معروف‌ترین سوغاتی‌های روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
معروف‌ترین سوغاتی‌های روسیه

سوغاتی‌ها همواره به عنوان یک یادگاری ارزشمند اهمیت بالایی برای گردشگران دارند. شما می‌توانید سوغاتی‌ها را برای دوستان یا آشنایان خود خریداری کرده و یا به عنوان یادگاری از سفر برای خود نگه‌ دارید. هر مقصد گردشگری با توجه به تاریخچه، فرهنگ و سنت خود محصولات متنوعی دارد که به نمادی از آن شهر یا کشور تبدیل شده‌اند. روسیه نیز به عنوان یکی از تاریخی‌ترین کشورهای دنیا سوغاتی‌های گسترده‌ای دارد که هر کدام از آن‌ها در نوع خود از جذابیت‌های منحصر به فردی برخوردار هستند. چنانچه شما نیز در حال برنامه‌ریزی برای سفر با تور روسیه هستید و نمی‌دانید که چه چیزهایی را می‌توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید، مطالب این مقاله را هرگز از دست ندهید. چرا که در این نوشته به معرفی معروف‌ترین سوغاتی‌های روسیه پرداخته‌ایم.

 

سینی‌های روسی با نقاشی ژوستوو

نقاشی ژوستوو (Zhostovo painting) روی سینی‌های فلزی آن‌ها را به یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌هایی که گردشگران می‌توانند در تور روسیه خریداری کنند، تبدیل کرده است. این نقاشی‌ها معمولا ترکیبی از تصاویر گل‌ها، حیوانات کوچک و میوه‌ها هستند که با رنگ‌هایی شاد بر روی ظروف اغلب فلزی کشیده می‌شوند. این نقاشی‌ها کاملا محصول دست بوده و یکی از معروف‌ترین صنایع‌ دستی در روسیه به شمار می‌روند. بعد از اتمام نقاشی یک لایه جلا بر روی آن کشیده شده و زیبای منحصر به فردی پیدا می‌کند. جالب است بدانید که اولین کارگاه تولید این سینی‌های دست ساز به سال ۱۸۲۵ برمی‌گردد که توسط شخصی به نام اوسیپ ویشنیاکوف در روستای ژوستوو تأسیس شد. این کارخانه هنوز وجود دارد و فعالیت می‌کند.

امروزه هنرمندان روسی نهایت سعی خود را کرده‌اند تا این سبک نقاشی به جا مانده از تاریخ دوران شوروی را با نهایت اهتمام زنده نگه دارند. شما می‌توانید سینی‌های روسی با نقاشی ژوستوو را در فروشگاه GUM مسکو واقع در میدان سرخ مسکو با بالاترین کیفیت خریداری کنید. توجه داشته باشید که این سینی‌ها نیز مثل هر محصول ارزشمند دیگری اصل و تقلبی دارند. سینی‌های اصلی دو مهر در پایین دارند که نوشته "Жостовская фабрика декоративной росписи" بر روی آن‌ها حک شده است.

 

با گرم‌ترین شهرهای روسیه آشنا شوید

توری روسی ولوگدا

از دیگر سوغاتی‌های معروف روسیه که جز صنایع دستی این کشور نیز به شمار می‌آید می‌توان به توری ولوگدا (Vologda lace) اشاره کرد. این وسیله زیبا و ارزشمند اولین بار در قرن هفدهم تولید شد و در ابتدا برای کلیساها و خانواده‌های ثروتمند بافته می‌شود. در طول قرن‌های ۱۹ و ۲۰ که عصر طلایی هنر و صنایع دستی روسیه در ولوگدا بودند توری‌سازی به یک هنر شناخته شده در این سرزمین تبدیل شد. این هنر زیبا تا به امروز ادامه داشته و در طول نسل‌ها مهارت بافت آن حفظ و نگه‌داری شده است.

امروزه نیز خرید توری Vologda با استقبال بسیار زیاد گردشگران روبرو شده و جایگاهی ویژه در لیست سوغاتی‌های این کشور دارد. این توری دارای بافتی زیبا، پیچیده و بادوام است که طرح‌هایی از نقش‌های هندسی، حیوانات و گل‌ها یا حتی صحنه‌هایی از داستان‌های عامیانه را به تصویر می‌کشد. کتان متداول‌ترین جنسی است که برای تهیه این توری‌ها استفاده می‌شود. البته در حال حاضر توری‌های تهیه شده از نخ‌های رنگی و یا تارهایی از فلزات گرانبها نیز وجود دارند که می‌توان از آن‌ها به عنوان تزیین لباس، سفره، دستمال کوچک یا حتی زیورآلات کریسمس استفاده کرد.

خوخلوما روسی

منطقه نیژنی نووگورود در روسیه دارای فرهنگ فوق‌العاده غنی است. بنابراین جای تعجب نیست که یکی از معروف‌ترین سوغاتی‌ها کشور روسیه متعلق به این منطقه باشد. این سوغاتی خوخلوما (Khokhloma) نام داشته و یک نوع آثار هنری به شمار می‌رود. این سبک نقاشی اولین بار در دهه ۱۶۰۰ ابداع شد. طبق افسانه‌های محلی، مؤمنان قدیمی که به نیژنی نووگورود پناه برده بودند، از سبک نقاشی مذهبی خود الهام گرفته و هنر خوخلوما را ابداع کردند. نقوش محلی روستایی و طبیعی با الهام از چشم‌انداز اطراف کوورنینو که اغلب از رنگ‌های قرمز و زرد روی پس‌زمینه سیاه استفاده می‌شود، امروزه به یک هنر ارزشمند تبدیل شده‌ است.

این طرح‌ها بر روی ظروف چوبی مختلف، از قاشق‌ها و فنجان‌های ساده گرفته تا ظروف سرو غذا نقاشی می‌شوند. بنابراین گردشگران می‌توانند بسته به سلیقه خود یک بشقاب کوچک یا یک سرویس غذا خوری آراسته با نقاشی خوخلوما را خریداری کنند. قاشق خوخلوما یکی از پرفروش‌ترین محصولات از این دسته بوده که حتی به عنوان بخشی از کالاهای جام جهانی ۲۰۱۸ نیز به وفور فروخته شد. علاقه‌مندان می‌توانند این محصولات را علاوه بر روستای نیژنی نووگورود روسیه که زادگاه این هنر است در فروشگاه Rus Velikaya مسکو یا فروشگاه Samovary در سنت پترزبورگ پیدا کنند.

 

زیباترین جزایر روسیه را بشناسید

سرامیک روسی گژل

مورد بعدی از پرطرفدارترین سوغاتی‌های روسیه در بین گردشگران، سرامیک گژل (Gzhel ceramics) نام دارد. این قطعات سرامیکی که با طرح‌های خیره‌کننده تزئین شده‌اند، در اصل به روستایی با همین نام تعلق دارند. این روستا دارای خاکی بسیار مرغوب برای سفال‌گری و ساخت محصولات سرامیکی است که در نزدیکی مسکو قرار دارد. امروزه سرامیک Gzhel به یکی از معروف‌ترین صنایع دستی روسیه تبدیل شده و سوغاتی بسیار محبوبی به شمار می‌رود. این سرامیک‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی به فروش می‌رسند که یکی از شناخته‌شده‌ترین آن‌ها طراحی‌های آبی کبالت در زمینه سفید است.

در این سرامیک‌‌ها عموما طرح‌هایی از زندگی روستایی به تصویر کشیده می‌شود. شما می‌توانید سرامیک‌های گژل را در قالب ظروف یا زیورآلات خانگی مانند قوری‌های تزئینی و حتی ساعت‌ها پیدا و خریداری کنید. باکیفیت‌ترین محصولات اصلی Gzhel را می‌توان در کارخانه‌ای در Turygino یا در Russkaia Galereia در مسکو خریداری کرد. این سرامیک‌ها نیز اصل و تقلبی داشته و محصولات اصلی دارای یکی از دو مهر بیضی شکل با نوشته "Гжель" یا عقاب دو سر با نوشته "Гжель" بر روی پایه خود هستند. همچنین در خرید خود توجه داشته باشید که مهرهای اصلی در زیر مینا قرار دارند و نمی‌توان آنها را پاک کرد.

کهربای بالتیک روسی

در روسیه، کهربای بالتیک (Baltic amber) به وفور یافت می‌شود؛ بنابراین طبیعی است که این سنگ زیبا و قیمتی در لیست معروف‌ترین سوغاتی‌های این کشور قرار بگیرد. جالب است بدانید که حدود ۹۰ درصد کهربای جهان در کالینینگراد روسیه یافت می‌شود! کهربای بالتیک از عصر حجر به عنوان سنگی زیبا در جواهرات استفاده می‌شود و بسیار مورد علاقه روس‌ها است. به طوری که می‌توانید در بازدید از اتاق کهربا در تزارسکوئه سلو به این موضوع پی ببرید. کهربای بالتیک در رنگ‌های مختلف مانند سبز، عاج یا عسلی در این کشور به فروش می‌رسند و به اعتقاد مردم محلی روسیه این سنگ زیبا و ارزشمند دارای خواص درمانی بسیاری نیز است. گردشگران می‌توانند کهربای بالتیک را به صورت گردنبند، دستبند، گوشواره و ... خریداری کنند. البته توجه داشته باشید که حتما قطعه خریداری شده دارای گواهینامه باشد. برای اینکه از اصل بودن کهربای بالتیک مطمئن شوید حتما آن را در آب غوطه‌ور کنید. چرا که کهربای بالتیک در آب شیرین غرق شده و در آب شور شناور می‌شود.

 

۷ مکان ترسناک در روسیه برای ماجراجویان

سماور روسی

یکی از معروف‌ترین نمادهای روسیه سماور (Samovar) است. بله این دقیقا همان سماوری است که ایرانیان در خانه‌های خود برای تهیه چای استفاده می‌کنند. اما جالب است بدانید که در تاریخ کشور روسیه به عنوان اولین تولیدکننده سماور شناخته می‌شود. بنابراین اگر جای کافی در چمدان خود دارید، خرید سماور روسیه به عنوان سوغاتی از این کشور بسیار مناسب خواهد بود. شما می‌توانید سماورهایی با سبک‌ها، اندازه‌ها و جنس‌های مختلف را در بازارهای محلی روسیه خریداری کرده و به عنوان خاطره‌ای از سفر به این کشور در گوشه‌ای از خانه خود قرار دهید. البته که سماور در اغلب سوغاتی‌ فروش‌ها و حتی دست فروش‌های روسیه به چشم می‌خورند. اما برای داشتن یک خرید اصل و مطمئن بهتر است سری به بازارهای محلی آن بزنید. توجه داشته باشید که ممکن است برای حمل سماور غیر برقی به خارج از روسیه مجوز صادرات نیاز داشته باشید، زیرا این یک کالای با ارزش فرهنگی محسوب می‌شود. پس قبل از خرید حتما با قوانین این کار آشنا شوید.

شکلات و شیرینی روسی

تا این بخش از مقاله تمامی سوغاتی‌های معرفی شده کارهای هنری و صنایع دستی مخصوص روسیه بودند. البته که در معرفی معروف‌ترین سوغاتی‌های روسیه جای خوراکی‌ها و به خصوص شیرینی‌های خوشمزه آن خالی خواهند بود. پس در طول سفر به این کشور و به خصوص شهر مسکو فرصت لذت بردن از انواع شیرینی و شکلات را از دست نداده و در انتها مقداری را به عنوان سوغاتی برای خانه خریداری کنید. از جمله خوشمزه‌ترین شیرینی‌های قابل حمل در روسیه می‌توان رول‌های حلقه‌ای به نام بارانکی و سوشکی، پاستیل و شکلات‌های پر شده از انواع میوه خشک و آجیل را نام برد. برای خرید خوشمزه‌ترین گزینه‌ها می‌توانید از مردم محلی مقصد گردشگری خود نیز کمک بگیرید.

 

تماشای شفق قطبی در روسیه

عروسک ماتریوشکا روسی

یکی از معروف‌ترین و شناخته شده‌ترین گزینه‌هایی که در سفر به روسیه می‌توانید به عنوان سوغاتی خریداری کنید، عروسک ماتریوشکا (Matryoshka doll) است. این عروسک‌ها به قدری معروف هستند که تقریبا در هر مغازه سوغاتی فروشی آن را پیدا خواهید کرد. این مجموعه‌ای از عروسک‌های چوبی رنگ آمیزی شده با اندازه‌های مختلف (از بزرگ به کوچک) هستند که بر اساس سایز یکی در داخل دیگری پنهان شده است. تعداد ارقام تودرتو معمولاً از سه تا ده متغیر است و در برخی موارد می‌تواند به ۵۰ و حتی بیشتر نیز برسد. عروسک سنتی ماتریوشکا نشان‌دهنده زنی است که لباس روستایی روسی پوشیده و روسری بر سر دارد. اگر به تنهایی قصد خرید یک نمونه از سوغاتی‌های روسی را دارید، این چیزی جز عروسک ماتریوشکا نباید باشد.

 

منبع

 

۱۳ بهمن ۱۴۰۱

نظرات کاربران