کارهایی که نباید در سفر به فیلیپین انجام دهید

جاذبه‌های گردشگری فیلیپین
کارهایی که نباید در سفر به فیلیپین انجام دهید

مسافرت به شما درک عمیق‌تری از زندگی و فرهنگ مردم مختلف می‌دهد و صبوری، حوصله و بینش شما را بالا می‌برد. غالبا در مواجه با محیط‌های ناشناخته و گیج‌کننده نمی‌دانیم چه کنیم مخصوصا این که از واکنش مردم آنجا اطلاع دقیقی نداشته باشیم. برای همین اگر از قبل اطلاعاتی داشته باشیم بی‌شک برای‌مان بهتر خواهد بود تا از وضعیت‌های احتمالی رهایی پیدا کنیم. بنابراین در سفر با تور فیلیپین این کارها را انجام ندهید.

 

به کشور و یا مردمش اهانت نکنید

اول و مهم‌تر از همه این که شما هرگز نباید چیزی درباره کشور میزبان‌تان بگویید که اهانت‌آمیز باشد و این مورد درباره فیلیپین کمی خاص‌تر است. فیلیپینی‌ها به هر چیزی که مربوط به کشورشان باشد افتخار می‌کنند و چیزی به اسم غرور فیلیپینی دارند. بنابراین هر چیزی که بخواهد کشور را مورد تخریب و اهانت قرار دهد اشتباه بوده و سرآغازی برای بی‌راهه رفتن گفتگو خواهد بود.

 

نکات جالبی که برای سفر به فیلیپین باید بدانید

 

سفر به فیلیپین

 

 

به بزرگ‌ترهای خود بی‌احترامی نکنید

فیلیپینی‌ها به شدت به بزرگان خود احترام می‌گذارند و این به نحوی است که در خطاب قرار دادن آن‌ها نیز دیده می‌شود. به عنوان مثال، کلمات po و opo برای نشان دادن احترام استفاده می‌شود که اگر دقت کنید متوجه استفاده آن در صحبت‌هایشان می‌شوید. با وجود این که خارجی‌ها با چنین واژگانی آشنایی ندارند اما همچنان انتظار می‌رود که احترام بزرگ‌ترها حفظ شود. یکی از راه‌های نشان دادن احترام و خوشامدگویی به محلی‌ها تعظیمی کوچک همراه با گذاشتن پشت دست بر روی پیشانی است که عموما در مورد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها انجام می‌گیرد و اگر یک خارجی آن را انجام دهد شگفت‌انگیز خواهد بود.

 

معرفی ۷ قبیله‌ی کهن در فیلیپین

 

سفر به فیلیپین

 

 

از صدا کردن اسم کوچک افراد پرهیز کنید

یکی دیگر از موارد احترام گذاشتن در فیلیپین دوری از صدا زدن اسم کوچک افراد بزرگ‌تر است. با توجه به فاصله سنی معیار احترام بیشتری برای افراد مسن‌تر وجود دارد. مثلا ate برای خواهر بزرگ‌تر، kuya برادر بزرگ‌تر، tita عمه، و tito دایی، lola مادربزرگ و lolo پدربزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرند. این عناوین نیز بدون در نظر گرفتن رابطه خونی و صرفا بر اساس سن افراد مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای خطاب کردن غریبه‌ها نیز از یکی از این کلمات استفاده کنید. مثلا راننده تاکسی یا فروشنده را برادر (kuya) صدا بزنید.

 

 

سفر به فیلیپین

 

 

سریع واکنش نشان ندهید

فیلیپینی‌ها معمولا غیرمنتظره هستند و وقتی با افراد غریبه ملاقات می‌کنند کمی ترسو و محافظه‌کار می‌شوند. بنابراین اگر مشکلی پیش آمد سریع واکنش نشان ندهید و سعی کنید آرام و خونسرد بمانید. وقتی با محلی‌ها برخورد می‌کنید سعی کنید صمیمی باشید زیرا آن‌ها نیز بسیار صمیمی و باحوصله هستند. با حالت مزاحم‌وار و پر سرو صدا نداشته باشید. به علاوه فیلیپینی‌ها آدم‌های غیرمستقیمی هستند که مستقیما و راحت از کلمه نه استفاده نمی‌کنند. شاید این موضوع برای خارجی‌ها عجیب باشد اما دست کم ما که فرهنگ تعارف را در کشورمان داریم کمی با این حالت آن‌ها آشنا هستیم.

 

زیباترین جزایر فیلیپین برای سفر به سرزمین‌ سواحل سپید و آب‌های کریستالی

 

سفر به فیلیپین

 

 

سروقت نباشید

این یکی از چیزهای عجیبی‌ست که درباره فیلیپین صدق می‌کند. بگذارید راحت بگوییم فیلیپینی‌ها به زمان فیلیپینی مشهورند. یعنی مثلا وقتی می‌گوییم ۱۵ دقیقه شما روی یک ساعت تاخیر برنامه‌ریزی کنید زیرا آن‌ها منظور خودشان را از ۱۵ دقیقه دارند. بنابراین اغلب رویدادهای فیلیپینی درست چند دقیقه قبل از زمان اتمام شروع می‌شوند. بسیاری از افراد در حال مبارزه با این کلیشه هستند اما وقتی که با دوستان فیلیپینی خود قرار دارید تعجب نکنید که آن‌ها با زمان خودشان به شما ملحق شوند.

 

 

سفر به فیلیپین

 

 

به راحتی ناراحت نشوید

فیلیپینی‌ها مردم راحت و خوش برخوردی هستند که در هر موقعیتی از طنز استفاده می‌کنند. با این که همیشه روی حالت طنز نیستند اما در بیشتر موارد خوش‌خنده و بشاش هستند. آن‌ها زیاد شوخی می‌کنند که برای همه خوشایند نیست. بنابراین اگر کسی لهجه شما را تقلید کرد و به دنبال آن خندید این به معنی بی‌احترامی تمسخر نیست بلکه برای طنز و کاملا از روی جهل به خصوصیات اخلاقی شماست. بنابراین ناراحت نشوید و از آن لحظه عبور کنید.

 

راهنمای سفر به پالاوان؛ تکه‌ای از بهشت در فیلیپین

 

سفر به فیلیپین

 

 

به غیر از موارد ضروری در مانیل رانندگی نکنید

رانندگی در مانیل بیشتر شبیه نظریه بقای داروین است. جیپنی‌ها به سرعت و بدون هشدار نزدیک می‌شوند و انتظار دارند کسی که کنار می‌روند شما باشید. ترافیک در خیابان‌های مانیل شدید بود و ساعت اوج ترافیک و غیر از آن فرقی ایجاد نمی‌کند. بنابراین به غیر از موارد ضروری واقعا از رانندگی در شهر پرهیز کنید و در عوض با مترو به این طرف و آنظرف شهر بروید. رانندگی در چنین شهری ترفندها و روحیه خاص خودش را لازم دارد که فقط از خود مردم بومی بر می‌آید نه گردشگری چند روزه.

 

 

سفر به فیلیپین

 

۱۸ تیر ۱۳۹۸

نظرات کاربران

مجید احمدپور

به نظر کشور مناسبی برای گردشگری و حتی زندگی میاد