مردم روسیه کریسمس را چطور جشن می گیرند؟

جاذبه‌های گردشگری روسیه
مردم روسیه کریسمس را چطور جشن می گیرند؟

کریسمس یکی از پرطرفدارترین مناسبت‌ها و تعطیلات در دنیاست. هر چند ممکن است در کشورهای مختلف مسیحی‌ها کمی متفاوت با یکدیگر این روز را جشن بگیرند. در بیشتر کشورها کریسمس معادل با ۲۵ دسامبر است، اما مسیحیان ارتدکس روز هفتم ژانویه را به‌ این عنوان می‌شناسند. در گذشته کریسمس در روسیه ممنوع بود و جشنی بابت آن برگزار نمی‌شد. اما امروز این مراسم در روز هفتم ژانویه جشن گرفته می‌شود. مگر برخی از کاتولیک‌ها که تولد مسیح را بیست و پنجم دسامبر در خانه‌های خود برگزار و شادی می‌کنند.

 

مردم روسیه کریسمس را چگونه جشن می گیرند؟

تعطیلات رسمی کریسمس در روسیه از سی و یکم دسامبر شروع می‌شود و تا دهم ژانویه ادامه می‌یابد. کریسمس برای بسیاری از مسیحیان روسیه به عنوان یکی از مهمترین روزهای سال محسوب می‌شود. در صورتی که زمستان را برای سفر با تور روسیه انتخاب می‌کنید، خواهید دید که بیشتر سنت‌های کریسمس در این کشور شبیه به مراسمی است که در غرب انجام می‌شود، اما برخی از آنها مختص روسیه هستند و تاریخ غنی روسیه و سنن مرتبط با کلیسای ارتدکس روسیه را منعکس می‌کنند.

s2pu.com

 

تعطیلات کریسمس در روسیه

اگر بخواهیم درباره تعطیلات کریسمس کمی بیشتر بدانیم، روز تولد حضرت عیسی را غالبا در روز ۲۵ام ماه دسامبر به صورت یک جشن فرهنگی و مذهبی در بیشتر کشورهای جهان برگزار می‌کنند و افراد زیادی در این مراسم شرکت می‌کنند. این روز در بسیاری از کشورها چند روز تعطیل است و تمامی موسسات آموزشی، دفاتر پستی و ادارات دولتی در تعطیلات کریسمسی به سر می برند. کریسمس در روسیه هم جزو تعطیلات مهم و رسمی به شمار می‌رود و به صورت عمومی جشن گرفته می‌شود.

 

معروف‌ترین خیابان‌های توریستی سنت پترزبورگ

culturewhiz.org

 

درخت کریسمس در روسیه

درخت کریسمس به عنوان نماد اصلی این روز توسط پیتر اول در روسیه معرفی شد. سنت تزئین درختان کریسمس در خانه‌ها و خیابان‌های روسیه در آغاز قرن نوزدهم و در زمان سلطنت امپراتور نیکلاس و همسرش الکساندرا فدوروونا که اصالتاً آلمانی بود، شکل گرفت. به طوری که ملکه الکساندرا فئودوروونا، مراسم تعطیلاتی با نام درخت کودکان را برای خواهرزاده‌های خود ترتیب داد و این سنت میان ثروتمندان شهر نیز رواج پیدا کرد. نحوه تزیین درخت به شکلی بود که هدیه‌ها را در زیر درخت می‌گذاشتند و بعضی از آنها را هم از درخت آویزان می‌کردند. در واقع درخت کریسمس در روسیه تعطیلات کریسمس را برای مردمانش تداعی می‌کند.

urbanadventures.com

 

غذاهای کریسمس در روسیه

غذای شب کریسمس و تزییناتش یکی دیگر از چیزهایی است که اهمیت پیدا می‌کند. یک شام خانوادگی عالی که می‌تواند صمیمیت را بیشتر کند. از آنجایی که برخی از مسیحیان مراسم روزه قبل از کریسمس را دارند و به مدت ۴۰ روز گوشت نمی‌خورند، آماده کردن یک غذای لذیذ و خوشمزه در این شب، می‌تواند برای مردم روس و همچنان گردشگران هیجان‌انگیز و جالب باشد. دوره روزه کریسمسی با اولین ستاره در آسمان شب در ششم ماه ژانویه که نمادی از تولد عیسی است، به پایان می‌رسد. بسیاری از مسیحیان ارتدکس برای شرکت در مراسم کریسمس در آن شب به کلیسا می‌روند.

غذاهای مخصوص کریسمس در روسیه شامل معروف‌ترین غذاهای روسی مانند انواع گوشت خوک برشته، سر خوک پر شده، تکه‌های گوشت بو داده و کلودتس می‌شود. همچنین از غذا‌های خوشمزه روسی می‌توان به کباب غاز با سیب، خرگوش با خامه ترش، گوشت گوزن، گوشت بره و ماهی کبابی اشاره کرد. در این مراسم غذاها، نوشیدنی‌ها، میوه‌های شیرین و دسرهایی همچون توت، آب نبات، کیک پای، بال فرشته، بیسکویت، شیرینی زنجبیلی، عسل، کمپوت و سوپ شیرین، سبیتن، کیسل و چای چینی روی میزهای کریسمسی وجود دارند. از دیگر ویژگی‌های هیجان‌انگیز میز شام شب کریسمس در روسیه، فراوانی گوشت‌های سرخ و پخته شده و مرغ و ماهی روی میز جشن است که همراه با اجاق روسی، که تهیه حجم زیادی از غذا را ممکن می‌کند، یک منظره گرم و سنتی روسی می‌سازد.

 

سفر زمینی و ارزان به روسیه

instacart.com

 

هدایای کریسمس در روسیه

یکی از رسم‌های کریسمس در دنیا هدیه دادن است. برخی از خانواده‌های روسی هم در چنین روزی هدایایی میان خود رد و بدل می‌کنند. عروسک‌های تودرتو یا ماتروشکا از هدیه‌های مورد علاقه مردم روسیه است که بیشتر گردشگران آنها را به عنوان سوغاتی خریده و به یادگار می‌برند. معمولا عروسک‌های تودرتوی بزرگ با تعدادی عروسک کوچک در داخل آنها گران‌ترند. همچنین از دیگر هدایایی کریسمسی در روسیه می‌توان به کلاه روسی، جعبه‌‌های لاکی، ودکا، چای روسی، چکمه‌های پشمی اشاره کرد.

tripsavvy.com

 

بابوشکا یا بابانوئل روسی

در روسیه شخصیتی با نام دد موروز یا پدربزرگ فراست نسخه روسی بابانوئل است که در روزهای خاکستری اتحاد جماهیر شوروی، در زمستان سخت روسیه برای خانواده‌ها هدیه و وسایل سرگرمی می‌بردند و این کار تا به امروز ادامه داشته و یه نماد تبدیل شده است. یکی از مشهورترین و جالب‌‌ترین داستان‌ها در مورد کریسمس روسی برای مردم خارجی، بابوشکا است. بابوشکا در زبان روسی به معنای مادربزرگ است و طبق گفته‌های عامیانه، بابوشکا در زمان جستجوی کودک مسیح، غذا و سر پناهی نداشت و تا به امروز در جستجوی این کودک در حومه شهر سرگردان مانده است. بر اساس این داستان او در طول راه در کریسمس از خانه‌هایی که کودکی دارند، بازدید کرده و به آنها کادو می‌دهد.

 

عصری آرام در کافه‌های رمانتیک سن پترزبورگ

fortworthbusiness.com

 

فال کریسمس در روسیه

فالگیری سنتی است که از دوران پیش از مسیحیت در روسیه آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. این رسم به این صورت است که زنان جوان و مجردی که در یک خانه یا یک بانیا (BAnya) که یک سونا روسی است، جمع بودند، فالگیری را انجام می‌دادند. زنان لباس خواب می‌پوشیدند و موهای خود را باز نگه می‌داشتند. زنان و مردان متاهل حق شرکت در این مراسم را نداشتند. امروزه علاوه بر این، خواندن تاروت، خواندن برگ چای و پیشگویی فال قهوه نیز رایج است. اگر کریسمس در روسیه باشید می‌توانید با یکی از روش‌های مرسوم از نزدیک فال بگیرید.

ocf.net

 

مکان های مشهور برای کریسمس در روسیه

تعطیلات در کریسمس تبدیل به یک زمان شاد می‌شود که می‌توانید در هر کجای دنیا همچون روسیه آن را جشن بگیرید. بنابراین اگر قصد سفر با تور روسیه را داشته باشید، در مناطق و شهرهای مسکو، سوزدال، یاروسلاول، سنت پترزبورگ، کازان، نوگورود، دریاچه بایکال و ولادی وستوک بیشتر می‌توانید حال و هوای کریسمسی را ببینید و لمس کنید.

d.newsweek.com 

 

در نهایت، می‌توانید روزهای کریسمس در روسیه را همراه با خانواده سپری کنید و این فرصت را به عنوان زمانی برای بخشش و عشق در نظر بگیرید. هدایای روسی بخرید و در مراسمی که با تزیینات زیبا پر از مجسمه‌های فرشتگان و ستاره‌ها در خیابان‌ها برگزار می‌شود شرکت کنید. بسیاری از روس‌ها در مراسم عشای ربانی کریسمس شرکت می‌کنند. پس از تاریک شدن هوا، هنگامی که روزه افطار می‌شود، خانواده‌ها برای خوردن یک غذای عالی دور هم می‌نشینند و از غذاهایی همچون گوشت پای، قارچ، ماهی یا سبزیجات میل می‌کنند که همراه انواع ترشی از جمله غوره، قارچ ترشی، کلم ترش و سیب ترشی سرو می‌شود و نوشیدنی مخصوص که با ادویه و عسل درست می‌شود می‌نوشند. البته امروز وعده‌های غذایی شب عید روسیه متنوع‌تر شده است و برخی از خانواده‌های روسی از سنت پیروی نمی‌کنند، روزه نمی‌گیرند یا در کلیسا شرکت نمی‌کنند اما همچنان کریسمس را جشن می‌گیرند و این تعطیلات را جشنی از عشق، پذیرش و بردباری می‌دانند.

 

 

۱۷ بهمن ۱۴۰۲

نظرات کاربران