فرهنگ و رسوم مردم روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
فرهنگ و رسوم مردم روسیه

گردشگران باتجربه اغلب در انتخاب مقصد خود برای سفرشان به فرهنگ و آداب یک کشور توجه می‌کنند. روسیه نیز از این موضوع مستثنی نیست و ممکن است در سفرتان به شهرهای محبوبی همچون مسکو و سنت‌پترزبورگ به دلیل تاریخ غنی و پر فراز و نشیبش به آداب و رسوم روسیه اهمیت دهید. سبک زندگی مردم روسیه همواره می‌تواند برای شما جذاب باشد و دلتان بخواهد گشتی در شهرهای مختلف این کشور پهناور بزنید و با فرهنگ مردم روسیه آشنا شوید.

آداب و رسوم روسیه

خانواده‌های روسی همچون ما ایرانی‌ها به یکدیگر وابسته‌اند، در آپارتمان‌های کوچک زندگی می‌کنند و گاهی تا ۳ نسل متفاوت را شامل می‌شوند. سلام و احوالپرسی آنها با ارتباط چشمی و دست دادن همراه است. هدیه دادن در روزهای تولد، سال نو و کریسمس ارتدکس بین خانواده و دوستان نزدیک مرسوم است. اگر برای صرف غذا به یک خانه روسی دعوت شدید، بهتر است که یک هدیه کوچک تهیه کنید. اما در مورد به دنیا آمدن یک نوزاد فرق می‌کند، تا زمان تولد هدیه‌ای به او نمی‌دهند چرا که مردم روسیه آن را خوش یوم نمی‌دانند. همچنین به هنگام دعوت به خانه یک روس، سعی کنید کفش‌های خود را خارج از منزل در بیاورید. لباس‌های رسمی و مناسب بپوشید چون که نشان دهنده احترام شما به میزبان است. در ادامه بیشتر در مورد فرهنگ مردم روسیه خواهیم خواند. باید و نبایدهای آنها را خواهیم آموخت و درباره روابط کسب و کار اطلاعات بیشتری کسب خواهیم کرد. 

 

آشنایی کلی با کشور روسیه

روسیه کشور پهناوری است و جاهای دیدنی روسیه نیز از مسکو و سنت پترزبورگ گرفته تا کازان و حتی روستاهای این کشور جاذبه‌های بسیاری برای گردشگران دارد. قبل از ایکه بخواهیم به بررسی فرهنگ و رسوم مردم روسیه بپردازیم بهتر است تا با خود این کشور آشنا شویم. روسیه از لحاظ وسعت جغرافیایی بزرگترین کشور دنیا محسوب می‌شود. به دلیل همین گستردگی می‌توان شاهد تنوع زیادی در سنت‌ها و آداب زندگی بود. اما در حالت کلی باید بگوییم که مردم روسیه به زبان روسی صحبت می‌کنند. البته در جای جای آن می‌توان شاهد صحبت کردن به زبان ترکی نیز بود. ناگفته نماند که این روزها اکثر مردمان آن به زبان انگلیسی نیز تسلط دارند. این موضوع کار را برای ارتباط با توریست‌ها بسیار آسان کرده است. شهر مسکو پایتخت آن بوده و از جمله بزرگترین شهرهای اروپا محسوب می‌شود. تاریخ پرتلاطم این کشور باعث شده است تا تاثیرات زیادی بر سنت‌ها و به وجود آمدن جاذبه‌های گردشگری زیادی در روسیه بگذارد. از این رو سالانه توریست‌های زیادی برای گذراندن یک سفری به یاد ماندنی تور روسیه را الویت خود قرار می‌دهند.

 

راهنمای سفر دو نفره به سنت پترزبورگ

فرهنگ و رسوم مردم روسیه 

فرهنگ مردم روسیه

این روزها قشر جوان روسیه کمتر به برخی از رسم‌های سنتی پایبند هستند. اما با این حال بیشتر فستیوال‌های روسیه را برگزار می‌کنند. در حالت کلی فرهنگ و رسوم مردم روسیه از هر دو فرهنگ غربی و شرقی تاثیر گرفته است. این آداب و رسوم در تمامی کارهای روزانه آن‌ها دیده می‌شود. البته تنوع فرهنگی در روسیه بسیار زیاد است. به طوری که می‌توان گفت حدود ۱۶۰ گروه با سنت‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند. اما در حالت کلی در اکثر موارد شباهت‌های زیادی به هم دارند. از جمله این فرهنگ‌ها عبارتند از:

فرهنگ و رسوم مردم روسیه

آداب و رسوم روسیه در هدیه دادن

همانند اکثر کشورهای جهان مردم روسیه نیز در روزهای مهم سال مثل تولد یا تحویل سال نو میلادی هدیه‌هایی را به یکدیگر می‌دهند. اما اهمیت هدیه خریدن در این کشور اندکی بیشتر از جاهای دیگر است. به طوری که ضرب‌المثلی نیز در ارتباط با این موضوع بیان می‌کنند و آن این است که «هرگز آخرین کسی نباشید که هدیه گرفته است». این جمله به این معنا می‌باشد که اگر کسی به شما هدیه داد حتما آن را جبران کنید. در نتیجه به صورت زنجیره‌وار همیشه به یکدیگر هدیه خواهید داد و این کار ادامه پیدا می‌کند. البته نکته جالب اینجاست که روس‌ها نیز مانند ما ایرانیان اهل تعارف هستند. به این صورت که هرگز بار اول هدیه را قبول نکنید و چند بار تعارف کنید!

 

۶ فروشگاه لباس زنانه در سنت پترزبورگ

فرهنگ و رسوم مردم روسیه

موضوع دیگری که اهمیت دارد این است که شما نمی‌توانید هر چیزی را کادو دهید و حتما باید از قبل فکر کنید و یک هدیه مناسب با مردم روسیه تهیه کنید. مثلا هرگز نباید یک کیف پول خالی به یک شخص روسی کادو دهید. چرا که آن‌ها بر این باورند این هدیه بدشانسی می‌آورد. اگر بار اولتان است که به خانه کسی در روسیه دعوت شده‌اید حتما با خود هدیه‌ای نیز ببرید.

 

فرهنگ مردم روسیه در غذا خوردن

روس‌ها اهمیت بسیار زیادی به کانون خانواده و غذا خوردن به صورت دور هم می‌دهند. همچنین اگر شخصی شما را به صرف یک وعده غذایی دعوت کرد حتما سعی کنید تا به موقع در آنجا حضور داشته باشید. تاخیر کردن به منزله بی‌احترامی است و روس‌ها خیلی از این کار ناراحت می‌شوند. علاوه بر آن همیشه توجه داشته باشید تا با لباسی تمیز و منظم بر سر میز غذا حاضر شوید. بعد از اتمام غذا پیشنهاد کمک به میزبان در جمع کردن میز غذا را هرگز فراموش نکنید. مورد مهم دیگر این است که قبل از تعارف میزبان به شروع غذا خوردن دست به غذا نزنید. و قبل از اینکه همه غذایشان را میل کنند میز غذا را ترک نکنید.

 

۷ رستوران حلال که در سفر به سنت پترزبورگ می‌توانید به آنها بروید

فرهنگ و رسوم مردم روسیه

فرهنگ و رسوم مردم روسیه در کسب و کار

احتیاجی نیست تا برای شروع یک شراکت رابطه صمیمی بین دو طرف در روسیه باشد. اما صمیمیت و صداقت مهم‌ترین عنصر برای شروع یک شراکت محکم و موفق در روسیه محسوب می‌شود. حتما قبل از اینکه به دیدن کسی بروید هماهنگ شوید و وقت قبلی بگیرید.

فرهنگ و رسوم مردم روسیه

بایدها و نبایدها در فرهنگ و رسوم مردم روسیه

مردم روسیه یک سری خصوصیات اخلاقی منحصر به فردی دارند. همچنین نسبت به برخی از موضوعات نیز بسیار حساس و متعصب هستند. از جمله یک سری از بایدها و نبایدها در فرهنگ مردم روسیه عبارتند از:

  • احترام گذاشتن به سالمندان و مسن‌ترین شخص در یک جمع در روسیه بسیار اهمیت دارد.
  • حواستان باشد تا هرگز به جک‌هایی که مربوط به کانون خانواده می‌شود نخندید و شما نیز هرگز چنین جک‌هایی را تعریف نکنید.
  • در مکان‌های عمومی اگر صندلی برای نشستن سالمندان نبود حتما جای خود را به آن‌ها تعارف کنید.
  • هرگز بدون دلیل و بدون اینکه کسی را بشناسید لبخند نزنید. چرا که روس‌ها اخلاق خشکی دارند و این لبخند شما بسیار عجیب و بی‌مورد جلوه داده خواهد شد.
  • روس‌ها افراد بسیار خرافاتی هستند. تا حد امکان سعی کنید شما نیز در طول سفر خود به برخی از موضوع‌ها اهمیت دهید. مثلا هرگز در یک فضای بسته سوت نکشید. روس‌ها بر این باورند که سوت زدن در محیط بسته بدشانسی می‌آورد.
  • هرگز برای نشان دادن کسی از انگشت اشاره خود استفاده نکنید. این حرکت در روسیه بی‌ادبی و تهمت بزرگی به حساب می‌آید.
۲۵ خرداد ۱۳۹۹ (به‌روز رسانی شده در: 06 شهریور 1402)

نظرات کاربران