد زیادی تحت تاثیر خود قرار دهد. چرا که این کشور مجمع‌الجزیره‌ای دارای آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود بوده و آشنایی با آن یکی از واجبات هر گردشگری قبل از سفر است. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین بایدها و نبایدهای سفر به سریلانکا بپردازیم. تا انتهای مقاله همراه ما باشید تا سفری ایده‌آل و همه چیز تمام را در این مقصد توریستی تجربه کنید.

 

رزرو تور مسافرتی به مقصد سریلانکا

سریلانکا یکی از مقاصد گردشگری خاص برای ما ایرانیان است. چرا که در فاصله نسبتا دوری از کشور قرار گرفته و با دیگر مقاصدی که قبلا تجربه سفر به آن را داشتید، تا حدودی متفاوت خواهد بود. بنابراین برای داشتن سفری بی‌دغدغه و آسان توصیه می‌شود از قبل هماهنگی‌های لازم را در خصوص تهیه ویزای مسافرتی، رزرو بلیط هواپیما، رزرو هتل و ... انجام دهید. در غیر این صورت نمی‌توان انتظار سفری آسان و بی‌دردسر را داشت. به عنوان مثال به دلیل توریستی بودن سریلانکا احتمال تکمیل شدن ظرفیت هتل‌های پرطرفدار بالا بوده و بهتر است برای جلوگیری از چنین مشکلاتی از قبل به فکر باشید. به خصوص اگر قصد سفر با خانواده را دارید این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

سفر ماه عسل به مقاصد جذاب سریلانکا

عدم فیل‌سواری در هر مکانی در سریلانکا

یکی از کارهایی که نباید در سریلانکا انجام شود، فیل‌سواری در هر مکانی است. توجه داشته باشید که این کشور مملو از فیل‌های وحشی و اهلی بوده و احتمال اینکه در گشت و گذار‌های خود متوجه حضور فیل باشید بالا است. بسیاری از افراد به دلیل علاقه زیادی که به این حیوانات دارد در هر مکانی تمایل به نوازش فیل‌ها و سوار شدن به آن‌ها را نشان می‌دهند. اما باید بگوییم که این کار بسیار خطرناک و اشتباه بوده و اصلا توصیه نمی‌شود. چرا که هر چه قدر هم که فیل حالتی آرام داشته باشد احتمال وحشی بودن آن وجود داشته و شما را در دردسر بزرگی خواهد انداخت. در عوض برای این کار می‌توانید مناطق حفاظت شده مخصوصی را انتخاب کنید.

در این مناطق فیل‌ها تربیت شده و اهلی هستند. از همه مهم‌تر نیز تمامی شرایط اخلاقی برای سوار شدن به آن‌ها در نظر گرفته شده و گردشگران تور سریلانکا می‌توانند با خیال راحت از این تفریح لذت ببرند.

سفر بین شهری با قطار در سریلانکا

از جمله کارهای دوست داشتنی که در تور سریلانکا فرصت انجام آن را داشته و نباید از دست دهید، سفر بین شهری با قطار است. به خصوص مسیر قطار بانداراوا (Bandarawela) از زیبایی وصف ناپذیری برخوردار بوده و تجربه آن بر هر گردشگری واجب است. این قطار با سرعت متوسط تقریبا ۲۰ مایل در ساعت حرکت کرده و منظره فوق‌العاده زیبایی از طبیعت را به نمایش می‌گذارد. به طوری که نظیر این مسیر ریلی را در کمتر جایی می‌توانید پیدا کنید.

واضح است که قطاری با این سرعت برای مسافرت مناسب نبوده و صرفا جنبه تفریحی دارد. مسیر قطار بانداراوا مرتفع‌ترین راه‌آهن کشور محسوب شده و از میان جنگل‌های باشکوه و مزارع چای مواج عبور می‌کند. گردشگران می‌توانند ساعت‌ها بدون خسته شدن از پنجره قطار به بیرون نگاه کرده و خاطره‌ای به یادماندنی را برای خود در سفر به سریلانکا رقم بزنند. در نهایت نیز به بندراولا، شهری کوچک و تقریباً دست نخورده، خواهید رسید که امکان گشت و گذار و تفریح در آن را خواهید داشت.

 

آشنایی با جذاب‌ترین جزیره‌های سریلانکا

عدم عکاسی از مردم محلی سریلانکا بدون اجازه

یکی از مهم‌ترین مواردی که هرگز نباید در سفر به سریلانکا انجام دهید، عکاسی از مردم محلی منطقه بدون اجازه است. البته که تا حدودی این قانون منحصر به سریلانکا نیست و بسیاری از ملیت‌ها علاقه‌ای به عکاسی گردشگران از آن‌ها بدون اطلاع قبلی را ندارند. پس قبل از این کار حتما صحبت کوتاهی با مردم محلی کرده و سپس از آن‌ها برای عکاسی اجازه بگیرید. به احتمال زیاد آن‌ها این درخواست شما را رد نخواهند کرد.

پوشش مناسب در معابد سریلانکا

سریلانکا جز کشورهای آزاد محسوب شده و هیچگونه محدودیتی را در مورد حجاب به مردم اعمال نمی‌کند. به طوری که گردشگران می‌توانند با هر پوششی که دوست دارند در خیابان‌ها، سواحل سریلانکا، مراکز خرید و ... به گشت و گذار پرداخته و از سفر خود لذت ببرند. اما موضوع مهمی که وجود دارد اعتقاد مردم این کشور به داشتن پوشش مناسب در هنگام بازدید از معابد و مکان‌های مذهبی است. به طوری که هم برای مردان و هم برای زنان پوشیدن لباس‌های کوتاه و باز در معابد جلوه خوشی نخواهد داشت. از نظر آن‌ها حضور در این مکان‌ها با لباس‌های غیر پوشیده بی‌احترامی محسوب شده و باعث ناراحتی آن‌ها می‌گردد. پس اگر قصد بازدید از معابد سریلانکا را در سفر خود دارید، بهتر است از آن روز شلوار و تی شرت‌های آستین‌دار را برای پوشیدن انتخاب کنید.

به عنوان مثال برای خانم‌ها توصیه می‌شود یک روسری کوچک و سبکی را در کیف به همراه داشته و در هنگام گشت و گذار و بازدید از معابد، شانه‌های خود را با آن بپوشانند. مردان نیز می‌توانند شالی را دور تا دور کمر خود بپیچند تا در صورت پوشیدن شلوارک پای آن‌ها بیرون نماند. نکته مهم دیگر در مورد پوشش در معابد اینکه وارد شدن با کفش به درون مکان‌های مذهبی ممنوع بوده و درب ورودی باید کفش‌های خود را در بیاورید. برای جلوگیری از دزدیده یا گم شدن کفش‌ها بهتر است کیسه‌ای را با خود به همراه داشته باشید تا کفش‌هایتان را درون آن قرار داده و با خود حمل کنید.

 

هزینه سفر به سریلانکا چقدر است؟

عدم نوشیدن آب لوله کشی در سریلانکا

برای ما ایرانیان نوشیدن آب لوله‌کشی امری کاملا طبیعی است. اما در سریلانکا چنین نبوده و ممکن است نوشیدن آب لوله کشی باعث به هم ریختن سیستم گوارشی و بیماری در گردشگران گردد. پس اگر دوست ندارید که در طول سفر خود با دل درد دست و پنجه نرم کنید، در هیچ شرایطی اقدام به نوشیدن آب شیر نکرده و همیشه بطری آب معدنی به همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌کنیم قبل از خرید آب به درب بطری و نوشته‌های روی آن توجه کنید. چرا که درب بطری حتما باید پلمپ باشد. در غیر این صورت به آن اعتماد نکرده و از محل دیگری آب بخرید.

عدم عکاسی با بودا در سریلانکا

اغلب مردم سریلانکا بودایی بوده و گواه این موضوع معابد متعددی است که در آن وجود دارند. به طوری که معابد بودا جز مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا بوده و هر کدام از آن‌ها مجسمه‌های باشکوهی از بودا را در خود جای داده‌اند. بسیاری از گردشگران دوست دارند تا در کنار این مجسمه‌ها قرار گرفته و عکس‌هایی از خود به یادگار بگذارند. اما توجه داشته باشید که عکاسی در کنار مجسمه بودا در این کشور ممنوع بوده و نوعی بی‌احترامی به بودا محسوب می‌شود. حتی اگر اجازه عکاسی در مکانی داده شود، به هیچ وجه نباید با بودا سلفی بگیرید. چرا که در عکس سلفی پشت شما رو به بودا بوده و این توهینی بزرگ به حساب می‌آید. پس عکاسی را کنار گذاشته و از حضور در معابد باشکوه سریلانکا لذت ببرید. از جمله معروف‌ترین مجسمه‌های بودا در این کشور را می‌توان در غارهای دامبولا مشاهده کرد.

 

بهترین اقامتگاه‌های خانگی در سریلانکا

بازدید از مزارع چای در سریلانکا

شاید جالب به نظر برسد اما زیباترین مزارع چای دنیا را می‌توان در سریلانکا پیدا کرد. این مزارع که اغلب حالتی پلکانی دارند با وسعتی بسیار بزرگ به یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در سریلانکا تبدیل شده‌اند. به طوری که حتی اگر اهل چای هم نباشید باید در سفر خود به سریلانکا سری به مزارع پلکانی چای زده و این نوشیدنی خوشمزه را امتحان کنید. اگر خوش شانس باشید می‌توانید در زمان چیدن چای در مزارع حضور داشته و در کنار مردم محلی تجربه چای چینی را کسب کنید.

به همراه داشتن داروهای دافع حشرات در سریلانکا

سریلانکا کشوری استوایی با آب و هوای گرم و مرطوب است. بنابراین حشرات زیادی در آن زندگی می‌کنند و همین موضوع می‌تواند گردشگران را ناراحت و کلافه کند. چنانچه بدن حساس به گزیده شدن توسط حشرات دارید و یا با کودکانتان سفر می‌کنید باید داروهای دافعه حشرات را در طول سفر با تور سریلانکا به همراه داشته باشید. همچنین اگر شب‌ها قصد طبیعت‌گردی دارید، برای ممانعت از گزیدگی توسط حشرات بهتر است لباس‌های آستین بلند و پوشیده بر تن کنید.

 

۷ دلیل برای سفری هیجان انگیز به سریلانکا

صعود از قلعه سیگیریا در سریلانکا

ما در این مقاله سعی کردیم تا فارغ از اشاره به جاذبه‌های گردشگری سریلانکا شما را با بایدها و نبایدها‌ی سفر به آن آشنا کنیم. اما در این میان نمی‌توان از اشاره به قلعه سیگیریا (Sigiriya) مقاله را به اتمام رساند. پس باید بازدید و همچنین صعود از این قلعه باشکوه و دیدنی را نیز در لیست بایدها در این سفر قرار داده و روزی خاص و منحصر به فردی را برای خود رقم بزنید. برای این منظور نیاز به بالا رفتن از صدها پله خواهید داشت که چندان دشوار نبوده و تنها لازمه آن پوشیدن کفشی راحت و مناسب است. در نهایت فرصت تماشای منظره‌ای خارق‌العاده از محیط اطراف را داشته و قطعا از این بازدید پشیمان نخواهید شد.

 

منبع

 

۰۹ اسفند ۱۴۰۱

نظرات کاربران