دانستنی‌هایی درباره میدان سرخ مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو
دانستنی‌هایی درباره میدان سرخ مسکو

میدان اصلی شهر، نماد پایتخت، مکانی که چندین بنای تاریخی و فرهنگی در آن‌جا قرار گرفته، مجموعه‌ای بزرگ از مکان‌های توریستی و جایی برای خرید و تفریح و خیلی چیزهای دیگر ... میدان سرخ مسکو یکی از مهم‌ترین جاهایی‌ست که در تور روسیه می‌توانید به دیدنش بروید و مسلما هیچ مسافری، بدون قدم گذاشتن در این میدان، از شهر خارج نخواهد شد. مطالبی که در زیر برای شما لیست کرده‌ایم، همه‌ی چیزهایی است که درباره این میدان زیبا و مهم باید بدانید.

 

نگاهی کلی به میدان سرخ مسکو

این مکان، میدانی عمومی است که قلعه‌ها، کلیساها و مراکز دولتی، دورتادور آن را احاطه کرده‌اند و همچنین مراکز خرید مسکو، اطراف آن‌جا بسیارند. وجود کرملین مسکو در نزدیکی این میدان و اهمیت تاریخی آن باعث شده تا میدان سرخ مسکو، در سال ۱۹۹۰ به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته شود. در اواسط قرن ۱۵ میلادی وقتی ساخت دیوارهای کرملین به اتمام رسید، میدان سرخ سریعا به یکی از نقاط اصلی شهر بدل شد و از آان زمان تا حالا که حکومت روسیه به کل عوض شده است، هنوز هم مرکز ثقل مسکو به حساب می‌آید.

مکان‌های مهم در میدان سرخ مسکو

فاصله‌ی بین ورودی میدان از سمت "موزه دولتی تاریخ" تا دیوارهای کرملین چیزی نزدیک به ۷۰۰ متر است و قدم زدن آرام در این مسیر چیزی نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد و عموما جمعیت زیادی را در آن‌جا می‌بینید که هم شامل مردم خود مسکو و هم توریست‌ها می‌شود. بخش زیادی از جاذبه‌های مهم مسکو در این محل قرار گرفته‌‌اند و به هر طرف که رو برگردانید، بنایی زیبا و مکانی مهم را مشاهده خواهید کرد. در زیر نمایی از میدان سرخ مسکو و چند بنای مهم در اطراف آن‌جا را مشاهده می‌کنید:

 

معرفی ۱۵ بنای معروف مسکو

اولین چیزی که در این مکان به چشم شما خواهد آمد، کلیسای جامع سنت باسیل است که با گنبدهای متعدد و رنگارنگش، نمایی فوق‌العاده زیبا به این محل بخشیده و از آن‌جایی‌ست که اغلب توریست‌های تور روسیه در مقابلش به عکاسی می‌پردازند. بنایی که بین سال‌های ۱۵۵۵ تا ۱۵۶۱ ساخته شده است. کلیسای جامع سنت باسیل، مملو از داستان‌های مختلف و جالب است که بسیاری از آن‌ها، پیرامون نحوه ساخت و البته شخص "ایوان مخوف" می‌چرخد که دستور ساخت این بنا را داده بود. البته در حال، سنت باسیل دیگر به عنوان یک کلیسا فعالیت نمی‌کند و تبدیل به موزه‌ای شده که هم می‌توانند از آن‌جا بازدید کنند.

مقبره لنین یکی دیگر از اماکن مهم در میدان سرخ مسکو است و با این که نمای کلی این بنا مدرن و متفاوت نسبت به دیگر معماری‌های میدان سرخ است اما ساخت آن به سال ۱۹۴۲ میلادی بر می‌گردد. قبلا در همین جایی که مقبره قرار گرفته، مجسمه‌هایی از ایوان مخوف قرار داشت اما حالا خیلی از آن‌هایی که علاقه به تاریخ شوروی دارند، از این مکان بازدید می‌کنند. ظاهر متفاوت مقبره لنین نیز در نوع جالب است و فضای متفاوتی را در میدان به وجود آورده.

 

تماشای باله و اپرا در روسیه

درست پشت مقبره، دیوارهای آجری کرملین مسکو خودنمایی می‌کنند و برج زیبای اسپاسکایا (Spasskaya Tower) بیش از هر چیز دیگری مشخص خواهد بود. هرکسی در مسکو در هر سنی که باشد، ساعت زیبای این برج را به خاطر خواهد داشت چون در شب سال نو میلادی با صدای آن، شهر ورود به سال جدید میلادی را جشن می‌گیرد. البته این تنها یک برج ساعت معمولی نیست و اهمیت تاریخی و نمادین برای مسکو دارد و همچنین خود این بنا که، دارای یک قلعه کوچک، دروازه و حتی زندان نیز هست و بسیار بزرگ‌تر از چیزی‌ست که در عکس به نظر می‌آید.

در کنار دیگر برج مهم کرملین یعنی برج نیکولسکایا (Nikolskaya Tower) بنای آجری خود کرملین را به هیچ وجه نمی‌توانید نادیده بگیرید. آجرهای تیره رنگی که از هر گوشه از میدان به خوبی پیدا هستند و زیبایی تاریخی این بنای مهم را و بسیار زیبا را به نمایش می‌گذارند. البته نباید اشتباه کنید، بنای اصلی کرملین خیلی به گذشته‌ی دور بر نمی‌گردد و در قرن ۱۹ میلادی ساخته شده است و سبک نئو-روسی برای آن در نظر گرفته شده. در حال حاضر هم این بنا در اختیار موزه دولتی تاریخ قرار دارد که پیشنهاد می‌کنیم، حتما در سفر به مسکو سری به این موزه‌ی فوق‌العاده جذاب بزنید.

 

بهترین سوغاتی‌ها در سفر به مسکو

در نهایت برای این که خیلی وقتتان را درباره تک تک ابنیه‌ی اطراف میدان سرخ مسکو نگیریم، در سمت دیگر میدان به مرکز خرید GUM مسکو اشاره کنیم که یکی از مهم‌ترین مراکز خرید در مسکو به شمار آمده و بسیاری از برندهای مهم دنیا را در آن‌جا پیدا خواهید کرد. بوتیک‌های لاکچری در این مرکز خرید حضور دارند و چندین مغازه نیز برای خرید سوغات روسیه در آن‌جا پیدا خواهید کرد اما از این‌ها که بگذریم، بنای تاریخی این مرکز خرید و همچنین معماری فوق‌العاده زیبایش نیز، به تنهایی دلیلی برای رفتن به آن‌جا به حساب می‌آید. مرکز خرید GUM نه تنهایی جایی عالی برای خرید است، خود یکی از جاذبه‌های گردشگری مسکو نیز به حساب می‌آید.

دیگر مراکز خرید در نزدیکی میدان سرخ مسکو

در نزدیکی میدان سرخ مسکو، غیر از مرکز خرید GUM چندین بوتیک دیگر، فروشگاه‌های متعدد و البته چند مرکز خرید هم پیدا خواهید کرد که هر کدام با ویژگی‌های متفاوت خود، می‌توانند مقصدی عالی برای خرید‌های شما در سفر به تور روسیه باشند. در زیر سه نمونه از آن‌ها را لیست می‌کنیم:

  • گوستینی دوور آرکید (Gostiny Dvor Arcade)
  • سنترال چیلدرن استور (Gostiny Dvor Arcade)
  • اوخوتنی ریاد (Gostiny Dvor Arcade)

 

گشت و گذار در بهترین موزه‌های مسکو

پیدایش میدان سرخ مسکو به چه زمانی بر می‌گردد؟

این میدان حداقل از سال ۱۴۳۴ در این بخش از شهر وجود داشته ‌است و این را می‌توان از کتب تاریخی و نشانه‌هایی که در تاریخ به آن‌جا داده شده است، دریافت. البته به وجود آمدن چنین مکانی به مرور انجام می‌شود و شکل گیری بازارهای بزرگ و رفت و آمد مردم در نزدیکی قلعه مسکو که بعدها به کرملین مسکو تبدیل شد، در نهایت میدان سرخ را پدید آورد و در قرن‌های بعدی، ساختمان‌های دیگر در کنارش ساخته شدند.

چرا  لقب "سرخ" را به این میدان در مسکو داده‌‌اند

دلیل واضح برای این موضوع، قرار گرفتن در کنار دیوارهای سرخ رنگ و آجری کرملین مسکو است اما در واقع این دلیل لقبی که برای میدان در نظر گرفته‌اند، نیست، چون دیوارهای کرملین اساسا، همیشه به این رنگ نبوده است. گفته می‌شود، کلمه‌ی سرخ که در روسی "کراسنایا" (krasnaya) گفته می‌شود از کلمه زیبا برگرفته شده که در روسی قدیمی به آن هم کراسنایا می‌گفتند، اما این موضوع هم از نظر تاریخی نادرست است. دلیل اصلی لقب سرخ این است که قرمز، رنگ سنتی حکومت به حساب می‌آمد و برای برپایی مراسمات حکومتی، این میدان را به رنگ سرخ در می‌آورند!

 

گردش در بهترین خیابان‌های مسکو

چه کسانی در میدان سرخ مسکو دفن شده‌اند؟

بخشی از میدان سرخ مسکو، به نوعی یک قبرستان نیز به حساب می‌آید. بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۵ چندین شخصیت معروف از حزب کمونیست در این مکان دفن شده‌اند. از جمله آن‌ها می‌توان به ژوزف استالین از رهبران کمونیست، گئورگی ژوکوف از فرماندهان ارتش سرخ، ماکسیم گورکی از نویسندگان بزرگ و یوری گاگارین فضانورد معروف اشاره کرد. یک قبر بزرگ از سربازانی که در دوران انقلاب روسیه کشته شده‌اند نیز در این مکان وجود دارد، انقلابی که در نهایت حزب کمونیست را به جای امپراطوری روسیه روی کار آورد.

آیا میدان سرخ مسکو همیشه به این شکل بوده است؟

البته که نه! همان‌طور که توضیح دادیم، این میدان در طول قرن‌ها شکل گرفته است و به مرور بخش‌های مختلف به آن اضافه شده است. در قرن نوزدهم میلادی، مسیر رفت و آمد و حتی ریل تراموا در آن‌جا وجود داشت و در سال‌های ۱۹۳۰ نیز ساخت و سازهای زیادی زیر نظر استالین در این منطقه انجام گرفت و خب خوشبختانه، عکس‌های زیادی از سال‌های مختلف میدان سرخ بر جا مانده است که در زیر نمونه‌ای از آن‌ها را مشاهده خواهید کرد و از طریق آن‌ها، می‌توان تغییرات میدان -حداقل در دهه‌های گذشته را- مشاهده کرد.

 

کافه‌گردی در سفر به مسکو

خوشبختانه در طول سال‌های حضور حزب کمونیست، آسیب‌هایی به بناهای قدیمی زده نشد و حتی از آن‌ها به خوبی نگهداری هم شد. همچنین خیلی از بناهایی که در این منطقه ساخته شد، به ساختار کلی آن‌جا آسیبی وارد نکرد و همین باعث شده تا ظاهر کلی میدان سرخ مسکو، به زیبایی رقم بخورد و حالا یکی از زیباترین‌ میدان‌ها دنیا لقب داشته باشد.  

 

اتفاقات تاریخی مهم در میدان سرخ مسکو

از همان دوران قرون وسطا، این منطقه مسائل فرهنگی و سیاسی زیادی را به خود دیده است. در زمان تزار الکسی میخایلوویچ، به این مکان دادگاه خانواده می‌گفتند. اگر کسی مرتکب جرمی می‌شد، ابتدا باید با خانواده خود روبرو می‌شد و اگر به جایی نمی‌رسیدند، همین کار را در میدان و در میان مردم انجام می‌دادند.  در سال ۱۹۱۷ در این میدان، برنامه‌های مذهبی بزرگی از طرف کلیسا برای سربازانی که به میدان‌های جنگ جهانی اول فرستاده می‌شدند، برگزار می‌گشت.

در دوران بلشویک‌ها جلسات سیاسی زیادی در این محل برپا می‌شد و ولادمیر لنین هم سخنرانی‌های بزرگی را در آن‌جا برپا می‌کرد. در سال ۱۹۴۵ میلادی، اولین رژه پیروزی در میدان سرخ برپا شد و پرچم نازی‌ها روی زمین انداخته شد تا سربازها از روی آن رژه بروند. مراسم خاکسپاری لنین، هزاران نفر را به این میدان کشید و در نهایت اتفاق‌ها و برنامه‌های بسیار زیادی در میدان سرخ بوده که آن‌جا را به مهم‌ترین مکان در تمام روسیه بدل کرده است.  

 

بهترین رستوران‌های میدان سرخ مسکو

منبع

 

۱۰ اسفند ۱۴۰۱ (به‌روز رسانی شده در: 26 تیر 1402)

نظرات کاربران