آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه

جاذبه‌های گردشگری روسیه
آداب و رسوم ازدواج در کشور روسیه

به خاطر تصمیم‌تان برای ازدواج، به شما تبریک می‌گوییم! حقیقت این است که برنامه ریزی برای عروسی می‌تواند یک کار استرس زا در کشور خودتان باشد، چه رسد به اینکه آنرا در یک کشور دیگر برگزار کنید.

اگر عازم روسیه هستید و می‌خواهید مهمترین روز زندگی‌تان را در این کشور به سر ببرید، آشنایی با آداب و رسوم ازدواج در روسیه، می‌تواند تا حد زیادی شما را از چالش‌های موجود بیرون بکشد و آرامش بیشتری را برای شما و عشق زندگی‌تان به ارمغان بیاورد. این آداب آمیزه‌ای از آیین‌های باستانی بت پرستی، سنت‌های مسیحی و رسوم جدیدی است که در روسیه معاصر ظهور کرده یا از غرب وام گرفته شده‌اند.

 

آداب و رسوم ازدواج در روسیه

عروسی‌های در مناطق مختلف روسیه، با سنت‌های متفاوتی برگزار می‌شوند و حتی در روستاهای مجاور نیز، می‌توانند متفاوت باشند. با این حال، با برخی از آداب و رسوم رایج نیز در سفر با تور روسیه آشنا خواهید شد که در اکثر عروسی‌های سنتی این خطه مشترک هستند، مانند پرداخت نمادین باج به عروس، بازی‌های مختلفی که قبل و بعد از مراسم انجام می‌شود، و گردش در مکان‌های تاریخی اصلی شهر.

 

باج دادن قبل از عروسی

در برخی از کشورها، یک جهیزیه واقعی (و اغلب گران قیمت) باید قبل از عروسی از طرف خانواده عروس ارائه شود. اما  در سفر با تور مسکو و سن پترزبورگ و سایر مناطق این کشور درخواهید یافت، باج دادن به عروس یک سنت سرگرم کننده استٍ

بعنوان بخشی از آداب و رسوم ازدواج در روسیه، در این رویداد، داماد به پدر عروس یک vykup nevesty (باج) می‌پردازد. این قسمت از مراسم اصلا جدی نیست. در واقع، معمولا به شیوه‌ای خنده‌دار انجام می‌شود بدین صورت که والدین عروس او را دزدیده و قبل از مراسم مخفی می‌کنند تا اینکه داماد که برای بردن عروس آمده، مجموعه‌ای از چالش‌ها را از سر بگذراند. این چالش‌ها توسط ساقدوش‌ها، برای سنجش قدرت عشق داماد طراحی می‌شوند!

 

نوشیدنی های عجیب روسیه

عکس: davidbastianoni.com

 

به داماد یک سری کار یا سوال داده می‌شود و در ادامه، باید برای عروسش شیرینی، شکلات، گل و سایر هدایای کوچک را بعنوان باج به ساقدوش‌ها پرداخت نماید. هنگامی که داماد تمام وظایف را با موفقیت انجام داد، اجازه ورود به خانه/آپارتمان را دارد و باید عروس را که مخفی شده پیدا کند.

علاوه بر این، گاهی اوقات به جای بازی باج دادن، در این بخش از آداب و رسوم ازدواج در روسیه، می‌توان به داماد یک عروس تقلبی تقدیم کرد! بدین صورت که یکی از اعضای خانواده یا یک دوست، لباس عروس قلابی بر تن می‌کند. هنگامی که عروس واقعی مخفی شده توسط داماد "پیدا شد"، تمام خانواده شامپاین می‌نوشند و جشن شروع می‌شود.

در ادامه مادر عروس، یک طلسم به دخترش می‌دهد که معمولا یک جواهر یا یک میراث خانوادگی است و نمادی از خوش شانسی محسوب می‌شود. این تمثال، قرار است بعدا توسط عروس به دختر خودش نسل به نسل منتقل شود.

تشریفات قانونی آداب و رسوم ازدواج در روسیه

بطور کلی سنت‌های عروسی در روسیه، شامل پوشیدن لباس سفید معمولی و حضور در کلیساست. اما همچنین زوجین باید یک مراسم رسمی در یک اداره ثبت داشته باشند و مراسم کلیسا، به تنهایی از نظر قانونی الزام آور نیست. در ضمن برخی از زوج‌ها ترجیح می‌دهند قبل از روز عروسی، در این مراسم رسمی شرکت کنند تا زمان بیشتری را برای سرگرمی‌های جشن عروسی داشته باشند. در نظر داشته باشید که عروسی در روسیه، باید بین زن و مرد برگزار شود. ازدواج همجنس‌گرایان در روسیه غیرقانونی است.

 

بازدید از دریاچه بایکال در سفر به روسیه

عکس: reuters.com

 

مراسم کلیسا

اگر در پی اجرای آداب و رسوم ازدواج در روسیه، یک مراسم سنتی کلیسا در پیش دارید، باید بدانید این مراسم دو بخش دارد: نامزدی و تاج گذاری.

نامزدی، اولین بخش از مراسم سنتی ارتدکس روسی است. در این مراسم، زوج در ورودی کلیسا می‌ایستند و توسط کشیش برکت می‌گیرند. آن‌ها شمع‌های روشن دریافت می‌کنند و در طول مراسم، که شامل دعا و خواندن کتاب مقدس است، آنرا نگه می‌دارند. شمع‌ها نماد شادی، پاکی و خوشبختی زوجین هستند. اما اگر هر کدام از عروس یا داماد قبلا ازدواجی داشته‌اند، شمع‌ها روشن نمی‌شوند!

و اما تاج گذاری... از آنجایی که عروسی، یکی از هفت عبادت برای پیروان ارتدوکس روسی به شمار می‌آید، قرار دادن تاج بر سر زوجین از اهمیت بیشتری نسبت به تبادل حلقه‌های ازدواج برخوردار است.

تاج گذاری، قسمت دوم مراسم سنتی در میان آداب و رسوم ازدواج در روسیه است و جایی است که زن و شوهر بر روی یک تکه پارچه گل رز می‌ایستند و کشیش، تاج‌ها را روی سرشان می‌گذارد.

سپس این زوج یک فنجان شراب می‌نوشند و به دنبال آن، دعای مخصوص و حلقه دست کردن انجام می‌شود. تعویض حلقه، می‌تواند توسط کشیش یا خود زوج انجام شود. به طور سنتی، در گذشته حلقه‌های ازدواج برای داماد از طلا و برای عروس از نقره ساخته می‌شد. با این حال، در روسیه معاصر، حلقه‌ها معمولا طلا هستند. حلقه‌ها در انگشت حلقه دست راست قرار می‌گیرند. اما عروس‌های بیوه و مطلقه، حلقه ازدواج خود را در انگشت حلقه دست چپ می‌کنند.

 

معرفی کاخ کاترین سن پترزبورگ

عکس: telegraph.co.uk

 

شکستن لیوان

هنگامی که این زوج بعنوان زن و شوهر معرفی می‌شوند، والدین آنها به هر کدام یک لیوان کریستالی می‌دهند. سپس تمام توان خود را به کار می‌گیرند تا لیوان‌ها را به بیشترین قطعات، تکه تکه و خرد کنند. زیرا هر قطعه، نشان دهنده یک سال ازدواج شاد است!

مراسم رسمی در یک اداره ثبت

پس از اتمام مراسم کلیسا و در ادامه برآوردن آداب و رسوم ازدواج در روسیه، رویداد مدنی این ازدواج برگزار می‌شود. ازدواج‌های مدنی در این کشور، در یک اداره ثبت انجام می‌شوند. در روز عروسی، عروس و داماد باید ۳۰ دقیقه قبل از مراسم به همراه شاهدان‌شان در اداره ثبت حضور داشته باشند و مدارک کامل را تحویل دهند. پس از پایان این مراسم، گواهی ازدواج و آدرس یک اداره دولتی را دریافت خواهند کرد و می‌توانند آپوستیل دریافت کنند. این مورد، سندی است که از نظر قانونی تایید شده و مقامات کشور، عروس و داماد را بعنوان زوج به رسمیت می‌شناسند.

بعد از تشریفات قانونی

هنگامی که تشریفات قانونی مربوط به آداب و رسوم ازدواج در روسیه کامل شد، عروس و داماد بادکنک‌ها (یا در برخی موارد، کبوترها) را بعنوان نماد پیوندشان رها می‌کنند و اینکار، قبل از گردش در شهر با لیموزین تزئین شده و عکس گرفتن انجام می‌شود. در نهایت، آنها به موقع خود را به مراسم پذیرایی عروسی می‌رسانند که در یک رستوران یا خانه تازه عروس برگزار می‌شود.

عکس: rbth.com

 

پذیرایی عروسی

در این مراسم، خوردن و آشامیدن و شادی فراوان است. و از آنجا که به طور سنتی، زوج‌های روسی در سن پایین  ازدواج می‌کنند (قبل از ۲۴ سالگی)، بازی‌های سرگرم کننده زیادی در طول پذیرایی ترتیب داده می‌شوند. بعلاوه میهمانان بعنوان کمک به تازه عروس و داماد در شروع زندگی جدیدشان، مبلغی را می‌پردازند. بدین صورت که هنگامی که مهمانان به سالن پذیرایی می‌رسند، پول (چه واقعی یا تقلبی) را روی زمین می‌ریزند و این وظیفه عروس است که همه آن را جمع آوری کند!

در ادامه اجرای آداب و رسوم ازدواج در روسیه در بخش پذیرایی، مجموعه‌ای از نان‌های تست عروسی قبل از سرو غذا با فریاد "Gorko!" ارائه می‌شوند که علامتی برای بوسه عروس و داماد است. مهمانان همچنین با صدای بلند می‌شمارند که این بوسه چند ثانیه طول می‌کشد و گفته می‌شود که هر چه طولانی‌تر باشد، نشان دهنده قدرت عشق آنها به یکدیگر است.

 

معروف‌ترین خیابان‌های توریستی سنت پترزبورگ

عکس: rbth.com

 

هزینه عروسی روسی

هزینه عروسی در برآوردن آداب و رسوم ازدواج در روسیه، به عوامل مختلفی مانند شهر، محل برگزاری، لباس و ضیافت بستگی دارد. با این حال به طور کلی، عروسی‌ها نسبت به کشورهایی مانند ایالات متحده، استرالیا و بریتانیا ارزان‌تر تمام می‌شوند. اما این تفاوت قیمت، به نوعی نشان دهنده این واقعیت است که متوسط دستمزد افراد جوان در روسیه، به میزان قابل توجهی پایین‌تر است.

شرایط ازدواج برای اتباع خارجی

آداب و رسوم ازدواج در روسیه برای یک شهروند خارجی، به این صورت است که  باید فرم سوگندنامه‌ای را تکمیل کنند که تایید می‌کند عروس و داماد قبلا ازدواج نکرده‌اند. این فرم را باید به زبان روسی پر کرده و در سفارت ارائه دهند.  ممکن است لازم باشد برای این کار، هزینه‌ای پرداخت شود و فرم تایید شده به مدت ۳ ماه اعتبار دارد.

مورد دیگر اخذ CNI است. قبل از ازدواج، زوجین باید فرم گواهی عدم مانع ازدواج (CNI) را از سفارت خود یا اداره ثبت احوال در کشورشان دریافت کرده باشند. CNI ها بسته به اینکه از کدام کشور صادر شده‌اند و در کدام منطقه در روسیه ازدواج صورت می‌گیرد، مدت انقضای متفاوتی دارند. هنگامی که فرم CNI خود را دریافت و قانونی کردید، باید ترتیبی دهید که ازدواج (معمولا ۱ تا ۳ ماه آینده) در اداره ثبت، در منطقه موردنظرتان در روسیه انجام شود.

در حالی که ممکن است سیستم دفاتر ثبت در روسیه متفاوت باشد، اما معمولا باید موارد مدارک زیر برای اجرای آداب و رسوم ازدواج در روسیه را ارائه دهید:

  • فرم CNI
  • اثبات اینکه شما ازدواج نکرده‌اید
  • پاسپورت و ویزای معتبر

عکس: thoughtco.com

 

تابعیت روسیه

در انتهای آشنایی با آداب و رسوم ازدواج در روسیه، باید بگوییم هنگامی که در این کشور ازدواج کردید، واجد شرایط برای اقامت روسیه هستید. با این حال، برای درخواست تابعیت روسیه، باید ازدواج کرده باشید و ۳ سال اقامت مالیاتی در این کشور داشته باشید. برای درخواست، باید تسلط نسبی نیز به زبان روسی داشته باشید.

در نهایت، هر گونه دارایی (مانند دارایی روسیه) که هنگام ازدواج در روسیه به دست می‌آورید، در صورت طلاق تقسیم می‌شود. اگرچه در صورتی که بچه داشته باشید همیشه این قانون حکمفرما نیست. اگر از هم جدا شوید و هر دو طرف نتوانند بر سر نحوه تقسیم دارایی به توافق برسند، دادگاه از طرف‌شان حکم صادر می‌کند.

۲۴ تیر ۱۴۰۳

نظرات کاربران