تقویم جشن‌های روسیه در طول سال میلادی

جاذبه‌های گردشگری روسیه
تقویم جشن‌های روسیه در طول سال میلادی

اگر قصد سفر به روسیه را داشته باشید، بهتر است به تقویم جشن‌های ملی این کشور آشنایی داشته باشید. این جشن‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، آن‌هایی که برای گردشگران جذابند و می‌توانند در آن شرکت کنند و بعضی جشن‌های خاص که مختص روس‌ها بوده و جذابیتی برای خارجی‌‌ها ندارد. البته فستیوال‌ها یا جشن‌های غیر تعطیل زیادی هستند که در روسیه می‌توانید آن‌ها را تجربه کنید، اما آن‌هایی که می‌توان به عنوان جشنی مهم در سراسر کشور یاد کرد، موارد زیر هستند.

 

 

روزهای تعطیل به مناسبت سال نو میلادی

روس‌ها سال نوی میلادی را در اول ژانویه جشن می‌گیرند زیرا کریسمس در این کشور، هفتم ژانویه است. به همین صورت یکم تا پنجم ژانویه به عنوان تعطیلات در نظر گرفته شده و در نهایت بعد از یک روز کاری هفتم کریسمس برگزار می‌شود. شب سال نو در شهرهای بزرگ روسیه همراه با آتش بازی مفصل خواهد بود و مراکز خرید نیز تا پنجم به فروش‌های ویژه مشغولند. البته بعضی روس‌ها سال نو را در ۱۴ ژانویه جشن می‌گیرند که دیگر این روز تعطیل نبوده و آن دسته خانواده‌ها، آن روز را به صورت خصوصی و به دور هم گرامی می‌دارند.

 

باورهای غلط رایج در مورد روسیه که باید قبل از سفر به این کشور آن‌ها را فراموش کنید

 

 

سال نو میلادی

 

 

کریسمس

با توجه به تقویم اورتودوکس‌های این منطقه، کریسمس به جای ۲۵ دسامبر که در بیشتر کشورهای غربی برگزار می‌شود، در ۷ ژانویه جشن گرفته خواهد شد. کریسمس نیز از آن جشن‌های بسیار مهم در روسیه است که مردم با چراغانی خیابان‌ها و کوچه‌ها و تمامی ساختمان‌های مهم به استقبلاش می‌روند. پختن غذاهای متنوع و همچنین نوشیدن نوشیدنی‌های خاص در این روز، از جمله رسومات روس‌ها برای کریسمس محسوب می‌شود.

 

 

کریسمس

 

 

روز محافظ سرزمین مادری

این روز را با نام محافظ سرزمین پدری نیز می‌شناسند که در واقع همان روز ارتش شوروی سابق است و مردم روسیه این روز را برای مردان و ارتشیان در حال خدمت، بازنشسته و آنان که در جنگ کشته شده‌اند، گرامی می‌دارند. در واقع این روز را می‌توان ترکیبی از روز مرد، روز ارتش و روز ملی یک کشور به حساب آورد.

 

هفت مکان متفاوت در روسیه، که مردمش به داشتن آن‌ها افتخار می‌کنند

 

 

روز محافظ سرزمین مادری

 

 

ایستر

همچون کشورهای غربی، جشن ایستر یا بهار هر سال در روز متفاوتی جشن گرفته می‌شود. این جشن در روسیه حتی از کریسمس نیز بیشتر طرفدار داشته و بزرگ‌تر برگزار می‌شود. در این روز خیابان‌ها و خانه‌ها آذین بسته شده، مردم تخم‌مرغ‌ها را رنگ می‌کنند، غذاهای مخصص می‌پزند و آیین‌هایی را در کلیسا گذرانده و تا ساعت‌ها به جشن و پایکوبی می‌گذرانند.

 

 

ایستر

 

 

جشن ماسلنیتسا

ماسلنیتسا پیشینه‌ای غیر مذهبی دارد اما به مرور در روسیه با باورهای اورتودوکس آمیخته شد و حالا هر زمستان یک هفته در اواخل ماه فوریه به آن اختصاص داده می‌شود. در این یک هفته که پیش از دوره‌ی روزه‌ داری برگزار می‌شود و مردم در آن دوره از خوردن گوشت و لبنی جات منع می‌شود، تمامی کسانی که قصد روزه‌داری دارند، به جشن و شادمانی پرداخته و سفره‌های رنگین پهن می‌کنند. سر زدن به اقوام یکی از رسوم این ایام است و در روز آخر نیز مترسکی به شکل بانو ماسلنیتسا آتش زده می‌شود که در واقع نشان از پایان زمستان و سر رسیدن بهار دارد.

 

۵ سوغاتی از بهترین یادگاری‌های روسیه که باید بخرید

 

 

جشن ماسلنیتسا

 

 

روز جهانی زن

در کشورهای غربی روز ۸ مارس بیشتر به مادرها اختصاص دارد، اما در روسیه تمام زن‌ها گرامی داشته شده و به نوعی می‌توان گفت از آن جشن‌های بسیار مهم در روسیه محسوب می‌شود. در این روز مردها برای همسران، دختران و مادران خود گل و شکلات می‌خرند و برایشان هدیه می‌برند.

 

 

روز جهانی زن

 

 

روز پیروزی

از جشن‌های بسیار مهم غیر دینی در روسیه که به خاطر پیروزی روسیه بر آلمان در جنگ دوم جهانی پاس داشته شده و ارتش در این روز رژه‌های باشکوهی برپا می‌کند. خود مردم روسیه نیز که ۹ می را به عنوان بردی شکوهمند در تاریخ خود به یاد دارند، همراه با دولت آن را جشن می‌گیرند.

 

 

روز پیروزی

 

 

روز روسیه

۱۲ ژوئن روز روسیه دیرباز نیست که در این کشور جشن گرفته می‌شود. ابتدا در ۱۲ ژوئن ۱۹۹۰ میلادی بود که این روز مطرح شد اما از سال ۲۰۰۲ به صورت رسمی در تقویم روس‌ها گنجانده شد. روزی که به عنوان استقلال روسیه در نظر گرفته شده و خیلی‌ها آن را در جوان جشن چهارم جولای آمریکایی می‌دانند.

 

 

روز روسیه

 

 

روز وحدت ملی

و در آخر یکی از جشن‌های بسیار مهم که بیشتر در مسکو برگزار می‌شود و اما در مجموع تمام روسیه آن را جشن می‌گیرند. روسیه کشوری بزرگ با مذاهب و باورهای دینی و سیاسی مختلف است و این روز خاص، زمانی خواهد بود که همه از هر سمت و سویی در کنار هم به جشن می‌پردازند.

 

 

روز وحدت ملی

 

۰۲ بهمن ۱۳۹۷

نظرات کاربران