بازدید از کاخ‌های رویایی مسکو

جاذبه‌های گردشگری مسکو
بازدید از کاخ‌های رویایی مسکو

مسکو بخشی مهم از امپراطوری تزارها به حساب می‌آمد و روزهای زیادی از زندگی آن‌ها در این شهر می‌گذشت. فرمان‌روایانی که با توجه به جایگاه اجتماعی و همچنین شکل زندگی‌شان، به هیچ وجه در خانه‌های معمولی سکونت نداشتند و در هر کجا برای خود کاخی زیبا ساخته بودند. مسلما در تور روسیه و در سفر به مسکو، به اندازه سفر به سنت پترزبورگ، کاخ‌های بزرگ و زیبا نمی‌بینید، اما این شهر، چندین و چند کاخ فوق‌العاده در خود دارد که ما ۷ مورد از مهم‌ترین‌هایشان را در این نوشته به شما معرفی خواهیم کرد.

 

مجموعه تساریتسینو مسکو (Tsaritsyno)

این مکان البته مجموعه‌ای از چند کاخ و باغ‌های مختلف بوده که در قرن هجدهم و در مناطق جنوبی مسکو ساخته شده است و امروزه یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری مسکو شناخته می‌شود. دستور ساخت ستاریتنسینو را ملکه "کاترین کبیر" داده بود و به خوبی می‌توان معماری گوتیک روسی را در نمای این ابنیه باشکوه مشاهده کرد. مجموعه‌ای که در مجموع ۴۰۰ هکتار را در بر گرفته و بدون شک و منظره‌ای باشکوه و فوق‌العاده زیبا را پیش چشمان شما به تصویر می‌کشد. نکات جالب زیادی درباره مجموعه تساریتسینو وجود دارد که یکی از آن‌ها این است که جایی که آن را ساخته‌اند، قبلا دهکده‌ای به نام چرنایا گریاز (Chernaya Gryaz) قرار داشت که به روسی به معنی گِل سیاه است.

برای بازدید از این محل باید زمان زیادی از یک روز خود را خالی کنید چون جاهای دیدنی متنوعی در آن‌جا وجود دارد که همه‌ی آن‌ها ارزش دیده شدن دارند. پل بزرگ، کاوالیر کورپوس، قصر بزرگ، قصر کوچک، تئاتر اوگرا، پارک و ... تنها بخشی از آن‌ها هستند. تساریتسینو کمی از مرکز شهر دور است اما ایستگاه مترویی به همین نام در آن‌جا قرار گرفته که ۱۰ دقیقه پیاده تا درهای ورودی فاصله دارد. بهتر است در فصل بهار و تابستان به دیدن این محل بروید تا به راحتی بتوانید از باغ‌های متعدد و زیبایش نیز دیدن کنید.

 

بهترین مراکز خرید مسکو

آدرس: Dol'skaya Ulitsa, 1

 

کاخ کولومنسکویه مسکو (Kolomenskoye)

یکی دیگر از مناطق سلطنتی که البته این بار در جنوب شرقی مسکو و در خیابانی منتهی به کولومنا قرار گرفته و فضایی به بزرگی ۴۰۰ هکتار را در بر می‌گیرد. این مجموعه یک اقامتگاه تابستانی به حساب می‌آمد که در قرن شانزدهم میلادی برای سکونت تزارها در این ناحیه ساخته شده بود. البته این مجموعه به مرور گسترش پیدا کرد و مهم‌ترین بنای آن، قصر بزرگ چوبی بود که در قرن هفدهم و به فرمان تزار الکسی رومونوف در آـن‌جا ساخته شد. متاسفانه یک قرن بعد، کاترین کبیر دستور خراب کردن این بنای چوبی را داد و بنایی که در حال حاضر مشاهده می‌کنید، از روی نقاشی‌های موجود بازسازی شده است.

 

در سفر به مسکو، از کجاها خرید کنیم؟

برای رفتن به این مکان نیز می‌توانید از متروی مسکو استفاده کرده و ایستگاهی به همین نام در آن‌جا در نظر گرفته شده است. این مجموعه هم دارای چندین بنای مهم و باغ‌های زیباست و همچنین می‌توانید به رودخانه مسکو نیز رفته و از آن‌جا نیز بازدید کنید. به غیر از قصر چوبی کولومنسکویه با حدود ۲۷۰ اتاق و ۳۰۰۰ پنجره، بازدید از کلیسای معراج (Church of the Ascension) نیز از جمله مهم‌ترین فعالیت‌ها در سفر به مسکو به شمار می‌آید.

آدرس: Kolomenskoye, Andropova Ave, 39

 

کاخ پتروفسکی مسکو (Petrovsky)

کاخ پتروفسکی نیز به دستور کاترین کبیر و در ایستگاهی بین سنت پترزبورگ تا مسکو ساخته شده بود. البته فاصله‌ی این محل تا مرکز شهر زیاد نیست و در سفر به مسکو، امکان ماندن در آن محل را خواهید داشت. بنای قرمز و سفید رنگ زه دست معمار معروف ماتوی کازاکوف (Matvey Kazakov) طراحی و اجرا شده و دارای جلوه‌ای کم‌نظیر است که شکل زندگی سراسر تجمل خانواده سلطنتی را به رخ می‌کشد که برای یک اقامتگاه بین شهری موقت، چه بنای باشکوهی را ساخته‌اند.

 

گشت و گذار در بهترین موزه‌های مسکو

البته حالا شما هم می‌توانید اقامتی شاهانه را در سفر به تور روسیه تجربه کنید چون کاخ پتروفسکی در حال حاضر به عنوان یک هتل ۴ ستاره بزرگ فعالیت می‌کند. البته مشکلی که این موضوع به وجود آورده این است که دیگر امکان بازدید از این محل وجود نداشته و حتما باید مهمان هتل باشید تا بتوانید در میان راهروها و باغ‌های آن‌جا قدم بزنید و به عکاسی در حیات بپردازید. کاخ پتروفسکی در شمال غربی مسکو قرار گرفته و با مترو، دسترسی به این محل خیلی ساده خواهد بود و شما برای رفتن به این مکان باید در ایستگاه دینامو پیاده شوید و حدودا ۱۰ دقیقه پیاده بروید تا به درهای ورودی برسید.

آدرس: Leningradsky Ave, 40

 

مجموعه کوسکوو مسکو (Kuskovo)

مجموعه بزرگ کوسکوو‌ بین سال‌های ۱۷۴۰ تا ۱۷۸۰ میلادی ساخته شده بود. بر خلاف همیشه، دستور ساخت آن‌جا را نه تزارها بلکه خانواده‌ای متمول و نزدیک به دربار به نام شرمتف (Sheremetev) داده بود تا از آن‌جا به عنوان اقامتگاه تفریحی خود استفاده کنند. این مکان شامل چندین بنای مختلف می‌شود. کاخ اصلی هنوز تماما به شکلی که ساخته شده باقی مانده است و در فاصله‌ی نسبتا کمی از آن‌جا، خانه‌ی هلندی و خانه‌ی ایتالیایی قرار دارند و کمی دورتر، آرمیتاژ، پرورشگاه و ... واقع شده‌اند. این مجموعه چندین کانال آبی، باغ‌های متعدد، دریاچه‌های و فواره‌ها و خیلی چیزهای دیگر دارد که همچون یک پارک بزرگ و فوق‌العاده است.

 

گردش در بهترین خیابان‌های مسکو

در بنای اصلی این مکان، بیش از ۵۰ اثر هنری نگهداری می‌شود که خیلی از آن‌ها متعلق به همان خانواده بود و شامل نقاشی‌ها، طراحی‌ها، مجسمه‌های متعدد و مبلمان‌های تاریخی می‌شود. همچنین موزه ملی سرامیک روسیه نیز در آن‌جا واقع شده و در کنارش آثار متنوعی نیز به نمایش گذاشته شده است. مجموعه کوسکوو با مترو، حدودا ۳۵ دقیقه از شهر دور است و شما باید در ایستگاه نووگریوو (Novogireevo) پیاده شده و ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید تا به آن‌جا برسید.

 

کافه‌گردی در سفر به مسکو

آدرس: Ulitsa Yunosti, 2

 

قصر بزرگ کرملین مسکو (Grand Kremlin Palace)

قصر بزرگ، بزرگ‌ترین بنای کرملین مسکو به حساب می‌آید که درست در قلب این مجموعه قرار گرفته و یکی از مهم‌ترین بناهای معماری مسکوبه حساب می‌آید. ساخت قصر بزرگ کرملین بین سال‌های ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۹ انجام شده و در گذشته اقامتگاه تزارها به حساب می‌آمد اما حالا به عنوان اقامتگاه رییس جمهوری فدراسیون روسیه به کار گرفته می‌شود. شاید وقتی از بیرون به این بنا نگاه می‌کنید، آن را زیبا و مجلل بیابید، اما در مقایسه با داخل کاخ، نمای بیرونی آن ساده به حساب می‌آید!

داخل قصر بزرگ مملو از طلاکاری‌های فوق‌العاده زیبا، نقشی‌های بی‌نظیر، چهلچراغ‌های بسیار بزرگ، سقف‌های بلند با نقش و نگارهای ویژه و ... است که آن‌جا را مجلل‌تر از کاخ ورسای می‌کند. زیبایی‌های این کاخ باعث می‌شود تا هیچ گاه تماشای آن در سفر به مسکو، از یادتان نرود. خوشبختانه امکان بازدید از بسیاری از بخش‌های این کاخ میسر بوده و باید یک تور دو ساعته به همراه راهنما رزرو کنید و به صورت گروهی به دیدن آن‌جا بروید. این تورها هزینه‌ی خیلی زیادی ندارد و با توجه به این که خود کاخ نیز در مرکز مسکو قرار گرفته، زمان زیادی نیز از شما نخواهد گرفت.

 

معرفی مرکز خرید GUM مسکو

آدرس: Kremlin Moscow

 

مجموعه بایکوو مسکو (Bykovo)

یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین مناطق مسکو که متاسفانه به صورت کامل متروکه شده است. بایکوو در اواسط قرن هجدهم میلادی ساخته شده بود و شامل چندین بنای مختلف از جمله چند کلیسای زیباست که توسط معمار معروف روسی واسیلی باژنوف (Vasily Bazhenov) ساخته شده بودند. البته کاربری بعضی از بناهای آن در طول سال‌های خدمتش، چندین بار تغییر کرد. برای مثال، یکی از عمارت‌های بزرگ آن بعد از انقلاب بلشویک و در سال ۱۸۵۶ به عنوان آسایشگاه بیماران سل به کار گرفته می‌شد. این مجموعه شامل پارک جنگلی بسیار بزرگ، یک دریاچه و چندین باغ نیز می‌شود.

متاسفانه از این بابت که دیگر این منطقه متروکه شده و به صورت رسمی مرمت و بازسازی نشده، امکان بازدید از داخل قصرها و عمارت‌ها وجود ندارد اما شما می‌توانید در کنار آن‌ها قدم زده، از معماری بیرونی آن‌ها دیدن کنید و به عکاسی درآن‌جا بپردازید. تنها بخشی از این مکان که نوسازی و مرمرت شده، یکی از کلیساهاست که مورد استفاده مردم محلی نیز قرار می‌گیرد. این مکان حدودا ۵۰ دقیقه از مرکز شهر دور بوده و تنها با تاکسی می‌توانید به آن‌جا بروید. البته امکان رفتن با اتوبوس وجود دارد اما برای توریست‌ها، انتخاب اتوبوس مناسب و عوض کردن خطوط، سخت خواهد بود.

 

بهترین بوتیک هتل‌های مسکو

آدرس: bykovo state

 

کاخ مارفینو مسکو (Marfino)

مارفینو یکی دیگر از مثال‌های بارز شاهکار معماری گوتیک روسی در مسکو است که تمامی بناهای آن از جمله کاخ اصلی و بزرگش در این سبک ساخته شده‌اند. البته بنای اصلی این کاخ در سال ۱۸۲۲ به وسیله‌ی ارتش فرانسه نابود شد اما بعدها معماری معروف میخاییل بیکوسوکی (Mikhail Bykosvky) آن را بازسازی کرد. این مجموعه دارای یک پارک بزرگ، چندین دریاچه، پلی زیبا، دروازه‌های سنگی، مجسمه‌های بزرگ، کلیسایی باشکوه و چندین عمارت کوچک و بزرگ نیز هست.

اولین سازه‌های مارفینو از جمله کاخ اصلی و بزرگ این مکان به قرن ۱۶ میلادی بر می‌گردد و به مرور تا اوایل قرن ۱۷ ساخت و سازها و گسترش آن ادامه پیدا کرد. در حال حاضر اما کاخ اصلی به عنوان وزارت دفاع مورد استفاده قرار می‌گیرد و برای بازدید از آن‌جا، باید حتما پاسپورت همراه داشته باشید و به صورت گروهی از این محل دیدن نمایید. مارفینو نیز در مرکز شهر واقع نیست و در حدود ۵۰ دقیقه از مرکز شهر فاصله دارد و ایستگاه مترویی نیز در نزدیکی آن‌جا واقع نشده، پس بهتر است برای بازدید از این محل، تاکسی بگیرید و مستقیما به ورودی آن‌جا بروید.

 

وسایل نقلیه عمومی در مسکو

آدرس: marfino

منبع

 

۲۶ دی ۱۴۰۱

نظرات کاربران