مساجد مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو
مساجد مسکو

گفته می شود ۲۰ درصد مردم روسیه مسلمان هستند و اسلام، دومین دین بزرگ کشور به شمار می‌آید. در حال حاضر، ۸۰۰۰ مسجد در روسیه وجود دارند. از اینرو برخی از سازه‌های معماری زیبا را می‌توان در مساجد باستانی این خطه خصوصا در مسکو شاهد بود. هر مسجد مسکو نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای افراد با هر دین و مرامی جذابیت دارد.

 

آشنایی با برترین مساجد مسکو

اسلام در مسکو پایتخت روسیه، به طور فزاینده‌ای در حال رشد است و تعداد مسلمانان در این شهر در دهه گذشته، به بیش از ۱.۵ میلیون نفر افزایش یافته است. در میان انبوه دیدنی‌های توریستی، هر مسجد مسکو نیز به تنهایی جاذبه‌ای قابل توجهی بوده و مسافران تور مسکو را سرشار از حیرت می‌کند.

 

مسجد جامع مسکو

در ابتدای آشنایی با برترین مساجد مسکو در سفر با تور روسیه، به مسجد جامع برمی‌خوریم که بعنوان بزرگ‌ترین مسجد اروپا شهرت دارد. این مسجد دیدنی از معماری پرآذین آسیایی، اروپایی و اسلامی هم در فضای بیرون و هم در داخل برخوردار بوده و مرکز فرهنگ اسلامی شهر محسوب می‌شود. همچنین اینجا بزرگ‌ترین و چشمگیرترین مسجد مسکو است و می‌تواند حدود ۱۰۰۰۰ نفر را در خود جای دهد. بعلاوه این اثر، بعنوان نماد دوستی بین مردم روسیه و تاتار شناخته می‌شود.

جالب است بدانید این بنا، در سال ۲۰۱۵ ساخته شد تا جایگزین مسجد قدیمی‌تری شود که در سال ۱۹۰۴ ساخته شده بود. مسجد جامع مسکو، تنها مسجدی بود که در زمان شوروی فعالیت می‌کرد. با این حال، در سال ۲۰۰۵ مقامات شهر تصمیم به بازسازی آن گرفتند. بعد از بازسازی، مساحت مسجد ۲۰ برابر شد! اینجا یکی از زیباترین مساجد جهان شناخته می‌شود.

عکس: en.wikipedia.org

 

نمای بیرونی، با رنگ سفید و سبز پوشانده شده و ۶ مناره و یک گنبدی طلایی با ورق طلای ۱۲ عیار زینت بخش آن است. ارتفاع مناره‌ها ۷۲ متر و ارتفاع گنبد مرکزی ۴۶ متر است. تصویر مسجد در ترکیب با خط افق، چهره‌ای تماشایی به شهر می‌بخشد. فضای داخلی جادار نیز دارای سقفی با تزئینات پیچیده همراه کتیبه‌های سنتی روسی حکاکی شده است. بعلاوه این بنا، بالکن‌های تزئینی سفید، یک لوستر کریستالی و سنگ مرمر سفید خالص با نقوش زمردین، سبز، آبی و طلایی و همچنین سنگ کاری ماهرانه را نیز شامل می‌شود.

این مسجد مسکو در طبقه ششم، کتابخانه‌ای فوق العاده را نیز ارائه می‌دهد. همچنین یک موزه با عنوان موزه اسلام را در خود جای داده که در طبقه سوم قرار دارد و بازدید از آن رایگان است. در اینجا می‌توانید قدیمی‌ترین نسخ خطی قرآن را شاهد باشید که نمونه‌هایی از خوشنویسی عربی به خط کوفی را ارائه می‌دهند که مربوط به قرن هشتم هستند. این نسخ خطی در نوع خود، یک اثر هنری به شمار می‌آیند. بعلاوه این موزه، یک جعبه قرن نوزدهمی از هند برای نگهداری قرآن و نسخه‌های خطی باستانی از تاشکند و استانبول را نیز در دل خود جای داده است.

 

معرفی کاخ کاترین سن پترزبورگ

عکس: en.wikipedia.org

 

مسجد قدیمی مسکو

این مسجد مسکو تاریخی، در ابتدا در سال ۱۸۲۳ در منطقه Zamoskvorechye ساخته شد که قبلا محل سکونت تاتارها بود. زمین مسجد، متعلق به یک تاجر تاتار بود و به گونه‌ای طراحی شده بود که با سایر خانه‌های آن منطقه ترکیب شود. در واقع بر اساس دستور مقامات آن زمان، اینجا بعنوان "نمازخانه مسلمانان" شناخته می‌شد، اما مسجد نبود. اما بعدها، با کاربری مسجد رسمیت یافت.

این مسجد،‌دارای نمای بیرونی نارنجی سوخته است که با تزئینات سفید برجسته شده است. فضای داخلی با ستون های کاشی کاری رنگارنگ، کتیبه‌های اسلیمی و یک لوستر کریستالی بزرگ آراسته شده است. مسجد قدیمی، یک مکان مذهبی تاریخی جالب است که مانند هیچ مکان دیگری در شهر نیست و همچنین، بخش مهمی برای دورهمی جامعه مسکو به شمار می‌آید.

عکس: en.wikipedia.org

 

مسجد مموریال

ساخت مسجد Memorial ، از سال ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ در تپه پوکلونایا در مسکو طول کشید. این مسجد مسکو، برای بزرگداشت سربازان اسلامی بنا نهاد شد که جان خود را در جنگ بزرگ میهنی از دست دادند که از ۱۹۴۱ تا ۱۹۴۵ به طول انجامید.

معماری این بنا از سبک‌های قفقازی، تارتار و ازبکی الهام گرفته شده است. این مکان، یکی از مساجد منحصر به فرد زیبا در مسکو به شمار می‌آید و با نمای بزرگ مربع شکل، کنده کاری‌های جذاب و یک مناره بلند خودنمایی می‌کند. اینجا همچنین با گنبدهای مربعی به رنگ خاکستری تیره بر روی مناره و یک گنبد اصلی به رنگ نارنجی و قهوه‌ای، تصاویری جذاب را پیش روی بازدیدکنندگان می‌گشایند. نمازخانه داخلی نیز بی نظیر بوده و ستون‌های سفید، بالکن‌ها و سقف گنبدی شکل زیبایی را در اینجا شاهد خواهید بود.

 

وسایل مورد نیاز برای سفر به روسیه

عکس: islamicarchitecturalheritage.com

 

مسجد یاردیام

مسجد Yardyam که در سال ۱۹۹۷ افتتاح شد، بخشی از مجتمع معنوی و آموزشی در منطقه Otradnoe مسکو به شمار می‌آید. این مسجد مسکو، بعنوان مسجد دو مناره نیز شناخته می‌شود. همچنین یک کتابفروشی با ادبیات اسلامی، در داخل مجموعه قرار دارد.

نمای بیرونی مسجد به رنگ قرمز آجری در طول روز خودنمایی می‌کند و مناره‌های بلند این بنا، در شهر بسیار برجسته هستند. بالای مسجد، گنبدهای سبز تیره را همراه با مناره‌ها شاهد خواهید بود. فضای داخلی نیز روشن و بزرگ است و می‌تواند ۲۰۰۰ نمازگزار را در خود جای دهد. همچنین نمازخانه‌های ویژه‌ای نیز در زیرزمین، در سالن مرکزی وجود دارند.

عکس: umrohtravelhalal.com

 

مسجد بولگار

در نهایت مسجد سفید Bulgar، از دور مکانی شبیه  بهشت را تداعی می‌کند. از آنجایی که این مسجد مسکو از نظر ساختار و رنگ بسیار شبیه به تاج محل در آگرا است، مردمان محلی آن را "کاران تاج محل" نیز می‌نامند. این مکان، در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

سالن طبقه اول برای نمازگزاران خانم و سالن طبقه دوم، برای آقایان درنظر گرفته شده است. جالب است بدانید این مسجد، بزرگ‌ترین قرآن جهان را در خود جای داده که با سنگ‌های قیمتی تزئین شده است و ۸۰۰ کیلوگرم وزن دارد. برای جابجایی کتاب از این مکان، به کمک حداقل ۱۶ نفر نیاز است!

 

راهنمای سفر به روسیه

عکس: 1zoom.me

 

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

نظرات کاربران